دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی گوشی اکسپریا ۱ مارک ۳ مجهز به دوربین تله فوتو

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۵ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

کمپانی سونی در ۱۴ آوریل ۲۰۲۱ از سه گوشی جدید خانواده اکسپریا مارک ۳ شامل دو پرچمدار(اکسپریا ۱ مارک ۳ و اکسپریا ۵ مارک ۳) و یک میان رده(اکسپریا ۱۰ مارک ۳) رونمایی کرد. در این مطلب قصد داریم به بررسی اکسپریا ۱ مارک ۳ بپردازیم. با ما همراه باشید.

این گوشی هوشمند شرکت سونی در ۱۴ آوریل ۲۰۲۱(۲۵ فروردین ۱۴۰۰) رونمایی شد. برگ برنده این گوشی در مشخصات اپتیک و قابلیت های عکاسی اش نهفته است و سونی برای آن قابلیت فوکوس خودکار چشم مورد استفاده در دوربین های آلفا را در نظر گرفته است. در این مطلب با بررسی گوشی پرچمدار اکسپریا ۱ مارک ۳ می توانید با تمام قابلیت های استفاده از آن آشنا شوید.

جزییات بررسی گوشی پرچمدار اکسپریا ۱ مارک ۳

کمپانی سونی در ۱۴ آوریل ۲۰۲۱ (۲۵ فروردین ۱۴۰۰) از سه گوشی جدید خانواده اکسپریا مارک ۳ رونمایی کرد که دو تای آنها با اسامی اکسپریا ۱ مارک ۳ و اکسپریا ۵ مارک ۳ پرچمدار بوده و سومی به نام اکسپریا ۱۰ مارک ۳ در گروه میان رده ها جای دارد. عمده تغییرات اصلی این گوشی ها نسبت به مارک ۲ به قابلیت های تصویربرداری شان مربوط است.

هیچ کدام از این سه مدل در طراحی و شکل ظاهری با تغییر بزرگی روبرو نشده و اندازه نمایشگر آن ها هم نسبت به مدل های سال پیش حفظ شده است. هر دو گوشی پرچمدار جدید سونی همانند سال قبل از پردازنده یکسان یعنی اسنپدارگون ۸۸۸ بهره می برند و باید اختلاف این دو را در موارد دیگری بررسی کرد. قصد داریم در این مطلب به بررسی گوشی اکسپریا ۱ مارک ۳ بپردازیم چرا که با توجه به ادعای سونی قابلیت های دوربین این گوشی عکاسی گسترده ای را در اختیار کاربر قرار می دهد.

به عبارتی برگ برنده اکسپریا ۱ مارک ۳ در مشخصات اپتیک و قابلیت های عکاسی آن نهفته است. سال پیش که سونی از اکسپریا ۱ مارک ۲ رونمایی کرد با وجود مجهز بودن به دوربین بسیار قدرتمند ولی با نقص هایی همراه بود که حالا سونی با معرفی اکسپریا ۱ مارک ۳ مدعی است علاوه بر ارائه دوربین قوی، نقصهای کلی سری قبل برطرف شده است. اکسپریا ۱ مارک ۲ در فوریه ۲۰۲۰ رونمایی شد ولی در ماه جولای برای فروش در بازار ایالات متحده حاضر شد. به این تریب همانند سال گذشته یک بازه زمانی مبهم برای عرضه اکسپریا ۱ مارک ۳ وجود دارد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در ضمن با توجه به اعلام نشدن قیمت گوشی های جدید سونی در هنگام رونمایی به نظر می رسد ظاهرا با تغییر بزرگی در سیاست معمول سونی در زمینه قیمت روبرو نخواهیم بود. با این مقدمه از آنجا که هنوز گوشی های جدید سونی عرضه نشده اند در بررسی اکسپریا ۱ مارک ۳ به اطلاعات مختصر ارائه شده از سوی این شرکت اکتفا می کنیم. با ما همراه باشید.

طراحی کاملا آشنا

بررسی ها نشان می دهد گوشی پرچمدار اکسپریا ۱ مارک ۳ از زبان طراحی کاملا آشنایی با پرچمداران سری قبل سونی بهره می برد. اکسپریا ۱ مارک ۳ هم از نظر ظاهری شبیه اکسپریا ۱ مارک ۲ است و هم اندازه نمایشگری مشابه آن دارد. فقط تفاوت اینجاست که حاشیه های نمایشگر در اکسپریا ۱ مارک ۳ به طرز محسوسی کاهش یافته و زیباتر شده است.

در ضمن بررسی ها نشان می دهد علاوه بر زیبایی، ابعاد گوشی نیز با بهره مندی از نمایشگری هم سایز نسل قبلی کمتر شده و به نسبت اکسپریا ۱ مارک ۲ از ابعاد ۷.۶*۷۱.۱*۱۶۵.۱ میلی متر به ۸.۴* ۶۷.۳*۱۶۱.۶ میلی متر کاهش یافته که البته ضخامت آن اندکی بیشتر شده است.

فریم کنار گوشی جنس آلومینومی بهبود یافته و کاملا تخت دارد از این رو انتظار می رود وزن ۱۸۶ گرمی آن چندان گرفتن گوشی با یک دست را دشوار نسازد. در طرف راست این فریم ۴ کلید حضور دارد که شامل کلیدهای ولوم ،پاور، شار دوربین و یک کلید میان بر است. در ضمن کلید پاور به عنوان سنسور اثر انگشت هم استفاده می شود.

در ضمن به لطف حضور USB Video class و وجود درگاه USB-C می توان از اکسپریا ۱ مارک ۳ به عنوان مانیتور اکسترنال هم استفاده کرد البته باید مبدل HDMI به USB و یک دوربین سازگار همراه شما باشد. همچنین در بررسی ها مشخص شد گوشی پرچمدار اکسپریا ۱ مارک ۳ از فرکانس های ۵G زیر ۶ گیگاهرتز پشتیبانی دارد ولی ظاهر یک نسخه ۵G موج میلی متری هم راهی برخی بازارها می شود.

در بررسی ها مشخص شد دقیقا همانند سری قبل و برخلاف اکثر پرچمداران حال حاضر بازار گوشی اکسپریا ۱ مارک ۳ به جک هدفون ۳.۵ میلی متری مجهز شده و از کارت حافظه جانبی هم پشتیبانی می کند. باید گفت سونی از معدود سازندگانی است که هنوز جک هدفون ۳.۵ میلی متری را در نسخه پرجمدارش ارائه می دهد.

سونی به خاطر این که از کیفیت و شفافیت صدای گوشی پرچمدار خود مطمئن شود اسپیکرهای گوشی را در همان بخش جلویی تعبیه نموده که در نسخه قبلی شاهد بودیم و بدین ترتیب در بخش زیرین دستگاه پورت usb-c تعبیه شده است.قابل ذکر است  اسپیکرهای استریو اکسپریا ۱ مارک ۳ دارای قابلیت Reality Audio 360 بوده که خروجی صدایی ۴۰ درصد بلندتر از محصولات قبلی سونی ارائه می دهند.

به طور کلی اکسپریا ۱ مارک ۳ یک گوشی دراز و تخت بوده و سونی برای بازگشت با شکوه به بازار موبایل بالاترین مشخصات را برای پرچمدار خود در نظر گرفته است. درست همانند سری قبلی گوشی هوشمندی را شاهد هستیم که از صفحه نمایش بسیار باریک، چهار حسگر عقب و استایل مینمالیستی با ساختاری عمدتا شیشه ای بهره می برد. ضمنا اکسپریا ۱ مارک ۳ با برخورداری از یک سیستم تله فوتو که عناصر نوری را به طور فیزیکی در یک لنز تغییر می دهد تا دو فاصله کانونی متفاوت ۷۰ و ۱۰۵ میلی متر را ارائه دهد پیشرفت چشمگیری در قسمت عکاسی پیدا کرده است.

به کمک این قابلیت کاربر می تواند بدون استفاده از بزرگنمایی دیجیتال به سوژه نزدیک شده و واضح ترین تصویر ممکن را به ثبت برسایند. این لنز تله فوتو متغیر به فوکوس خودکار با تشخیص فاز دوگانه مجهز بوده که از طریق قابلیت ردیابی در لحظه و فوکوس خودکار چشم برای انسان و حیوانات در همه لنزهای همراهی می گردد. در پایان بررسی این بخش قابل ذکر است اکسپریا ۱ مارک ۳ در پنل پشتی دارای روکش مات گوریلاگلس ۶ می باشد که هم مقاومت آن را بالا می برد و هم از باقی ماندن اثرانگشت و لکه روی دستگاه پیشگیری می کند. ضمنا قرار است این گوشی با دو رنگ مشکی و بنفش عرضه شود.

نمایشگر ۱۲۰ هرتزی

اکسپریا ۱ مارک ۳ از نمایشگری مشابه سری سال پیش بهره می برد و با اندازه ۶.۵ اینچ رزولوشن ۴k (یا ۱۶۴۴*۳۸۴۰) را ارائه می دهد. و سونی مدعی است که اولین گوشی جهان با نمایشگر ۴k و رفرش ۱۲۰ هرتز را ارائه می دهد. این صفحه نمایش اولد با نسبت تصویر ۹: ۲۱ نرخ نمونه برداری لمس( سرعت برداشت تاچ) ۲۴۰ هرتز را عرضه می دارد و روکش گوریلاگلس ویکتوس victus آن را محافظت می کند که مستحکم ترین شیشه از سوی کمپانی کورنینگ برای نمایشگرهای گوشی ها به شمار می رود. ضمنا به طور موازی از استاندارد IP65/IP68 هم پشتیبانی دارد.

همانطور که پیشتر اشاره شد به لطف حاشیه های مشخص بالا و پایین نمایشگر شاهد مجموعه ای کشیده و متمایز هستیم و آنطور که در بررسی ها مشخص شد این صفحه نمایش متفاوت از قبل عمل کرده و برای نخستین بار نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی را در یک پنل ۴K ارائه می دهد البته صحبتی از خودکار بودن تنظیم نرخ نوسازی به میان نیامده ولی قطعا به لطف این مورد توجهات بسیاری را به خود جلب خواهد کرد. ضمنا این نمایشگر دارای قابلیتی است که در نواحی تیره، جزئیات تصویر را بالا می برد بدون این که بخش های روشن تر آن چشم را اذیت کند.

دوربین با لنز تله فوتو تغییرپذیر

شرکت سونی سال پیش با معرفی گوشی پیشرفته اکسپریا ۱ مارک ۲ رویای تقریبا محقق شده ای برای علاقمندان تصویربرداری موبایلی ارائه نمود. اسمارتفونی مجهز به یه دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با پوشش مخصوص ZEISST و حسگر سه بعدی iTOF که فوکوس خودکار چشمی و برداشت ۲۰ عکس پیاپی در هر ثانیه را پشتیبانی داشت و فلیمبرداری با وضوح ۴K/60fps هم در فهرست مشخصات آن دیده می شد. ولی این مجموعه تصویری پیشرفته در جایگاه یک گوشی همراه با ایراداتی مشخص همراه بود که مهمترین آن ها پرداختن بیش از حد به دوربین و غفلت از دیگر مشخصات حیاتی طراحی یک گوشی همراه بود.

ضمنا این مدل در بازار امریکا از قابلیت ۵G پشتیبانی نداشت. با این تفاسیر اما امسال سونی مدعی است که با ارائه اکسپریا ۱ مارک ۳ علاوه بر ارائه دوربین های پیشرفته نواقص را کاملا برطرف کرده است. و بعضی امکانات دوربین های سونی آلفا را با آن همراه نموده و برای آن لنز تله فوتو تغییر پذیر هم درنطر گرفته است.

بررسی ها نشان داد در پنل پشتی گوشی اکسپریا ۱ مارک ۳ دوربین اصلی سه گانه همراه با سنسور TOF حضور دارد. هر سه دوربین ۱۲ مگاپیکسلی بوده و سونی دوربین اصلی و تله فوتو را به لزرشگیر اپتیکال مجهز ساخته است. دوربین اصلی ۲۴ میلی متری با دریچه دیافراگم F/1.7 بوده که توسط دوربین ۱۶ میلی متری فوق عریض با دریچه دیافراگم F/2.2 و دوربین تله فوتو ۷۰ میلی متری با گشودگی دیافراگم F/2.3 همراه شده است. ضمنا در قسمت جلوی گوشی دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی حضور دارد.

با استفاده از طراحی لنز تاشو پریسکوپی این امکان فراهم شده کاربران زوم بالایی را تجربه کنند. در ضمن سونی المان های لنز را به شکل فیزیکی جابجا نموده تا فاصله های کانونی متفاوتی ایجاد شود و فقط به ترفندهای زوم دیجیتال متکی نباشد. همچنین بررسی ها نشان داد اکسپریا ۱ مارک ۳ از فیلمبرداری ۴K با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه در حالت HDR پشتیبانی دارد و سرعت فوکوس خیلی بالایی را ارائه می دهد. و همانطور که پیشتر اشاره شد از فوکس خودکار چشم مورد استفاده در دوربین های آلفا استفاده می کند.

به عبارت دیگر سونی اکسپریا ۱ مارک ۳ را با قابلیتی همراه کرده که آن را از هر پرچمدار بالارده با لنز پریسکوپی متمایز می کند. دوربین تله فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با لنزی همراه شده که می تواند بین فاصله کانونی ۷۰ و ۱۰۵ میلی متر سوییچ نماید و این به مفهوم دستیابی به زوم اپتیکال ۲.۹ و ۴.۴ برابر در دیافراگم های متغیر F/2.3  و F/2.8 می باشد. این دوربین از سنسور ساخت سونی به ابعاد ۱/۲.۹ اینچ بهره برده و فاصله کانونی آن به لطف زوم دیجیتال تا ۳۰۰ میلی متر (نزدیک به ۱۲.۵ برابر) قابل افزایش خواهد بود. ضمنا بجز سنسور بزرگ ۱.۲۹ اینچ قابلیت های دیگر آن یعنی فوکوس خودکار تشخیص فاز دو بخشی و لرزشگیر اپتیکال تصویر همگی به مفهوم امکان زوم با جزئیات بیشتر و عملکرد بهتر در محیط کم نور می باشد.

با توجه به بررسی ها می توان گفت بدون شک دوربین های گوشی اکسپریا ۱ مارک ۳ اصلی ترین ویژگی مثبت و عامل تمایز آن با دیگر پرچمداران می باشد. از امکانات دیگر دوربین ها فیلمبرداری ۴K HDR با نرخ فریم ۱۲۰ ثانیه، اسلوموشن ۵X و پشتیبانی از H.264 و H.265 می باشد. ضمنا سونی نحوه ثبت عکس و فیلم را تغییر داده و دیگر از اپ دوربین استاندارد گوگل خبری نیست و حالا اپلیکیشن جدید Xperia photo pro جایگزین آن شده است. این برنامه یک حالت ساده (با دسترسی به افکت بوکه، حالت پانورامیک و دوربین سلفی ) و یک حالت P/S/M/Auto برای کاربران حرفه ای ارائه می دهد. حالت دوم فرمت RAW را پشتیبانی نموده و آزادی عمل بیشتری جهت کنترل دستی فراهم می آورد. همچنین در لبه کناری گوشی دکمه شاتر نیز تعبیه شده است.

باتری

ظرفیت باتری گوشی پرچمدار اکسپریا ۱ مارک ۳ نسبت به سال قبل از ۴۰۰۰ میلی آمپرساعت به ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت افزایش یافته که با توجه به نمایشگر ۱۲۰ هرتزی گوشی چندان فوق العاده به نظر نمی رسد. برای شارژ این باتری شارژر سریع ۳۰ واتی می تواند در عرض ۳۰ دقیقه ۵۰ درصد ظرفیت آن را پر کند. در ضمن اکسپریا ۱ مارک ۳ علاوه بر شارژر ۳۰ واتی شارژ بی سیم و شارژ معکوس بی سیم و قابلیت USB Power delivery هم پشتیبانی می کند.

پلتفرم

در بررسی ها مشخص شد گوشی پرچمدار اکسپریا ۱ مارک ۳ به قدرتمندترین تراشه حال حاضر دنیای اندروید یعنی پردازنده ۵ نانومتری اسنپدارگون ۸۸۸ و مودم ۵G مجهز است. این پردازنده ۸ هسته ای بوده که شامل یک هسته با فرکانس ۲.۸۴ گیگاهرتز کایرو ۶۸۰ ، سه هسته با فرکانس ۲.۴۲ گیگاهرتزی کایرو ۶۸۰ و چهار هسته با فرکانس ۱.۸۰ گیگاهرتزی کایرو ۶۸۰ می باشد.

قابل ذکر است پردازنده گرافیکی آدرنون ۶۶۰ وظیفه پردازش های گرافیکی را در اکسپریا ۱ مارک ۳ برعهده دارد. در ضمن گوشی از اتصال دو سیمکارت و پورت کارت حافظه پشتیبانی دارد و برای آن حافظه رم ۱۲ گیگابایت و حافظه داخلی ۲۵۶ / ۵۱۲ گیگابایت در نظر گرفته شده است.

در پایان بررسی این گوشی هوشمند شرکت سونی در صورت علاقمندی می توانید با مشخصات دیگر گوشی های کمپانی سونی نظیر سونی اکسپریا ۱، سونی اکپرسیا ۵ و سونی اکسپریا XA3 نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *