دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

بررسی نوکیا ۸۰۰ تاف گوشی سبک با طول عمر باتری بالا

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۶ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

کارامد، سرسخت، باکیفیت و لوکس؛ بارزترین خصوصیات نوکیا ۸۰۰ تاف می باشد. این گوشی زیبا و در عین حال کاربردی می تواند گزینه ای بسیار ایده آل به عنوان گوشی دوم یا حتی گوشی اصلی باشد. برای آشنایی با گوشی ساده نوکیا ۸۰۰ تاف در این مقاله آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

اگر به دنبال خرید یک گوشی ساده (نه فوق پیشرفته) هستید که استحکام و کیفیت بالایی داشته باشد نوکیا ۸۰۰ تاف انتخاب عالی خواهد بود. این گوشی کوچک و سبک با سیستم عامل kaiOS از گواهی های IP68 و MIL-STD-810G بهره می برد. در ادامه با بررسی نوکیا ۸۰۰ تاف بیشتر با قابلیت های استفاده از این گوشی می پردازیم.

آشنایی و بررسی گوشی نوکیا ۸۰۰ تاف: سرسخت و سبک

مقاوم بودن یکی از شاخص ترین ویژگی های محصولات برند نوکیا می باشد و این شرکت چند سالی است که مجددا به تولید فیچرفون ها روی آورده است. استحکام و کیفیت گوشی های نوکیا همواره مثال زدنی می باشد به طور مثال مقاومت نسخه ۳۳۱۰ اصلی پس از گذشت چندین سال هنوز نیز یکی از موضوعات داغ شبکه های اجتماعی می باشد.

حال تصور کنید که این شرکت فنلاندی تصمیم به ساخت موبایل بگیرد که اتفاقا روی موضوع مقاومت نیز تمرکز خاصی داشته باشد. نوکیا ۸۰۰ تاف (Tough) نتیجه این تصمیم گیری شد که همانند نامش به معنای حقیقی سرسخت است. این موبایل ساده به سیستم عامل kaiOS و گواهی های IP68 ،(استاندارد نظامی ایالات متحده آمریکا) MIL-STD-810G مجهز شده است. در بررسی کلی در یک جمله می توان نوکیا ۸۰۰ تاف را اینطور توصیف کرد که یک گوشی سبک، سرسخت، کارآمد، شیک، باکیفیت و کاربردی می باشد. در ضمن از موبایل های ساده ای که تاکنون دیده ایم هوشمندتر رفتار می کند.

این گوشی کوچک تقریبا غیر قابل تخریب بوده و طول عمر باتری طولانی دارد. چنانچه موبایل فوق پیشرفته نمی خواهید نوکیا ۸۰۰ تاف می تواند به عنوان یک گوشی دوم یا حتی اصلی فوق العاده شما را همراهی کند. این گوشی نه فقط برای افراد با مشاغل فنی و سخت عالی می باشد بلکه برای افرادی که می خواهند یک گوشی دوم ساده، زیبا و در عین حال با پرستیژ بالا داشته باشند گزینه ای بسیار ایده آل خواهد بود. ضمنا به خاطر مجهز بودن به سیستم عامل kaiOS قابلیت بهره وری از برخی اپلیکیشن های کاربردی این روزهای دنبال موبایل را داشته که موجب تمایز آن از فیچرفون های قدیمی شده است. با این مقدمه در ادامه با بررسی گوشی مقاوم، سبک و سرسخت نوکیا ۸۰۰ تاف همراه ما باشید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

محتویات جعبه

درون جعبه این گوشی خاص جز موارد همیشگی در فیچرفون های نوکیا شامل کابل شارژر میکرو یو اس بی، آدابتور و یک هدفون ساده یک بند مزین به نام نوکیا حضور دارد که در قسمت پایین آن تکه فلزی تعبیه شده تا به زبانه زیر گوشی آویزان شود.

طراحی لوکس و زمخت

ذات این گوشی بر مبنای سرسخت و زمخت بودن تعیین شده در نتیجه بررسی ظاهر آن نشان می دهد ظرافتی در نوکیا ۸۰۰ تاف به کار نرفته و با یک طراحی کلی مربع مستطیل با گوشه های نسبتا تیز مواجه هستیم. دقیقا مشابه همان چیزی که از آن انتظار می رفت مقاوم و با استحکام به نظر می رسد. نمایشگر ۲.۴ اینچی آن با حاشیه های زیاد اطراف گذشته را یادآوری می کند. کلیدهای تعبیه شده روی دستگاه سایز مناسبی داشته و البته برای افرادی با انگشتان بزرگ اندکی کوچک به نظر می رسد. فاصله کلیدها از یکدیگر و حس فشردن آن ها کاملا رضایت بخش است.

زیر نمایشگر نوکیا ۸۰۰ تاف هفت کلید تعبیه شده که شامل کلیدهای چپ و راست (برای انتخاب گزینه های مختلف)، کلید پیام، کلید بازگشت، کلید میانبر تاریخچه تماس، کلید پاور و کلیدهای پیمایش با کاربردهای متفاوت است. با توجه به این که گوشی از استاندارد ضد آب IP68 بهره می برد روی اسلات سیمکارت، جک ۳.۵ میلیمتری و درگاه میکرو یو اس بی با قطعات پلاستیکی پوشش داده شده تا از دستگاه محافظ شود. این موارد بر روی لبه های بالا و چپ گوشی تعبیه شده اند و روی لبه سمت راست مشابه سمت چپ قطعه ای پلاستیکی و محکم به همراه ۳ پیچ پوشش داده است و در بخش پایین دستگاه زبانه ای حضور دارد که بند فابریک درون جعبه به آن متصل می شود و می توان توسط آن گوشی را به شلوار آویزان کرد که برای افرادی با شغل فنی؛ این امکان، بسیار کاربردی خواهد بود.

در پنل پشتی داستان متفاوتی از نوکیا ۸۰۰ تاف نمایان می شود که حسی آمیخته از زیبایی و استحکام را به بیننده انتقال می دهد به نحوی که از لحاظ ظاهری در میان مجموع گوشی های جورواجور موجود شدیدا به خودنمایی می پردازد. چهار پیچ بزرگ در چهار گوشه دستگاه، ورقی فلزی که اطراف دوربین، فلش و بلندگو را احاطه کرده و توسط ۴ پیچ کوچک در جای خود ثابت شده، طرح و رنگ خاص روی قاب همگی دست به دست هم داده تا پنل پشتی نوکیا ۸۰۰ تاف زیبا و قدرتمند دیده شود.

همانطور که اشاره شد خصوصیت بارز گوشی های نوکیا مجهز شدن بدنه آن ها به بدنه ای از جنس پلاستیک با دوام می باشد از این رو شکستن چنین دستگاهی عملا غیرممکن بوده و در تست ها با سقوط از روی طبقه دوم و سوم روی سنگ فرش اتفاقی برای گوشی نیفتاد. البته خط و خش های ناچیزی که به خاطر ضربه روی دستگاه دیده می شد با مالشی سریعا محو شد. مگر این که خیلی بدشانس یا بی احتیاط باشید که نمایشگر نوکیا ۸۰۰ تاف خراش پیدا کند ولی سقوط معمولی گوشی آسیب جدی و شکستن آن را به دنبال ندارد. مقاومت بدنه فقط به پلاستیک محدود نمی شود و دو قاب محافظ نفوذ آب به درگاه های گوشی را نیز تقریبا ناممکن می سازند. ناگفته نماند گوشی با وزن ۱۶۱ گرم آنقدر سبک است که حمل آن مشکلی به دنبال نداشته باشد.

نمایشگر نوکیا ۸۰۰ تاف

نمایشگر نوکیا ۸۰۰ تاف با پنل ۲.۴ اینچی و فناوری TFT که کمتر از ۲۰ درصد گوشی را به خود اختصاص داده است، تقریبا همان چیزی است که سال ها پیش نیز در گوشی های نوکیا وجود داشت. امیدواریم سایز صفحه نمایش فیچرفون ها بزرگتر و نسبت آن به سطح گوشی افزایش یابد تا همزمان ظاهر بهتر و کارایی بالاتر داشته باشد.

به طور کلی نمایشگر بسیار کوچک نوکیا ۸۰۰ تاف حرف زیادی برای گفتن دارد و با نسبت تصویر ۴:۳ رزولوشن ۲۴۰*۳۲۰ پیکسل، تراکم پیکسلی ۱۶۷ پیکسل در هر اینچ را ارائه می دهد. کاملا آشکار است که این گوشی نمی تواند با صفحه نمایش های هوشمند رقابت داشته باشد ولی برای افرادی که به این مورد اهمیت نمی دهند مشکل خاصی ایجاد نمی کند. نوکیا ۸۰۰ تاف برای کسانی که بالغ بر ۱۰ سال پیش از گوشی های ساده بهره می گرفتند آشنا بوده و حسی نوستالژیک القا می کند.

با توجه به بررسی ها می توان گفت دلیل اصلی کوچک بودن نمایشگر نوکیا ۸۰۰ تاف، عدم استفاده از آن برای کارهای بصری می باشد. به عبارتی از گوشی برای تماس های تلفنی، جستجوی صوتی، شنیدن موسیقی، عکس گرفتن، پیمایش و … استفاده کند. در ضمن اجرای برنامه هایی مانند یوتیوب در نوکیا ۸۰۰ تاف عالی بوده و اسپیکرهای پشتی صدای خیلی بلندی را ارائه می دهند. قطعا گوش کردن به ویدیوهای صوتی یوتیوب از تماشای آن ها بهتر بوده و تجربه بهتری دارد. ناگفته نماند رادیو FM هم از قابلیتهای دیگر گوشی می باشد.

سیستم عامل kaiOS

نوکیا ۸۰۰ تاف از سیستم عامل فوق العاده سبک سیستم عامل kaiOS بهره می برد که گوشی های فیچرفون را به دستگاه هایی تقریبا هوشمند تبدیل کرده است. در بررسی ها مشخص شد نوکیا تاف از برنامه هایی مانند یوتیوب، گوگل مپ، واتساپ، فایل منیجر، تبدیل واحدها و … بهره می برد و این گوشی نسبتا هوشمند با دستیار صوتی گوگل هم کار می کند. گوشی قابلیت اتصال هدفون بلوتوثی را دارد تا هنگام پیاده روی موسیقی گوش کنید و از طریق گوگل مپ نقشه مسیر خود را بیابید. هنگام کار با گوشی، گوش دادن آهنگ یا مسیر یابی نگران تمام شدن شارژ یا افتادن آن نباشید و برای تایپ متن می توانید از دستیار صوتی کمک بگیرید یا با پیام های صوتی واتساپ با دیگران کانکت شوید.

با توجه به بررسی ها باید گفت مهمترین وجه تمایز نوکیا ۸۰۰ تاف با نسخه های قبلی مجهز شدن به سیستم عامل kaiOS می باشد که مطابق با لینوکس در هنگ کنگ و برای گوشی های ساده طراحی شده که با اپلیکیشن هایی چون واتس اپ، گوگل مپ و چند برنامه مهم دیگر مشترک بین اندروید و IOS همراه شده است. سیستم عامل kaiOS جان تازه ای به کالبد سرسخت نوکیا ۸۰۰ تاف بخشیده و این روزها که پیام رسان ها و نقشه از اجزا اجتناب ناپذیر زندگی هستند حضور این موارد در این گوشی غنیمت شمرده می شود.

در صفحه هوم با فشار دادن کلید بالا، منویی مانند نوتیفیکیشن باز اندروید آشکار می شود که می توان نور صفحه نمایش، بلوتوث ، وای فای و … را تنظیم کرد. با فشردن کلید سمت چپ، میانبرهایی برای برنامه هایی مانند گوگل مپ ، واتساپ و … ظاهر می شود. در ضمن این امکان فراهم شده که برنامه ای مشخص را با فشردن کلیدی به عنوان میانبر انتخاب نمود.

در صفحه خانه با فشردن دکمه بالا، منویی همچون نوتیفیکیشن بار اندروید ظاهر می شود که می توان نور نمایشگر، وای فای، بلوتوث و … را مدیریت کرد. با فشردن دکمه سمت چپ، میانبرهایی برای اپلیکیشن هایی همچون نقشه گوگل و واتساپ و … دیده می شود. همچنین این امکان وجود دارد که اپلیکیشنی مشخص را با فشردن دکمه ای به عنوان میانبر انتخاب کرد.

دوربین ۲ مگاپیکسلی نوکیا ۸۰۰ تاف

همانطور که از نمایشگر نوکیا ۸۰۰ تاف انتظاری نمی رفت، از دوربین گوشی نیز نباید انتظاری داشت. اصولا در گوشی های فیچرفون اقتصادی و تبلت ها کیفیت دوربین و امکاناتشان به استفاده حداقلی و شرایط ضروری استفاده از آن محدود می شود. البته بررسی ها نشان می دهد تصاویر ثبت شده با دوربین ۲ مگاپیکسلی نوکیا ۸۰۰ تاف در نور روز ، کیفیت قابل قبولی دارد ولی در محیط تاریک و نور شب نمی توان روی آن حساب باز کرد.

نکته جالب در مورد تصاویر ثبت شده با این گوشی این است که اگر آن ها را به لپ تاپ منتقل کنید کیفیت بهتری را شاهد خواهید بود. البته کاملا واضح است که این گوشی برای عکاسی خریده نمی شود و عملکرد دوربین آن به اندازه انتظاری است که از یک لنز ۲ مگاپیکسلی دارید. البته در جایگاه خود عملکرد خارق العاده ای ارائه می دهد البته شاید برخی ترجیح دهند با این قیمت یک گوشی اندرویدی تهیه کنند که دوربین بهتری داشته باشد از این رو نوکیا ۲.۲ می تواند یکی از گزینه های پیش رو باشد.

 اسنپدراگون ۲۰۵

در بررسی سخت افزاری نوکیا ۸۰۰ تاف می توان گفت به احتمال زیاد برای افرادی که قصد خرید یک گوشی ارزان قیمت با صفحه کلید فیزیکی دارند و به مشخصات سخت افزاری اهمیت نمی دهند؛ این گوشی، گزینه ای ایده آل خواهد بود. نوکیا ۸۰۰ تاف دو سیم کارته بوده ولی اگر قصد استفاده از کارت حافظه جانبی را داشته باشید باید از یک سیمکارت بهره بگیرید. این گوشی تنها ۴ گیگابایت حافظه داخلی دارد که ۱.۷ گیگابایت آن را سیستم عامل احاطه کرده است از این رو پیشنهاد می شود استفاده از یک کارت حافظه جانبی را در نظر داشته باشید. حافظه رم گوشی ۵۱۲ مگابایت بوده و تراشه ای که پردازش اطلاعات را بر عهده دارد اسنپدراگون ۲۰۵ شرکت کوالکام می باشد.

باتری بادوام نوکیا ۸۰۰ تاف

بررسی ها نشان می دهد بهترین ویژگی نوکیا ۸۰۰ تاف مجهز شدن آن به باتری بادوام ۲۱۰۰ میلی آمپر ساعتی می باشد. از آنجا که نمایشگر، پردازنده و رم و سیستم عامل نقش تعیین کننده در مقدار مصرف باتری دارند و گوشی در این زمینه از لحاظ کمیت و کیفیت از حداقل ها بهره می برد باتری نوکیا ۸۰۰ تاف بنا به گفته شرکت سازنده در حالت استند بای حدود ۴۳ روز دوام می آورد و حتی اگر این عدد جنبه تبلیغاتی داشته باشد باز هم در فوق العاده بودن شارژ دهی گوشی شکی نیست. باتری دستگاه مشابه فیچرفون های قدیمی و حتی بهتر از آن ها عمل می کند.حالت صرفه جویی در مصرف باتری نیز برای نوکیا ۸۰۰ تاف درنظر گرفته شده و چنانچه ۶ هفته شارژ دهی کافی نیست این حالت را فعال نمایید. تایم مکالمه با اینترنت ۱۲.۵ ساعت و مکالمه فورجی حدود ۱۰ ساعت می باشد.

جمع بندی

دوام و استحکام فیچرفون های نوکیا افسانه ای بوده و در سال ۲۰۲۰ با ارائه نوکیا ۸۰۰ تاف این افسانه دوباره یادآوری شد. فیچرفونی که با سیستم عامل KaiOS بر پایه بقا و دوام ساخته شده و با پلاستیک ضد ضربه و ضد شوک مطابق با گواهینامه MIL-STD-810G محافظت می شود در ضمن از گواهی IP68 بهره می برد همه این موارد نوکیا ۸۰۰ تاف را گوشی مستحکم و سرسختی ساخته است. از این رو اگر سخت افزار گوشی برای شما اهمیت ندارد و در مشاغل فنی و سخت کار می کنید نوکیا ۸۰۰ تاف گزینه ای ایده آل به عنوان گوشی دوم یا حتی گوشی اصلی خواهد بود. برای بررسی گوشی موبایل در برندهای مختلف با قابلیت های جدید و به روز می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *