دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

پرورش نخل کنتیا و مراقبت های لازم برای رشد بهتر این گیاه زیبا

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

هتر است بدانید که گیاه کنتیا در واقع از دسته گیاهان بومی آفریقا می باشد که در این مقاله سعی داریم به بیان روش های پرورش نخل کنتیا و اصول مراقبت از آن بپردازیم با ما همراه باشید.

توجه داشته باشید که نخل کنتیا از دسته گیاهان لوکس، گران قیمت و بسیار زیبا است که مناسب اتاق مدیران، دفاتر و بانک خواهد بود و همچنین به دلیل تصفیه کننده هوا انتخاب خوبی نیز برای منازل است. پرورش نخل کنتیا امروزه به دلیل دوام و پایداری در برابر شرایط نامطلوب و همچنین عمر طولانی مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با نحوه پرورش نخل کنتیا

بهتر است بدانید که در واقع کنتیا که بدان نخل بهشتی هم گفته می شود از دسته گیاهان بومی شرق کشور استرالیا بوده و از خانواده اریکاسه ها است. کنتیا را می توان یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی لوکس دانست که مانند گیاه لاکی بامبو، ارکیده و دیگر گیاهان پرانرژی دیگر بسیار محبوب است و زیبایی خارق العاده را برای مکان های سرپوشیده به ارمغان خواهد آورد. این گیاه زیبا به خاطر برگ ها بسیار زیبایش به نخل بهشتی معروف شده و عمدتا ارتفاعش به ۱۵ متر می رسد اما در فضای گلدان به طور معمول تا ۳ متر بیشتر رشد نخواهد کرد. توجه داشته باشید که گل کنتیا رشد خیلی کندی دارد و به همین خاطر هر ۳ الی ۵ سال نیاز به تعویض گلدان خواهد داشت و شما می توانید میزان رشد سالانه ساقه آن را از خط های کرم رنگ روی تنه گیاه متوجه شوید. به صراحت می توان گفت که کنتیا یکی از زیباترین و دکوراتیو ترین گلهای آپارتمانی است که به دلیل داشتن اصول نگهداری آسان و مقاومت در برابر سایه گزینه مناسبی برای نگهداری داخل منزل خواهد بود. گیاه کنتیا در واقع یک نخل زینتی است که داخل خانه یا محل کار شما می درخشد و با ساقه های بلند و برگ های پر مانند بهترین هدیه مناسب برای همکاران خواهد بود.

چگونگی پرورش نخل کنتیا

دستورالعمل کاشت بذر کنتیا:

به طور کلی کاشت بذر یکی از راه های اصلی برای تکثیر کنتیا محسوب می شود که در واقع هنوز هم بذرهای آن از موطن این گیاه یعنی جزیره لرد هاوه در استرالیا به سایر نقاط جهان صادر می شود.

جالب است بدانید که از زمان کاشت بذر تا ارائه گیاه به بازار حدود ۴ الی ۷ سال طول می کشد و معمولا توصیه می شود در هر گلدان ۲ الی ۵ گیاه را با هم کشت نمایید تا گلدان ظاهری پرپشت تر و زیباتر پیدا کند.

معمولا بذر هایی که به رنگ نارنجی و یا قرمز هستند و گاهی نواحی قهوه ای یا سیاه رنگ بر روی آنان مشاهده می شود مناسب خواهند بود.

بذرها را می توانید در ترکیبی از خاک و خاک برگ که همواره از رطوبت میانه ای برخوردار هستند کاشت نمایید. دقت داشته باشید که بذرهای سبز رنگ به هیچ عنوان برای کاشت مناسب نخواهند بود و نباید از آن ها استفاده نمایید.

  •  آرون گروپس

روند جوانه زنی بذور گیاه کنتیا بسیا کند است و ممکن است جوانه زنی تا ۶ ماه یا بیشتر طول بکشد. پس از اینکه اولین جوانه های کنتیا را مشاهده کردید می توانید گیاهتان را به محل اصلی انتقال دهید.

دستورالعمل کاشت گیاه کنتیا

شرایط مورد نیاز برای کاشت کنتیا:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه سعی داریم به بیان برخی از شرایط لازم برای کاشت و پرورش نخل کنتیا بپردازیم:

آبیاری:

نخل کنتیا معمولا در طول فصول رشد یعنی بهار و تابستان نیاز به آبیاری منظم خواهد داشت و در صورت کمبود آب ممکن است مشکلاتی برای برگ های گیاهان به وجود بیاید. البته در نظر داشته باشید که نخل ها به دلیل ماهیت خشکی که دارند به آبیاری زیاد حساس هستند و حتما پیش از آبیاری باید خاک را چک کنید تا کاملا خشک شده باشد و سپس اقدام به آبیاری نمایید. معمولا توصیه می شود که آبیاری یا غبارپاشی را با استفاده از آب سرد انجام دهید زیرا که املاح موجود در آب شهری برای آن ها مناسب نخواهد بود. در فصل زمستان به دلیل رشد و فعالیت کمتر گیاه می توانید آبیاری را کاهش دهید و تنها زمانی که خاک تا عمق ۲ الی ۲.۵ سانتی متری خشک شد آبیاری نمایید.

چگونگی آبیاری گیاه کنتیا

نور:

گیاه کنتیا برای رویش ایده آل نیاز به نور کمی دارد و نیم سایه هم برای رشد او کافی خواهد بود. اما توصیه می شود که از قرار دادن گیاهتان در اتاق های تاریک و یا در معرض نور مستقیم خورشید خودداری نمایید زیرا باعث سوختگی برگ ها خواهد شد. معمولا قرار گرفتن گیاه در نزدیکی پنجره ای که پرده دارد و نور فیلتر شده از آن می تابد برای گیاهتان مناسب خواهد بود. توجه داشته باشید که در مکان های روشن رنگ برگ ها روشن شده و در محیط هایی با نور ملایم برگ ها زیتونی رنگ خواهند شد.

رطوبت:

بهتر است بدانید که خشکی هوا برای پرورش نخل کنتیا مناسب نیست و باعث مشکلاتی خواهد شد. توصیه می شود که از روش های تامین رطوبت گیاهان کمک بگیرید و رطوبت مورد نیاز گیاه را در اختیارش قرار دهید که دو نمونه از بهترین راه ها ایجاد جزیره در زیر گلدانی و غبارپاشی با آب بدون املاح است. همچنین می توانید یک ظرف آب را در کنار گیاه قرار دهید تا با بخارشدن آب درون آن نیاز رطوبتی گیاه به خوبی فراهم شود.

روش های پرورش کنتیا

دما:

با وجود اینکه نخل کنتیا از دسته گیاهان مناطق گرمسیری است اما تبادل هوایی برای آن لازم است و تغییرات دمایی را به خوبی تحمل خواهد کرد. با توجه به قیمت بالای این گیاه توصیه می شود که به منظور جلوگیری از ایجاد تنش دمایی برای گیاه از نگهداری آن در محیطی با دمای کمتر از ۱۰ درجه و بیشتر از ۳۷ درجه سانتی گراد خودداری نمایید. همچنین بهترین بازه دمایی برای این گیاه بین ۲۰ الی ۲۵ درجه سانتی گراد خواهد بود.

خاک و کوددهی:

توجه داشته باشید که بهترین ترکیب خاک برای بستر این گیاه خاکی سبک همراه با زهکشی بالا است تا آب اضافی به راحتی از آن خارج شود و باعث پوسیده شدن گیاه نشود. همچنین ترکیبی از شن، پیت ماس، خاک معولی و خاک برگ برای گیاهتان مناسب است و دقت داشته باشید که خارج باغچه و خاک های سفت برای بستر گیاه مناسب نخواهند بود زیرا مانع عملکرد خوب ریشه ها شده و آب را در خود ذخیره می کنند. برای تغذیه گیاهتان می توانید در فصول رشد آن را ماهی یک مرتبه با استفاده از کود مخصوص نخل ها تغذیه نمایید. همچنین کود هایی که در آن ها میزان نیتروژن و پتاسیم بیشتر از فسفر است برای کنتیا مناسب تر خواهند بود. توصیه می شود که بستر گیاهتان را پیش از کوددهی حتما آبیاری کنید زیرا کود دادن به گیاهی که خشک است باعث رنجش آن خواهد شد. همچنین نباید در روند کوددهی زیاده روی کنید زیرا باعث سوختگی گیاهتان می شود.

آشنایی با شرایط لازم برای کاشت کنتیا

بیماری و آفات نخل کنتیا:

مانند بساری از گیاهان داخل سالن شپشک و عنکبوت رایج ترین آفات نخل کنتیا خواهند بود که برای از بین بردن این آفات بایستی از هر گونه محصول حاوی الکل که باعث خشک شده برگ های ظریف می شود خودداری نمایید و به جای آن از صابون حشره کش استفاده کنید. همچنین می توانید ساقه برگ ها را یک مرتبه در ماه با اسپری آب و یک پارچه مرطوب تمیز کنید تا گرد و غبار را از بین ببرد و از کنه عنکبوتی جلوگیری شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *