دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی ردمی نوت ۱۰ پرو میان رده ارزنده شیائومی با دوربین ۴ گانه

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۶ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب با بررسی یکی دیگر از گوشی های میان رده جدید در خدمت شما عزیزان هستیم. در مارس ۲۰۲۱ شیائومی گوشی ردمی نوت ۱۰ پرو را معرفی و به بازار عرضه کرد. این گوشی با نمایشگر باکیفیت، تراشه خوب و دوربین ۴گانه در حال حاضر جزو بهترین های بازار است. با بررسی ردمی نوت ۱۰ پرو همراه ما باشید.

گوشی میان رده و جدید شیائومی ردمی نوت ۱۰ پرو از نمایشگر اولد با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، تراشه اسنپدارگون ۷۳۲G، دوربین ۴ گانه و باتری ۵۰۲۰ میلی آمپر ساعتی بهره می برد. در یک سال اخیر این گوشی یکی از بهترین میان رده های بازار بوده است که در این مطلب به بررسی ردمی نوت ۱۰ پرو به طور کامل خواهیم پرداخت.

بررسی گوشی میان رده ردمی نوت ۱۰ پرو

برند شناخته شده و محبوب شیائومی بار دیگر با ارائه گوشی میان رده و ارزنده ای، کاربران و علاقمندان تکنولوژی را هیجان زده کرد. این شرکت در مارس ۲۰۲۱ گوشی ردمی نوت ۱۰ پرو را که نسخه جهانی ردمی نوت ۱۰ پرو مکس می باشد را معرفی و روانه بازار کرد. ردمی نوت ۱۰ پرو میان رده ای اقتصادی و دارای گواهینامه IP53 بوده و از NFC پشتیبانی می کند.

بیش از یک سال از ارائه ردمی نوت ۹ می گذرد و تاکنون همه بروزرسانی های آن سر موقع منتشر شده و برای ردمی نوت ۱۰ پرو نیز چنین انتظاری می رود. گوشی جدید شیائومی تجربه ای شبیه پرچمداران هزار دلاری در ازای قیمتی ۲۷۹ دلاری (زمان عرضه) به همراه دارد. با خرید این گوشی یک نمایشگر بزرگ اولد با نرخ بروزرسانی ۱۲۰ هرتز در اختیار خواهید داشت که تصاویری خیلی روان را پیش روی شما قرار می دهد. تراشه اسنپدارگون ۷۳۲G آن هم به خوبی از پس پردازش ها و حتی بازی برمی آید. در ضمن ردمی نوت ۱۰ پرو در این رنج قیمتی به یکی از بهترین اسپیکرها مجهز شده است.

از سوی دیگر دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی گوشی نیز تصاویر خوش رنگ و لعابی را به ثبت می رساند و از حالت شب نیز پشتیبانی دارد. در حال حاضر ردمی نوت ۱۰ پرو در نسخه هایی با حافظه رم ۶ و ۸ گیگابایت در دسترس می باشد و البته در آن خبری از پشتیبانی شبکه های نسل جدید ۵G نیست. با این مقدمه به بررسی ردمی نوت ۱۰ پرو می پردازیم ا با مشخصات این گوشی میان رده و جذاب بیشتر آشنا شوید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

طراحی و کیفیت ساخت

در بررسی طراحی گوشی ردمی نوت ۱۰ پرو می توان آن را به عنوان نسخه ای معمولی پس از ردمی نوت ۱۰ تلقی کرد نه بیشتر. این نسخه از شیائومی نمایشگری کاملا تخت و بزرگ با سایز ۶.۶۷ اینچ دارد که توسط گوریلاگلس ۵ (مشابه بیشتر پرچمداران ) محافظت می شود. ترکیب ساخت ردمی نوت ۱۰ پرو از شیشه و پلاستیک بوده و شرکت سازنده ترجیح داده در آن آلومینیومی به کار نبرد. (به خاطر هزینه یا وزن دستگاه).

پنل پشتی گوشی ردمی نوت ۱۰ پرو نیز کاملا شیشه ای است که از اطراف به سمت فریم خمیده شده و طراحی براقی دارد که آثار لک و اثر انگشت به راحتی روی آن بجای می ماند به ویژه در رنگ خاکستری. اگر از قاب محافظ استفاده نکنید مدام باید پنل پشتی را تمیز کنید و پیشنهاد می شود برای رهایی از این موضوع به سراغ رنگ های آبی روشن یا برنزی بروید. در ضمن فریم استفاده شده در این گوشی مقرون به صرفه، از پلاستیک سخت می باشد.

همانطور که پیشتر اشاره شد در پنل جلویی گوشی ردمی نوت ۱۰ پرو شاهد نمایشگری بزرگ هستیم که با توجه به بررسی ها می توان گفت طراحی زیبا و چشمگیری دارد و حاشیه های اطراف آن بسیار نازک و در نمایشگرهای پرچمداران است ولی در قسمت پایین با حاشیه نسبتا بزرگی روبرو هستیم. صفحه نمایشگر تخت بوده اما دارا لبه های ۲.۵ بعدی است و در قسمت بالا بلندگوهای تماس تعبیه شده است.

در قسمت بالای گوشی هم یک اسپیکر استریو بکار رفته و در بالای نمایشگر حفره کوچکی جهت میزبانی دوربین سلفی دیده می شود که بسیار ریز است و هنگام خاموش بودن صفحه به سختی دیده می شود. ولی وقتی با دقت به حفره دوربین سلفی نگاه کنید متوجه خواهید شد که دوربین در مرکز آن قرار نگرفته و به سمت بالا متمایل شده است.

در ادامه بررسی ردمی نوت ۱۰ پرو مشخص شد این گوشی فاقد سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر است و به حسگر اثر انگشت جانبی مجهز شده که عملکرد بسیار سریع و فوق العاده ای دارد. این سنسور در سمت راست گوشی با کلید پاور ادغام شده است. پنل پشتی گوشی در اطراف به سمت قاب خمیده شده که خیلی باریک به نظر می رسد و نکته جالب این بخش طراحی منحصر به فرد دوربین های ۴ گانه می باشد.

با این که جنس بدنه گوشی ردمی نوت ۱۰ پرو از پلاستیک براق و شیک است ولی چندان لغزنده نبوده و در دست قابل کنترل است. در سمت چپ گوشی شاهد حضور خشاب سیمکارت(۲ سیمکارت نانو و یک حافظه جانبی) هستیم و در سمت راست کلیدهای ولوم و پاور تعبیه شده است.

قسمت پایین دستگاه شلوغتر از دیگر بخش ها بوده و به بلستر IR، میکروفون ثانویه، اسپیکر استریو، جک ۳.۵ میلیمتری، پورت USB-C و میکروفون مجهز شده است. در بررسی ها مشخص شد ردمی نوت ۱۰ با ابعاد ۸.۱ *۷۶.۵* ۱۶۴ میلی متر و وزن ۱۹۳ گرم نسبت به ردمی نوت ۹ پرو ۲ میلی متر باریکتر و کوتاه تر شده است. این گوشی از گواهینامه IP53 (مقاومت در برابر گرد و غبار و پاشش آب) بهره می برد.

در ضمن برای بازگشایی قفل گوشی علاوه بر حسگر اثر انگشت قابلیت تشخیص چهر نیز در نظر گرفته شده که به صورت دوبعدی بوده و توسط دوربین سلفی انجام می شود. سرعت و دقت آن مناسب است ولی از نظر امنیتی گزینه خوبی محسوب نمی شود. ردمی نوت ۱۰ پرو در رنگ های خاکستری، آبی روشن و برنزی ارائه شده که بر حسب سلیقه خود می توانید یکی از آن ها را خریداری کنید.

به طور کلی و با توجه به بررسی ها می توان گفت گوشی ردمی نوت ۱۰ پرو از لحاظ ارگونومی، متریال استفاده شده و کیفیت ساخت نمره قابل قبولی دریافت می کند و از لحاظ زیبایی طراحی، قضاوت را به شما می سپاریم.

اسپیکر استریو

به طور کلی اسپیکرهای استریو به خوبی به گوشی های میان رده راه پیدا کرده اند و حالا ما در برخی محصولات اقتصادی شاهد اسپیکرهایی با توانایی تولید صدای استریو هستیم.

بررسی ها نشان داد گوشی ردمی نوت ۱۰ پرو دارای تنظیمات کاملی برا اسپکرهای استریو خود است. این اسپیکرها در قسمت بالا و پایین دستگاه تعبیه شده اند که  صدای متعادل و با کیفیت قابل قبولی از آن ها شنیده خواهد شد. نکته جالب در مورد این اسپیکرها یکسان بودن آن ها است که صدای بسیار خوبی تولید می کنند ولی در تست بلندگوها بیس پایینی ایجاد شد.

نمایشگر پر سرعت

طی بررسی ها مشخص شد نمایشگر ردمی نوت ۱۰ پرو نسبت به سری نوت ۹ پیشرفت داشته و اکنون این گوشی به یک نمایشگر اولد با سایز ۶.۶۷ اینچ و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز مجهز است که رزولوشن ۱۰۸۰* ۲۴۰۰ پیکسل را ارائه می دهد. در ضمن این نمایشگر ارتقا یافته از نرخ نوسازی تطبیقی ۶۰ هرتز و ۱۲۰ هرتز و نرخ نمونه برداری ۲۴۰ هرتز هم پشتیبانی دارد.

نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز در این گوشی عملکردی پویا داشته ولی به اندازه نمایشگر های آمولد سامسونگ بهینگی ندارد. نرخ ۱۲۰ هرتز در همه UI و تمام برنامه های سیستم فعال است ولی گوشی بخاطر صرفه جویی در مصرف باتری(مثلا در حال تماشای ویدیو) به نرخ ۶۰ هرتز باز می گردد. نمایشگر ردمی نوت ۱۰ پرو برای محتوای HDR حداکثر روشنایی ۷۰۰ نیت و معمولی را به نمایش در می آورد در حالی که در تبلیغات شیائومی ۱۲۰۰ نیت وعده داده شده بود.

البته می توان حداکثر روشنایی ۷۰۰ تا ۷۲۵ نیت را در حالت خودکار و نور مستقیم خورشید تایید کرد و نه بیشتر. در غیر این صورت برای استفاده در حالت دستی فقط به ۴۵۷ نیست روشنایی دسترسی خواهید داشت. به نظر می رسد وعده ۱۲۰۰ نیت فقط در یک بخش آن هم برای محتواهای HDR امکان پذیر است. ترکیب MIUI و اندروید نمایشگری فوق العاده روان با تجربه کاربری بسیار عالی را خلق کرده است.

شیائومی در قسمت تنظیمات نمایشگر ردمی نوت ۱۰ پرو سه حالت در نظر گرفته است. با انتخاب حالت Auto گوشی به طور خودکار رنگ نمایشگر را با توجه به رنگ محیط تنظیم نموده تا رنگ های دقیق تری را مشاهده کنید. در حالت sturated غلظت رنگ های نمایشگر افزایش پیدا می کند تا محتوا جذابتر نمایش داده شود. در صورتی که این حالت خوشایند شما نبود و مایلید رنگ ها را واقعی تر ببینید حالت standard را انتخاب کنید.

به طور کلی سازنده چینی در بخش نمایشگر ردمی نوت ۱۰ پرو چیزی کم نگذاشته و حقیقتا نمی توان به آن ایرادی گرفت. و چنانچه در خرید گوشی به کیفیت نمایشگر آن اهمیت می دهید احتمالا ردمی نوت ۱۰ پرو در این بازه قیمتی بهترین گزینه پیش روی شما باشد.

سخت افزار و نرم افزار

ردمی نوت ۱۰ پرو در بخش سخت افزاری به تراشه ۸ نانومتری اسنپدارگون ۷۳۲G (مشابه پوکو X3 NFC) مجهز شده است. این تراشه از لحاظ عملکرد بسیار نزدیک به اسنپدارگون ۷۳۰ بوده و از هشت هسته شامل دو هسته طلایی کایرو ۴۷۰ با فرکاسن ۲.۳ گیگاهرتز و ۶ هسته نقره ای کایرو ۴۷۰ با فرکانس کاری ۱.۸ گیگاهرتز تشکیل شده است.

کلاک موجود در ردمی نوت ۱۰ پرو مساوی ۸۰۰ گیگاهرتز می باشد. این گوشی با دو حافظه رم ۶/ ۸ گیگابایت و حافظه داخلی ۶۴/۱۲۸ گیگابایت ارائه می شود. تراشه مذکور عملکرد روان و بدون لگ و تاخیری را به همراه دارد و می تواند از پس اجرای انواع بازی و برنامه ها برآید.

در بخش نرم افزاری ردمی نوت ۱۰ پرو از جدیدترین نرم افزار موجود در گوشی های شیائومی یعنی MIUI 12.5 بر پایه اندروید ۱۱ بهره می برد. این رابط کاربری جدید نسبت به نسخه ۱۲ بروزرسانی های خوبی را دریافت کرده که از مهمترین آن می وان به بهینه شدن رابط کاربری اشاره داشت. به گفته شیائومی اکنون ۲۰ درصد پردازنده مرکزی کمتر و ۳۵ درصد حافظه رم کمتر را برای برنامه های موجود در پس زمینه به کار می گیرد که همه این موارد موجب افزایش سرعت MIUI 12.5 خواهد شد.

قابل ذکر است ردمی نوت ۱۰ پرو از شبکه های ارتباطی GSM/LTE/HSPA پشتیبانی نموده ولی در آن از پشتیبانی نسل جدید ۵G خبری نیست. از دیگر تغییرات رابط کاربری این گوشی می توان به قابلیت MIUI+ (برای ارتباط ساده تر با رایانه)، حریم خصوصی بهتر، قابلیت جدید Dynamic wallpapers، بهینه شدن برنامه نوت، و امکان تغییر حالت برنامه های موجود در حافظه رم اشاره کرد.

دوربین ۴ گانه

در پنل پشتی ردمی نوت ۱۰ پرو دوربین های ۴گانه با وضوح بالا شامل لنز واید، اولترا واید، ماکرو، و سنسور سنجش عمق حضور دارند. دوربین اصلی واید با لنز ۱۰۸ مگاپیکسل و دریچه دیافراگم f/1.9 فاقد تثبیت کننده نوری بوده ولی از حالت شب پشتیبانی می کند. دوربین اولتراواید دارای لنز ۸ مگاپیکسلی و گشودگی دیافراگم f/2.2 ، دوربین ماکرو دارای لنز ۵ مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f/2.4 (و قابلیت فوکوس خودکار که برای عکسبرداری بهتر باید سوژه در فاصله ۳-۱۰ سانتی متری قرار داشته باشد) و بالاخره دوربین سنجش عمق دارای لنز ۲ مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f/2.4 است.

با کشیدن انگشت خود به سمت چپ یا راست حالت های دوربین عوض می شوند. برای انتخاب یک حالت نیز کافی است آن را لمس نمایید. در ضمن جابجایی بین دوربین جلو و عقب گوشی ردمی نوت ۱۰ پرو فقط توسط کلید کنار شاتر صورت می گیرد. برای همه دوربین ها به جز ماکرو حداکثر سرعت شاتر ۳۰ ثانیه وجود دارد و حالت شب فقط برای دوربین اصلی موجود است در ضمن هیچ حالت خودکار شبانه ای برای دوربین در نظر گرفته نشده است و باید به صورت دستی استفاده شود.

دوربین اصلی ردمی نوت ۱۰ پرو تصاویر را به صورت خودکار با کیفی ۱۲ مگاپیکسل به ثبت می رساند و تصاویر دارای جزئیات فراوان و دامنه دینامیکی بسیار خوب هستند اما جزو تصاویر سطح بالا محسوب نمی شوند. دوربین سلفی این گوشی نیز دارای یک لنز ۱۶ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.5 می باشد که از قابلیت پانوراما پشتیبانی دارد. در پایان قابل ذکر است با دوربین اصلی ردمی نوت ۱۰ پرو می توانید به فیلمبرداری ۴k با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه بپردازید و با دوربین سلفی امکان فیلمبرداری ۱۰۸۰p با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و ۷۲۰p با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه فراهم شده است.

باتری بزرگ

انرژی مورد نیاز ردمی نوت ۱۰ پرو را یک باتری بزرگ با ظرفیت ۵۰۲۰ میلی آمپر بر ساعت بر عهده دارد که برای گوشی با این سخت افزار بسیار مناسب به نظر می رسد. با توجه به نمایشگر همیشه روشن باتری ردمی نوت ۱۰ پرو توانست حدود ۱۱۴ ساعت دوام بیاورد که فوق العاده است.

در ضمن این نسخه از شارژر سریع ۳۳ وات پشتیبانی دارد که همراه با یک کابل یو اس بی سی با درجه مصرف ۳a ارائه می شود. نظیر این شارژر را در پوکو ایکس ۳ شاهد بودیم. توسط این شارژر در مدت نیم ساعت شارژ باتری از صفر به ۵۰ درصد می رسد و در مدت یک ساعت به ۸۹ درصد رسید که از عملکرد مثبت باتری خبر می دهد.

پس از آشنایی کامل با ردمی نوت ۱۰ پرو برای شناخت قابلیت های گوشی ردمی نوت ۹ اس  و ردمی نوت ۸ می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *