دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بررسی آیپد پرو ۲۰۲۱ و تمام ویژگی ها و جزئیات متفاوت این محصول قول آمریکایی

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۹ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

جذابترین ویژگی های تبلت مسحور کننده آیپد پرو ۲۰۲۱ شامل تجربه بصری کم نظیر، اتصال شبکه ۵G و توان پردازشی هم سطح مک بوک می باشد. در این مطلب به بررسی این تبلت حرفه ای بپردازیم تا مشخص شود آیا آیپد پرو ۲۰۲۱ می تواند با قابلیتهای جدیدش نیاز کاربر به رایانه را کاملا مرتفع سازد.

آیپد پرو ۲۰۲۱ به همراه چیپست M1، حالا می تواند اتصال شبکه ۵G را فراهم آورد و نسخه ۱۲.۹ اینچی آن از همان تکنولوژی به کار رفته در صفحه نمایش ۵ هزار دلاری پرو Display XDR جهت دستیابی به روشنایی خارق العاده ۱۶۰۰ نیتی و کنتراست بالا بهره می گیرد. در ادامه به بررسی آیپد پرو ۲۰۲۱ می پردازیم.

بررسی تبلت آیپد پرو ۲۰۲۱ : حرفه ای نسل پنجم

در مراسم Spring loaded یکی از محصولات مهم به نام آیپد پرو ۲۰۲۱ رونمایی شد. اپل در نسخه بزرگ این تبلت پرچمدار، نخستین بار از نمایشگری مجهز به فناوری مینی LED بهره گرفته و ویژگی برجسته دیگر آیپد پرو ۲۰۲۱ بهره مندی از پردازنده M1 است. این تراشه بر پایه لیتوگرافی ۵ نانومتری معماری شده و قبلا در رایانه های سری مک و اکنون در آی مک ۲۴ اینچ به کار گرفته شده است.

باید گفت تمام نسل های آیپد پرو در بطن خود سخت افزار قدرتمندی را جای داده اند و حالا چیپست تحسین برانگیز M1 در دل تبلت هایی قرار دارد که ضخامتشان به سختی از ۶ میلی متر تجاوز دارد. شرکت اپل در وبسایت رسمی خود ذکر نموده آیپدپرو ۲۰۲۱ با این چیپست سوپرشارژ شده است. ترجیح اپل بر این بوده آیپد پرو ۲۰۲۱ از نظر ظاهری دست نخورده باقی بماند و این به مفهوم روبرویی با همان طراحی تمام صفحه و لبه های تخت می باشد. اگر مایلید تا بدانید آیپد پرو ۲۰۲۱ با چه قابلیت های جدید دیگری همراه شده و آیا با نسخه ۲۰۱۸ تفاوت فاحشی دارد، بررسی این تبلت حرفه ای را از دست ندهید.

طراحی بدون تغییر: بهره مندی از کالبد نسل قبل

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

اپل در سال ۲۰۱۸ با الهام از زبان طراحی به روز آیفون، آیپد پرو را با تغییراتی در نسل سوم همراه و با ظاهری مجذوب کننده روانه بازار نمود. باطراحی آیپد پرو این امکان را به طراحان اپل داد تا ابعاد فیزیکی هر دو نسخه آیپد پرو را کاسته و حتی به قطر نمایشگر مدل کوچکتر ۰.۵ اینچ اضافه کنند. اپل در زبان طراحی نسل چهارم تبلت محبوب خود، با چشم پوشی از جایگزین شدن دوربین تکی با ماژول سه گانه هیچ تغییر ظاهری دیگری ایجاد نکرد. اکنون نسل پنجم آیپد پرو همان کالبد نسل قبل را دارد ولی بررسی ها نشان داد به خاطر اضافه شدن فناوری مینی LED ، آیپد پرو ۲۰۲۱ در نسخه ۱۲.۹ اینچی حدود ۴۱ گرم سنگین تر و ۰.۵ میلی متر قطور تر شده است.

با کم شدن ضخامت حاشیه های اطراف نمایشگر و حدف دکمه هوم از آیپدپرو، ژست های حرکتی آیفون به تبلت های اپل راه پیدا کردند و ماژول تشخیص چهره Face ID جایگزین سنسور اثرانگشت شده است. با توجه به ماهیت تبلت ها و ضرورت وجود اندکی حاشیه اطراف نمایشگر برای سهولت کار با آن، خوشبختانه از بریدگی نمایشگر در این تبلت خبری نیست و سراسیر صفحه نمایش را حاشیه باریک و مشکی رنگی احاطه کرده است. بنابراین کاربر بدون هیچ مانعی می تواند محو محتوای بصری پیش روی خود شود.

نمایشگر ۱۲.۹ اینچی آیپدپرو ۲۰۲۱ حدود ۸۵.۴ درصد نمای جلو را بخود اختصاص داده و با توجه به نسبت ۳: ۴ مساحت زیادی را عرضه می دارد. البته این نسبت صویر شاید بهترین گزینه برای تماشای ویدیو نباشد ولی برای طیف گسترده ای از کابری های مانند طراحی، کتابخوانی، وبگردی، و …عالی و مناسب می باشد.  در ضمن ابعاد بزرگ تبلت موجب می شود انتخاب نسبت تصویر صحیح در هنگام طراحی از نظر ارگونومی و سخولت کار با آن ها به امری حیاتی تبدیل گردد. ناگفته نماند در دست گرفتن تبلت ۱.۹ اینچی و ۶۸۲ گرمی آیپدپرو ۲۰۲۱ کمی خسته کننده می شود.

بررسی ها نشان می دهد آیپد پرو ۲۰۲۱ همانند دو نسل قبل از بدنه آلومنیومی یکپارچه با لبه های تخت و گونیایی برخوردار است. طراحی که آیفون ۵ را در ذهن تداعی می کند. می توان گفت بدنه فلزی تبلت حس و حالی تحسین برانگیز القا نموده ولی جدا از جذابیت بصری آیپد پرو ۲۰۲۱ نباید آسیب پذیری احتمالی آن به خاطر ضخامت ۶.۴ میلی متری را نادیده گرفت.

باید گرفت برای دستگاه قابل حملی با صفحه نمایش بزرگ، حضور کلیدها در محلی بهینه با دسترسی راحت اهمیت فراوانی دارد. خوشبختانه کلیدهای ولوم و پاور آیپد پرو ۲۰۲۱ جایگاه بسیار خوبی دارند و به ترتیب در گوشه بالایی لبه سمت راست و گوشه سمت راست از لبه بالای تبلت در حالت عمودی قرار گرفته اند و همانند هر اپلی دیگر فشردن آن ها بازخورد خوبی دارد. بنابراین چه در حالت افقی و چه در حالت پرتره دسترسی به کلیدها با مشکلی همراه نبوده و لبه راست آیپد پرو ۲۰۲۱ علاوه بر کلیدهای ولوم میزبان اتصال مغناطیسی مداد اپل و پورت سیمکارت(در نسخه LTE) است.

همانند گذشته چینش اسپیکرهای ۴کاناله آیپدپرو به صورت ۲ به ۲ در لبه بالا و پایین بوده و متاسفانه این نوع چینش سبب می شود هنگام استفاده از تبلت در حالت افقی، دستها روی دو اسپیکر را بپوشانند. منهدسین اپل ۵ میکروفون را هم با چینش سه تایی و دوتایی به ترتیب در لبه بالای دستگاه، لبه سمت چپ و کنار دوربین اصلی تعبیه کرده اند تا در تشخیص صدای محیطی هم عملکرد مناسبی ارائه دهند.

سطوح تخت و زوایای گونیایی در پنل پشتی تبلت هم ادامه دارند. در پنل پشتی دوربین دوگانه، مازول سه بعدی LiDAR و فلش LED چهارگانه درون شیشه مربعی شکل و برآمده ای حضور به هم رسانده اند. برامدگی مجموعه دوربین این تبلت ضخامت تقریبا زیادی دارد ولی به لطف ابعاد بزرگ آیپد پرو ۲۰۲۱ استفاده از دستگاه روی میز مشکلی ایجاد نمی کند. در بخش میانی پنل پشتی نشان طلایی سیب گازخورده اپل خودنمایی می کند و در نیمه پایین هم برند iPad و پین های اتصال کیبورد حضور دارند.

به طور کلی ارگونومی طراحی مکعبی شکل این تبلت به اندازه طراحی انحنادار نسل های گذشته نیست ولی زیبایی و جذابیت آن به حدی است که می توان کاملا از این موضوع چشم پوشی کرد و کاهش نسبی راحتی کار با آیپدپرو را نادیده گرفت. هر اندازه بدنه فلزی تبلت حس بسیار خوبی ایجاد می کند مستعد بودن نمایشگر آن در جذب اثرانگشت و لکه از این حس می کاهد. دقیقا همانند نسل های قبل آیپدپرو ۲۰۲۱ فقط با دو رنگ نقره ای و خاکستری روانه  بازار می شود و از گواهی IP آب و گردوغبار خبری نیست. به این ترتیب معدود افرادی که توان مالی خریداری این تبلت گراقیمت را دارند باید در نگهداری آن دقت زیادی به خرج دهند.

نمایشگر رتینا XDR و اسپیکرهای ۴گانه

بررسی ها نشان می دهد آیپدپرو ۲۰۲۱ با دو نمایشگر ۱۱ و ۱۲.۹ اینچی به بازار ارائه می شود. مدل ۱۱ اینچی دقیقا همانند نسل قبل به پنل ۱۶۶۸*۲۳۸۸ پیکسلی با اسم تجاری Liquid Retina مجهز است و مدل ۱۲.۹ اینچی (مورد بررسی ما) با رزولوشن ۲۰۴۸*۲۷۳۲ پیسکل از پنل Liquid Retina XDR بهره می برد که یکی از اصلی ترین تفاوت های نسل جدید با مدلهای ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ محسوب می شود. قابل ذکر است هر دو مدل نمایشگر از پنل های IPS LCD  بهره می برند ولی تفاوتشان به فناوری استفاده شده جهت تولید نور پس زمینه پنل های آن ها برمی گردد.

بررسی ها حاکی از آن است رزولوشن نمایشگر ۱۲.۹ اینچی برای کاربری تبل کاملا کافی بوده و آیپدپرو ۲۰۲۱ تصاویر خیلی شارپی را نمایش می دهد. در ضمن این تبلت به لطف فناوری مینی LED ( 10هزار چراغ led کوچک) از لحاظ زوایه دید در رده بهترین های جای می گیرد. طبق اعلام رسمی اپل گستره دینامیکی شدید XDR در نمایشگر ۱۲.۹ اینچی تصاوی را واقع گرایانه نمایش داده و برای مشاهده و ویرایش عکس ها و ویدیوهای HDR عالی می باشد.

نمایشگر ۱۲.۹ اینچی روشنایی تمام صفحه ۱۰۰۰ نیت و حداکثر روشنایی ۱۶۰۰ نیت را ارائه داده و به گفته اپل نفس گیر بوده و با تجهیز به فناوری های پیشرفته ای مانند Promotion و True Tone از گستره رنگی وسیع p3 پشتیبانی دارد. بر اساس ادعای اپل نمایشگر آیپد پرو ۲۰۲۱ از ۲۵۰۰ ناحیه نوردهی محلی بهره می برد و باتوجه به نوع محتوا، روشنایی هر ناحیه را می توانید به دقت تنظیم کنید تا به نسبت کنتراست ۱: ۱۰۰۰۰۰۰ دست بیابید. حتی پرجزئیات ترین محتوای اچ دی آر مانند کهکشان ها یا انفجارهای فیلم های اکشن بیش از هر زمان دیگری واقع گرایانه به نظر می رسد.

در بررسی ها مشخص شد در نمایشگر آیپد پرو ۲۰۲۱ پدیده Blooming (ایجاد هاله نور در تصاویر با کنتراست بالا و محیط های تاریک) هنگام نمایش محتوایی با کنتراست بسیار زیاد دیده می شود. این وضعیت در محیط های تاریک بیشتر خودنمایی می کند. از این رو اگر بروز این پدیده برای شما نیز آزاردهنده است پیشنهاد می شود خرید نسل کنونی را به تعویق انداخته و منتظر مدل بعدی آیپدپرو باشید.

یک ویژگی جذاب تبلت های گران قیمت اپل این است که به صورت خودکار و بدون دخالت کاربر، فرکانس آپدیت تصاویر با بین ۲۴-۴۸ و ۱۲۰ هرتز تغییر داده و این امر سبب می شود تبلت با مصرف منطقی باتری تجربه کاربری فوق العاده نرم و روانی را هنگام جابجایی بین محیط های مختلف نرم افزاری یا ویگردی در اختیار بگذارد. این ویژگی در آیپدپرو ۲۰۲۱ نیز مشاهده می شود.

در ادامه به بررسی اسپیکرهای آیپد پرو ۲۰۲۱ می پردازیم. در بررسی ها مشخص شد این تبلت همانند نسل های قبل از ۴ اسپیکر شامل دو توییتر و دو ووفر برخودار است که به طور ۲ به ۲ در دو طرف دستگاه حضور دارند. بسته به حالتی که تبلت را در دست می گیرید به شکل خودکار کانال های استریو جابجا شده تا کانال های چپ و راست صدای استریو را به درستی پخش کنند. همانگونه که از تبلت پرچمدار اپل انتظار می رود خروجی صدای شگفت انگیز و خارق العاده ای داشته و حداکثر حجم صدای خروجی برای محصولی در این ابعاد خیلی مناسب است به طوری که به راحتی فضای اتاق کوچکی را پوشش می دهد. تنها نکته قابل انتقاد نبود جک هدفون ۳.۵ ملیمتری است که راهکاری جز بهره گیری از دانگل جک ۳.۵ میلیمتری به USB-C یا هدفون های بلوتوثی وجود ندارد.

دوربین های مشابه نسل قبل

بررسی ها حاکی از آن است مجموعه دوربین های پنل پشتی آیپد پرو ۲۰۲۱ نسبت به نسل قبل تفاوتی ندارد و شامل یک ماژول ۱۲ مگاپیکسلی با حسگر ۱/۳ اینچی و گشودگی دیافراگم F/1.8 ، و یک ماژول ۱۰ مگاپیکسلی اولتراواید با زاویه دید ۱۲۵ درجه و لنز F/2.4 می باشد. بدون شک عکاسی با دوربین های دوگانه این تبلت آنچنان لذت بخش نییت ولی در مواقع ضروری می تواند عکس های کاملا رضایت بخشی را تولید کند. ضمنا دوربین های آیپد پرو ۲۰۲۱ قابلیت فیلمبرداری ۴K با نرخ فریم ۶۰ و صحنه آهسته ۱۰۸۰P با نرخ فریم ۲۴۰ را هم در اختیار می گذارد.

ولی بررسی دوربین سلفی آیپد پرو ۲۰۲۱ نشان داد نسبت به نسل قبل تغیرات عمیقی یافته و حالا به حسگر ۱۲ مگاپیکسلی با لنز F/2. و میدان دید خیلی عریض ۱۲۲ درجه مجهز است. این تبلت از میدان دید برای قابلیتی موسوم به CENTER STAGE هنگام تماس ویدویی بهره می برد.

سخت افزار و نرم افزار

باتوجه به بررسی ها پس از سری مک بوک و آیمک حالا نوبت آیپد پرو است که به تراشه محبوب و قدرتمند M1 مجهز شود. آیپد پرو ۲۰۲۱ به لطف این پردازنده سریعترین تبلت جهان محسوب می شود و طراحی آن طوری است که بتواند کاملا از توان فوق العاده M1 و فناوری های سفارشی مانند پردازنده سیگنال تصویر پیشرفته و معماری یکپارچه حافظه بی نهایت استفاده کند. چیپست M1 هشت هسته ای به همراه پردانده مرکزی گرافیک و پردازنده سیگنال تصویر دارای دوماژول کنترلر تاندریولت و DRAM در بطن خود می باشد. آیپد پرو در مدل های ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت دارای رم ۸ گیگابایت بوده و در نسخه های ۱ و ۲ ترابایتی از ۱۶ گیگابایت حافظه رم بهره می برد.

در بررسی نرم افزاری آیپد پرو ۲۰۲۱ یافته ها حاکی از آن است که سیستم عامل این تبلت بر پایه iPadOS 14.5.1 می باشد و به نسخه iPadOS 14.6  ارتقا یافته است. که نسبت به نسخه قبلی پشتیبانی از قابلیت اشتراک گذاری اپل کارت، سرویس اشتراکی پادکست و اپل موزیک Lassless بهره می برد. احتمالا مهمترین قابلیت اختصاصی iPadOS 14 ویژگی scribble یا تبدیل دست خط به متن باشد. توسط این قابلیت می توان در بخش های مختلف رابط کاربری یا نوارجستجو از مداد اپل برای نوشتن بهره برد. ضمنا نسخه جدید سیستم عامل آیپد پرو قادر است شماره تلفن، آدرس، لینک یا آدرس ایمیل را از دست نوشته های کابر شناسایی کرده و آن ها را به لینک های کلیک پذیر تبدیل نماید.

ظرفیت بیشتر باتری

چیپست قدرتمند و مودم ۵G تبلت آیپد پرو ۲۰۲۱ نگرانی ها درمورد شارژدهی این نسل اپل را بالا می برد ولی بررسی ها نشان داد اپل ظرفیت باتری نسخه ۱۲.۹ اینچی را از ۳۶.۵۹ به ۴۰.۸۸ وات ساعت ارتقا داده است و مدعی است باتری همه نسخه های آیپد پرو ۲۰۲۱ (۱۲.۹ اینچی و ۱۱ اینچی) می تواند تا ۱۰ ساعت وبگردی با اتصال وای فای یا استریوم ویدیو انرژی دستگاه را تامین کند. البته بهای افزایش ظرفی باتری و نمایشگر جدید در آیپد پرو ۲۰۲۱ سنگین و قطورتر شدن آن شده است.

جمع بندی

در مجموع و با توجه به بررسی ها آیپد پرو ۲۰۲۱ در نسخه ۱۲.۹ اینچ از نظر سخت افزاری نسبت به نسل گذشته پیشرفت فوق العاده ای داشته و با اختلاف زیادی از همه رقبا سبقت می گیرد. ولی نمی توان با قاطعیت به کاربران آیپدپرو ۲۰۱۸ ارتقا به نسل جدید را پیشنهاد داد چرا که تفاوت فاحشی بین آیپدپرو ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱ مشاهده نمی شود و هر دو دستگاه عملکرد بسیار سریع و روانی دارند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *