دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بارداری طولانی مدت چیست و چه خطراتی دارد؟

  • منصوره رمضان زاده
  • ۹ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

بارداری دورانی خاص با شرایطی منحصر به فرد بوده که در عین لذت بخش بودن برای مادران با سختی ها و مشکلاتی نیز همراه می باشد، از جمله این اختلالات، بارداری طولانی مدت بوده که امکان دارد در اثر علل مختلفی بروز پیدا کند و خطراتی برای سلامتی مادر و جنین به دنبال داشته باشد.

بارداری تجربه ای شیرین و هیجان انگیز برای مادران می باشد که پروسه و روند مختص به خود را دارد و دارای مدت زمان خاصی می باشد اما گاهی اوقات امکان دارد تحت تاثیر عوامل مختلف این روال و زمان بندی دچار تاخیر شده و مادر و جنین را با مشکلاتی رو به رو سازد. بدین منظور قصد داریم در این مطلب به جهت آگاهی شما عزیزان در رابطه با بارداری طولانی مدت و خطرات ناشی از این امر به بررسی بپردازیم.

آشنایی با مشکل بارداری طولانی مدت

به طور کلی یک بارداری طبیعی حدود ۳۷ الی ۴۲ هفته به طول می انجامد که باید مادران در این دوره مراقبت های لازم را داشته باشند و همچنین در روزهای پایانی نسبت به دردها و انقباضات رحم توجه ویژه ای داشته باشند. ولی برخی اوقات امکان دارد به دلایل گوناگون مادر بارداری طولانی مدت داشته باشد که همین امر برای سلامتی نوزاد خطرناک بوده و باعث بروز یک سری مشکلات می شود.

مضرات طولانی شدن زمان بارداری

زایمان در واقع امری منحصر به فرد بوده و انجام آن در افراد مختلف متفاوت می باشد که امکان دارد برخی مواقع نوزاد سریع متولد شود و گاهی نیز به حد زیادی طول می کشد و برخلاف زمان تعیین شده زایمان صورت می گیرد. سرعت متولد شدن نوزاد به دلایل مختلفی همچون تعداد و توانایی انقباضات رحمی، متناسب بودن اندازه جنین با لگن مادر و همچنین وضعیت قرار گرفتن جنین داخل لگن بستگی دارد. برخی مواقع امکان دارد زایمان روند طولانی مدتی را به خود بگیرد و مدت زمان با حالت طبیعی فرق داشته باشد. مدت دار شدن وقت زایمان را می توان از روی توسعه هر کدام از مراحل زایمان و مقدار نازکی و گشادی دهانه رحم تعیین نمود.

دلایل بارداری طولانی مدت

دلایل حاملگی طول کشیده

در بیشتر اوقات دلیل حاملگی طولانی مدت ناشناخته می باشد و عوامل گوناگونی وجود دارد که یک زن را در مواجهه با خطر افزایش زمان حاملگی قرار می دهد. پیش آمدن این مشکل برای بارداری اول و در خانم هایی که تجربه بارداری طول کشیده دارند به میزان بیشتری می باشد و همچنین می توان گفت عوامل ژنتیکی نیز امکان دارد در بروز این مشکل موثر باشند.

طبق برخی تحقیقات انجام شده مشخص شده است که در مادرانی که خودشان دیر متولد شده اند احتمال بروز این اتفاق بیشتر می باشد. همچنین تغییرات زمانی تخمک گذاری امکان دارد باعث اشتباه در تخمین طول بارداری شود و موجب کم و زیاد شدن این مدت زمان گردد. آزمایش سونوگرافی در نیمه اول حاملگی شیوه ای مطمئن برای حساب کردن زمان بوجود آمدن جنین است به ویژه در مادرانی که دوران قاعدگی طولانی و بدون نظمی دارند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

علل طولانی شدن زمان حاملگی

عوامل موثر بر حاملگی طولانی مدت

  • بزرگ بودن اندازه نوزاد برای وارد شدن به مسیر زایمان
  • خفیف بودن انقباضات رحمی
  • شرایط نامناسب جنین برای انجام زایمان
  • کوچک بودن بیش از اندازه مجرای زایمان

خطرات و مضرات

بارداری طولانی مدت امکان دارد سبب بروز عوارض مختلفی شود و شرایط بدی را برای جنین بوجود آورد که در چنین وضعیتی انجام زایمان سزارین اورژانسی امری بسیار ضروری می باشد. به همین خاطر زیر نظر گرفتن وضعیت مادر و جنین در طی دوران حاملگی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در ادامه به معرفی برخی از خطرات ناشی از این وضعیت بارداری پرداخته ایم.

مرگ نوزاد و یا متولد شدن نوزاد مرده :

احتمال بروز مرگ نوزاد و یا مرده متولد شدن نوزاد در حاملگی هایی که بیشتر از ۴۲ هفته ادامه داشته باشد بالا می رود با این وجود احتمال خطر بسیار کمی وجود داشته و فقط ۴ الی ۷ مرگ در هر ۱۰۰۰ زایمان رخ می دهد. در قیاس با احتمال مرگ نوزادان و یا مرده به دنیا آمدن در بارداری در بین ۳۷ الی ۴۲ هفته ۲ الی ۳ عدد در هر زایمان اتفاق می افتد.

مشکلات ناشی از بارداری طولانی مدت

سایز بزرگ بدن :

نوزادانی که دیر متولد می شوند درصد شانس بیشتری برای رشد و نمو چیزهایی مرتبط با سایزهای بزرگ بدن دارند که وزن آن ها بیشتر از ۴۵۰۰ گرم و یا نزدیک به ۱۰ پوند می باشد. از جمله عوارض این اتفاق می توان به مشکل رد شدن از کانال زایمان، تحمل رنج زیاد و اختلالات زایمانی مرتبط با مشکلات زایمان در قسمت شانه اشاره کرد.

نارس بودن جنین :

این نوع عارضه همینطور به عنوان سندروم بعد از زایمان نامبرده می شود. این موضوع در واقع مربوط به جنینی می باشد که رشد و نمو آن درون رحم بعد از تاریخ تعیین شده اغلب به عارضه منتقل شدن خون به جنین از راه جفت انتقال می یابد.

عوامل موثر بر بارداری طول کشیده

مکونیوم تنفسی :

بالاتر از دوره جنین امکان زیادتری وجود دارد که حرکت روده ای به اسم مکونیوم درون مایع آمنیوتیک داشته باشد. در صورتی که جنین احساس استرس داشته باشد احتمال این وجود دارد که مقداری از مکونیوم به مایع آمنیوتیک راه پیدا کند و این مشکل می تواند زمان به دنیا آمدن نوزاد اختلالات تنفسی بوجود آورد.

احتمال ابتلا به مادر :

خطرات و آسیب های مادر به میزان بزرگ بودن جنین پس از زایمان مرتبط می شود و دارای عوارضی در زمان زایمان می گردد و موجب افزایش یافتن صدمه به پروینوم و بالا رفتن میزان انجام سزارین به همراه مشکلات مربوط به خونریزی، عفونت و صدمه به ارگان های اطراف می شود.

خطرات بارداری طول کشیده

مشکلات و اختلالات ناشی از طولانی شدن بارداری

  • تپش قلب غیرعادی جنین
  • کم شدن و یا متوقف شدن تکامل نوزاد به علت کم بودن جا درون رحم
  • وارد شدن اولین مدفوع جنین یا مکونیوم به مجرای تنفسی او
  • کم شدن میزان مایع آمنیوتیک
  • کم شدن میزان اکسیژن لازم برای نوزاد
  • مرده متولد شدن نوزاد
  • وجود مواد غیرطبیعی داخل مایع آمنیوتیک
  • بروز دسترس جنینی موثر بر کم شدن تپش قلب کودک
  • اختلالات تنفسی کودک
  • مضرات ناشی از بزرگ بودن اندازه نوزاد
  • جدا شدن جفت
  • ایجاد عفونت رحمی

علل اصلی حاملگی طولانی مدت

در این مطلب شما عزیزان را با دلایل بارداری طولانی مدت و خطرات و مشکلات ناشی از این اختلال به طور کامل آشنا کردیم که امیدواریم مورد توجه تان قرار گرفته باشد و از آن نهایت استفاده را برده باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *