دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

چگونگی پرورش گل اورینتال و نحوه نگهداری از این گل زیبا

  • ملیحه بال افکن
  • ۲ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که کاشت و پرورش گل اورینتال چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب به راحتی با اصول پرورش و نگهداری آن آشنا شوید.

به طور کلی گیاه اورینتال که امروزه با عنوان گل نیف نیز شناخته می شود از دسته پرطرفدار ترین و پرمصرف ترین انواع گل ها به شمار می آید که در گلفروشی ها برای تزئین دسته گل، ماشین عروس و تزئین اتاق عقد از آن استفاده می کنند. گل اورینتال به خاطر اصول کاشت و پرورش راحتی که دارد مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار است.

آشنایی با پرورش گل اورینتال

بهتر است بدانید گل ارینتال یا سوسن شرقی یکی از گیاهان جذاب در خانواده لیلیوم ها می باشد که به خاطر داشتن گل هایی درشت و ساقه هایی ضخیم و بلند همواره در گل فروشی ها نظر افراد را به خود جلب می کند. در واقع این گیاه در زمره گل های لوکس و تشریفاتی قرار گرفته که تفاوت آن با لیلیوم معمولی به خاطر این است که هم رایحه گیرایی دارد و هم با شرایط محیطی سازگار است. اورینتال دارای رنگ های متنوع و گل برگ های براقی است که تمام این خصوصیات آن را به یک گزینه جذاب برای تزئین سبد های گل تبدیل کرده است.

چگونگی پرورش گل اورینتال

بر اساس سلیقه و علایق هر فردی نسبت به طیف رنگی گل و گیاهان دسته گل سوسن قرمز، باکس گل سوسن نارنجی و سبد گل سوسن زرد می تواند برایش جالب باشد. به طور کلی این گیاه بیش از ۳۰۰۰ هزار سال است که در باغات مورد کشت قرار می گیرد. همچنین اورینتال بومی مناطق کره و ژاپن می باشد که البته امروزه به سایر کشور های جهان راه پیدا کرده است.

گل های اورینتال دارای شکوفه های بزرگی هستند و همچنین شش برگ دارند که می توانند ۶ تا ۹ اینچ رشد کنند. این گیاه قادر است تا ارتفاع ۳ الی ۵ فوت به خوبی رشد کند که به همین خاطر باغبانان زیادی در جهان در حال حاضر به کاشت آن می پردازند و به دنبال تولید گونه های جدیدتری از آن هستند. اورینتال نسبت به شرایط گرمایی بسیار مقاوم است و همچنین به خاطر داشتن عطر خوش بسیار معروف و محبوب خواهد بود.

دستورالعمل کاشت گیاه اورینتال

دستورالعمل کاشت گیاه:

به صراحت می توان گفت که گیاهان اورینتال انتخاب ایده آلی برای پرورش به عنوان گل مخصوص آپارتمان ها هستند. می توانید با متناوب سازی کشت بهاره پیاز هایی را که در سردخانه نگهداری شده اند و یا با انتخاب ترکیبی از گونه های آسیایی و شرقی، زمان گلدهی را دستکاری کنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

البته که با انتخاب پیاز های سالم و درشت قطعا می توانید گیاهی زیبا داشته باشید. توصیه می شود که پیاز های این گیاه را با فاصله ۸ سانتی متری و در عمق ۲.۵ سانتی متری زمین بکارید. از آنجایی که اورینتال ها نسبت به نوع خاک حساسیت زیادی ندارند و تنها اگر خاک بستر به خوبی زهکشی شده باشد گل ها به سرعت روند رشد خود را طی خواهند کرد.

معمولا توصیه می شود گف گلدان این گیاه را با سنگ هایی کوچک بپوشانید زیرا استفاده از آن ها به زهکشی بهتر گیاه کمک زیادی خواهد کرد. گیاه اورینتال به هیچ وجه رطوبت زیاد را نمی پسندد زیرا رطوبت بیش از حد مانع رسیدن اکسیژن به ریشه ها شده و سریع گیاهتان را پژمرده می کند.

گلدان حاوی پیاز اورینتال را در فضایی خنک و نور غیر مستقیم قرار دهید زیرا گیاه در هوای گرم طراوت و شادابی خود را از دست می دهد. معمولا گل های اورینتال پس از گذشت مدت زمان ۴ الی ۶ هفته قابل برداشت خواهند بود. اگر این مرحله و اصول مراقبتی گیاه را به درستی انجام دهید دارای عمر گلدانی ۷ تا ۱۴ روزه خواهد بود.

روش های مختلف تکثیر اورینتال

شرایط مورد نیاز برای نگهداری اورینتال:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که بایستی شما آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای کاشت و پرورش گل اورینتال پرداخته ایم:

  • نور کافی:

تجه داشته باشید که گیاه اورینتال برای رشد نیاز به ۶ الی ۸ ساعت نور در طول نیاز دارد. در صورت دریافت نکردن نور کافی بوته های اورینتال به تدریج بلند می شوند و در مقابل روند گلدهی کاهش پیدا می کند. همچنین ممکن است برگ های پایینی آن نیز زرد رنگ شوند. با وجود اینکه طول روز فتوپریود تاثیر زیادی در گلدهی ندارد اما در روز های بلند گیاه درشت تر و بلندتر خواهد شد.

  • خاک زهکشی شده:

به صراحت می توان گفت که خاک بسیار مرطوب و باتلاقی باعث پوسیده شدن پیاز گیاهتان خواهد شد که به همین خاطر استفاده از خاک زهکشی شده می تواند مناسب باشد. اغلب گونه های اورینتال خاک کمی اسیدی را ترجیح می دهند اما به خاطر داشته باشید که برخی دیگر تحمل خاک اسیدی را ندارند و خاک قلیایی را برای رشد می پسندند.

شرایط لازم برای نگهداری گل اورینتال

  • آبیاری منظم:

گیاه اورینتال در دوران رشد خود نیاز به آب زیادی دارد و هر زمان که آب درون زمین جریان داشته باشد برایش مفید است. به همین منظور عمدتا در فضای باز در نقاط دارای شیب که آب زیرزمینی در آن جریان دارد رشد می کنند. دقت داشته باشید که عمده نیاز آبی اورینتال در طول باز شدن گل ها است و پس از آن تا حد امکان از خیس کردن گل ها بایستی جلوگیری نمایید.

قیمت گل های اورینتال:

توجه داشته باشید که گیاه اورینتال امروزه هم در گل فروشی های آنلاین و هم بازار گل موجود است و می توانید آن را در دسته های ۵ شاخه ای تهیه کنید. عمدتا قیمت این دسته ها از ۸۰ تا ۱۶۰ هراز تومان بر اساس سایز و تعداد متغیر خواهد بود.

موارد استفاده از گل اورینتال:

بهتر است بدانید که معمولا از پرورش گل اورینتال به منظور تهیه عطر در صنعت لوازم آرایشی و کرم های صورت استفاده می شود. بسیاری از کرم های ساخته شده از این گیاه به جلوگیری از پیر و چروک شدن پوست صورت می پردازند. همچنین اگر گلبرگ های گل اورینتال را با مقداری عسل ترکیب کنید و سپس بر روی پوست بمالید به تدریجی پوستی نرم و شفاف خواهید داشت. همانطور که متوجه شدید این گیاه در زمینه تزئین دسته گل عروس نیز محبوبیت زیادی دارد و از ویژگی های بارز آن می توان به در دسترس بودن در تمام طول و چهار فصل اشاره کرد.

موارد استفاده از گیاه اورینتال

همچنین در ادامه پیشنهاد می شود با کلیک بر روی لینک های مقابل با مطالب تکثیر گیاه لیلیوم و همچنین گل سوسن نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *