دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی گوشی دوجی s90 محصولی با کیفیت و منحصر به فرد

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۲ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

گوشی دوجی s90 محصول متفاوت و منحصر به فردی است که از  امکانات و قابلیت های زیادی به همراه استانداردهای IP68,IP69K و استاندارد نظامی MIL -STD 810G برخوردار است. با بررسی گوشی دوجی s90 این گوشی مقاوم و باکیفیت همراه این مطلب از آرگا باشید.

یکی از متفاوت ترین گوشی هایی که تاکنون تولید شده است گوشی دوجی s90 می باشد که برای افراد با زندگی ماجراجویانه مناسب خواهد بود. این گوشی بادوام و مقاوم از هر نظری خاص بوده و نسبت به اسمارتفون های معمولی قابلیت های متفاوتی را ارائه می دهد. با بررسی گوشی دوجی s90 همراه ما باشید.

بررسی گوشی دوجی s90 : متفاوت و باکیفیت

اگر با شرکت دوجی آشنایی داشته باشید حتما می دانید این کمپانی در طول سال چند گوشی بادوام و مقاوم و به اصطلاح راگد Rugged را تولید و عرضه می کند. یکی از متفاوت ترین و جالب ترین گوشی هایی که این شرکت تاکنون تولید کرده است گوشی دوجی s90 می باشد. آغاز سرمایه گذاری اولیه آن توسط سایت کیک استارتر بوده است.

این گوشی در مقایسه با سایر گوشی های مقاومی که تا حالا دیده اید متفاوت بوده و قابلیت های خاصی دارد که بی شک توجه افراد را به خود جلب می کند. سبک طراحی گوشی دوجی s90 نسبت به اسمارتفون های عادی متفاوت بوده از این رو نباید از آن انتظاری مشابه با سایر گوشی های معمولی بازار را داشت. گوشی دوجی s90 ژانویه ۲۰۱۹ به بازار عرضه شد.

چنانچه مایلید یک گوشی مقاوم و متفاوت را بدون توجه به هزینه آن خریداری کنید می توان گفت گوشی دوجی s90 بهترین گزینه پیش روی شما خواهد بود. این گوشی از امکانات و قابلیت های زیادی به همراه استانداردهای IP68,IP69K و استاندارد نظامی MIL -STD 810G بهره می برد و شرکت دوجی در ساخت بدنه آن از تیتانیوم مقاوم و باکیفیت استفاده کرده است که در مقابل ضربات احتمالی بسیار مقاوم است.

  •  آرون گروپس

در بررسی ها مشخص شد گوشی دوجی s90 در ردیف گوشی های ماژولار در پک خود با لوازم جانبی زیادی همراه شده است و نکته جالب در مورد گوشی این است که دوجی s90 قادر است حدود ۱۴ روز در عمق یک و نیم متری بدون هیچ آسیبی به آن شناور بماند. اگر مایلید از گوشی دوجی s90 بیشتر بدانید در ادامه این اسمارتفون منحصر به فرد و متفاوت را کاملا مورد واکاوی و بررسی قرار می دهیم.

طراحی و کیفیت ساخت

با توجه به بررسیها قابل ذکر است گوشی دوجی s90 یک گوشی معمولی نبوده و سبک طراحی کاملا متفاوتش آن را از دیگر اسمارتفون های عادی بازار متمایز می سازد. همانطور که پیشتر اشاره شد این اسمارتفون به عنوان یک گوشی راگد به بازار روانه شده است. گوشی های راگد در حقیقت گوشی های مقاوم و با دوامی می باشند که تحت عوامل جانبی مانند آب خوردگی، ضربه، فشار و … به راحتی صدمه نمی بینند.

تفاوت گوشی دوجی s90 نسبت به سایر اسمارتفون های معمولی ،حتی در جعبه ای که با آن ارائه می شود نیز مشخص است. به طوری که همانند جعبه ابزار طراحی شده و به شکل اهرمی باز می شود. در نخستین نگاه به گوشی دوجی s90 بسیار بزرگ به نظر می رسد این اسمارتفون دارای چند ماژول انتخابی می باشد که به شکل مغناطیسی به آن متصل می شوند. بنابراین می توان با شخصی سازی از روش دلخواه بهره برد.

در بررسی ها مشخص شد بدنه گوشی دوجی s90 همانند دیگر گوشی های دوجی محکم و سخت است. جنس تیتانیومی با حاشیه های تیز در دست گرفتن گوشی را برای دستان کوچک دشوار می کند. گوشه های خیلی فشرده موجب می شود در صورت سقوط گوشی آسیبی به آن وارد نشود. گوشی دوجی s90 دارای ابعاد ۱۴.۱* ۸۰.۷* ۱۶۸ میلیمتر می باشد و وزن آن حدود ۳۰۰ گرم است.

گوشی قابلیت پشتیبانی از دو سیمکارت را داشته و بدنه آن از مواد تیتانیومی با روکشی از پلی کربنات بسیار مقاوم ساخته شده است که قابلیت خنثی سازی ضربه، فشار و هر نوع تنشی دیگر را دارد. بررسیها نشان داد گوشی دوجی s90 از استاندارد نظامی MIL STD 810G پشتیبانی دارد که می تواند اثباتی بر مقاومت زیاد بدنه دستگاه در مقابل ضربه، فشار و … باشد. در ضمن گوشی از استاندارد ضد آب IP69K بهره می برد.

با بررسی گوشی دوجی s90 از این نظر مشخص شد که در برابر آب خوردگی مقاومت عالی دارد و حتی با غوطه ور شدن در آب نیز مشکلی در عملکرد آن ایجاد نمی شود. با در دست گرفتن گوشی دوجی s90 حسی کاملا متفاوت را تجربه خواهید کرد و یقینا در می یابید که گوشی بدنه ای خاص و مقاوم دارد. لبه های فریم گوشی با نوارهای ضخیمی همراه شده تا به نوعی از دستگاه بیشتر محافظ کند.

در بالای قاب پشتی شاهد حضور دوربین دوگانه و اصلی هستیم و زیر آن سنسور اثر انگشت تعبیه شده است که عملکرد خوبی ارائه می دهد. در دو طرف لنز دوربین های اصلی نیز چراغ فلش ال ای دی مشاهده می شود. پایین اسکنر اثر انگشت نیز نشان دوجی حک شده که به وضوح دیده می شود. سبک طراحی و ظاهر متفاوت گوشی دوجی s90 نیز به آسانی از هر زاویه دیدی قابل درک می باشد.

در بخش پایین قاب پشتی گوشی دوجی s90 پین های طلایی رنگی مشاهده می شود که این پین ها جهت اتصال مغناطیسی ماژول های خاصی که پیشتر اشاره شد تعبیه شدنه اند که همراه جعبه گوشی در اختیار کاربر قرار می گیرد. به این ترتیب می توان گفت گوشی دوجی s90 اسمارتفون ماژولار بوده و دارای قابلیت نصب سه ماژول مختلف است.

این ماژول ها شامل یک پنل مجهز به باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی مجزا، ماژول تبدیل کننده گوشی به بی سیم و ماژول مجهز به دوربین دید در شب هستند. البته در برخی مدل ها ماژول بیسیم همراه با دستگاه عرضه نمی شود. از ویژگی های تعجب برانگیز گوشی دوجی s90 فقدان سوکت هندزفری آن می باشد. به این ترتیب از این گوشی انتظار شنیدن موسیقی با هندزفری سیمی نداشته باشید.

گوشی دوجی s90 دارای یک کلید اختصاصی برای اجرای دستورات خاص می باشد. عملکرد این کلید با توجه به سلیقه و نیاز کاربر در سه حالت قابلیت تنظیم دارد. به طور مثال با یک مرتبه فشار کلید اپلیکیشن دوربین اجرا شود یا با دوبار فشردن آن چراغ فلش همانند چراغ قوه روشن شود. نمایشگر ۶.۱۸ اینچی گوریلاگلس ۴ با کمی گودی مناسب از دیگر ویژگی های دوجی s90 می باشد. در ضمن تاچ اسکرین نیز در صورت پوشیدن دستکش نیز کار می کند.

درون جعبه گوشی دوجی s90 به جز خود دستگاه شاهد حضور یک کابل USB-C ، هندزفری با جک تایپ سی و ماژول باتری هستیم. باتری اضافه ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی به شکل مغناطیسی به سنجاق اتصالی پشت گوشی متصل است که ظرفیت باتری را به ۱۰۰۵۰ میلی آمپر می رساند. در سمت چپ گوشی کلید قابل تنظیمی وجود دارد که با تنظیم شدن می توان برای کمک در شرایط نامساعد(مثلا محیطی) پیام اضطراری(با ۵ ثانیه نگه داشتن کلید) ارسال کرد.

این کلید می تواند برای آغاز ضبط صدا، گیم مود، اسکرین شات با دوربین آب و سوییچ روی چراغ قوه مورد استفاده قرار گیرد. به طور کلی از بررسی طراحی گوشی دوجی s90 اینطور می توان نتیجه گرفت که محصولی کاملا خاص و متفاوت است و در طراحی آن به مقاومت زیاد بسیار توجه شده و گوشی بیشتر برای افرادی مناسب است که زندگی ماجراجویانه ای دارند و مدام به کوهنوردی، کمپ زدن در دل جنگل و … می پردازند. کیفیت ساخت گوشی دوجی s90 عالی بوده و دوام و مقاومت آن در مقابل حوادث و عوامل محیطی بالا می باشد. ظاهر گوشی نیز هر چند ظرافت ندارد ولی خاص و جذاب به نظر می رسد.

نمایشگر ۶.۱۸ اینچی

گوشی دوجی s90 از نمایشگر ۶.۱۸ اینچی HD+ با رزولوشن ۱۰۸۰* ۲۲۴۶ بهره می برد. و بررسیها نشان داد دوجی برای محافظت از این صفحه از پوشش گویلاگلس ۴ استفاده کرده است. این نمایشگر قابلیت نمایش ۱۶ میلیون رنگ را با تراکم پیکسلی ۴۰۳ پیکسل در هر اینچ داشته و دارای نسبت تصویر ۱۸:۹ می باشد. در پنل جلویی این گوشی نمایشگر به صورت تمام صفحه است و تنها شاهد حضور ناچی در آن هستیم که محل دوربین سلفی می باشد.

با توجه به بررسیها نمایشگر گوشی دوجی s90 اندازه، رزولوشن و تراکم پیکسلی خوبی دارد و نمایش محتوای آن نیز وضعیت خوبی دارد. به طوری که محتوا با شادابی مطلوبی ارائه می شود ولی می توانست کنتراست و تفکیک پذیری رنگی بهتری داشته باشد تا شارپنس بهتری ارائه دهد. البته این موارد هنگام مشاهده محتوا به وضوح محسوس نیستند ولی موارد ذکر شده می توانستند نمایشگر را تقویت کنند.

از نکات قابل انتقاد به نمایشگر گوشی دوجی s90 انعکاس نور بالا می باشد. متاسفانه به نظر نمایشگر این گوشی ضد انعکاس نیست و این موضوع سبب می شود در محیط های باز و تحت نور زیاد محتوای نمایشگر به راحتی قابل مشاهده نباشد. هر چند شدت روشنایی نمایشگر وضعیت مطلوبی دارد ولی افزایش میزان روشنایی نیز به این موضوع کمک نمی کند.

نرم افزار و سخت افزار

در این بخش ابتدا به بررسی نرم افزاری گوشی دوجی s90 می پردازیم. سیستم عامل این اسمارتفون بر پایه اندروید ۸.۱ اوریو می باشد که به صورت پیش فرض روی دستگاه نصب می باشد. شخصی سازی نیز روی سیستم عامل دستگاه لحاظ شده ولی کاملا مشخص است که این شرکت مایل نبوده در لانچر دستگاه تغییری ایجاد کند. فرمان های اشاره ای بسیاری توسط گوشی پشتیبانی می شوند که بهره گیری از آن ها در بعضی مواقع حقیقتا کاربردی خواهد بود.

شمار اپلیکیشن های نصب شده پیش فرض روی گوشی کم بوده و دوجی پک نرم افزاری اختصاصی را ارائه نموده که شامل بعضی برنامه های کاربردی مانند قطب نما، ذره بین، فشار سنج و … می باشد. با توجه به بررسی عا عملکرد نرم افزاری گوشی دوجی s90 خوب و قابل قبول ارزیابی می شود ولی این گونه نیست که هیچ لگ، اخیر یا باگی در آن مشاهده نشود.

در ادامه به  بررسی سخت افزاری گوشی دوجی s90 می پردازیم. بالطبع از گوشی که طراحی آن برپایه مقاومت و پایداری متمرکز شده انتظار نمی رود که قدرت عملکردی عالی داشته باشد. این گوشی از تراشه هست هسته ای هلیو P60 مدیاتک بهره می برد. که شامل چهار هسته کورتکس A53 با فرکانس کاری ۲ گیگاهرتز و چهار هسته کورتکس A72 با فرکانس ۲ گیگاهرتز می باشد.

این تراشه را پردازنده گرافیکی مالی G72-MP3 همراهی می کند و حافظه رم در نظر گرفته شده برای گوشی ۶ گیگابایت و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت است. البته گوشی دوجی s90 از قابلیت کارت حافظه جانبی پشتیبانی دارد و از طریق کارت حافظه میکرو اس دی می توان حافظه را تا سقف ۲۵۶ گیگابایت ارتقا بخشید. عملکرد سخت افزاری این اسمارتفون در کارهای روزمره تقریبا بدون مشکل است و البته از پس اجرای بازی های سنگین نیز برمی اید.

با گوشی دوجی s90 دو بازی پاپجی موبایل و آسفالت ۹ اجرا شد البته ممکن است عملکرد گوشی در مواردی با لگ و تاخیرهایی ریزی هم همراه شود. به طور کلی برای افراد علاقمند مطلق به اجرای باز های اندرویدی و سنگین گوشی دوجی s90 نمی تواند گزینه خرید مناسبی باشد.

دوربین دوگانه

گوشی دوجی s90 در پنل پشتی از دوربین دوگانه با لنزهای ۸ و ۱۶ مگاپیکسل با دریچه دیافراگم F/2.0 بهره می برد. که مجهز به چهار فلش LED , PDAF و ضمنا فوکوس خودکار هستند.

سنسور دوربین سلفی نیز ۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F/2.0 و زاویه دید ۹۰ درجه می باشد. با دوربین های این گوشی تصاویر معمولی به ثبت می رسد که برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی مناسب هستند و نمی توان انتظار زیادی از دوربین اصلی داشت. نکته قابل توجه مازول عکاسی در شب گوشی می باشد که تا ۱۲ برابر روشنایی محیط را افزایش می دهد و با زاویه دید گسترده ۱۳۱ درجه ای کمک می کند تصویر وسیعتری از منظره پیش رو به ثبت برسد.

باتری و شارژدهی

هنگامی که یک گوشی برای ماجراجویی طراحی و ساخته می شود بالطبع باید به باتی قدرتمندی نیز مجهز باشد تا انرژی دستگاه را در بازه های زمانی طولانی مدت فراهم کند. در این راستا  گوشی دوجی s90 به باتری ۵۰۵۰ میلی آمپر ساعتی مجهز است که در یک استفاده معمولی با یک بار شارژ باتری تا دو روز دوام می آورد. حتی در استفاده سنگین نیز باتری حداقل یک روز گوشی را همراهی می کند. ضمنا ماژول باتری داخل جعبه با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت می تواند با نصب روی گوشی دوام باتری را افزایش دهد.

برای بررسی a52 و بررسی گلکسی زد فولد ۳ دو مدل گوشی شرکت سامسونگ می توانید از مطالب قبلی آرگا دیدن نمایند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *