دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بررسی دلایل و نحوه جلوگیری از بی اختیاری ادرار در بارداری

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

بی اختیاری ادرار در بارداری در واقع نوعی عارضه می باشد که در آن ادرار فرد به شکل غیرارادی نشت پیدا کرده ولی این مشکل دائمی نبوده و چند هفته پس از زایمان رفع می شود. این عارضه به دلیل تاثیرات منفی و بدی که دارد امکان دارد برای مادران رنج آور باشد اما می توان با بکارگیری عادات و رفتار صحیح و مشاوره مناسب این مشکل را کنترل و مدیریت نمود.

یکی از انواع مشکلات رایج در دوران حاملگی بی اختیاری ادرار می باشد که ناشی از عوامل و دلایل مختلفی بوده و اغلب به خاطر عفونت ادراری بروز پیدا می کند و در اثر رشد جنین میزان آن افزایش می یابد. این عارضه به صورت غیرارادی رخ داده و زمان موقتی دارد اما برای مادران مسئله ای آزار دهنده و خجالت آور می باشد. در همین راستا سعی داریم در این مطلب به جهت آگاهی شما عزیزان در رابطه با دلیل و عوامل بی اختیاری ادرار در بارداری و راه های رفع و درمان آن به بررسی بپردازیم.

مشکل بی اختیاری ادرار در بارداری

به طور کلی اغلب بانوان در دوران حاملگی حداقل چند مرتبه با مشکلی همچون عدم کنترل مثانه و بی اختیاری ادرار در بارداری مواجهه شده اند که میزان آن در افراد متفاوت بوده و امکان دارد شدید و یا کم باشد و عواملی همچون میزان سن و شاخص توده بدنی در بروز این مشکل تاثیرگذار می باشد. در طی دوران حاملگی نوزادی که هنوز متولد نشده است به عضله های قسمت کف لگن، مثانه و مجاری ادرار فشار وارد کرده و این فشار زیاد موجب می شود فرد حس کند که احتیاج به دفع ادرار زیادتری دارد و در واقع به گونه ای باعث بی اختیاری ادرار می گردد که امری کاملا طبیعی می باشد.

درمان بی اختیاری ادرار در بارداری

دلایل ایجاد این عارضه

  • بالا بودن مقدار سن مادر برای حاملگی
  • فشار حاصل از یبوست به قسمت عضله های کف لگن
  • وجود بعضی بیماری ها همچون دیابت، سکته مغزی، مالتیپل اسکلروز، ام اس و …
  • وجود عفونت های ادراری درمان نشده پیش از حاملگی
  • استفاده از بعضی داروها همچون داروهای ضداسترس
  • وجود صدمات وارده به اعصاب کنترل کننده ادرار در مثانه
  • وزن اضافی مادر
  •  ضعیف شدن عضله های مثانه و مجرای ادرار در اثر تغییرات و نوسانات هورمونی ناشی از حاملگی
  • فشار وارده بر مثانه در اثر عوامل فیزیکی همچون سرفه، عطسه، خنده، فعالیت های ورزشی و …

راهکارهای درمان نشت ادرار در بارداری

انواع مختلف بی اختیاری ادرار

این نوع مشکل در اثر عوامل مختلفی ایجاد شده و انواع گوناگونی را شامل می شود که در ادامه شرح داده ایم.

بی اختیاری فوری :

خارج شدن ادرار به دلیل احتیاج فوری به ادرار کردن که به طور معمول بخاطر انقباضات مثانه می باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بی اختیاری گذرا :

دفع ادرار به شکل موقتی به دلیل استفاده از یک دارو یا یک مشکل موقتی همچون عفونت دستگاه ادراری یا یبوست انجام می گیرد.

بی اختیاری فشاری :

خارج شدن ادرار به دلیل فشار فیزیکی وارد شده بر روی مثانه انجام می شود.

بی اختیاری ترکیبی :

این نوع بی اختیاری ترکیبی از بی اختیاری فشاری و فوری می باشد.

راه های درمان بی اختیاری ادرار در حاملگی

نحوه درمان و بهبودی

برای رفع و حل مشکل بی اختیاری ادرار در بارداری باید یک سری اعمال و تمرینات مختلفی را انجام دهید که در ادامه به شرح آن ها پرداخته ایم.

اجرای تمرینات کگل :

این نوع تمرینات باعث تقویت شدن ماهیچه های کف لگن شده و کاملا بی خطر و مفید می باشند که برای دوران قبل از بارداری، بعد از آن و در طول آن مناسب می باشند. برای اجرای این نوع تمرینات بر روی ماهیچه هایی که برای نگه داری ادرار بکار می برید متمرکز شوید. آن ها را حدود ده ثانیه منقبض نمایید و بعد آزاد کنید. برای انجام این تمرینات برنامه ای تنظیم نمایید و روزانه پنج بار آن را تکرار کنید. آموختن طریقه شل کردن عضلات کف لگن، به مادر در طی عمل زایمان و بعد از آن کمک خواهد کرد.

دلایل رایج نشت ادرار در بارداری

اجتناب از مصرف نوشیدنی های دارای کربنات یا کافئین :

از خوردن نوشیدنی هایی که دارای کربنات می باشند همچون چای و قهوه پرهیز نمایید. این نوع نوشیدنی ها این حس را در فرد القا کرده که نیاز بیشتری به دستشویی رفتن دارد. تا جایی که امکان دارد آب بیشتر و نوشیدنی های بدون کافئین زیادتری مصرف نمایید.

تهیه دفترچه یادداشت برای مثانه :

هنگامی که پی به نشت ادرار بردید فورا آن را یادداشت نمایید تا بتوانید زمان های مراجعه خود به دستشویی را مدیریت نمایید. این امر اولین قدم در تمرین دادن مثانه به حساب می آید. تمرین دادن مثانه به معنای یادگیری مجدد مثانه برای نگه داری ادرار بیشتر از راه زیاد شدن فاصله زمانی بین زمان های مراجعه می باشد.

علل چکه کردن ادرار در بارداری

پرهیز از نوشیدن در زمان شب :

سعی کنید میزان نوشیدنی های مصرفی در زمان عصر را کاهش دهید تا بدین گونه از مراجعات دائم و مکرر به دستشویی و نشت ادرار در هنگام شب جلوگیری نمایید.

متعادل نگه داشتن وزن :

وزن اضافه به ویژه در اطراف شکم موجب بالا رفتن فشار بر مثانه شده و کم کردن وزن بعد از زایمان می تواند در کنترل کردن بی اختیاری ادرار بعد از زایمان کمک کننده باشد. هر نوع تغییر مهمی که ایجاد شد می توانید با پزشک خود مشورت نمایید.

مصرف مواد غذایی با فیبر زیاد :

غذاهایی که میزان فیبر زیادی دارند را مصرف نمایید تا بدین گونه از بروز یبوست که فشار زیادی به عضلات کف لگن وارد می کند پیشگیری نمایید.

علل اصلی نشت ادرار در بارداری

به تاخیر انداختن :

شیوه دیگر به تاخیر انداختن وقت رفتن به دستشویی حدود ۱۵ دقیقه پس از اولین زمان احساس احتیاج به ادرار کردن می باشد. این نوع تمرین را به مدت دو هفته انجام بدهید. بعد از آن زمان را به حدود ۳۰ دقیقه بالا برده و این روش را همچنان ادامه بدهید.

محروم شدن از زمان :

به منظور انجام تمرین محرومیت از زمان نیاز دارید که یک دفترچه برای ثبت کردن وقت ادرار و زمانی که ادرار نشت می کند را تهیه نمایید. با این عمل یک ایده در رابطه با الگوی زمان نشت کردن ادرار به دست خواهید آورد. بدین ترتیب می توانید با رفتن به دستشویی در هنگام نشت کردن ادرار از این عارضه ممانعت نمایید.

بکار بردن شیاف :

در بعضی اوقات امکان دارد زنان از شیاف استفاده کنند که وسیله ای جهت انسداد رحم یا تقویت ماهیچه های کف لگن می باشد. ضمن این که بعضی داروها نیز به منظور کنترل کردن گرفتگی ماهیچه ها در مثانه و یا تقویت عضلات رحم نیز بسیار موثر و مناسب می باشد. بعضی از داروها نیز به منظور آرامش مثانه های فعال به کار گرفته می شوند.

دلایل بی اختیاری ادرار در بارداری

در این مطلب به ارائه دلایل و انواع بی اختیاری ادرار در بارداری و روش های موثر درمان این عارضه پرداختیم که امیدواریم برایتان بسیار مفید و سودمند بوده باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *