دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پرورش گل نردبان یعقوب و آشنایی با آفات شایع این گیاه

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که کاشت و پرورش گل نردبان یعقوب چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب به راحتی اقدام به کاشت و نگهداری گیاهتان کنید با ما همراه شوید.

به طور کلی گل نردبان یعقوب از دسته گیاهان چند ساله و جزء خانواده فلوکس ها می باشد که بومی مناطق شمال شرقی آمریکا و شرق کانادا بوده و به خاطر اصول کاشت و پرورش راحتی که دارد امروزه مورد توجه بسیاری از پرورش دهندگان گل گیاه قرار گرفته است.

نحوه پرورش گل نردبان یعقوب

آشنایی با پرورش گل نردبان یعقوب

بهتر است بدانید گیاه نردبان یعقوب به این خاطر با این عنوان شناخته می شود که ترتیب برگ های آن تا حدودی مشابه نردبان است. با این حال گل های نردبان یعقوب هستند که جاذبه اصلی گیاه محسوب می شوند. بسیاری از ارقام این گیاه در اواخر فصل بهار تا اوایل فصل تابستان خوشه های گل از ساقه های بلند را پر خواهند کرد. انواع آبی روشن آن نیز یکی از زیباترین و پرطرفدار ترین رنگ های آبی و بنفش هستند. عمدتا توسط مرکز زرد متمرکز شده اند.

با وجود اینکه گیاه یعقوب در هجوم آفات و بیماری ها نیز قادر به رشد است، اما اگر مراقبت های لازم را به درستی انجام دهید قطعا گیاهی بهتر و سرحال تر خواهید داشت. بسیاری از گل های این گیاه دارای زرق و برق و در سایه های بنفش و اسطوخودوس هستند. همچنین انواع سفید، صورتی و زرد آن نیز وجود دارد که درصد سختی بالاتری دارند.

برگ های ترکیبی یعقوب نیز از پایه باریک و پهن هستند. شاخه ها نیز از یک  ردیف رشد می کنند و با بلند شدن گسترش خواهند یافت. جالب است بدانید که زیستگاه اصلی این گیاه سواحل رودخانه ای، باتلاق ها، تالاب ها، مراتع، مرداب ها، جنگل ها و دامنه های کوه می باشد. اما متاسفانه امروزه این گیاه به خاطر تخریب اغلب زیستگاه های در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.

اصول پرورش گیاه یعقوب

دستورالعمل کاشت و تکثیر نردبان یعقوب:

اگر از قبل گل نردبان یعقوب را پرورش داده باشید باید بدانید که این گیاه به خودی خود از دانه های ریخته شده گل ها تبدیل به بذر می شود. به همین خاطر می توانید بذور را جمع آوری کرده و در فضای دیگری کشت نمایید. گیاه نردبان یعقوب می تواند در فصل بهار یا پاییز مورد کشت قرار گیرد. پس از کشت روی بذور را با خاک و سپس آب به خوبی بپوشانید.

  •  آرون گروپس

بهتر است خاک بستر را مرطوب نگه دارید و حتما لکه روی برگ ها را علامت گذاری کنید تا مزاحمتی برای آن ایجاد نشود. همچنین اگر قصد دارید گل نردبان یعقوب را در فضای خانه پرورش دهید باید دو ماه پیش از آخرین سرماخوردگی اقدام به کاشت نمایید. یا اگر قصد دارید در فصل پاییز پیوند بزنید بایستی در اواسط تابستان اقدام نمایید.

توجه داشته باشید که روند جوانه زنی بذرها مدت زمان یک ماه طول خواهد کشید و باید بستر را تا آن زمان مرطوب نگه دارید. توصیه می شود که عمل پیوند را در فصل بهار و پیش از آخرین سرمای سال و یا در اوایل تا اواسط پاییز انجام دهید.

دستورالعمل کاشت گیاه

شرایط مورد نیاز برای نگهداری نردبان یعقوب:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهند داشت که در ادامه سعی داریم برخی از آن ها را شرح دهیم:

خاک و کوددهی:

گیاهتان را باید در خاک غنی، سست و دارای زهکشی ایده آل بکارید که مرطوب بماند اما مرطوب نباشد. همچنین بهتر سطح PH خاک بستر را نسبتا خنثی یا کمی اسیدی در نظر بگیرید. در مورد کوددهی گیاه نردبان یعقوب نیز می توان گفت که این گیاه با شرایط طولانی و تغذیه مناسب سازگار است. ولی بهتر است با ظهور گل های جدید آن را در اوایل فصل بهار با دوز کود متعادل تغذیه نمایید.

آبیاری:

در صورتی که گیاه نردبان یعقوب به درستی آبیاری شود گل های آن شکوفا شده و تا فصل تابستان جذاب خواهند ماند. توصیه می شود که برای حفظ سطح رطوبت متوسط به صورت مرتب آبیاری را انجام دهید. در مقابل از ایجاد شرایط مرطوب برای گیاه نیز خودداری نمایید. گاهی اوقات ممکن است نیاز به آبیاری بیشتر باشد تا گیاهان سرسبز تر بمانند.

دما و رطوبت:

عمدتا این گیاه زیبا برای رشد آب و هوای نسبتا خنک تابستانی را ترجیح می دهد. همچنین می تواند در باغ های گرم جنوبی نیز تسلیم گرمای بیش از حد شود. دقت داشته باشید که شرایط بسیار مرطوب نیز می تواند باعث بروز بیماری های قارچی لکه برگ یا کپک پودری شود.

آفات و بیماری های گیاه

آفات و بیماری های شایع گیاه نردبان یعقوب:

بهتر است بدانید که گل های نردبان یعقوب در حالت عادی بدون مشکل هستند. با این حال آفات و بیماری هایی وجود دارند، که در پرورش گل نردبان یعقوب به این گیاه هجوم می آورند، به ویژه اگر گیاه تحت فشار باشد. رایج ترین بیماری این گیاه سوختن برگ ها و کمبود آب است، که به تدریج باعث قهوه ای شدن نوک برگ ها می شود. علاوه بر این سایر مشکلات احتمالی هم هستند که در ادامه بیان کرده ایم:

اسلاگ:

یک نوع بیماری در نردبان یعقوب است که می توانید با استفاده از روش های خانگی مانند قوطی های تن ماهی یا پوسته تخم مرغ آن ها را از ببرید. همچنین می توانید از یک درمان آلی مثل خاک دیاتومه یا مواد دافع تجاری طبیعی نیز استفاده نمایید.

برگ ریزان:

 می توانید با جدا کردن برگ های آسیب دیده یا درمان آن ها با روغن چریش، برگ ها را حفظ کنید.

نقطه برگ:

 می توانید با انجام هرس از ایجاد لکه برگ جلوگیری نمایید. با این کار گردش هوا و آبیاری به خوبی انجام شده، در نتیجه شاخ و برگ ها در طول روز خشک نمی شوند.

کپک پودری:

توصیه می شود که با خشک نگه داشتن شاخ و برگ، هرس کردن برای گردش هوای مناسب، از بین بردن برگ های آسیب دیده و استفاده از قارچ کش بیماری کپک پودری را کنترل نمایید.

شرایط لازم برای مراقبت از گیاه نردبان یعقوب

همچنین در پایان پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با چگونگی پرورش گل استرنبرجیا و پرورش گل نرین آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *