دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

پرورش نخل بادبزنی و شرایط ویژه کاشت گیاه واشنگتونیا

  • ملیحه بال افکن
  • ۳۱ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که کاشت و پرورش نخل بادبزنی چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب با اصول کاشت و مراقبت این گیاه زیبا آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی نخل بادبزنی که بدان گیاه واشنگتونیا هم گفته می شود از دسته گیاهان زیبایی است که می تواند با طیف گسترده ای از آب و هوا و خاک سازگار باشد. این گیاه به خاطر داشتن برگ هایی مشابه بادبزن به این نام مشهور شده و با پرورش نخل بادبزنی می توانید زیبایی خاصی را به منزل خود ببخشید.

آشنایی با پرورش نخل بادبزنی

بهتر است بدانید که نخل بادبزنی در واقع از دسته گیاهان بومی دریای مدیترانه محسوب می شود که امروزه بدان نخل کوتوله مدیترانه ای نیز گفته می شود. در واقع این گیاه را می توان مقاوم ترین گونه از نظر تحمل سرما دانست به گونه ای که دمای هوا را منفی ۱۲ درجه سانتی گراد به خوبی تحمل می کند. به همین خاطر امروزه از آن برای اضافه کردن یک عنصر استوایی به محیط در دمای پایین استفاده می کنند.

چگونگی پرورش نخل بادبزنی

این گیاه اروپایی دارای رشدی آهسته است که اغلب به صورت درختچه ای متوسط یا درخت کوچک رشد می کند. همچنین دارای برگ هایی بزرگ با ۴۵ تا ۶۰ طول و رنگی سبز تیره و بادبزنی شکل می باشد که به ۱۰ الی ۲۰ بخش باریک و سفت تقسیم شده اند. این گیاه عموما عادت دارد تا با چندین تنه رشد کند اما همچنین می توانید آن را با جدا کردن مرتب بچه هایی که از پایه تنه اصلی رشد می کنند به یک تنه رشد کردن عادت بدهید.

توجه داشته باشید که معمولا روز های گرم، آفتابی و شب های سرد شرایطی ایده آلی برای پرورش این گیاه خواهند بود. با این حال باز هم نخل بادبزنی می تواند در گرمای شدید نیز مقامت کند و به رشد خود ادامه دهد. همچنین گیاه تحمل استثنایی در برابر خشکسالی و باد دارد و در مناطقی که شرایط سخت زمستانی مشاهده می شود می توانید گیاهتان را به راحتی در داخل خانه نگهداری کنید.

روش های کاشت بذر بادبزنی

دستورالعمل کاشت بذر گیاه بادبزنی:

توجه داشته باشید که معمولا کاشت و تکثیر این گیاه زیبا از طریق بذور آن صورت می گیرد. بدین صورت که در ابتدا بایستی بذرها را به مدت ۱۲ ساعت درون آن بخیسانید و بعد درون بستری با زهکشی ایده آل به عمق ۶ میلی متر کشت نمایید. سپس روی خاک یک لایه نازک مالچ بریزید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

توصیه می شود که در طول جوانه زنی بذرها بستر را مرطوب نگه دارید و همچنین دمای محیط را بر ۳۰ درجه سانتی گراد یا بیشتر تنظیم نمایید زیرا در این دما بذرها در مدت زمان بسیار کمی جوانه خواهند زد. گلدان حاوی گیاه را در محیطی روشن قرار دهید و پس از مشاهده اولین جوانه می توانید آن را در هوای معتدل پاییزی یا اوایل زمستان به زمین اصلی انتقال دهید.

در برخی از مناطق زمانی که دمای خاک به ۱۸ درجه سانتی گراد افت می کند می توانید نهال ها را در زمین کشت نمایید. روند رشد این گیاه به صورت موقت در دمای ۱۵ درجه سانتی گراد متوقف می شود و در صورتی که نهال در بهار یا تابستان کشت شود یک فصل رشد طولانی خواهد داشت که که در زمستان متوقف نشده و گیاه از سیکل طبیعی خارج خواهد شد.

دستورالعمل کاشت گیاه بادبزنی

شرایط مورد نیاز برای نگهداری نخل بادبزنی:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم کنید. به همین منظور در ادامه برخی از اصول و شرایط لازم برای پرورش و نگهداری نخل بادبزنی را شرح داده ایم:

  • نور و دما:

با وجود اینکه این گیاه زیبا در آفتاب کامل رشد ایده آلی دارد اما در سایه نیز رشد خواهد کرد. به طور کلی توصیه می شود برای نگهداری نخل بادبزنی محیطی را انتخاب کنید که حداقل در طول روز ۴ الی ۶ ساعت نور مستقیم خورشید دریافت کند. در مورد دمای مورد نیاز گیاه بادبزنی نیز می توان گفت که دمای ۳۰ درجه سانتی گراد برای بستر نخل بادبزنی ایده آل خواهد بود.

  • خاک و تغذیه:

به صراحت می توان گفت که نخل بادبزنی چندان در مورد خاک سخت گیر نیست و می تواند با خاک های مختلف اعم از لومی، رس یا ماسه و کمی اسیدی تا بسیار قلیایی سازگار شود. با این وجود توصیه می شود خاک بستر را به خوبی زهکشی کرده و از ترکیب پیت ماس و ماسه و یا پیت ماس و پرلیت برای گیاهتان استفاده نمایید. بهتر است بدانید که نخل بادبزنی معمولا کوددهی منظم در طول سال را می پسندد و به همین خاطر توصیه می شود بستر گیاه را در فصل بهار، تابستان و پاییز با کود آهسته انتشار تغذیه نمایید.

چگونگی مراقبت از گیاه بادبزنی

  • آبیاری:

توصیه می شود در روند پرورش نخل بادبزنی تا زمانی که ریشه گیاه محکم و استوار شود بایستی آبیاری را منظم و مرتب انجام دهید. همچنین در گرمای شدید نیز لازم است هر هفته یک مرتبه آبیاری نمایید تا ریشه ها تقویت شوند. به تدریج با استقرار یافتن سیستم ریشه ای گسترده گیاهتان در برابر خشکسالی تحمل بالایی خواهد داشت و می توانید دفعات و مقدار آبیاری را کاهش دهید. البته که در روند آبیاری اجازه دهید سطح بستر به خوبی خشک شود سپس آبیاری را انجام دهید.

  • تعویض گلدان و خاک:

به طور کلی زمانی که قصد دارید عمل تعویض گلدان گیاهتان را انجام دهید دقت داشته باشید که نخل ها حداقل ۹۰تا ۱۲۰ سانتی متر از یکدیگر فاصله داشته باشند. همچنین فضایی را برای قرار دادن گیاه انتخاب کنید که پر رفت و آمد نباشد زیرا نخل های بادبزنی اروپایی دارای تیغ های رو تنه هستند که لمس آن ها بسیار دردناک خواهد بود. معمولا می توانید عمل تعویض خاک و تعویض گلدان نخل بادبزنی را هر ۲ الی ۳ ال تکرار نمایید.

آفات و بیماری های نخل واشنگتونیا

  • آفات و بیماری های رایج:

توجه داشته باشید که نخل بادبزنی در واقع از دسته گیاهان مقاوم و محکمی است که اگر تغذیه خوب و شرایط مناسب برایش فراهم شود به هیچ وجه در طول رشد دچار آفات و بیماری ها نخواهد شد. البته که باز هم مهم ترین آفات هجومی به این نخل کنه عنکبوتی است که برای از بین بردن آن ها بایستی برگ ها را به خوبی تمیز کنید. چنانچه از بین نرفتند برگ های گیاه را با استفاده از ترکیب آب و صابون غبار پاشی نمایید.

ضمن اینکه در پایان مطلب پرورش نخل بادبزنی می توانید با شرایط پرورش و تکثیر دیگر  نخل ها همچون پرورش نخل کاریوتا و تکثیر نخل اریکا کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *