دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی شیائومی Mi 11i با نمایشگر اولد با کیفیت و قدرتمند

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۲ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

گوشی شیائومی Mi 11i با ویژگی بارز قیمت خوب و بهره مندی از سخت افزار فوق العاده رقیب اصلی گلگسی s20 fe 5G محسوب می شود. این محصول پرچمدار با قیمت بسیار رقابتی، نگاه های بسیاری را به خود معطوف ساخته است. این مقاله به بررسی شیائومی Mi 11i می پردازد.

یکی از اعضاء خانواده شیائومی که از فرمول «قاتل پرچمدار» پیروی می کند، گوشی شیائومی Mi 11i است. این گوشی پرچمدار از نمایشگر اولد باکیفیت، تراشه قدرتمند اسنپدراگون ۸۸۸ و دوربین های شبه پرچمدار بهره می برد. در این مطلب به بررسی شیائومی Mi 11i می پردازیم تا ارزش خرید آن بیشتر مشخص شود.

بررسی شیائومی Mi 11i و ارزش خرید این گوشی

تا چندی پیش به نظر می رسید که در بازار موبایل، گوشی گلکسی s20 fe 5G(پرچمدار اقتصادی سامسونگ) بی رقیب است ولی شیائومی با معرفی Mi 11i با محدوده قیمتی مشابه وارد عرصه رقابت با این محصول اقتصادی سامسونگ شد. همانطور که از نام شیائومی Mi 11i پیداست محصولی پرچمدار با برخی مشخصات میان رده و قیمت اقتصادی همراه شده تا انواع سلیقه ها را به خود معطوف نماید.

شیائومی Mi 11i فاقد نمایشگر پرزرق و برق QHD، دوربین غول پیکر و فریم فلزی مشابه برادر پرچمدارش است ولی از همان تراشه قدرتمند اسنپدارگون ۸۸۸ بهره می برد و با بدنه ای شیشه ای از نمایشگر اولد با کیفیت برخوردار است. این گوشی با پیروی از فرمول مشهور «قاتل پرچمدار» نشان دهنده علاقه ادامه دار شیائومی برای ارائه چنین محصولاتی است. در ادامه با بررسی شیائومی Mi 11i قصد داریم به این موضوع بپردازیم که این اسمارتفون نسبت به عضو اصلی خانواده می ۱۱ چه میزان ارزش خرید دارد. با ما همراه باشید.

طراحی و کیفیت ساخت

با توجه به بررسی ها می توان گفت عموم محصولات ۲۰۲۰-۲۰۲۱ شیائومی از Mi 11 گرفته تا شیائومی Mi 11i همگی شباهت های ظاهری زیادی دارند. شباهت هایی که منشا آن ها بیش از هر چیزی به برآمدگی پله ای و تقریبا بزرگ دوربین پنل پشتی بر می گردد. شیائومی سعی دارد تا با ارائه این نوع برآمدگی چنین القا کند که اسمارتفون هایش دارای دوربین کارامدی هستند. ولی این موضوع سبب شده با قرار گرفتن روی سطح بلغزند.

  •  آرون گروپس

از لحاظ ظاهری شیائومی Mi 11i چندان از اعضای خانواده دور نیست و اگر بزرگترین عضو یعنی شیائومی می ۱۱ اولترا را با فریم دوربین منحصر به فردش فاکتور بگیریم بقیه اعضای خانواده بسیار به هم شبیه هستند. ولی نکته جالب توجه شباهت زیاد Mi 11i به میان رده اقتصادی این شرکت یعنی شیائومی پوکو F3 می باشد. از این موضوع که بگذریم در برخی مناطق شیائومی Mi 11i  را به اسم می آی ۱۱ ایکس پرو می شناسند.

شیائومی Mi 11i با ابعاد ۷.۸* ۷۶.۴* ۱۶۳.۷ میلی متر در ردیف گوشی های باریک جای می گیرد. با این حال به عدد کم نظیر ۶.۸ میلی متر برادر اقتصادی خود یعنی می آی ۱۱ لایت نمی رسد. در ضمن Mi 11i با وزن ۱۹۶ گرم نه سنگین است و نه سبک ولی در مرز گوشی های سنگین قرار می گیرد. در پنل پشتی فریم دوربین دارای طراحی دو پله ای بوده که پله اول میزبان فلاش بوده و عبارت «دوربین هوش مصنوعی ۱۰۸ مگاپیکسلی » را نمایان می کند و پله بعدی با بیرون زدگی بیشتر میزبان ۴ سنسور دوربین است.

دوربین اصلی بر صدر دوربین های دیگر قرار دارد و حلقه ای نقره ای رنگ آن را متمایز می کند. همانطور که پیشتر اشاره شد به خاطر طراحی پله ای و بیرون زدگی فریم با قرار گرفتن گوشی روی میز، حالتی لغزنده پیدا می کند. هنگامی که بخواهید در این شرایط با گوشی به تایپ کردن بپردازید به ای امر پی خواهید برد. فریم مذکور روی شیشه گوریلاگلس ۵ جا خوش کرده تا این قابلیت از گوشی دربرابر خط و خش محافظت کند.

بررسی ها نشان داد شیائومی پرچمداران سری ۱۱ را به شیشه مقاومتر ویکتوس از برند گوریلاگلس مجهز کرده است. که در شیائومی Mi 11i  نیز چنین است. ضمنا شبیه می آی ۱۱ لایت قاب پشتی شیائومی Mi 11i  به شد جاذب اثر انگشت است. از این رو باید مدام به تمیز کردن قاب پشتی اقدام کرد. وقتی شیشه قاب پشتی گوشی بدون لک باشد انعکاس خود را با اعواج خیلی کمی نظاره گر خواهید بود. به بیان دیگر پنل پشتی شیائومی Mi 11i مانند یک آینه عمل می کند.

شیائومی جهت کاهش هزینه ها از بکار بردن فریم آلومینیومی صرف نظر کرده و پلاستیک استفاده کرده است. در سمت راست دستگاه کلیدهای پاور و ولوم حضور دارند و سمت چپ فاقد هر نوع پورت و شیاری است.

در قسمت پایین شاهد حضور اسپیکر اصلی، میکروفون اصلی، پورت USB-C و سیمکارت هستیم. گوشی از دو سیمکارت نانو پشتیبانی می کند و فاقد پشتیبانی از حافظه جانبی است از این رو هنگام خرید به ظرفیت حافظه داخلی توجه داشته باشید. ضمنا شیائومی Mi 11i  با رنگ های مشکی، نقره ای و سفید صدفی به بازار ارائه می شود. نسخه سفید صدفی حس و حال بسیار خوشایندی القا می کند و آثار لک و چربی را نشان نمی دهد. همچنین این نسخه با پوشش صاف و در عین حال نرمی روی سطح همراه است که شبیه آن را در برخی دستگاه ها مانند پوکو F3 شاهد بودیم.

در بررسی پنل جلویی شیائومی Mi 11i  شاهد حضور نمایشگری ۶.۶۷ اینچی با حاشیه های باریک و تخت(به جز لبه پایین) هستیم که حدود ۸۶ درصد نمای جلو را به خود اختصاص داده است و حضور نواری پلاستیکی بین نمایشگر و قاب دستگاه ماهیت اقتصادی شیائومی Mi 11i  را شبیه دیگر دستگاه های ارزان قیمت گوشزد می نماید. ضمنا دوربین سلفی درون حفره کوچکی در بالای نمایشگر جای گرفته و از چراغ اعلان هم خبری نیست.

در لبه بالایی دستگاه دو ست سه سوراخه دیده می شود که یکی از آن ها اسپیکر دوم بوده و طرف دوم اسپیکر نیست و در حقیقت فرستنده مادون قرمز و میکروفون دوم است. سومی نیز صرفا جهت ایجاد تقارن و زیبایی تعبیه شده است. ولی نکته مهم این است که درایور دوم با اسپیکر مکالمه یکسان می باشد. البته با وجود خروجی متفاوت، هنگام برقراری تماس صدا به بیرون درز می کند. از این رو پیشنهاد می شود ولوم صدا را کمتر از حجم دلخواه خود نگه دارید تا این موضوع اتفاق نیفتد. احتمالا شیائومی این ایراد را با آپدیت نرم افزاری برطرف کند. به هر روی اسپیکر استریو شیائومی Mi 11i امتیازی مثبت برای آن محسوب می شود.

در بررسی ها مشخص شد با وجود اولد بودن نمایشگر شیائومی Mi 11i از حسگر اثر انگشت خبری نیست و در عوض چینی ها کلید پاور را با حسگر اثر انگشت یکپارچه ساخته اند. دسترسی به کلید پاور ساده بوده ولی در طول روز بارها به خاطر لمس تصادفی حسگر، لرزش گوشی را شاهد هستید. قابل ذکر است در لبه بالایی فریم شیائومی Mi 11i شاهد حضور اسپیکر، میکروفون و ماژول IR Blaster هستیم از این رو می توانید برای کنترل برخی لوازم خانگی از آن بهره بگیرید.

در پایان بررسی طراحی شیائومی Mi 11i شایان ذکر است بنا به گفته شیائومی این گوشی دارای گواهی IP53 از موسسه IEC برای مقاومت در برابر گردو غبار و پاشش آب است. ضمنا لوازم جانبی ارائه شده با گوشی Mi 11i شامل شارژر، قاب ژله ای، کابل شارژر و دانگل تبدیل جک ۳.۵ میلیمتری هدفون به USB-C هستند. به طور کلی ظاهر شیائومی Mi 11i نظر بسیاری از افراد را به خود جلب خواهد کرد و تنها نقطه ضعف آن در این بخش برآمدگی بیش از حد ماژول در قاب پشتی است.

نمایشگر اولد

در بررسی ها مشخص شد نمایشگر شیائومی Mi 11i آن را از بردار بزرگترش شیائومی Mi 11 متمایز می کند. نمایشگر این پرچمدار اقتصادی به پنل آمولد با رزولوشن فول اچ دی پلاس یا ۱۰۸۰* ۲۴۰۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۳۹۵ پیکسل بر اینچ مجهز است و به اندازه نمونه ۵۱۵ پیکسل بر اینچ موجود در شیائومی Mi 11 شارپنس و شفافیت ندارد ولی تجربه لذت بخش وبگردی و تماشای ویدیو را ارائه می دهد.

این پنل که احتمالا تولید سامسونگ است به نمونه استفاده شده در گوشی ردمی نوت ۱۰ پرو شباهت دارد ولی قیمت شیائومی Mi 11i  تقریبا دو برابر آن است. آمولد بودن اسمارتفون خبر از پشتیبانی از صفحه همیشه روشن دارد. بررسی ها نشان داد روشنایی نمایشگر شیائومی Mi 11i فوق العاده بوده و با حرکت اسلایدر نور به حداکثر به روشنایی کمی بیشتر از ۵۰۰ نیت می رسد. در نور مستقیم خورشید به میزان دوبرابر و حدود ۹۰ نیت هم می رسد.

این ارقام را در می آی ۱۱ و می آی ۱۱ اولترا شاهد بودیم. در این بازه قیمتی کمتر گوشی پیدا می شود که به روشنایی شیائومی Mi 11i برسد. در ضمن پشتیبانی از HDR10+ برای استریم از یوتیوب ویژگی مثبت دیگری است که شیائومی Mi 11i با خود همراه کرده است. در ادامه بررسی نمایشگر قابل ذکر است که از نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز و نرخ حساسیت لمسی ۳۶۰ هرتز برخوردار است. به این ترتیب تجربه کاربری خیلی روان و نرمی را به همراه امکان اجرای بای ها با نرخ بیشتر از ۱۲۰ فریم بر ثانیه ارائه می دهد. همچنین در بازی های رقابتی به دستورات لمسی پاسخگویی خیلی سریعی دارد.

شیائومی مدعی است نرخ نوسازی شیائومی Mi 11i تطبیق پذیر بوده ولی در عمل فقط در بیشتر اپ ها نظیر گوگل فوتو یا بازی هایی مانند پاب جی و CoD نرخ تازه سازی روی ۶۰ هرتز ثابت می ماند و در صورت لمس نمایشگر به ۱۲۰ هرتز می رسد. شیائومی Mi 11i در بعضی محیط ها مانند فهرست برنامه های اخیر یا پخش ویدیو در حالت تصویر در تصویر نرخ تازه سازی نمایشگر را به ۹۰ هرتز می رساند.

سخت افزار و نرم افزار

بدون شک تراشه شیائومی Mi 11i نقطه قوت آن محسوب می شود. در بررسی ها مشخص شد قلب تپنده این پرچمدار اقتصادی به اسنپدراگون ۸۸۸ مجهز است که قدرتمندترین تراشه کنونی دنیای اندروید است. این ماژول با لیتوگرافی ۵ نانومتری ۵LPE سامسونگ ساخته می شود و بنا به ادعای کوالکام بال بر ۲۵ درصد بهبود عملکرد سی پی یو و ۳۵ درصد بهبود عملکرد GPU را نسبت به اسنپدراگون ۸۶۵ ارائه می دهد.

اسنپدراگون ۸۸۸ قبل از هر تراشه دیگری به هسته های قدرتمند و جدید کورتکس X1 و کورتکس A78 تجهیز است. این تراشه به عنوان پردازنده مرکزی ترکیبی از یک هسته ۲.۸۴ گیگاهرتزی کورتکس X1، سه هسته میانی ۲.۴۲ گیگاهرتزی کورتکس A78 و چهار هسته کم مصرف ۱.۸۰ گیگاهرتزی کورتکس A55 می باشد. در ضمن وظیفه پردازش گرافیکی نیز بر عهده ماژول آدرنو ۶۶۰ است.

قابل ذکر است گوشی شیائومی Mi 11i با ۸ گیگابایت رم LPDDR5 و ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت حافظه پرسرعت UFS 3.1 ارائه می شود. با توجه به این که در این اسمارتفون پورت کارت حافظه وجود ندارد از این رو با توجه به نیاز خود مدل مناسبی از شیائومی Mi 11i  را انتخاب کنید.

در ادامه به بررسی نرم افزاری شیائومی Mi 11i می پردازیم. این گوشی به طور پیش فرض با اندروید ۱۱ و جدیدترین لانچر اختصاصی چینی ها MIUI 12.5 ارائه می شود. علاوه بر اپ های اختصاصی شیائومی و گوگل معدودی اپلیکیشن های متفرقه شامل نتفلیکس و چند بازی روی شیائومی Mi 11i نصب هستند که امکان حذف آن ها وجود دارد.

دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی

شیائومی Mi 11i دقیقا شبیه گوشی پرچمدار شیائومی Mi 11 از ترکیب دوربین واید، اولتراواید و ماکرو بهره می برد و در نگاه اول به نظر می رسد دوربین اصلی یکسانی دارند ولی با اندکی دقت تفاوت فاحش آن ها آشکار می شود. دوربین اصلی با حسگر ۱۰۸ مگاپیکسلی شیائومی Mi 11i جای تحسین دارد و از سویی گوشی فاقد دوربین تلفه فوتو است.

با این وجود حسگر اولتراواید و ماکرو روی گوشی مشاهده می شود. دوربین اصلی که از حسگر HM2 سامسونگ بهره می برد از طریق تکنولوژی ترکیب کردن پیکسل ها به شکل ۹ به ۱ می تواند عکس های با کیفیت ۱۲ مگاپیکسل را ارائه دهد. دوربین اولتراواید با حسگر ۸ مگاپیکسلی زاویه دید ۱۱۹ درجه را پیش روی کاربر می گذارد و دارای دیافراگم F/2.2  است.

دوربین ماکرو دارای حسگر ۵ مگاپیکسلی بوده و به فوکوس خودکار تجهیز شده است و از فاصله ۳ تا ۷ سانتی متری از سوژه مدنظر عکاسی می کند. اپ دوربین تعبیه شده روی گوشی شیائومی Mi 11i طراحی سرراستی دارد و کار کردن با آن مشکلی را برای کاربر ایجاد نمی کند. به راحتی می توان حالت های عکاسی و فیلمبرداری مختلف را انتخاب کرد.

در روشنایی روز با دوربین شیائومی Mi 11i تصاویری با کیفیت تحسین برانگیز به ثبت می رسد. تصاویری بدون نویز، دامنه دینامیک گسترده، کنتراست خیلی خوب و رنگ های عالی. ضمنا در بررسی شیائومی Mi 11i این گوشی در حالت پرتره تصاویر همچنان گرم به ثبت می رسند که تصمیمی زیباشناختی از سوی شیائومی می باشد. دوربین سلفی نیز به حسگر ۲۰ مگاپیکسلی مجهز است. این دوربین در وضعیت معمولی تصاویر مناسبی ارائه می دهد و ساخت سامسونگ می باشد. با دوربین سلفی نیز عکس هایی با جزئیات خوب ثبت می شود و در نور مناسب عملکرد راضی کننده ای هم دارد.

باتری ۴۵۲۰  میلی آمپر ساعتی

شیائومی Mi 11i به باتری ۴۵۲۰ میلی آمپر ساعتی مجهز است که در یک استفاده معمولی یک روز دوام می آورد و با استفاده سنگین قطعا تا انتهای روز شما را همراهی نمی کند به ویژه اگر روی نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز تنظیم باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *