دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

کم شدن وزن نوزاد چه دلیلی دارد و چطور رفع می شود؟

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

در دوره رشد و تکامل نوزاد امکان دارد که به علل مختلفی نوزاد دچار کم وزنی گردد و سلامتی او دچار مشکل شود. کم شدن وزن نوزاد با مسائل مختلفی در ارتباط است که احتمال دارد به دلیل ناکافی بودن شیر مادر و تغذیه نامناسب و یا ابتلا به یک نوع بیماری باشد که در این مطلب به مواردی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

یکی از مسائلی که گاهی اوقات مادران را نگران می کند کاهش وزن نوزاد می باشد که امکان دارد به دلایل مختلفی صورت گیرد. نوزادان در واقع در صورت داشتن یک تغذیه مناسب و کامل با یک الگوی ثابت وزن می گیرند و رشد می کنند، البته باید توجه داشت که همیشه کم وزنی نوزاد ناشی از داشتن بیماری و ناسالم بودن آن نیست. در این مطلب سعی داریم به جهت آشنایی و آگاهی شما عزیزان علل کم شدن وزن نوزاد و راه های درمان آن را مورد بررسی قرار دهیم.

دلایل کم شدن وزن نوزاد

تغذیه کودک موضوع مهمی می باشد که در دوران شیردهی باید توجه ویژه ای به آن داشت تا کودک در رشد طبیعی دچار مشکل نشود و از نظر جسمانی سلامتی او تضمین گردد. یکی از دغدغه هایی که امکان دارد در روند رشد نوزاد والدین را درگیر کند کم شدن وزن نوزاد می باشد که عوامل مختلفی در بروز آن نقش دارند. بدون شک بررسی و شناسایی این عوامل در رفع و درمان چنین مشکلی کمک کننده خواهد بود و به راحتی می توانید با استفاده از راه های درمانی مناسب آن را برطرف نمایید.

دلایل کم وزنی نوزاد

برخی از نوزادان از ماه سوم به بعد به جای افزایش وزن دچار کم وزنی می شوند. همچنین بعضی از کودکان نیز در هنگام دندان در آوردن که متناسب با میزان کلسیم بدن نوزاد زمان آن در کودکان متفاوت می باشد به علت احساس درد و ناراحتی دچار کم اشتهایی شده و همین امر تاثیر زیادی بر روی وزن نوزاد گذاشته و باعث کاهش وزن او می شود. علل مختلفی در کم شدن وزن نوزاد تاثیرگذار می باشند که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره کرده ایم.

دلایل اصلی کاهش وزن نوزاد

زایمان زودرس :

نوزادانی که کوچک هستند و یا پیش از ۳۷ هفته متولد شده اند امکان دارد که برای مدت زمان طولانی انرژی کافی را دارا نباشند تا کل شیری که احتیاج دارند را از سینه مادر دریافت نمایند. این نوزادان بیشتر از حد طبیعی در حالت خواب به سر می برند و احتمال دارد که با مشکلاتی همچون کم آبی نوزاد یا زردی پوست رو به رو شوند که در نتیجه بر روی تغذیه آن ها که از شیر مادر می باشد تاثیر گذاشته و این امر را مشکل ساز می کند.

خوب نگرفتن پستان :

زمانی که نوزاد سینه مادر را به خوبی در دهان می گیرد می تواند خیلی راحت و بدون احساس خستگی به میزان کافی شیر را از سینه بیرون بکشد. در صورتی که تنها قسمت نوک پستان در دسترس کودک باشد و نوزاد توانایی گرفتن سینه را نداشته باشد در نتیجه نمی تواند شیر مادر را به میزان لازم دریافت نماید.

  •  آرون گروپس

علت کم شدن وزن نوزاد

تعداد دفعات شیر دهی کوتاه مدت :

نوزادانی که به تازگی به دنیا آمده اند باید به مدت ۸ الی ۱۰ دقیقه شیر بخورند. همزمان که کودک بزرگتر می شود نیاز او به شیر مادر بیشتر و طولانی تر شده و در هفته های اولیه تا جایی که امکان دارد کودک خود را بیدار نگه دارید و دائما تا زمانی که توانایی دارید به او شیر بدهید.

عمل ریفلاکس :

کودکانی که دچار ریفلاکس هستند بعد از تغذیه کردن بالا آورده یا استفراغ می کنند، این کودکان علاوه بر این که نمی توانند از شیر مادر تغذیه داشته باشند بلکه اسیدی که در پی عمل ریفلاکس بوجود می آید می تواند قسمت گلو و مری نوزاد را مورد تحریک قرار داده و خوردن شیر مادر را برای او سخت و دردناک کند.

وجود درد و ناراحتی :

در صورتی که نوزاد به خاطر آسیب های ناشی از زایمان و وجود عفونت هایی همچون برفک در دهان خود دچار درد و ناراحتی باشد امکان دارد که از شیر مادر تغذیه کافی نداشته باشد و به تدریج افزایش وزن داشته باشد.

راهکارهای رفع کم وزنی کودک

عفونت و بیماری :

نوزادانی که دچار بیماری می باشند امکان دارد که شیر نخورند و در نتیجه وزن آن ها افزایشی پیدا نکند و حتی گاهی اوقات باعث کم شدن وزن نوزاد شود به ویژه در مواردی که دچار اسهال یا استفراغ شده اند.

کمبود یا تاخیر در عمل تولید شیر :

برخی از مادران امکان دارد که در آغاز تولید شیر کمی تاخیر داشته باشند و ممکن است که حتی به تدریج تولید شیر به پایان برسد. بعضی دیگر از مادران از مقدار شیر کمتری برخوردار بوده که احتمال دارد دلایل مختلفی در آن نقش داشته باشند و امکان دارد به شکلی جداگانه یا به حالت ترکیبی از چند مورد تاثیر بگذارند به طوری که در نهایت موجب کاهش مقدار شیر دریافتی از پستان مادر شود.

شیر دادن به صورت نامرتب :

توجه داشته باشید که شیر دادن به نوزاد تازه به دنیا آمده باید در طی شب و روز حدود دو الی سه ساعت در طول ۶ الی ۹ هفته اول صورت گیرد. در صورتی که کودک تمایل به خوردن شیر بیشتری داشت سعی کنید مطابق میل او عمل نمایید.

علل کم وزنی نوزاد

ابتلا به زردی :

کودکانی که دچار زردی شده اند امکان دارد که بر روی پوست خود توناژ زردی داشته باشند. این مسئله می تواند نوزاد را خیلی خواب آلود کرده و او را در خوردن شیر مادر کاملا بی اشتها و بدون میل کند.

مسائل و مشکلات دهانی :

باید بدانید که مسئله نگه داشتن سینه مادر در دهان و خوردن شیر با نوک بزرگ پستان قطعا برای هر نوزادی می تواند دشوار باشد. بنابراین کودکانی که دارای دهان کوچک هستند و یا مشکلات فیزیکی مختلفی همچون کوتاه بودن زبان یا شکاف لب و کام دارند به این دلایل در هنگام گرفتن پستان مادر دچار مشکل می شوند.

مشکلات عصبی :

مشکلات عصبی مختلف همچون سندروم داون به گونه ای می تواند از مهارت کودک در نحوه نگه داشتن صحیح سینه مادر جلوگیری کند.

شیوه های درمان کم وزنی کودک

راهکارهای رفع مشکل کم وزنی کودک :

روش ها و راه حل های مختلفی در این زمینه وجود دارند که می تواند تا حدودی کمک کننده باشند که در ادامه به مورادی از آن اشاره خواهیم کرد.

بررسی نحوه سینه گرفتن نوزاد :

تا جایی که امکان دارد طریقه گرفتن سینه به وسیله کودکتان را مورد بررسی قرار دهید. باید اطمینان حاصل نمایید که نوزادتان به روش صحیحی پستان شما را می گیرد. به منظور این کار می توانید از افراد مختلفی در این زمینه کمک بگیرید و سوالات مختلفی را از آن ها بپرسید.

تغذیه طبیعی و مناسب با استفاده از شیر مادر :

سعی کنید که در هر دو الی سه ساعت و هر موقعی که احساس کردید فرزندتان گرسنه است به او شیر بدهید. برای نوزاد خود در یک رژیم غذایی مناسب در طی هر ۳ الی ۴ ساعت نباید همچون یک برنامه غذایی با استفاده از شیر خشک برنامه ریزی کنید. با توجه به این که شیر مادر قابلیت هضم خوبی دارد، بنابراین کودکانی که با استفاده از شیر مادر تغذیه می شوند باید به میزان بیشتری شیر مصرف نمایند.

دلایل اصلی کم وزنی کودک

 یادگیری نحوه ماساژ دادن کودک :

طبق تحقیقات انجام شده مشخص شده است که این امر در روند هضم و همچنین بالا رفتن وزن نوزاد تاثیر بسزایی دارد. تا جایی که امکان دارد در هنگام شیر خوردن کودک خود را بیدار نگه داشته و همچنین سعی کنید حدود ۲۰ دقیقه در هر دفعه تغذیه کودک با شیر مادر او را هوشیار نگه دارید. می توانید با استفاده از قلقلک دادن پاها مانع از خوابیدن کودک خود شوید. گاهی اوقات وضعیت شیردهی خود را تغییر دهید. پوشک او را تعویض نمایید. سعی کنید که از دادن غذاهای جامد خودداری نموده و تا جایی که امکان دارد میزان آن ها را کاهش دهید.

پرهیز از بکار بردن پستانک :

تا جایی که می توانید از دادن پستانک به نوزاد در ۴ الی ۶ هفته اول خودداری نمایید چرا که در صورتی که نوزاد به جای مکیدن پستان دائما در حال مک زدن پستانک باشد در نتیجه به اندازه کافی و لازم شیر دریافت نخواهد کرد. از طرفی دیگر پستانک موجب خسته شدن نوزاد می شود به همین دلیل در زمان گرفتن سینه مادر به خوبی شیر نخواهد خورد.

علل کم شدن وزن نوزاد

در مطلب ارائه شده شما عزیزان را با دلایل کم وزن شدن نوزاد و راه های رفع آن آشنا کردیم که امیدواریم مورد پسندتان قرار گرفته باشد و از آن بهره مند شده باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *