دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای قدم به قدم برای کاشت و پرورش گل هیبیسکوس

  • ملیحه بال افکن
  • ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که گیاه هیبیسکوس از دسته گیاهان گلدار محسوب می شود که در این مقاله سعی داریم شما را با اصول کاشت و پرورش گل هیبیسکوس آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی گل هیبیسکوس که بدان گل رز چینی هم گفته می شود یکی از محبوب ترین گیاهان گلدار است که از زمان بسیار دور پرورش آن نشانه تجمل و شکوفایی در خانواده محسوب می شد و بنابراین پیش از این می توانستید آن را به عنوان یک تزئینات تزئینی تنها در خانه های ثروتمند بیابید.

آشنایی با پرورش گل هیبیسکوس

بهتر است بدانید که گیاه هیبیسکوس در واقع از دسته گیاهان بومی آفریقا محسوب می شود یعنی جایی که آب و هوای مرطوب گرمسیری به طرز مطلوبی بر توسعه آن تاثیر خواهد گذاشت. امروزه این گیاه بی نظیر در منطقه ما بسیار محبوب است و از آنجایی که نیاز به مراقبت خاصی ندارد کاشت و پرورش آن مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است. به طور کلی مهم ترین نکته در روند پرورش این گیاه انتخاب مکان و ظرفیت مناسب برای کاشت و همچنین رعایت رژیم آبیاری است که در غیر این صورت اگر خاک خشک شود ممکن است گل و برگ های هیبیسکوس شروع به ریزش کنند و تنها در عرض چند روز گیاه به راحتی از بین خواهد رفت. با این حال رطوبت بیش از اندازه نیز بر رشد گل تاثیر منفی می گذارد به گونه ای که برگ ها به سرعت محو می شوند، پیچیده می شوند و در نهایت سقوط می کنند. گیاه رز چینی را می توان از گیاهان یک ساله دانست که دارای برگ هایی سبز روشن است و بوته را کاملا قاب خواهد گرفت. در واقع وجود چنین گیاهی در آپارتمان مطلوب بر رفاه همه خانوار ها تاثیر گذاشت و در فصل زمستان نیز این درخت همیشه سبز اتاق را تزئین می کند و صاحبان را خوشحال خواهد کرد. با آغاز فصل بهار گل هیبیسکوس دوره گلدهی خود را آغاز می کند و برگ ها به صورت قابل ملاحظه ای در رشد شتاب می یابند. توصیه می شود که در این روند گلدان را به هیچ وجه لمس نکنید و یا آن را به مکان دیگری انتقال ندهید زیرا در غیر این صورت می توانید جوانه های ریزش را تحریک نمایید.

چگونگی پرورش گل هیبیسکوس

دستورالعمل کاشت گل هیبیسکوس:

توجه داشته باشید که برای کاشت گل رز چینی در ابتدا بایستی یک نوع گیاه هیبیسکوس را انتخاب نمایید زیرا انواع مختلفی از این گیاه وجود دارد که در رنگ جوانه ها و ساختار قسمت های رویشی متفاوت است. معمولا انواع گل رز چینی که برگ هایی سرسبز و زیبا دارند فوق العاده به نظر می آید زیرا آن ها به قدری عظیم هستند که می توانند کف بزرگسالان را ببندند و برخی دیگر گل های کوچک اما مکرر را آراسته می کنند. در طول دوران گلدهی گیاه نوع رز چینی به نظر می آید مانند جوانه مادام از گل های کوچک که می تواند رنگ های مختلفی داشته باشد به شکل درختچه هایی با جوانه های قرمز مشخص وجود خواهد داشت. حتی یک باور رایج وجود دارد که با این نوع گل همراه خواهد بود.

پس از اینکه گونه مورد نظر برای کشت را انتخاب کردید مرحله بعدی آماده سازی خاک برای کشت خواهد بود. معمولا باغبانان از یک ترکیب زمین خریداری شده استفاده می کنند یا آن را به تنهایی تهیه خواهند کرد که برای این کار بایستی به همان مقدار برگ و زمین باغ را ترکیب کنید و سپس مقداری هوموس به بستر اضافه نمایید. گاهی اوقات نیز ممکن است ترکیب ذغال سنگ نارس جایگزین آن شود که با این حال ذغال سنگ نارس اگر در نسبت های اشتباه ترکیب شود می تواند روی ریشه های گیاه تاثیر منفی داشته باشد.

دستورالعمل کاشت هیبیسکوس

در این مرحله باید شیار های باریک در سطح خاکی مسطح با استفاده از چوب ساخته شوند و دانه های ریز درشت با دقت درون آن ریخته شوند. سپس از قسمت بالایی شیارها بذور را بر روی زمین بپاشید. حال بایستی گلدان حاوی بذور را در یک اتاق خشک و گرم نگهداری کنید. هیبیسکوس معمولا در اواخر زمستان کاشته می شود و بنابراین می توانید گلدان را در کنار رادیاتورهای گرمایشی قرار دهید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

توجه داشته باشید که بستر گیاه هیبیسکوس نیاز به آبیاری منظم و فراوان دارد زیرا هوادر نزدیکی رادیاتور ها دائما خشک می شود و برای اینکه خاک در جعبه های کاشت برای مدت طولانی رطوبت را حفظ کند آن ها را کیسه هایی قرار دهید و زمانی که شاخه های جوان ظاهر شدند گلدان را از کیسه خارج کنید و به محل روشن تری انتقال دهید.

پس از اینکه جوانه های هیبیسکوس کمی رشد کردند می توانید آن ها را در گلدان های کم گل جداگانه کشت نمایید و با گذشت زمان حتما باید گیاهتان را در گلدان جادارتر بکارید تا سیستم ریشه به صورت کاملی توسعه پیدا کند که این تنها در حجم افزایش خواهد یافت. در واقع پس از هر پیوند درختچه نیاز به آب دائمی دارد مانند بسیاری از گل های تزئینی خانگی اولین جوانه های یک گیاه مرتب پیوند زده شده و بایستی اصلاح شوند تا گیاه قوی تر و مستحکم تر شود.

روش های پرورش گیاه هیبیسکوس

شرایط مورد نیاز برای گیاه:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم کنید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای کاشت و پرورش ایده آل گل رز چینی هیبیسکوس پرداخته ایم:

آبیاری:

بهتر است بدانید که گل هیبیسکوس مرطوب بودن را دوست دارد و به همین خاطر بایستی بستر را به اندازه ای آبیاری کنید که به صورت کامل با آب خیس شود. البته که در فاصله دو آبیاری اجازه دهید سطح بستر کاملا خشک شود و سپس اقدام به آبیاری نمایید تا با پوسیدگی ریشه گیاه خود مواجه نشوید.

شرایط لازم برای رویش بهتر گیاه

رطوبت و دما:

گیاه رز چینی معمولا برای رشد نیاز به اسپری مکرر دارد و چنانچه گیاهتان را در یک محیط خشک قرار داده اید احتمال این است که گل ها قادر به باز شدن کامل نباشند. توصیه می شود که اسپری گیاه را به صورت دقیق انجام دهید زیرا آب نباید به گل ها برخورد کند در غیر اینصورت جوانه ها با نقاط و سقوط پوشش می دهند. همچنین بازه دمایی مناسب برای این گیاه بین ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی گراد در طول فصل تابستان است که برای زمستان بایستی درجه حرارت را به ۱۴ تا ۱۶ درجه کاهش دهید زیرا این کاهش دما بر شکوفه های آینده تاثیر زیادی خواهد داشت. اگر توانایی نگه داشتن گل در دمای کاهش یافته را ندارید نباید دلسرد شوید زیرا رز چینی می تواند در زمستان هم رشد کند و گل بدهد.

تامین رطوبت مورد نیاز بستر گیاه

خاک:

توجه داشته باشید خاک بستر باید از مواد مغذی غنی باشد و نزدیک به خنثی باشد که ترکیب ایده آل با این شرایط ترکیب خاک برگ، شن و ماسه خواهد بود. همچنین می توانید قطعات زغال چوب را نیز به ترکیب اضافه نمایید. توصیه می شود که برای تغذیه گیاهتان در فصل بهار زمانی که گیاه در حال آماده سازی برای گلدهی است آن را با کود پتاس فسفریک تغذیه نمایید. همچنین می توانید در طول فصل تابستان زمانیکه گل به صورت فعال رشد می کند نیز کوددهی را انجام دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *