دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

روش اصولی کاشت هل در گلدان و مراقبت های لازم برای رشد آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۷ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که پرورش و نگهداری هل چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با اصول پرورش و کاشت هل در گلدان و فضای خانه آشنا شوید با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید هل یکی از ادویه ها و چاشنی های سرشار خاصیت است که امروزه افراد به خاطر استفاده از فواید و خواص شگفت انگیز اقدام به کاشت هل درون گلدان یا فضای باز می کنند. به صراحت می توان گفت که کاشت هل نیز مانند کاشت بادام زمینی و یا کاشت سیب زمینی بسیار راحت و لذت بخش خواهد بود.

آشنایی با کاشت هل در گلدان

به طور کلی هل یکی از قدیمی ترین ادویه جات ها در جهان محسوب می شود که از خانواده زنجبیل ها بوده و اغلب به صورت بوته ای رشد می کند. این گیاه زیبا بومی جنوب هند است اما امروزه در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری سراسر جهان نیز مورد کشت قرار می گیرد. جالب است بدانید که این ادویه پس از زعفران و وانیل سومین ادویه گران قیمت در جهان به شمار می آید.

در بسیاری از مناطق از هل به عنوان یک ادویه آشپزی استفاده می شود اما بیشتر در غذاهای خاورمیانه، هند، نپال و سوئد مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجایی که هل یکی از ادویه های پر مصرف و گران است اگر بتوانید آن را در محیط خانه خود پرورش دهید قطعا در هزینه هایتان ضرفه جویی زیادی خواهد شد. البته که این گیاه برای رشد ایده آل به شرایط محیط بسیار خاص از جمله رطوبت بالا، دمای ثابت و گرم، خاک مداوم مرطوب و بدون نوسانات محیطی نیاز خواهد داشت.

چگونگی کاشت هل در گلدان

دستورالعمل کاشت بذر:

معمولا بذر هل در فروشگاه های مواد پیش از باز شدن غلافشان برداشت می شوند که به همین خاطر برخی از دانه ها برای جوانه زدن بسیار نارس خواهد بود. همچین ماندگاری شان تقریبا دو هفته پس از برداشت کاهش پیدا می کند. علاوه بر این ها ممکن است با اکسید اتیلن یا بخار بخور داده شوند که این امر می تواند بر امر جوانه زنی نیز تاثیری منفی بگذارد. در کل توصیه می شود برای رسیدن به نتیجه ای رضایت بخش از بذر های هل تازه و ارگانیک استفاده نمایید.

در مرحله بعدی بایستی اقدام به خیساندن بذور کنید که برای انجام این کار در ابتدا کپسول های هل را درون یک ظرف تمیز قرار دهید و مقدار ولرم روی آن ها بریزید. اجازه دهید چندین دقیقه بماند و سپس کپسول را به آرامی فشار دهید تا پوسته باز شود و دانه ها خارج شوند.

دانه های به دست آمده را به خوبی بشویید تا ماده چسبناک آن از بین برود. بهتر است بذر ها را به مدت ۱ الی ۲ روز درون آب قرار دهید به خوبی خیس بخورند. بعد داخل یک دستمال مرطوب و سپس درون یک کیسه فریزری بگذارید. توصیه می شود روی کیسه چندین سوراخ ایجاد کنید و آن را در محیطی کاملا گرم قرار دهید تا روند جوانه زنی به خوبی صورت بگیرد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

پس از جوانه زنی بذر ها می توانید آن ها را درون گلدان غنی کشت نمایید. توجه داشته باشید که بهترین فصل برای کشت هل اواخر فصول تابستان و پاییز است که اگر قصد دارید ان را جابه جا کنید بایستی درون گلدان بکارید. برای رسیدن به نتیجه ای ایده ال می توانید از یک گلدان دارای سوراخ های زهکشی استفاده کنید تا آب اضافی دریافتی کاملا تخلیه شود.

دستورالعمل پرورش بذر هل

اگر می خواهید نهال های رشد کرده را به فضای باغچه انتقال دهید می توانید از هر سایز گلدانی استفاده نمایید. اما اگر می خواهید گیاهتان را تا زمان بلوغ کامل درون گلدان نگهداری نمایید بایستی گلدان انتخابی با سایز ۰.۳۰ سانتی متر عمق و ۱۵ سانتی متر عرض باشد.

در این مرحله بایستی گلدان مورد نیاز را با ترکیب یک قسمت خاک بذر و یک قسمت ماسه پر کنید ولی اگر خاک مخصوص بذر ندارید می توانید از خاک شنی و لومی که سرشار از مواد معدنی و آلی است، استفاده کنید. توصیه می شود پیش از کاشت خاک گلدان را کمی مرطوب کنید و سپس بذر های خود را روی سطوح خاک با عمق ۰.۳۲ سانتی متری بکارید و سپس روی آن را با مقداری ماسه مرطوب بپوشانید.

پس از کاشت بذرها بایستی روی سطح بستر را با پلاستیک شفاف بپوشانید تا رطوبت محیط حفظ شود و سپس آن را در دمایی بین ۷۰ تا ۸۵ درجه سانتی گراد قرار دهید. از آنجایی که دانه های هل دیر جوانه می زنند بنابراین احتمالا تا یک ماه پس از کشت نیز جوانه ای مشاهده نخواهید کرد. البته این احتمال هم وجود دارد که دو الی سه هفته پس از کاشت بذر جوانه زنی آغاز شود.

هنگامی که اولین جوانه بذر را مشاهده کردید بایستی آن ها را به طاقچه ای انتقال دهید که تنها در ساعاتی از روز نور زیاد و غیر مستقیم خورشید را دریافت کنند. تقریبا ۹۰ روز طول می کشد تا نهال ها به اندازه کافی بزرگ شوند و بتوانید آن ها را در صورت لزوم به باغچه انتقال دهید.

دستورالعمل برداشت محصول هل

دستورالعمل برداشت هل:

به صراحت می توان گفت که مدت زمان لازم برای رشد و برداشت محصول هل از ۴ الی ۶ هفته پس از کاشت گیاه خواهد بود. البته گاهی اوقات نیز بیش از ۲ ماه نیز زمان برای رسیدن دانه ها نیاز است. عمدتا کپسول های هل را زمانی که تقریبا رسیده هستند برداشت می کنند یعنی پیش از اینکه رنگ آن ها به زرد متمایل شود بایستی اقدام به برداشت کنید.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری گیاه هل:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهند داشت که در ادامه سعی داریم برخی از اصول و شرایط لازم برای کاشت هل در گلدان را شرح دهیم:

اصول نگهداری از بستر گیاه

  • نور و دما:

به طور کلی فضایی روشن و پر نور اما فاقد نور مستقیم برای کاشت و پرورش هل در گلدان ایده آل خواهد بود. همچنین بهتر است پس از جوانه زنی، گیاهتان را به مکانی نورگیر انتقال دهید. معمولا این گیاه زیبا در بازه دمایی ۲۲ تا ۲۴ درجه سانتی گراد بهترین رشد خود را تجربه می کند. البته به این نکته دقت داشته باشید که گیاه در دماهای خیلی پایین یا خیلی بالا به تدریج از بین می رود.

  • آبیاری:

هل را می توان از گیاهان رطوبت پسند دانست که بایستی مادام مورد آبیاری قرار گیرد. با این وجود توصیه می شود تنها زمانی اقدام به آبیاری کنید که سطح خاک تا حدودی رطوبت خود را از دست داده باشد. همچنین می توانید با عمل غبارپاشی نیز نسبت به افزایش رطوبت محیط کشت اقدام کنید.

دقت داشته باشید که انجام آبیاری بیش از حد می توان باعث سیاه شدن برگ ها به ویژه برگ های پایینی گیاه، پوسیدگی ساقه ها و ریشه های گیاهتان شود. در مقابل نیز خشکی و کمبود آب باعث سوختگی، خشکی حاشیه و نوک برگ ها و سپس قهوه ای شدن تمام برگ ها خواهد شد.

آبیاری منظم برای رشد بذور گیاه هل

  • خاک و کوددهی:

به طور کلی خاک ایده آل برای کاشت هل در گلدان ترکیب خاک های سنگین رسی و لوم رسی خواهد بود که معمولا برای رویش بهتر بایستی PH آن بین ۴.۲ ا ۶.۸ باشد. از آنجایی که گیاه هل به مواد و عناصر غذایی نیاز بالایی دارد قطعا اضافه کردن مقادیر مناسبی از کود های شیمیایی به همراه کود های آلی نقش قابل توجهی در افزایش عمکلرد محصول هل و همچنین کیفیت آن خواهد داشت.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *