دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

عفونت بعد از کشیدن دندان و نحوه درمان عفونت دندان کشیده شده

  • مریم صبوری
  • ۱۰ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

یکسری علائم و عفونت هایی بعد از کشیدن دندان وجود دارند مثل: باکتری و مواد غذایی که امکان دارد در بین لثه و دندان ها گیر کند و موجب عفونت شوند. حتی با مسواک زدن هم امکان دارد این باکتری و مواد غذایی به جا مانده در لای دندان خارج نشود.

برای درمان عفونت بعد از کشیدن دندان باید ابتدا متوجه شویم که عفونت به چه شکلی اتفاق افتاده است. سپس دندان هایی را که امکان دارد دارای میکروب باشند و تمیز کردن آن ها سخت باشد را با دقت بیشتری در نظر بگیریم. ما چند نوع باکتری عفونتی در دندان داریم که می توانند به سر یا دهان منتقل شوند. انواع این باکتری ها مثل: استرپتوکوک، اکتینومیس، پپتوسترپتوکوک، پرووتوتلا، فوزوباکتریوم، Eikenella corrodens، درد و تورم زیاد در ناحیه باز شده، Agregatibacter، داشتن تب بعد از جراحی، خروج ترشحات چرکی و عفونی از قبیل این عفونت ها می باشد. از دلایل اصلی که موجب کشیدن دندان می شود: شکستگی تاج و ریشه دندان، پوسیدگی زیاد، دندان شیری، دلایل اقتصادی، ساختن پروتز، ارتودنسی و دندان های نهفته است.

آبسه دندانی

عفونت بعد از کشیدن دندان

خیلی از مردم بعد از کشیدن دندان دچار تورم لثه و درد و خونریزی می شوند ولی عفونت عامل شایعی نیست. ولی با در نظر گرفتن و رعایت کردن توصیه های پزشکی و مراقبت درست تا حد امکان از خطر عفونت در امان می مانید و سریع خوب می شوید. حتما با مراقبت و توصیه غذایی پس از کشیدن دندان مواد غذایی مجاز بخواهید و به علائم خود بعد کشیدن توجه کنید. اگر چنانچه تب و درد و تورم و خونریزی بیشتر از ۳ روز ادامه داشت و یا بیشتر شد حتما به دندانپزشک اطلاع دهید. اکثر مردم روزانه مجبور به کشیدن دندان می شوند که در نتیجه باید از اهمیت مراقبت هایی بعد از کشیدن دندان مطلع شوند. توصیه ها و مراقبت ها به دو دسته مراقبت های اولیه که طی روز اول است صورت می گیرد. و مراقبت ها تا بهبودی کامل به دسته دوم تقسیم می شوند.

جلوگیری از عفونت بعد از کشیدن دندان

مراقبت های اولیه پس از کشیدن دندان

  • روز اول با گذاشتن تکه گاز در محل دندان کشیده شده تا مدت نیم ساعت با فشار ملایم فک در دهان نگه دارید. سپس تا چهار ساعت محکم با دندان های دیگر فشار دهید. بعد گاز را به آرامی برداشته و دهان را با آب سرد بشویید و از بستنی یا آبمیوه یخ بخورید. سعی کنید در شب اول کشیدن دندان کمتر صحبت کنید و اصلا آن محل را مسواک نکنید.
  • برای بهداشت بهتر از روز دوم با آب و نمک رقیق و ولرم و محلول شستشو نمکی روزی ۳ بار به آرامی دهان را شستشو دهید.
  • یک روز بعد کشیدن از دهانشویه هر ۸ ساعت یکبار استفاده کرده و محل جراحی شده را با سرنگ دارای دهانشویه کلرهگزیدین با فشار آرام بشوئید. توجه کنید به خاطر مدت زمان طولانی بی حسی اغلب تا ۴ ساعت بافت های نرم دهان بی حس است مراقب باشید دچار گاز گرفتگی نشود.

درمان عفونت بعد از کشیدن دندان

  • در هنگام خونریزی و دیدن خون بیرون از خانه یک تکه گاز استریل مرطوب روی محل دندان کشیده بگذارید و با فشار ملایم دهان را ببندید و از بیرون دهان کمپرس آب سرد بگذارید. وقتی که خونریزی غیرقابل کنترل و شدید شد به کلینیک دندانپزشکی مراجعه نمایید و از گذاشتن مواد و دارو متفاوت روی موضع خودداری کنید.
  • هنگام درد از استامینوفن استفاده کنید و از مصرف داروهای مسکن ضدالتهابی مثل: پروفن و آسپرین به خاطر داشتن خاصیت ضدانعقای اجتناب کنید. بعد گذشت ۲۴ ساعت کیسه یخی تا مدت ۱۰ دقیقه به فاصله زمانی ۷ دقیقه بگذارید اگر هم داروی دیگه ای در جهت مشکلات پزشکی دیگر مصرف می کنید طبق برنامه ادامه دهید.
  • پس از کشیدن دندان تا مدت ۲ روز از انجام کارهای سنگین و پایین نگه داشتن سر دوری کنید. همینطور از خوردن غذاهای داغ اجتناب کنید و به صورت ولرم یا سرد میل نمایید. از انجام ورزش و رفتن به استخر و سونا خودداری کنید و توجه کنید موقع خواب سر خود را مقداری بالا تر قرار دهید.
  • با مصرف وعده های غذایی مغذی و مقوی همراه با مایعات زیاد استفاده نمائید که بهتر است غذای خورده می شود نرم باشد. سعی نمایید با زبان محل مورد نظر را لمس یا خیس نکنید. از دارو های داده شده تا زمان بهبودی کامل راس ساعت دقیق میل کنید.

علائم عفونت بعد از کشیدن دندان

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

مراقبت و درمان آبسه دندان کشیده شده

مراقبت های سری دوم عفونت که یکسری مراقبت بعد از کشیدن دندان تا بهبودی کامل می باشد به شرح زیر می باشد؛

  • خروج و نشست مقداری خونابه از محل دندان کشیده شده تا ۲ روز طبیعی است و نیاز به ویزیت دندانپزشکی نیست.
  • از خالی کردن و میک زدن آب دهان جدا خودداری کنید و از مصرف غذاهای داغ و سفت و سخت اجتناب کنید. پس از کشیدن دندان از کشیدن سیگار و پیپ و استفاده از نی برای نوشیدن مایعات تا چند روز دوری کنید.
  • گاهی اوقات به خاطر وجود لخته خون از حفره دندان کشیده شده عارضه ای به نام حفره خشک به وجود می آید. این عارضه درد شدیدی داشته که بعد دو تا سه روز به وجود می آید و باید به دندانپزشکی مراجعه کرد. دهان تا چند روز بعد کشیدن دندان بوی نامطبوعی دارد که طبیعی بوده و نشانه عفونت نیست.
  • از روز سوم کشیدن دندان کمپرس مرطوب و گرم تا ۲۰ دقیقه به فاصله زمانی یک ربع بگذارید. امکان این که صورت کبود و تورم داشته باشد زیاد است. محدودیت باز شدن دهان با استفاده از کیسه ابگرم رفع می شود. احساس طعم بد در دهان تا یک هفته وجود دارد اگر بخیه دارید جهت برداشتن آن یک هفته پس از کشیدن دندان مراجعه کنید.

دلیل عفونت دندان چیست؟

 علائم عفونت دندان

وقتی که دندان دچار حساسیت و درد زیادی شود احتمال بروز عفونت وجود دارد. که در واقع عامل ایجاد عفونت بعد از کشیدن دندان باکتری های الوده و چرکی است که با اثر مخربی که به همراه دارد سبب بروز این علائم می شود. این نکته را هم در نظر بگیرید که اگر قبل کشیدن دندا، دندان شما عفونت داشت. باید از چرک خشک کن با نظر دندانپزشک استفاده کرد بعد برای کشیدن آماده شد که بعد از کشیدن عفونت دوباره ای ایجاد نشود.

مراقبت های عفونت بعد از کشیدن دندان

  1. بوی بد دهان
  2. درد دندان
  3. طعم بد دهان
  4. حساس شدن به غذاهای سرد و گرم
  5. ایجاد مشکل در موقع خوردن غذا
  6. بروز زخم هایی در بافت لثه
  7. درد و تورم در گوش، فک، گردن
  8. متورم شدن گونه
  9. تب و لرز
  10. حالت تهوع و اسهال
  11. سردرد های شدید
  12. تنفس بیش از ۲۵ بار در دقیقه
  13. افزایش ضربان قلب

برای کسب اطلاعات بیشتر در همین راستا می توانید برای موضوع کشیدن دندان در بارداری و عوارض جراحی دندان عقل بر روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *