دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

نارنگی در بارداری و بهره مندی از فواید مصرف آن

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

مصرف انواع مرکبات از جمله نارنگی در بارداری به دلیل خواص و فواید زیادی که این میوه داشته سلامتی و ایمنی مادران و جنینشان را در این دوران تضمین می کند و گزینه بسیار مناسبی می باشد ولی باید نسبت به مقدار استفاده از آن نیز توجه داشته باشند چرا که امکان دارد در اثر مصرف بیش از حد عوارض و مشکلاتی را به دنبال داشته باشد.

از جمله میوه های خوشمزه و پرخاصیت که برای استفاده در دوران حاملگی مناسب و مفید می باشد نارنگی بوده که از ویتامین های مختلفی برخوردار است و در تامین سلامتی مادر و جنین و فراهم نمودن مواد مغذی مورد نیاز در این دوران گزینه مناسبی می باشد که می توان آن را در رژیم غذایی مادران جای داد. در همین راستا سعی داریم در این مطلب به جهت آگاهی شما عزیزان به بررسی نحوه مصرف نارنگی در بارداری و فواید و عوارض آن بپردازیم.

مصرف نارنگی در بارداری چه فواید و مضراتی دارد؟

نوع تغذیه و رژیم غذایی مادران در دوران بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است و باید سعی کنند از تمامی مواد غذایی موردنیاز در حد متعادل استفاده نمایند تا بدن آن ها دچار کمبود نشود و مراحل رشد جنین دچار مشکل نشود. از جمله این مواد غذایی می توان به مصرف نارنگی در بارداری اشاره کرد که دارای مواد مغذی فراوانی بوده و نیازهای بدن مادران را در این دوران تامین می کند.

خواص خوردن نارنگی در بارداری

اغلب مادران در دوران حاملگی تمایل زیادی به خوردن میوه های آبدار دارند به همین خاطر از میوه نارنگی به میزان زیادی استفاده می کنند ولی مادران بایستی نسبت به استفاده از مواد مختلف در این دوران تعادل را رعایت نمایند و به اندازه مجاز از آن ها استفاده کنند چرا که امکان دارد مصرف بیش از حد عوارضی را به دنبال داشته باشد.

مزایای استفاده از نارنگی

خوردن نارنگی در دوران حاملگی فواید و خواص متعددی دارد که در ادامه موارد مهمی از آن را در اختیارتان قرار داده ایم.

سرشار از اسید فولیک:

به طور کلی میوه های خانواده مرکبات منبع مهمی از اسید فولیک به حساب می آیند. این ماده حیاتی برای رشد و تکامل جنین بسیار مهم و ضروری می باشد. اسید فولیک در واقع برای رشد مناسب، شکل گیری استخوان ها، دستگاه عصبی جنین و همینطور جفت بسیار مهم و حیاتی می باشد. در صورتی که مادران به صورت منظم از ترکیبات دارای اسید فولیک استفاده نمایند احتمال سقط جنین کاهش می یابد. به همین خاطر نارنگی برای خانم های حامله میوه ای مفید و پرخاصیت می باشد.

خواص نارنگی برای مادران حامله

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

رفع مسمومیت خونی:

نارنگی در واقع بهترین و مناسب ترین روش درمانی برای بهبودی و رفع مسمومیت خونی به شمار می آید. تمامی مادران اغلب در چند ماه اولیه حاملگی خود از علائم ناراحت کننده حالت تهوع در بارداری رنج می برند. این در واقع هنگامی است که مادران باردار حتی نمی توانند به غذاهایی که پیش از این تمایل به خوردن آن ها داشتند تماشا کنند.

بالا رفتن حس بویایی در پی اختلالات هورمونی موجب ایجاد حالت تهوع می گردد که عادی می باشد. ولی داشتن حالت ضعف، سردرد و تهوع و استفراغ می تواند واقعا برای خانم باردار رنج آور باشد و در چنین شرایطی یافتن مواد غذایی اشتهاآور و مناسب که موجب حالت تهوع نشود خیلی راحت نمی باشد. نارنگی در چنین مواقعی نجات دهنده بوده و مادران در این موقعیت می توانند از تکه های نارنگی استفاده کرده و نوش جان نمایند و بدین طریق از شر موارد آزار دهنده خلاص شوند.

عوارض خوردن زیاد نارنگی در حاملگی

غنی از ویتامین ث:

مرکبات حاوی میزان زیادی ویتامین ث می باشند. در فصل های سرد سال به منظور جلوگیری از بروز زکام و سرماخوردگی بهتر است که مادران روز خود را با خوردن میوه خوشمزه نارنگی آغاز نمایند. نارنگی میوه ای بهبود دهنده و ضد التهاب می باشد.

رفع ورم بدن:

ترکیب موادی همچون فسفر، سدیم، کلسیم، پتاسیم و ویتامین‌های A ،B ،P میزان تعادل الکترولیتی آب را تنظیم نموده و تورم را بهبود می بخشد.

مفید برای رایحه درمانی:

روغن اسانس نارنگی برای کسانی که به آروماتراپی علاقه مند می باشند نوعی اسانس مطبوع و دلنشین می باشد. این نوع روغن حاوی رایحه ای لطیف، گرمی دهنده و اشتهاآور می باشد و به فرد حس آرامش و امنیت می دهد. این اثرات مطلوب برای خانم های حامله دلنشین می باشد چرا که در این دوره مادران دچار استرس و نگرانی می شوند.

مشکلات خوردن نارنگی در حاملگی

توسعه میزان هموگلوبین خون:

مقدار آهنی که در مرکبات وجود دارد باعث بهبودی و افزایش میزان هموگلوبین در خون می شود.

عوارض مصرف نارنگی برای مادران حامله

نارنگی برای خانم های حامله هیچ نوع ضرری نداشته و کاملا سالم بوده ولی با این حال برای برخی از مادران استفاده از این نوع میوه ها باید شدیدا محدود گردد که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم.

خواص خوردن نارنگی در حاملگی

خانم های باردار دارای آلرژی و حساسیت:

نارنگی در واقع میوه ای خوشبو و خوشمزه بوده که مفید می باشد ولی امکان دارد واکنش های حساسیت زا همچون خارش، آبریزش بینی، کهیر و … به وجود آورد. در صورتی که یک مادر حامله بیشتر از مقدار مجاز نارنگی استفاده نماید جنین او امکان دارد با حساسیت مادرزادی به دنیا بیاید و زمینه ابتلا به آسم، التهابات پوستی و اگزما در او افزایش یابد، به همین خاطر استفاده بیش از اندازه آن غیرمجاز می باشد. بنابراین مادران باردار بهتر است که در طول روز یک الی دو عدد نارنگی مصرف نمایند.

میزان مصرف نارنگی در حاملگی

خانم های باردار مبتلا به التهاب معده، مشکلات روده و هپاتیت:

دلیل منع استفاده از نارنگی این است که امکان دار این میوه موجب ایجاد ورم و افزایش اسید معده گردد. با این وجود مقدار زیاد ویتامین ث موجود در نارنگی می تواند بر عضله های شکم رحم اثر بگذارد و سبب ایجاد انقباضات رحمی گردد. این خصوصیت مرکبات نیز بایستی به آن توجه شود. مناسب ترین زمان مصرف نارنگی در چند ماه اولیه حاملگی می باشد، زمانی که جنین در واقع در حال تشکیل و تکامل می باشد ولی پس از ۵ ماه اول بهتر است که استفاده از مرکبات را کاهش دهید.

فواید مصرف نارنگی در بارداری

در مطلب ارائه شده به بررسی فواید و عوارض مصرف نارنگی در بارداری و خصوصیات تغذیه ای آن پرداختیم که امیدواریم نهایت استفاده را از آن برده باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *