دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص ژل آلوئه ورا و نحوه استفاده از آن

  • ساناز براتی
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

آلوئه ورا یکی از شگفت انگیزترین گیاهان می باشد که در عرصه زیبایی و سلامت بدن به کار برده می شود. ژل آلوئه ورا دارای خواص بسیاری بر سلامتی و همچنین زیبایی می باشد.

یکی از گیاهان بسیار کاربردی با فواید شگفت انگیز می باشد که بهره مندی از فواید گیاه آلوئه ورا با شکستن یک ساقه از گیاه و استخراج ماده ژل مانند داخل آن میسر خواهد شد. اغلب افراد این ژل را به شکل موضعی بر روی پوست و موی خود استفاده می کنند. در این مطلب می توانید با خواص ژل آلوئه ورا به طور کامل آشنا شوید.

خواص ژل آلوئه ورا و همه فواید مصرفی آن

بیشتر اوقات نام گیاه آلوئه ورا در مباحث زیبایی و سلامت پوست و مو شنیده می شود، در صورتی که این گیاه شگفت انگیز معجزه های درمانی زیادی دارد. با استفاده از این گیاه مشکلات متعددی از بواسیر تا مشکلات دهان و دندان حل خواهند شد که در این مطلب با این موارد آشنا خواهیم شد.

ماده ژلاتینی موجود در برگ گیاه آلوئه ورا در مصارف بهداشتی و آرایشی مانند ژل، کرم ها و شامپو ها و … استفاده می گردد. آلوئه ورا گیاهی است که ژل آن دارای خواص ضد میکروبی که برای درمان برخی زخم ها و جراحت ها و همچنین سوختگی ها، اگزما، تاول، گزیدگی زنبور و نیش دیگر حشرات، بریدگی ها، کوفتگی، آفتاب سوختگی و آکنه موثر می باشد. از این رو استفاده این گیاه برای درمان بیماری ها و اختلالات پوستی مفید می باشد.

از خواص ژل آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی از گونه های سرده ی آلوئه (سگل ها) می باشد، این گیاه در دسته گیاهان پایا، خشکی زی و آب دار محسوب می گردد. برگ های گیاه مثلثی شکل، سبز رنگ و آبدار هستند و لبه های دندانه داری دارند. خواستگاه اصلی این گیاه مشخص نیست اما اغلب آن را بومی کشور سودان می دانند که بعد از مدتی به منطقه ی مدیترانه، نقاط گرمسیری آمریکا و قاره های آفریقا، آسیا، اروپا و آمریکا راه یافت.

خواص ژل آلوئه ورا و بررسی آن

آلوئه ورا دارای ژلی شفاف می باشد که در داخل برگ های آن وجود دارند. آلوئه ورا دارای شیره ای زرد رنگ می باشد که دقیقا در زیر پوست گیاه قرار گرفته است. برخی از محصولات با له نمودن کل برگ تهیه می گردند و حاوی هر دو قسمت گیاه می باشند.

  •  آرون گروپس

ژل آلوئه ورا و چند خاصیت مهم آن

مواد مغذی موجود در آلوئه ورا

در دسته ی سگل ها، آلوئه ورا دارای بیشترین فعالیت بیولوژیکی است. در این گیاه ۷۵ جزء فعال وجود داشته که شامل ویتامین ها، مواد معدنی، ساکاریدها، آنتراکینون ها، اسیدهای آمینه، آنزیم ها، لیگنین، ساپونین ها و اسید سالیسیلیک ها می شوند. گیاه آلوئه ورا حدود ۲۰ تا ۲۲ اسید آمینه مورد نیاز انسان و همچنین هر ۸ اسید آمینه ضرروی بدن را در خود جای داده است.

ژل آلوئه ورا و خاصیت های این گیاه

همانطور که گفته شد این گیاه ویتامین ها و مواد معدنی حیاتی بسیاری دارد، که برای رشد و عملکرد بهتر دستگاه های بدن ضروری می باشند، در ادامه با این ویتامین ها و مواد معدنی بیشتر آشنا می شویم:

  • ویتامنی هایی که دارای ویژگی های آنتی اکسیدانی هستند مثل ویتامین های A و C و E، علاوه بر این ویتامین ها، ویتامین های B12 و اسید فولیک و کولین هم در آلوئه ورا وجود دارند.
  • گیاه آلوئه ورا دارای ۸ آنزیم به نام های آلیاز، آلکالین فسفاتاز، آمیلاز، برادی کیناز، کربوکسی پپتیداز، کوتالاز، سلولاز، لیپاز و پروکسیداز می باشد.
  • برخی مواد معدنی مهم مثل مس، کلسیم، کروم، منیزیم، منگنز، پتاسیم، سدیم و روی در گیاه آلوئه ورا وجود دارند.
  • آلوئه ورا دارای ۱۲ آنتراکینون می باشد که اغلب این ترکیب ها به عنوان ملین و ضد یبوست شناخته شده اند. آلوئین و امودین با خواص تسکین دهندگی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی در این دسته قرار دارند.
  • ۴ نوع اسید چرب در گیاه آلوئه ورا وجود دارد، این اسید های چرب عبارتند از: کلسترول، کمپسترول، بتاسیتوسترول و لوپئول.
  • هورمون اکسین و هورمون جیبرلین در ژل آلوئه ورا وجود دارند که دارای خواص ضد التهابی بوده و در درمان زخم ها موثر هستند.
  • قندهای مختلفی در این گیاه وجود دارند که شامل مونوساکاریدها یا همان گلوکز- فروکتوز  و پلی ساکاریدها می شود.

خاصیت های ژل آلوئه ورا بر سلامت بدن

تسکین راش و ناراحتی های پوست

گزارشات زیادی در مورد تاثیر استفاده ی موضعی آلوئه ورا در درمان عارضه های پوستی مثل پسوریازیس، اگزما، موکوزیت دهان، زخم پای دیابتی و درمان سوختگی ها وجود دارد. در سال ۱۹۳۵ اولین مطالعه بر روی خواص ژل آلوئه ورا شکل گرفت، در این مطالعه مشخص شد که عصاره ی آلوئه ورا باعث بهبود سریع خارش و سوختگی های ناشی از درماتیت تشعشی خواهد شد.

نگاهی به خاصیت های ژل آلوئه ورا

علاوه بر این سال ۱۹۹۶ محققانی در گروه فیزیولوژی بالینی در کشور سوئد، تحقیقاتی بر روی ۶۰ بیمار که به پسوریازیس مبتلا بودند انجام گرفت، در دسته ای از این بیماران کرم دارونما استفاده شد و در دسته ای دیگر از کرم آلوئه ورا برای درمان استفاده شد، نتیجه این بود که ۸۳ افرادی که از آلوئه ورا استفاده کرده بودند و ۷ درصد مصرف کننده های دارو نما بهبود یافته بودند. همچنین در طول ۱۲ ماه بعد از درمان هیچ نوع مشکلی از بازگشت عارضه در این افراد دیده نشد.

چند خاصیت برای ژل آلوئه ورا

در یک مطالعه گسترده دیگر که در سال ۲۰۰۹ بر روی خواص ژل آلوئه ورا صورت گرفت، مشخص شد که مصرف خوراکی آلوئه ورا در موش ها باعث بهبود زخم ها، کاهش اندازه ی پاپیلوما و کاهش ۹۰ درصدی انتشار تومورها به کبد، طحال و مغز استخوان شده بود.

ژل آلوئه ورا نقش بالایی در درمان تبخال دستگاه تناسلی، پسوریازیس، اگزما، یخ زدگی، سوختگی و التهاب دارد. این گیاه با عنوان یک ماده ضد میکروبی و ضد قارچی بی خطر استفاده می شود.

خواص ژل آلوئه ورا برای پوست

کمک به بهبود سوختگی ها

ایالات متحده آمریکا به دلیل خطر تشعشعات تسلیحات هسته ای، مطالعاتی را بر روی تاثیر گیاه آلوئه ورا در بهبود سوختگی های دمایی و تشعشعاتی انجام داد، این تحقیقات مشخص کرد که ژل آلوئه ورا سبب حفاظت از پوست در برابر تشعشعات خواهد شد. سازمان غذا و داوری ایالات متحده آمریکا موثر بودن پماد آلوئه ورا را برای بهبود سوختگی ها تایید نمود. استفاده از خواص ژل آلوئه ورا برای سوختگی با سرکوب کردن تحریکات پرتو فرابنفش باعث می شود تا سرعت بهبود سوختگی بیشتر شود.

مهمترین خاصیت های ژل آلوئه ورا

پرتو درمانی در طول درمان بیماری سرطان، در بیشتر موارد دوری ناپذیر است و باید انجام شود، بیماران مبتلا به سرطان در بیشتر موارد عوارض ناخوشایندی از پورتو درمانی را مشاهده می کنند. با مصرف موضعی ژل آلوئه ورا در قسمت های تابش یافته سبب می شود تا بیمار فوری از خواص ژل آلوئه ورا بهره مند شود به طوری که تاثیر تسکین دهنده گی را احساس نماید و فرایند درمان بهبود یابد. در صورت مصرف شربت آلوئه ورا در چنین شرایطی می توان به بهبود سوختگی های تابشی کمک کرد.

خواص ژل آلوئه ورا برای بدن

درمان کننده تبخال

اگر دچار مشکل تبخال شده اید می توانید از خواص ژل آلوئه ورا بهره برده و آن را روزی چند بار روی نقطه مد نظر بمالید تا حس راحتی داشته باشید و تبخال زودتر بهبود یابد. همانطور که مشخص است خوردن آلوئه ورا مشکلی ایجاد نمی کند از این رو در زمان مالیدن آن به اطراف دهان هیچ نگرانی بابت خورده شدن آن نداشته باشید.

ژل آلوئه ورا به خاطر داشتن خواص ضد ویروسی و ضد التهابی وقتی که بر روی تبخال یا دیگر زخم های دهانی مالیده می شود باعث سریعتر شدن روند درمان خواهد شد. همچنین وجود اسیدهای آمینه و ویتامین های B1 و B2 و B6 و C در گیاه آلوئه ورا باعث درمان تبخال می شوند. به عنوان نمونه ویتامین B6 در آلوئه ورا مثل یک مسکن طبیعی عمل می کند و سبب تولید پادتن هایی می گردد که به دستگاه ایمنی کمک می نمایند.

خاصیت های مهی برای ژل آلوئه ورا

مرطوب کننده مو و پوست سر

ژل آلوئه ورا یک روش درمانی کاملا طبیعی برای خارش پوست سر و خشک شدن موها می باشد، آلوئه ورا برای مو و پوست دارای مواد مغذی و ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز می باشد از این رو برای سلامت و تقویت موهای سر مفید است. این گیاه دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی می باشد و از این جهت برای درمان شوره ی سر نیز موثر خواهد بود. آنزیم هایی که در آلوئه ورا و ژل آن وجود دارند باعث زدودن سلول های مرده موجود در پوست سر خواهند شد و به رویش مجدد موها توسط فولیکول ها کمک می نمایند.

مصرف این گیاه پرخاصیت باعث جلوگیری از خارش ناشی از شوره و خشکی پوست جلوگیری خواهد کرد، استفاده بیش از اندازه از نرم کننده ها و شامپوها می تواند باعث آسیب رسیدن به مو و التهاب و حساسیت پوست سر گردد. اضافه کردن آلوئه ورا به شامپو ها روشی مناسب برای دور کردن باکتری ها و کاهش دادن ناراحتی های پوست سر می شود.

برخی خواص ژل آلوئه ورا

کمک به درمان یبوست

آلوئه ورا و تاثیر شیره ی آن با عنوان ملین مورد بررسی و آزمایش های دقیقی قرار گرفته است. مواد موجود در شیره ی آلوئه ورا به نام آنتراکینون ها باعث پیشگیری از یبوست می شوند. مواد گفته شده با بیشتر نمودن آب روده و ترشح مخاط، حرکات روده را بیشتر می کنند. نتیجه افزایش این انقباضات شکسته شدن بیشتر مواد غذایی و مخلوط شدن بهتر آن با کیموس می باشد.

در یک تحقیق انجام شده بر روی ۲۸ فرد بزرگسال سالم، اثر آلوئه ورا در کنار دارونمای قوی تر از فنل فتالئین مقایسه شد، نتیجه این تحقیق این بودن که آلوئه ورا برای درمان یبوست و پیشگیری از آن تاثیری بیشتری از داور نما داشته است.

خاصیت های ژل گیاه آلوئه ورا

پیشگیری از بیماری های گوارشی

با توجه به ترکیبات ضد التهابی و ضد یبوست در آلوئه ورا، این گیاه به گوارش و هضم بهتر غذا کمک خواهد کرد. استفاده از آب آلوئه ورا برای هضم غذا، تنظیم اسید معده، کاهش تشکیل مخمرها، تقویت باکتری های مفید و تنظیم حرکات روده ای مفید می باشد.

با توجه به مطالعه انجام شده که در مجله ی پژوهشی در زمینه علوم پزشکی انتشار یافت، مقدار ناراحتی ۳۳ بیمار مبتلا به سندروم روده ی تحریک پذیر با مصرف کردن دو وعده آب آلوئه ورا در هر وعده ۳۰ میلی لیتر، کاهش یافته بود. بعلاوه مصرف آلوئه ورا باعث کاهش نفخ شکم در این افراد شده بود. اما بر روی ویژگی های مدفوع تاثیری نداشت. با توجه به این مطالعه مفید بودن آلوئه ورا در بیماری سندروم روده تحریک پذیر مشخص است اما برای قطعی بودن آن نیاز به انجام مطالعات بیشتری وجود دارد.

انواع مختلف خاصیت های ژل آلوئه ورا

همچنین تاثیر آلوئه ورا بر روی چند موش که مشکل روده و معده داشتند، مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه مقدار اسید معده در موش هایی که با آلوئه ورا درمان شده بودند، کاهش بسیاری داشت. این گیاه با داشتن خواص ضد میکروبی و تسکین دهندگی برای تسکین دردهای رخم معده تاثیر گذار است و باعث ترمیم سلول های پوششی معده خواهد شد.

خواص ژل آلوئه ورا بر سلامت بدن

تقویت کننده دستگاه ایمنی بدن

آنزیم هایی که در آلوئه ورا وجود دارند پروئینی را می شکنند و آن را به آسیدهای آمینه تبدیل می کنند و آن را در اختیار سلول ها قرار خواهند داد. آنزیم برادی کیناز که در آلوئه و را وجود دارد برای نابودی عفونت ها به دستگاه ایمنی کمک می نماید.

شماری از خاصیت های ژل آلوئه ورا

همانطور که می دانیم عنصر روی به منظور عملکرد درست دستگاه ایمنی ضروری می باشد، از این رو با مصرف آلوئه ورا می تواند کمبود روی در بدن را جبران کرد و دستگاه ایمنی بدن را تقویت نمود. روی برای بهبود بیماری ها، نابود کردن باکتری ها و حفاظت از غشای سلولی مفید می باشد. روی قسمتی از ساختمان گیرنده های هورمونی و پروتئین هایی می باشد که در سلامت، تنظیم حالت روحی و عملکرد ایمنی نقش زیادی دارند.

با توجه به تحقیق انجام شده در ۲۰۱۴ مشخص شد که آلوئه ورا برای سلامت دندان ها مفید است، این گیاه با دارا بودن خاصیت ضد عفونی کنندگی، ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد قارچی، بدون ایجاد حساسیت و عوارض جانبی دستگاه ایمنی بدن را بهبود می دهد.

خاصیت هایی برای ژل آلوئه ورا

خاصیت آنتی اکسیدانی و کاهش دهندگی التهاب

همانطور که می دانید التهاب ریشه بیماری های بسیاری می باشد. آلوئه ورا به دلیل دارا بودن ویتامین ها و مواد معدنی مختلف در مبارزه با التهابات و مبارزه با آسیب ناشی از رادیکال های آزاد کمک کننده است.

ویتامین A برای بهبود و سلامت بینایی، دستگاه عصبی و پوست مفید می باشد، چون با دارا بدون آنتی اکسیدان ها با التهاب مبارزه می نماید. ویتامین C بدن را در برابر بیماری های قلبی عروقی، مشکلات سلامتی پیش از تولید، بیماری های چشمی و چین و چروک پوست حفاظت می نماید. ویتامین E با دارا بودن خواص آنتی اکسیدان، آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد را کاهش خواهد داد. با التهاب مبارزه کرده و سرعت پیر شدن سلول ها را کمتر می کند.

خاصیت های مفید ژل آلوئه ورا

آنتی اکسیدان بودن آلوئه ورا برای کاهش مضرات دود سیگار و پرتو های فرا بنفش نور خورشید مفید می باشد. همچنین برای محافظت از پوست در برابر سرطان و مبارزه با التهابات ناشی از آفتاب سوختگی مفید می باشد. آلوئه ورا با عنوان یک داروی طبیعی برای درمان آکنه و اگزما محسوب می گردد. برادی کیناز که در آلوئه ورا وجود دارد باعث کاهش التهابات روی پوست در زمان استفاده موضعی می شود.

بررسی خواص ژل آلوئه ورا

درمان کننده دیابت

برخی شواهد وجود دارند که نشان می دهند آلوئه ورا می تواند هایپر گلیسمی مزمن و مشکلات ناشی از چربی بالا را در بیماران دیابتی کمتر کند. این مشکل در بیماران مبتلا به دیابت بسیار شایع است و یکی از دلایل بروز مشکلات قلبی عروقی نیز می باشد، از این ور می توان با عنوان یک داروی طبیعی دیابت از آلوئه ورا استفاده نمود.

در مطالعه انجام شده بر روی ۷۲ زن ابتلا یافته به دیابت، به گروهی از این بیماران روزی یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا و به گروهی دیگر یک دارو نما برای ۶ هفته داده شد. قند خون و تری گلیسیرید بیمارانی که از آلوئه ورا مصرف کرده بودن به طرز چشمگیری کاهش یافته بود. در مطالعه ای دیگر تاثیر آلوئه ورا و دارونما به همراه داروی کاهش قند خون گلی بن کلامید مورد بررسی قرار گرفت، در این مطالعه آلوئه ورا همراه با گی بن کلامید تاثیر بیشتری نسبت به دارو نما از خود نشان داده بود.

انواع خاصیت های ژل آلوئه ورا

کاهش دهنده درد آرتروز

یکی دیگر از خواص ضد التهابی و شگفت انگیز ژل آلوئه ورا کاهش فوری درد و تورم ناشی از آرترین می باشد. همچنین آب آلوئه ورا برای آرام سازی تورم و التهاب بسیار مفید می باشد که این نشانه ها با آرترین ارتباط دارند. در حقیقت مصرف موضعی، نوشیدن آب آلوئه ورا و یا خوردن آلوئه ورا، قرص ها و کپسول های آلوئه ورا نتایج مثبتی در درمان درد آرتریت نشان داده اند.

خاصیت های مختلف ژل آلوئه ورا

دفع کننده سموم بدن

از دیگر خواص ژل آلوئه ورا دفع سموم بدن می باشد. استفاده آلوئه ورا به شکل خوراکی باعث می شود تا مواد زائد از قسمت های مختلف بدن را جذب کند و آن ها را دفع نماید. این عمل سبب می شود تا خون از اثرات جانبی داروهای شیمیایی، سیگار، سموم باقی مانده کشاورزی روی میوه ها و آلودگی های هوا پاک سازی گردد.

خواص مختلف ژل آلوئه ورا

پیشگیری از پوسیدگی دندان ها

مصرف ژل آلوئه ورا باعث می شود تا از پوسیدگی دندان و انباشت باکتری و پلاک روی دندان ها پیشگیری شود. انباشته شدن باکتری و پلاک روی دندان ها یکی از مهمترین دلایل پوسیدگی و خرابی دندان می باشد. همچنین با اضافه نمودن کمی ژل آلوئه ورا به خمیر دندان خود در زمان مسواک زدن می توانید لکه های دندانی را کاهش دهید.

برخی از خاصیت های ژل آلوئه ورا

پیشگیری از بروز چین و چروک روی پوست

یکی دیگر از خواص ژل آلوئه ورا پیشگیری از چین و چروک پوست می باشد.استفاده از ژل آلوئه ورا بر روی پوست صورت می تواند باعث تقویت کلاژن ها به شکل طبیعی شود و از چروک شدن پوست جلوگیری می کند از این رو این گیاه برای رفع پیری مفید می باشد. ژل آلوئه ورا سبب حفظ رطوبت پوست می شود و به مرطوب ماندن پوست کمک می کند و از التهابات و سلول های مرده پوست می کاهد.

در پایان ضمن سپاس از مطالعه این مطلب از آرگا پیشنهاد می کنیم در صورت تمایل می توانید با کلیک بر روی سنبل الطیب و گیاه رازک فواید درمانی این گیاهان دارویی را بیشتر بشناسید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *