دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

با مراحل ارتودنسی برای زیبایی و مرتب شدن دندان ها بیشتر آشنا شوید

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۲ دی ۱۴۰۰
  • ۰

دندان های نامرتب برای دستیابی به ترتیب و شمایل مناسب، نیاز به طی کردن مراحل ارتودنسی دارند. ارتودنسی از خدمات دندان پزشکی است که با هدف زیبایی و البته درمانی انجام می شود.

 مراحل ارتودنسی بسته به اینکه شما در چه ناحیه ای از دندان هایتان دچار انحراف و مشکل هستید و یا به چه منظوری آن را انجام می دهید، متفاوت خواهد بود. افرادی که به مطلب دندان پزشکی برای ارتودنسی مراجعه می کنند، از انجام این عمل دو هدف دارند. 

گروه اول فقط برای زیبایی و ترتیب گرفتن دندان خود را ملزم به گذراندن مراحل ارتودنسی می کنند. گروه دوم نیز برای برطرف کردن اشکالات پیش آمده در فک، دهان و دندان ناگزیر به انجام ارتودنسی می شوند.

ارتودنسی ثابت

مراحل ارتودنسی زیبایی

تمامی مراجعه کنندگان دندان پزشکی پس از مراجعه، مورد معاینه قرار می گیرند. در این معاینه شدت مشکل توسط دندان پزشک مورد ارزیابی قرار می گیرد. بعد از معاینه منتظر نظر پزشک باشید. او به شما میزان کار روی دندان هایتان را اعلام خواهد کرد.

  • تمامی دندان پزشکان برای انجام ارتودنسی, مشاوره های لازم را در اختیار شما قرار می دهند. در این صورت شما با روند کاری و البته عملکرد ارتودنسی آشنا خواهید شد.
  • قبل از انجام هر گونه حرکتی بر روی دندان، باید تک تک دندان های شما در رادیوگرافی مورد بررسی قرار بگیرند تا در صورت داشتن اشکال پیش از شروع شدن مراحل ارتودنسی, مشکل برطرف شد.
  • با رویت رادیوگرافی می توان برنامه مشخصی از فرآیند ارتودنسی در اختیار مراجعه کننده قرار داد.

انجام رادیوگرافی برای دندان

  • شما باید از نظر سلامت لثه مورد بررسی قرار بگیرید. یعنی سلامت لثه های شما در یک چکاپ کلی توسط دندان پزشک تایید گردد.
  • البته تایید و تشخیص مشکلات بیماری لثه توسط متخصص و جراح لثه انجام می شود. در صورت مشکل نداشتن این تایید توسط دندان پزشک کافی است.
  • با اتمام این موضوع، باید دندان های پوسیده ترمیم شوند و جرم گیری لازم برای دندان انجام شود.
  • البته رادیو گرافی از دندان های شما سبب می شود تا هر گونه مشکل را از  دندان ها قبل از قرار دادن براکت های ارتودنسی برطرف کنید.
  • حالا متخصص ارتودنسی می تواند نظر قطعی و برنامه درمانی شما را به اطلاعتان برساند .
  • این دندان پزشک است که با توجه به وضعیت و قرار گیری دندان ها، نوع ارتودنسی شما را مشخص می کند.
  • بعد از این تشخیص باید منتظر قالب گیری کل فک بالا و پایین باشید.

نصب براکت روی دندان

  • بعد از قالب گیری، اولین اقدام جدی در زمینه مراحل انجام ارتودنسی مربوط به نصب براکت بر روی دندان است. دندان پزشک ابتدا دندان های شما را با محلول خاصی جلا می دهد و از اسید مخصوصی بر روی دندان ها استفاده می کند. این مقدمه سازی برای نصب براکت روی دندان انجام می شود.

مرتب کردن دندان ها با ارتودنسی

  • اگر از کامپوزیت نوری برای ثابت کردن براکت روی دندان استفاده می شود، در این صورت از نور پلاسمایی با شدت بالا برای ثابت کردن براکت ها روی دندان کمک گرفته می شود.
  • در ادامه سیمی منحنی را از داخل تمام براکت ها عبور می دهند.
  • در این مرحله باید فشار کافی را بر روی دندان ها ایجاد کرد. برای ایجاد این فشار از کش هایی با ترکیب رنگی مختلف استفاده می شود و در نهایت این کش ها بر روی براکت های دندان قرار خواهند گرفت.

عبور دادن سیم از روی دندان ها

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • این مرحله احتمالاً با درد همراه می باشد و ناگزیر به تحمل آن هستید. البته این درد یک درد برهه ای و مقطعی نیست و ممکن است تا یک هفته با شما بماند. بعد از طی شدن یک هفته، درد کمتر خواهد شد.
  • این درد با مسکن هایی چون استامینوفن، ایبوپروفن و … قابل تحمل و کنترل است. آدامس های بدون قند نیز جایگزین مناسبی برای کم کردن درد ارتودنسی و حرکت بهتر دندان ها به جای قرص های مسکن هستند.

تنظیم براکت های ارتودنسی

بعد از انجام و نصب براکت، شما باید ماهی یک بار توسط دندان پزشک معاینه شوید. در این معاینه مشخص می شود که آیا این کش های ارتودنسی نیاز به جایگزینی دارند؟ ضمن اینکه در صورت نیاز براکت ها و یا سیم قوس دار ارتودنسی مجدداً تنظیم می گردد. البته تنظیم این سیم منحنی و براکت و تغییر کش ارتودنسی نیز با درد همراه می باشد.

گذاشتن براکت دندان

نصب دستگاه ارتودنسی ثابت

از دستگاه ارتودنسی ثابت برای برطرف کردن ناهماهنگی های دندان پس از تکمیل روند رشد استفاده می شود.

در واقع این نوع ارتودنسی بعد از نمایان شدن شکل واقعی دندان ها قابل انجام است. این گونه ویژگی ها نشان می دهد که انجام ارتودنسی ثابت در هر سنی امکان پذیر نیست و فرد برای انجام آن باید به رشد کاملی از دندان هایش رسیده باشد. به همین خاطر بیشتر افراد برای برطرف کردن نا منظمی های ردیف دندان ها از ارتودنسی متحرک استفاده می کنند.

مراحل سیم کشی دندان

در نوع ثابت ارتودنسی از سیم و کش هایی متفاوت برای ثابت کردن دندان استفاده می شود. این ثابت کردن دقیقاً در جای اصلی دندان قرار می گیرد. یعنی سیم ها و کش های خاص دندان را به محل اصلی هدایت می کنند. با این کار هیچ اتفاقی برای ریشه و دندان نخواهد افتاد و عوارضی مانند در رفتگی دندان و یا شل شدن ریشه را نخواهد داشت. با تنظیم و ترتیب دندان ها، مراحل ارتودنسی ثابت اتمام می یابد و به دندان هایی تمیز و مرتب دست خواهید یافت.

مراحل ارتودنسی

نصب دستگاه ارتودنسی متحرک

این نوع دستگاه بیشتر در ناهنجاری های فکی مورد استفاده قرار می گیرد. محدودیت سنی ندارد اما بیشتر در سن بلوغ یا پایین تر کاربرد دارد. در مراحل انجام ارتودنسی متحرک ابتدا از فک بالا و پایین اقدام به قالب گیری می شود. پس از این قالب گیری برای فک بالا و پایین پلاک تهیه می شود.

ارتودنسی متحرک

بعد از اینکه قالب فک بالا و پایین تهیه شد، از بیمار خواسته می شود برای برطرف کردن ناهنجاری فک از این قالب متحرک در تمام مواقع حتی موقع خواب بهره مند شود. البته این قالب متحرک به دلیل بیرون آوردن و جای گذاری، متحرک نام دارد. تنها در هنگام نوشیدن و یا خوردن می توانید این قالب متحرک ارتودنسی را از دهان بیرون آورید. بهتر است قبل از جای گذاری مجدد قالب متحرک، ابتدا طرز صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را در تمام دندان ها تکرار کنید و آن گاه قالب متحرک را بر روی دندان ها مستقر سازید.

مراحل انجام ارتودنسی متحرک

بسته به وضعیت و مقدار ناهنجاری، بازه زمانی ۶ ماه تا یک سال برای تنظیم ارتودنسی به کار می رود. در این روش نیز حرکات دندانی به کمترین می رسد. در سنین پایین، قابلیت تنظیم فک برای افراد وجود دارد. یعنی فرد مورد نظر ضمن ترتیب یافتن دندان هایش، فک هنجاری نیز خواهد داشت.

در این نوع ارتودنسی میزان همکاری بیمار در اولویت قرار دارد و میزان تاثیر و موفقیت مرحله های ارتودنسی متحرک به رسیدگی و توجه شما بستگی دارد.

مرحله های ارتودنسی به منظور بهبود و درمان ناهنجاری صورت، دندان ها و فک

  • نامنظم بودن دندان و یا ناموزون بودن فک و صورت دلایل مختلفی چون ضربه، عدم رسیدگی، تصادف، کشیدن دندان قبل از زمان واقعی و موروثی و ژنتیکی بودن اتفاق می افتد. برای برطرف کردن این ناهماهنگی ها ابتدا باید دندان هایتان در کلینیک تخصصی دندان پزشکی مورد معاینه و بررسی قرار بگیرد.
  • نامنظمی و ناموزونی فک، صورت و دندان ها در سنین کودکی و پایین به مراتب راحت تر درمان می شوند. ضمن اینکه درمان پذیرتر هستند.
  • در سنین پایین کودک از اعمال مراحل ارتودنسی برای ترتیب دندان ها و هنجار شدن فک نتیجه می گیرد. در این صورت دیگر لازم نیست برای ناهماهنگی و نامتناسب بودن فک به جراحی فک روی آورد.

مراحل ارتودنسی

  • فراموش نکنید که شما برای بهبود و درمان ناهمگنی فک ملزم به طی کردن مرحله های مختلف عمل ارتودنسی هستید. اگر این اقدامات نتیجه لازم را برای شما حاصل نکرد، در این صورت باید روش دوم یعنی جراحی فک را به کار ببرید.
  • البته در هر صورت شما باید قبل از جراحی فک، اقدام به مرتب کردن دندان ها از طریق ارتودنسی کنید. در واقع با عمل فک، روابط بین دندان های فک بالا و فک پایین به شکل همگون و موزون خواهد شد. برای دستیابی به چنین نظمی باید ارتودنسی و جراحی فک را با هم به کار ببرید.
  • جراحی فک در هر سنی امکان پذیر نمی باشد. این روش درمانی در بازه زمانی بین ۱۸ تا ۴۵ سال انجام می شود. کمترین سن برای جراحی فک، ۱۸ سال و بیشترین نیز قرین با ۴۵ سال خواهد بود. در سن ۱۸ سالگی رشد کاملی از فک نمایان می شود و بعد از آن این رشد خاتمه می یابد.

نکات مهم بعد از ارتودنسی دندان

  • بعد از ارتودنسی دندانها باید مراقبت های لازم صورت گیرد و نکات مهمی مورد توجه قرار گیرد زیرا در غیر این صورت با مشکلات بیشتری همچون پوسیدگی دندان و بیماری لثه مواجه خواهید شد :
  • بعد از قرار دادن جدا کننده های لاستیکی بین دندانها یا سیم های ارتودنسی، معمولا دندان ها حساس و دردناک می شوند که این درد بعد از چند روز رفع می شود، حال می توانید برای کاهش درد استامینوفن مصرف کنید.

نکاتی در مورد ارتودنسی

  • چند روز بعد از شروع درمان، تحریک های لب و گونه که به دلیل تطابق بافت ها و براکتها و سایر دستگاه های ارتودنسی ایجا شده اند، رفع خواهد شد، با گذاشتن مقداری موم نرم بر روی سطوح زیر و تیز در قسمت های عقب، تحریکات رفع شده و درد بهبود می یابد.
  • در طول درمان از آنجا که غذا های زیادی بین دندان ها و دستگاه های ثابت جمع می شود، بعد از مصرف هر وعده غذایی یا خوردن هر نوع ماده غذایی باید حداقل حدود ۲۰ دقیقه از نخ دندان سوپر فلای استفاده کنید و نیز ۵ دقیقه مسواک بزنید.
  • بعد از مسواک زدن، دندان ها و وسایل ارتودنسی را با دقت بررسی و کنترل کنید، عدم توجه به تمیز کردن دندان ها و ماساژ لثه منجر به خونریزی لثه ها و در ادامه موجب پوسیدگی دندان ها و بیماری لثه خواهد شد، به منظور تمیز کردن دستگاه ارتودنسی بهتر است از مسواک ارتودنسی استفاده کنید.
  • چون غذا های سخت به اجزای دستگاه ارتودنسی آسیب رسانده و موجب افزایش طول درمان و هزینه آن می شوند، بنابراین لازم است از خوردن ته دیگ، پیتزا، آجیل، میوه های هسته دار و سخت مثل هلو، سیب، گوجه سبز، هویج خام، زیتون و … پرهیز کنید.
  • همچنین از مصرف آبنبات، آدامس و شکلات نیز اجتناب شود. در صوت تمایل برای خوردن ساندویج، هویج، سیب و میوه هایی مانند آن می توانید آنها را به قطعات کوچکتری تقسیم کنید.

مراقبت های ارتودنسی

  • در روز های نخست از خوردن مایعات و غذا های رنگدانه دار مثل چای، نوشابه، زعفران، رب گوجه فرنگی و … پرهیز کنید.
  • از دستکاری کردن دستگاه فیکس شده بر روی دندان هایتان با دست یا هر وسیله دیگر خودداری کنید، قرار گیری آن بر روی دندان هایتان محکم و ثابت است.
  • در صورت شکستن سیم اصلی، می توانید برای تعیین وقت معاینه با پزشک معالج خود تماس بگیرید و اگر یکی از سیم های نازک جدا شده، می توانید با دقت آن را خارج کرده و یا با متخصص ارتودنسی تماس بگیرید.
  • در موارد اورژانسی می توان نوک تیز سیم های نگهدارنده را به جای اولیه بازگرداند و با گذاشتن مقداری موم روی آن از آسیب به بافت های دهان جلوگیری کرد.

امیدواریم مطلب ارائه شده در زمینه مراحل و شرایط انجام ارتودنسی مورد توجه شما دوستان عزیز قرار گرفته باشد. فراموش نکنید که ارتودنسی بسیاری از ناهنجاری های فکی کوچک را برطرف و ترتیب اصلی از دندان ها را به شما عرضه خواهد کرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *