دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مراحل رشد جنین در شکم مادر در طی دوران بارداری

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۴ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

از زمان بارداری تا به دنیا آمدن نوزاد تغییرات مختلفی بر روی جنین شکل گرفته که بسیار خارق العاده و شگفت انگیز است. در این مطلب با مراحل مختلف رشد جنین آشنا می شوید.

جنین از زمان شکل گیری تا تبدیل شدن به یک نوزاد مراحل متعددی را طی می کند. در طی ۹ ماه سیستم های مختلف جنین در زمانهای مشخص خود شروع به شکل گیری نموده و بدن نوزاد به تکامل می رسد. برای آشنایی با مراحل رشد جنین همراه ما باشید.

آشنایی با مراحل رشد جنین

جنین از زمان شکل گیری تا تبدیل شدن به یک نوزاد مراحل متعددی را طی می کند. در طی ۹ ماه سیستم های مختلف جنین در زمانهای مشخص خود شروع به شکل گیری نموده و بدن نوزاد به تکامل می رسد. همزمان با تغییر تدریجی جنین تا رسیدن به تکامل بدن مادر باردار نیز خود را با این تغییرات هماهنگ می سازد. چنانچه علاقمند هستید تا بدانید جنین برای تبدیل شدن به یک نوازد چه مراحلی را طی می کند و رشد او چگونه است در ادامه همراه ما باشید.

مراحل رشد جنین در طی بارداری

رشد جنین هفته اول تا چهارم

در این مرحله با تخمک گذاری و ورود اسپرم به درون آن بعد از گذشت ۱۲ الی ۲۴ ساعت تخمک باور شده و این فرایند ساده بیولوژیکی آغاز مجموعه عملیات پیچیده ای خواهد بود که در نهایت یک انسان به وجود می آید. چنانچه شرایط خوب باشد در چند روز آتی تخمک باور شده خیلی سریع به سلول های زیادی تقسیم شده و از راه لوله فالوپ وارد رحم شده و به دیواره رحم می  چسبد.

در هفته چهارم بلاستوسیت مرحله اولیه صورت گرفته به این نحو که ساختارهایی در جنین رشد نموده که منجر به شکل گیری صورت و گردن نوزاد شده قلب و عروق خونی به رشد ادامه داده و معده و کبد نیز شروع به شکل گیری می کنند. در این هفته نتیجه تست بارداری در خانه مثبت می شود.

  •  آرون گروپس

رشد جنین هفته پنجم تا هشتم

این مرحله از مراحل رشد جنین شروع شکل گیری صورت نوزاد به همراه پلکها و گوشهاست حتی نوک بینی نوزاد هم قابل مشاهده است . دستها و پاها شکل گرفته و انگشتهای دست و پا از هم قابل تشخیص بوده و رشد نموده اند. در هفته هفتم سینه های مادر حساس و دردناک خواهد شد. در هفته هشتم جنین در داخل رحم شروع به حرکت نموده و ویار مادر اتفاق می افتد.

رشد جنین هفته نهم تا دوازدهم

از هفته نهم به بعد عضلات نوزاد شکل می گیرند و مادر به چرت طولانی نیاز پیدا می کند در هفته دهم ساخت استخوان و غضروف ها شروع شده و مادر با افزایش مصرف فیبر می تواند از یبوست بارداری پیشگیری کند. در هفته یازدهم موجود درون رحم به تدریج به انسان شباهت پیدا می کند. پزشک ضربان قلب را با دستگاه خاصی خواهد شنید و اندام های جنسی جنین نیز قابل تشخیص خواهند بود. سایز جنین حالا دو برابر خواهد بود.

رشد جنین هفته سیزدهم تا شانزدهم

از هفته سیزدهم با پایان سه ماهه اول بارداری جنین تقریبا سایزی برابر با هلو داشته و مادر تمایلی به رابطه جنسی ندارد. در هفته چهادهم رشد مو شروع شده و جوانه های مو روی ابروها، روی سر و بدن ظاهر خواهند شد و به تدریج علائم سه ماهه اول بارداری در مادر کمتر می شود. در هفته پانزدهم نوزاد کم کم شروع به لگد زدن و خم و راست کردن آرنج خود نموده و ممکن است مادر چندان احساس نکند در صورتی که ممکن است با حس عجیبی در دندان ها مواجه شود. در هفته شانزدهم همچنان به وزن نوزاد اضافه می شود و چشم، مژه ها و بینایی رشد سریعی خواهد داشت.

رشد جنین هفته هفدهم تا بیستم

جنین در این مرحله حدود ۲۸۴ گرم وزن داشته و سایزی بیشتر از ۱۵ سانتی متر دارد. رحم با ناف هم سطح گردیده است. حالا جنین توانایی مکیدن، خمیازه کشدن ، تغییر حالت چهره و کشیدن بدن خود را دارد. چنانچه مادر تا این مدت حرکت نوزاد را احساس نکرده باشد از هفته هجدهم این حس را بیشتر تجربه خواهد کرد. در هفته نوزدهم پوشش محافظ روی پوشت نوزاد را فرا می گیرد و در هفته بیستم با انجام سونوگرافی جنسیت نوزاد تعیین می شود. معمولا همه خانم های بادار در هفته بیستم تحت سونوگرافی قرار می گیرند تا از سلامت جفت و رشد طبیعی نوزاد اطمینان حاصل گردد.

رشد جنین هفته بیست و یکم تا بیست و چهارم

نوزاد از مادر تغذیه نموده و سهم مادر ترک های پوستی خواهد بود. حالا وزن نوزاد بیشتر از ۶۰۰ گرم شده و با حرکت کردن یا افزایش نبض به صداها واکنش نشان می دهد. چنانچه سکسکه کند مادر جنبش های ناگهانی را احساس خواهد کرد. گوش ها کاملا رشد کرده و وضعیت قرار گیری جنین درون رحم به صورت معکوس خواهد بود. در هفته بیست و چهارم بارداری خصوصیات چهره کودک به تدریج درحال شکل گیری بوده و احتمال دارد ناف مادر هم بیرون بزند.

رشد جنین هفته بیست و پنجم تا بیست و هشتم

وزن نوزاد حدود ۹۰۰ گرم شده و غالبا در این مرحله وضعیت خود را تغییر می دهد. در هفته بیست و پنجم نوزاد خود را برای نخستین تنفس آماده نموده و ممکن است مادر کمی اذیت شود. در هفته بیست و ششم چشمان نوزاد باز می شود. هفته بیست و هفتم نوزاد وارد مرحله مهمی از نمودار رشد می شود درضمن پا و مچ پای مادر نیز افزایش رشد دارند. در هفته بیست و هشتم نوزاد پلک زدن و خواب دیدن را تجربه می کند.

رشد جنین هفته بیست و نهم تا سی و دوم

نوزاد درحال افزایش وزن سریعی بوده و حدودا ۱۸۰۰ گرم خواهد بود و غالبا درون رحم حرکت دارد. در این مراحل با تشکیل لایه چربی زیر پوست نوزاد چروک پوست کمتر می شود. از این زمان تا موقع زایمان نوازاد نیمی از وزن هنگام تولد خود را به دست آورده است.  در هفته سی ام رشد ذهنی کودک بیشتر می شود و مادر سوزش سردل را تجربه می کند. در هفته سی و یک با افزایش حواس نوزاد فضای تنفس مادر کمتر می شود. در هفته سی و دوم نوزاد به تمرین مهارت های مانند مکیدن و تنفس پرداخته و مادر انقباضات رحمی را تجربه می کند. چنانچه مادر با نشت مایع زردرنگی(آغوز) از پستان خود مواجه شد به این معنی است که پستان ها آماده شیردهی می باشند. بیشتر مادران باردار در این مرحله هر دو هفته یکبار به پزشک مراجعه می نمایند.

رشد جنین هفته سی و سوم تا سی و ششم

در هفته سی و سوم بارداری دستگاه ایمنی نوزاد تقویت شده و مادر بی خوابی را تجربه می کند. در هفته سی و چهارم بیضه های نوزاد پسر خارج می شوند و در هفته سی و پنجم رشد مغز سریعتر شده که موجب افزایش وزن سر نوزاد می شود. در هفته سی و ششم استخوان های نوزاد کامل تر شده درحال که استخوان های مادر درد بدی را احساس می کنند.

به طور کلی وزن و اندازه نوزاد در این مرحله به عومل متعددی مانند جنسیت، تعداد نوزاد متولد شده قبل از وی و وزن و اندازه والدین وابسته است. متوسط وزن نوزاد حدود ۲۷۰۰ گرم یوده و رشد مغز و ریه ها به سرعت درحال انجام بوده و سر نوزاد به طرف پایین و درون لگن مادر قرار می گیرد. ورود به هفته سی و هفتم آستانه تولد نوزاد بوده و چنانچه در هفته ۳۷-۳۹ متولد شود آن را تولد زودهنگام و هفته ۳۹-۴۰ را به موقع و هفته ۴۱-۴۲ را تولد دیرهنگام می دانند.

به دنیا آمدن نوزاد

آخرین مرحله از مراحل رشد جنین تولد می باشد. زمان زایمان مطابق با آخرین تاریخ پریودی مادر محاسبه می گردد و بارداری ممکن است بین  ۳۸ تا ۴۲ هفته به طول انجامد. و با پایان یافتن رشد جنین در نهایت نوزاد به دنیا خواهد آمد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *