دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

خوردن چای ترش در بارداری چه فواید و مضراتی دارد؟

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

مصرف چای ترش در بارداری که از جمله نوشیدنی های مفید به شمار می آید بسیار مناسب بوده و اگر در حد متعادل و به اندازه در این دوران استفاده گردد فواید و مزایای بسیار زیادی را برای مادر و جنین به همراه دارد و تاثیرات مثبتی را بر روی سلامتی و رشد جنین و همچنین بدن مادر می گذارد.

به طور کلی مادران در دوران حاملگی با توجه به شرایط خاصی که دارند باید در مصرف انواع غذاها و نوشیدنی ها دقت و توجه کافی را داشته باشند و به میزان متعادل و متناسب با نیاز خود به مصرف آن ها بپردازند که از جمله این مواد غذایی می توان به چای ترش اشاره کرد که نوشیدنی مفید و خوش طعمی بوده اما باید در مصرف آن در این دوران احتیاط لازم را رعایت نمود. از همین رو تصمیم داریم در این مطلب به جهت آگاهی شما عزیزان به بررسی میزان مصرف چای ترش در بارداری و خواص و عوارض آن بپردازیم.

مصرف چای ترش در بارداری

همانطور که می دانید مسئله تغذیه و رژیم غذایی مادران در دوران بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است و بر روی سلامتی و رشد جنین تاثیر گذار می باشد به همین دلیل نیاز است که برنامه غذایی آن ها کاملا اصولی و حاوی تمامی مواد غذایی مورد نیاز باشد.

مصرف انواع دمنوش ها و چای های مختلف همچون چای ترش در بارداری نیز بسیار مفید بوده و از خواص فراوانی برخوردار می باشد چرا که بسیاری از مواد مغذی بدن مادران را تامین می کند ولی باید نسبت به مصرف بیش از اندازه آن نیز دقت نمود زیرا ممکن است عوارض و خطرات مختلفی را به دنبال داشته باشد.

عوارض خوردن چای ترش در بارداری

چای ترش در واقع رنگ قرمز و طعمی ترش دارد و در تمام دنیا در فصل تابستان و زمستان به عنوان نوعی نوشیدنی سرد و گرم استفاده می گردد که دارای کالری کمی بوده و بدون کافئین می باشد. این نوع چای در درمان بسیاری از مشکلات کبدی موثر بوده و احتمال مبتلا شدن به سرطان را به حداقل می رساند.

علاوه بر آن میزان متابولیسم بدن را بالا برده و موجب کم شدن مقدار وزن به مرور زمان می گردد. چای ترش سبب سقط جنین نشده ولی افراط در مصرف آن موجب کم شدن وزن جنین شده و همینطور میزان استروژن خون را کاهش داده ولی برای رفع دیابت و فشار خون بسیار مفید و مناسب می باشد.

مضرات مصرف زیاد چای ترش در حاملگی

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

فواید مصرف چای ترش در حاملگی

در ادامه مجموعه ای از انواع مزایای این نوع نوشیدنی بی نظیر را برای شما عزیزان شرح داده ایم.

  • کنترل فشار خون:

در صورتی که میزان فشار خون در حد بالایی باشد می توان با نوشیدن این نوع چای مقدار آن را کاهش داد و در واقعی به نوعی آن را تنظیم نمود.

  • هضم راحت و بهتر:

چای ترش در واقع می تواند فعالیت مثانه و دستگاه گوارش را تقویت نموده و عمل هضم را راحت تر نماید.

  • کم کردن میزان قند خون:

این نوع چای برای افرادی که دیابت نوع دو دارند بسیار مفید و مناسب می باشد و در کاهش مقدار خون تاثیرگذار بوده و کمک کننده می باشد.

  • کنترل کردن میزان وزن:

اغلب مردم ترجیح می دهند به جای مصرف کافئین از انواع چای استفاده نمایند که این نوع چای از جمله این گزینه ها می باشد و در کاهش وزن موثر می باشد.

فواید مهم خوردن چای ترش در حاملگی

  • کم کردن میزان کلسترول خون:

به طور کلی بیشتر افراد از انواع بیماری ها و مشکلات مربوط به کلسترول رنج می برند و در واقع می توان گفت علت اصلی بالا رفتن میزان ال دی ال خون کلسترول می باشد که در این میان می توانید با مصرف چای ترش مقدار کلسترول را در حد متعادلی نگه دارید.

  • مراقبت از کبد:

با توجه به این که کبد اهمیت زیادی در بدن دارد بنابراین هر گونه مشکلات و اختلالات مرتبط با آن زندگی فرد را دچار مشکل می کند ولی می توان با مصرف این نوع چای پرخاصیت به گونه ای از کبد در برابر این عوامل محافظت نمود.

  • خنک کننده بدن:

چای ترش در حقیقت باعث کم شدن عطش و رفع تشنگی می شود که به همین خاطر برای استفاده در دوران حاملگی توصیه می گردد و همچنین اغلب ورزشکاران از این نوشیدنی مفید استفاده می کنند.

  • درمان و رفع افسردگی:

با وجود انواع فشارها و تنش های مختلف بروز استرس و افسردگی در دوران بارداری بسیار رایج می باشد که با مصرف این نوع چای به صورت ولرم می توان در رفع آن موثر بود و بر آن غلبه نمود.

مزایای مصرف چای ترش در حاملگی

  • سرشار از ویتامین ث:

مادران باردار می توانند ویتامین ث موردنیاز بدن خود را از طریق مصرف چای ترش بدست آورند. این نوع ویتامین موجب محافظت از سیستم دفاعی بدن در برابر انواع عفونت های ویروسی می شود.

  • رفع و درمان یبوست:

چای ترش در حقیقت به عنوان ملینی خفیف مورد استفاده قرار می گیرد که در رفع یبوست بسیار تاثیرگذار می باشد.

مضرات و عوارض این چای

این نوع نوشیدنی علاوه بر خواص و فواید زیادی که دارد دارای پیامدها و تاثیرات منفی مختلفی نیز می باشد که در ادامه به معرفی آن ها پرداخته ایم.

مقدار مصرف چای ترش در حاملگی

  • تاثیر بر روی میزان استروژن:

چای ترش در واقع میزان استروژن را پایین می آورد. همینطور می توان گفت استفاده از این نوع چای تاثیر مستقیمی بر روی قدرت تولید مثل می گذارد. پایین بودن سطح استروژن در صورتی که تمایل دارید اقدام به بارداری نمایید امکان دارد سبب بروز مشکلاتی گردد. طبق بررسی های انجام شده مصرف این چای بر روی جنین تاثیر زیادی نداشته ولی با این وجود بهترین کاری که می توانید به آن عمل کنید این است که زمانی که باردار می باشید و یا قصد بارداری دارید از مصرف این چای پرهیز نمایید و یا به اندازه مناسب و کم استفاده کنید. همچنین می توان گفت افراط در خوردن این نوع چای در خانم های حامله موجب کم شدن اشتها و سوء تغذیه در بارداری شده و همینطور کم شدن وزن نوزاد بعد از تولد می گردد.

  • تاثیر بر روی سلول های سرطانی پوست و مغز:

مصرف این نوع چای برای بیماران سرطانی بسیار مضر بوده به طوری که زمانی که در حال شیمی درمانی و یا پرتو درمانی می باشند نباید این نوع چای را مصرف نمایند زیرا امکان دارد اختلالاتی در زمان تداخل با داروهای سرطانی ایجاد نمایند. این مورد در واقع از جمله مهمترین تاثیرات جانبی چای ترش می باشد که باید از آن آگاهی داشته باشید.

خواص خوردن چای ترش در حاملگی

  • کاهش میزان فشار خون:

با وجود این که از فواید مهم چای ترش کم کردن خطر فشار خون بوده و در این زمینه کمک کننده می باشد اما بهتر است بدانید فشار خون و خواص ادرار آور آن امکان دارد سبب گسترده شدن رگ های خونی شده و در این صورت اگر به فشار خون کم ابتلا دارید و داروهای کاهش فشار خون استفاده می کنید بنابراین بایستی این نوع چای را از برنامه غذایی خود حذف نمایید.

  • ایجاد حساسیت:

امکان دارد بدن بعضی از افراد به مصرف این نوع چای آلرژی نشان دهد. این نوع حساسیت اغلب به شکل قرمز شدن چشم یا بروز تب دیده می گردد.

  • تاثیر بر روی دیابت و میزان قند خون:

خانم های که دچار دیابت بارداری می باشند بهتر است از خوردن چای ترش پرهیز نمایند چرا که این نوع چای در واقع میزان قند خون را شدیدا کاهش داده و تاثیر داروهای کاهش دهنده قند خون را از بین می برد.

مصرف چای ترش در بارداری

در مطلب بیان شده در رابطه با خواص و مضرات استفاده از چای ترش در بارداری به بررسی پرداختیم که امیدواریم نهایت استفاده را از آن برده باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *