دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دلایل پرحرفی نوجوانان و رفتار والدین نسبت به آن ها را بدانید

  • زهره گنج بخش
  • ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

اگر فرزندانی در سن بلوغ دارید، حتما متوجه تغییرات رفتاری آن ها شده اید. پرحرفی نوجوانان یکی از تغییرات رفتاری این افراد است. اما به چه علت این اتفاق می افتد؟

دوران نوجوانی و مرحله ی شروع بلوغ در زندگی هر انسانی بحرانی ترین و حساس تربن دوران می باشد. نحوه برخورد با فرزندان در این دوره نقش تعین کننده ای در رفتار، شخصیت و سلامت روان در بزرگسالی را دارد. گذراندن این دوران با موفقیت تاثیر مهمی در زندگی خواهد داشت. تغییراتی که در این دوران در هورمون ها رخ می دهد و هم چنین تغییرات جسمی و تفکرات انتزاعی باعث تغییر در رفتار این گروه سنی می شود. یکی از این رفتارها پرحرفی نوجوانان است. اما علت این پرحرفی چه می تواند باشد؟

پرحرف شدن نوجوان و روش های مدیریت آن

علت پرحرفی نوجوانان

در سن نوجوانی اگر فرزند شما پرحرف می شود، طبیعی است و جای نگرانی ندارد. گاهی ممکن است تا چند سال قبل نیز فرزند خود را جزء کودکان کم حرف به حساب می آوردید  ولی اکنون او پرحرف شده است. در این گروه سنی حرف زدن باعث خالی شدن هیجانات درونی آن ها می شود. پس این اتفاق جای تعجب ندارد و تا حدی پرحرف شدن آن ها نگران کننده نیست. برای اینکه این نیاز نوجوان را بتوانید کنترل و مهار کنید لازم است به او آموزش دهید و با این افراد رفتار درستی داشته باشید. در ادامه علت این رفتار را برسی خواهیم کرد.

  • احساس نیاز به درک شدن

یکی دیگر از علت های پرحرفی در نوجوانان احساس نیاز به درک شدن است. این افراد برای اینکه درک شوند نیاز به افرادی دارند که بتوانند با آن ها صحبت کنند. و در این میان دوستان خود را برای هم صحبتی انتخاب می کنند. نوجوان با کسی که برای او حوصله دارد و درکش می کند، از تمام ریز و جزئیات افکار و احساساتش ساعت ها با آن حرف می زند. گاهی علت پرحرفی نوجوانان پیدا کردن راه حل مشکلات است و به دلیل این موضوع با بقیه هم صحبت می شوند.

  • هیجانات دنیا جدید

با ورود به دوره ی نوجوانی و شروع بلوغ آن ها این افراد هیجان زده می شوند. مانند کودکی که برای اولین بار راه رفتن را یاد گرفته و با برداشتن قدم اولیه ذوق زده می شوند. با شروع این دوره این گروه سنی با دوستان خود در مورد مسائلی که تجربه می کنند و برای شما کاملا تکراری است، سخن می گویند.

پرحرفی نوجوانان و علت های آن

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • تغیرات هورمونی

هورمون ها در این سن باعث رشد جنسی و فیزیکی نوجوانان می شوند. این هورمون ها باعث تغییر در خلق و خو این گروه سنی شده است. یکی از علت های زیاد حرف زدن نوجوانان همین  کم و زیاد شدن هورمون ها می باشد.

  • شناختن شخصیت

یکی از علت های که نوجوان پرحرف می شود این است که این گروه سنی برای هویت یابی خود حرف می زنند. آن ها با صحبت کردن خودشان را شناسایی می کنند و از این طریق به دنبال هویت خود می باشند و شخصیت خود را واکاوی می کنند.

  • ایده های خلاق و جدید

در این سن افراد اغلب ایده ها خلاق و افکار جدید در ذهن خود دارند. نوجوانان برای بیان این فکر ها دنبال کسی هستند که مشتاقانه و با حوصله به ایده های آن ها توجه و گوش می کند. آن ها با دوستان خود برای مدت طولانی از این افکار  صحبت می کنند.

پرحرفی در افراد نوجوان

  • داشتن انرژی بیش از اندازه

داشتن انرژی بیش از حد این افراد و متاسفانه نبودن فضای مناسب برای تخلیه این انرژی در زندگی آپارتمانی، سبب شده است که نوجوان این انرژی خود را به شکل دیگری مثل صحبت کردن زیاد تخلیه کند.

  • وارد شدن عشق به دنیای آن ها

این دوره از زندگی انسان دچار احساسات و هیجانات بالایی است. نوجوان در این بازه از زندگی حتی ممکن است. عاشق معلم، افراد فامیل و هم کلاسی های خود شود. این دلباختگی و عشق صرفا مربوط به  جنس مخالف نمی باشد بلکه نوجوان عاشق هر فردی می شود که احساس و عواطف آن ها را کاملا درک کرده باشد و با این افراد ساعات ها به هم صحبتی می پردازد. باید مراقب بود این دوست داشتن ها، وابستگی شدیدی را به دنبال نداشته باشد. اگر وابستگی شدید ایجاد نشود این علاقه ها آسیب پذیر نخواهد بود.

  • احساس نیاز به تشویق و تحسین

اغلب نوجوانان در این سن دوست دارند از خریدها، موفقیت هایشان در هر زمینه ای و هم چنین از تغییرات ظاهری شان با هم سن و سالان خود گفت گو کنند. این رفتار به خصوص در دختران بیشتر دیده می شود. علت اینکه آنان در مورد این مسائل با دوستان هم سن خود صحبت می کنند این است که آن ها دوست دارند از سمت دوستان خود ستوده و تحسین شوند.

برخورد والدین با پرحرفی نوجوان

 تا کنون علت های پرحرفی نوجوانان را بررسی کردیم . اما چه راه کارهایی برای برخورد با این افراد وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه با ما همراه باشید.

راهکار هایی برای پر حرفی در نوجوانان

به نوجوان خود مدیریت احساسش را آموزش دهید:

با آرامش و مهربانی با فرزندان خود صحبت کنید و به او آموزش دهید که چه زمان و با چه کسانی از احساساتش صحبت کند و بتواند این احساسات و نیازهایش را کنترل کند.

به نوجوان خود توجه کنید:

در این سن نوجوان بیشترین توجه را نیاز دارد. آن ها دوست دارند که شنیده و دیده شوند. باید این نیاز را با هم صحبتی با آن ها و مورد توجه قرار دادن آن ها در خانواده تامین کنید.

دلایل های پرحرفی نوجوانان

به آن ها سخت گیری نکنید:

نباید برای از اینکه فرزند شما مدت ها با دوستش صحبت می کند، سخت گیری کنید. به جای سختت گرفتن طوری با فرزندتان رفتار کنید و به او به گونه ای نزدیک شوید که حرف ها و احساساتش را به راحتی برای شما بازگو کند.

به صحبت های آن ها گوش دهید:

به این نکته توجه کنید که اگر نوجوان شما حرف زیاد بزند خیلی بهتر از این است که کم حرف و افسردگی داشته باشد. پس از زیاد حرف زدن آن ها کلافه و خسته نشوید. سعی کنید این نیاز فرزندان خود را درک کنید و به حرف هایش توجه کرده و گوش دهید.

زیاد حرف زدن نوجوان را سرزنش نکنید:

ملامت کردن نوجوانان به دلیل پرحرفی اصلا کار درستی نیست. بهتر است به جای سرزنش، به طور غیر مستقیم راجع به بیشتر فکر کردن و کمتر سخن گفتن و هم چنین به جا سخن گفتن، با او صحبت کنید. تمجید و تعریف از افرادی که سنجیده صحبت می کنند، می تواند برای فرزند شما الگویی مناسب در ذهن آن ها شود.

درک کردن پر حرفی نوجوان

راهکار های جایگزین کنید:

در هر حال یکی از رفتارهایی که ممکن است در نوجوانی اتفاق بیفتد، پر حرفی است و شما نمی توانید مانع از این رفتار شوید ولی می توانید راه کار های جایگزین را به آن ها معرفی کنید. انجام دادن کارهای هنری، نوشتن خاطره و داستان نویسی و یا هر چیزی که فرزند شما به انجام دادن آن علاقه نشان  دهد، بهترین روش کنترل این رفتار است.

روی خود کنترل داشته باشید:

اینکه نوجوان شما مدت ها به صحبت تلفنی با دوست خودش می پردازد نباید شما را ناراحت کند. در این موضوع با او بحث و دعوا نکنید. بلکه با آرامش، در قالب طنز و با لحنی محبت آمیز از او سوال بپرسید.

علت های پر حرف شدن نوجوان ها

خودتان الگوی پرحرفی نباشید:

اینکه خود شما پرحرف باشید و نسنجیده سخن بگویید باعث می شود که فرزند شما از این الگو تقلید کرده و پرحرفی را از شما یاد بگیرد. پس رفتار خود را کنترل کنید و به جا و سنجیده سخن بگویید تا آن ها از شما یاد بگیرند.

برای یافتن علت  دروغگویی نوجوانان و پرخاشگری نوجوانان و نحوه رفتار با آن ها می توانید این مطالب را دنبال کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *