دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

بررسی موتورولا g9 plus یک اسمارتفون بزرگ و مستحکم!

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

گوشی موتورولا g9 plus از ویژگی های فوق العاده ای همچون باتری قدرتمند، تراشه و دوربین توانمند و نمایشگر دقیق و درخشان بهره می برد. این محصول ۲۰۲۰ در حال حاضر در بازه قیمتی ۶-۷ میلیون به فروش می رسد. با بررسی موتورولا g9 plus همراه این مطلب از آرگا باشید.

گوشی موتورولا g9 plus در سپتامبر ۲۰۲۰ معرفی و روانه بازار شد. این اسمارتفون بزرگ و مستحکم با پیشرفتهای زیادی همراه شده و جزو اقتصادی ترین و وسوسه کننده ترین دستگاه های میان رده موتورولا قرار می گیرد.

بررسی گوشی موتورولا g9 plus : بزرگ و مستحکم

پیشرفتهای گوشی های میان رده موتورولا در اواخر سال ۲۰۲۰ با ارائه موتورولا جی ۹ پلی همچنان ادامه دارد ولی از بین آن ها گوشی موتورولا g9 plus اقتصادی ترین و وسوسه کننده ترین اسمارتفون به شمار می رود. در اولین نگاه موتورولا g9 plus همه مشخصات یک دستگاه فوق العاده شامل نمایشگر بزرگ، باتری با دوام، دوربین توانمند و تراشه ای نه چندان قدیمی را با خود همراه ساخته است و ضمنا با همه این امکانات، قیمتی خیلی مناسب (بین ۶-۷ میلیون تومان در حال حاضر) هم دارد. در این مطلب قصد داریم به بررسی موتورولا g9 plus بپردازیم تا پاسخ این سوال مشخص شود که آیا در عمل نیز این اسمارتفون می تواند فوق العاده ظاهر شود؟

محتویات جعبه

موتورولا درون جعبه محصول اقتصادی خود همانند تجربه های قبلی به جز گوشی g9 plus که بصورت پیش فرض درون قاب پلاستیکی شفافی حضور دارد شاهد یک شارژر، هدست، پین دسترسی به سیمکارت و کارت حافظه و یک کابل USB و دفترچه راهنما هستیم.

طراحی مستحکم

با توجه به بررسی ها می توان موتورولا g9 plus را از لحاظ طراحی یکی از مستحکم ترین و بزرگترین اسمارتفون های موجود در بازار تلقی کرد. نمایشگر ۶.۸ اینچی و ابعاد بدنه بزرگ (۹.۷* ۷۸.۱* ۱۷۰ میلیمتر) موجب شده تا موتورولا بتواند باتری ۵ هزار میلی آمپری را در آن جای دهد. با این وجود هنگامی که موتورولا g9 plus را درون جیب قرار می دهید حضور یا سنگینی آن را حس نخواهید کرد. علیرغم سایز خیلی بزرگ، جرم گوشی نیز نگران کننده نبوده اما ممکن است برخی افراد پس از خریداری موتورولا g9 plus به این نتیجه برسند که برای انجام کارها خیلی بزرگ و سنگین می باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

این گوشی پلاستیکی بسیار درخشنده بوده و به آسانی جاذب اثرانگشت و لک می باشد اما خوشبختانه موتورولا برای حل این مشکل یک قاب ژله ای شفاف را درون جعبه موتورولا g9 plus قرار داده است. به هر روی در بررسی ها مشخص شد حتی بدون قاب نیز موتورولا g9 plus خوش دست است. همانطور که از یک گوشی با صفحه نمایش ۶.۸ اینچی انتظار می رفت موتورولا g9 plus خیلی بزرگ بوده و البته لبه های برآمده تفاوت هایی ایجاد نموده اند ولی لبه بالایی تقریبا ضخیم و حاشیه های پایین و ورن ۲۲۳ گرمی موجب شده شاسی این اسمارتفون خیلی وسیع باشد. در ضمن ضخامت ۹.۷ میلیمتری احتمالا برای برخی افراد دردسرساز شود. در این بین باتری بزرگ و برآمدگی دوربین پنل پشتی از نکاتی می باشند که به سختی می توان متوجه آن ها شد.

آنچه در بررسی طراحی موتورولا g9 plus دوست داشتنی است ظاهر یکپارچه گوشی در سراسر فریم پشتی و کناره ها می باشد. در این اسمارتفون هیچ برجستگی، لبه تیز و بالاآمدگی مشاهده نمی شود تا موتورولا g9 plus بسیار خوش دست گردد. متاسفانه در این گوشی خبری از پوشش شیشه ای و فلزی نبوده و فریم و پنل پشتی موتورولا g9 plus ساختاری پلاستیکی دارد. ضمنا از نسخه گوریلاگلس بکار رفته در پنل جلو اطلاعی در دسترس نیست.

ظاهر لنزهای دوربین اصلی کاملا تغییر کرده و این سنسورها درون ماژول مستطیلی شکل با چند میلیمتر برآمدگی حضور به هم رسانده اند که در کنار آن ها فلش LED خودنمایی می کند. برآمدگی لنزها زیاد نبوده و قرارگرفتن آن از سمت قاب پشتی روی سطح صاف بدون لرزشی و لغزشی امکان پذیر می باشد. ضمنا در پنل پشتی نشان موتورولا که به صورت حرف M می باشد در اواسط این صفحه خودنمایی می کند. قابل ذکر است موتورولا g9 plus در رنگهای آبی و طلایی عرضه می شود که نسخه طلایی جذابیت رنگی بیشتری دارد و هنگامی که گوشی را مستقیما روبروی چهره بگیرید همانند آینه عمل می کند ضمنا اثرات انگشت و آلودگی ها نمایان می شود.

در بالای دستگاه جک هدفون ۳.۵ میلیمتری و حفره مخصوص میکروفون دیده می شود.

در سمت راست کلیدهای پاور و ولوم حضور دارند ضمنا سنسور اثر انگشت با کلید پاور ادغام شده و سرعت قفل گشایی بالایی دارد. البته قابلیت ناامن تر تشخیص چهره نیز با سرعت بیشتر در دسترس می باشد.

در سمت چپ کلید مخصوص دستیار گوگل ، اسلات مموری کارت و سیمکارت تعبیه شده است. در پایین دستگاه نیز شاهد حضور پورت شارژر، حفره میکروفون  و بریدگی های اسپیکر هستیم.

اسپیکر مونو

در موتورولا g9 plus برخلاف سری موتو جی ۷ از اسپیکرهای استریو خبری نیست به این ترتیب اسپیکر تعبیه شده در بخش پایینی موبایل آنطور که انتظار می رفت کارکرد خوبی ندارد. البته چنانچه صدا با بیشترین شدت پخش شود این نقطه ضعف بیشتر حس خواهد شد در غیر این صورت اگر شدت صداها افزایش نیابد می توان از کیفیت و شافیت آنها لذت برد. طبق انتظار از صداهای بیس خبری نبوده و موسیقی پخش شده نیز نشاط و شادابی خود را از دست می دهد.

نمایشگر تخت

موتورولا g9 plus به نمایشگری کاملا تخت و صاف به اندازه ۶.۸ اینچ با رزولوشن ۱۰۸۰* ۲۴۰۰ پیکسل مجهز شده است که انتقادی بر آن وارد نیست. در اکثر زمینه ها این صفحه نمایش مشابه بقیه پنل های LCD می باشد که موتورولا تاکنون در محصولات اقتصادی و میان رده اش قرار داده است. بررسی ها نشان می دهد نمایشگر موتورولا g9 plus از لحاظ وضوح و تولید رنگ بسیار باکیفیت بوده و با نسبت تصویر ۹: ۲۰ تراکم پیکسلی ۳۸۶ پیکسل در هر اینچ را به ارمغان می آورد.

در بالا و گوشه سمت چپ نمایشگر حفره ای سیاه رنگ دیده می شود که مکان حضور دوربین سلفی می باشد. از نرخ تازه سازی صفحه نمایش اطلاعی در دسترس نیست و همانطور که از پنل های LCD انتظار می رود در حاشیه های پایین و اطراف دوربین سلفی بخش های سیاه رنگی مشاهده می شود که این موضوع در هنگام مشاهده محتواهای رنگارنگ مشهود است.

رنگهای نمایشگر بسیار واقعی به نظر می رسند هر چند مشابه پنل های اولد درخشندگی زیادی ندارند. ضمنا زاویه دید این پنل LCD قابل قبول می باشد. مشاهده محتوای نمایشگر در زیر نور خورشید بسیار عالی بوده و حداکثر روشنایی نمایشگر به حدود ۵۲۲ نیت می رسد. از این رو در استفاده از موتورولا g9 plus با مشکلی مواجه نمی شوید چرا که نمایشگر دقت رنگی بالایی دارد و پیشنهاد می شود برای مشاهده رنگها با دمای حرارتی خودشان از گزینه NATURAL استفاده کنید.

سخت افزار و نرم افزار

بررسی ها نشان داد که موتورولا g9 plus در زمینه سخت افزاری به تراشه قدیمی اسنپدارگون ۷۳۰G مجهز شده است که این بار تراشه عملکرد خوبی دارد. این پردازنده تکنولوژی ساخت ۸ نانومتری دارد و هشت هسته ای می باشد که شامل دو هسته طلایی کایرو ۴۷۰ با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز و ۶ هسته نقره ای کایرو ۴۷۰ با سرعت ۱.۸ گیگاهرتز است. ضمنا پردازنده گرافیکی آدرنو ۶۱۸ این تراشه را همراهی می کند. قابل ذکر است موتورولا g9 plus با حافظه رم ۴/۶ گیگابایت و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت ارائه می شود و قابلیت ارتقا از طریق کارت میکرواس دی برای آن فراهم شده است.

تراشه اسنپدارگون ۷۳۰G سرعت عملکرد قابل قبولی دارد چراکه یکی از بهترین پردازنده های میان رده بازار محسوب می شود. البته قابل مقایسه با تراشه های پرچمدار نیست و صرف نظر از عدم اتصال به نت فایوجی و یا سرعت کمتر لود شدن نرم افزارها پردازشی قابل قبول دارد. اجرای بازی های ۳D بدون انتظار از نرخ بازسازی سریع عالی بوده و موتورولا g9 plus در هنگام اجرای بازی ها داغ نمی کند اما اگر تایم استفاده طولانی تر شود، دمای آن بیشتر می شود.

در ادامه به بررسی نرم افزاری موتورولا g9 plus می پردازیم. سیستم عامل این گوشی بر پایه اندروید ۱۰ بوده و با اضافه شدن برخی قابلیت ها به شکل جزئی تغییر کرده است که این موارد سبب شده لانچر به شکل نامحسوسی بهبود یابد. بررسی ها نشان می دهد بخش نرم افزاری موتورولا g9 plus عملکرد روان و سرعت بالایی دارد. از طریق قابلیت جذاب پاور تاچ با دو بار ضربه روی کلید پاور منوی اجرا می شود که در آن میانبر مختص شش نرم افزار حضور دارد که با نوک انگشتان اجرا می شوند. در ضمن همانند موتو جی ۹ پلی کلید مخصوص دستیار گوگل برای آن درنظر گرفته شده که دسترسی بسیار راحتی دارد.

باتری قدرتمند

باتری موتورولا g9 plus با ظرفیت ۵ هزار میلی آمپر ساعت نقطه قوت گوشی محسوب می شود که با تراشه کم مصرف دستگاه به آسانی می تواند با همه گوشی های دیگری که دوام باتری بالایی دارند به رقابت بپردازد و آن ها را شکست بدهد. با این منبع انرژی موتورولا g9 plus در یک استفاده نیمه سنگین تا دو روز به آسانی دوام می آورد و در استفاده کمتر بادوام تر هم می شود. در بررسی ها مشخص شد باتری موتورولا g9 plus توانست ۱۲ ساعت و ۴۵ دقیقه وبگردی، ۱۱ ساعت تماشای فیلم آنلاین، ۶ ساعت بازی ۳D را فراهم آورد.

خوشبختانه موتورولا g9 plus توسط شارژ ۳۰ واتی به نام توربو شارژ داخل جعبه خیلی سریع نیز شارژ می شود. توسط این شارژر در عرض ۸۱ دقیقه انرژی دستگاه از صفر به صد می رسد. بعید به نظر می رسد از لحاظ قدرت و استقامت در موتورولا g9 plus مشکلی دیده شود. ناگفته نماند علاوه بر شارژر ۳۰ واتی می توان گوشی را با شارژرهای دارای استاندارد Power Dlivery 3.0 هم شارژ کرد.

دوربین ۴ گانه

ترکیب دوربین در گوشی موتورولا g9 plus مشابه بیشتر گوشی های میان رده از یک دوربین اصلی، یک دوربین اولتراواید ، یک دوربین ماکرو و یک سنسور سنجش عمق تشکیل شده است و از این نظر با دیگر رقبا تفاوت خاصی ندارد. دوربین ۴ گانه موتورولا g9 plus شامل لنز اصلی واید ۶۴ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/1.8 (عکاسی با وضوح ۱۶ مگاپیکسلی به صورت پیشفرض)، یک لنز اولتراواید ۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2 و زاویه دید ۱۱۸ درجه، دو لنز ماکرو و سنجش عمق ۲ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2 می باشد.

دوربین سلفی نیز شامل یک لنز ۱۶ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.0 است که در حالت پیشفرض با ترکیب ۴پیکسل در ۱ پیکسل با رزولوشن ۴mp به عکاسی می پردازد. ولی می توان شبیه دوربین اصلی با وضوح کامل ۱۶ مگاپیکسل نیز با آن عکاسی نمود. جالب است بدانید بصور پیشفرض گزینه زیبا سازی چهره در این دوربین خاموش بوده که سلفی را طبیعی تر می سازد. نکته مثبت دیگر در این بخش، در دسترس بودن گزینه HDR، امکان ضبط ویدیوی اسلوموشن ۱۲۰ یا ۲۴۰ فریم در وضوح فول اج دی و اچ دی می باشد.

با دوربین اصلی موتورولا g9 plus در نور روز تصاویری با کیفیتی فراتر از انتظار به ثبت می رسد یعنی شفافیت و جزئیات تصاویر به بیشترین حد می رسد. البته در حاشیه سوژه ها امکان دارد اندکی شفافیت بالا رفته و جزئیات کمتر شوند ولی این موضوع هنگامی حس می شود که از نمای نزدیک به عکس ها نگاه کنید. از نمای دور عکس ها ظاهر مناسبی داشته و برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی شفافیت کافی دارند.

در نور شب با دوربین های موتورولا g9 plus عکسهای ثبت شده کیفیت بالایی ندارند و خروجی تصاویر با رنج قیمتی و میان رده بودن گوشی برابری می کند. به این مفهوم که تصاویر ثبت شده در نور شب و تاریکی با نویزهایی همراه هستند البته جزئیات همچنان وجود داشته و به دلیل الگوریتم کاهش نویز از دست نرفته اند. رنگها ظاهری طبیعی داشته و اندکی گرم به نظر می رسند.

جمع بندی

به طور کلی و با توجه به بررسی ها در پاسخ به سوال ابتدای مطلب می توان اینطور بیان کرد که عملکرد موتورولا g9 plus قابل قبول بوده ، نمایشگر آن درخشان و دقیق ظاهر می شود و باتری ۵ هزار میلی آمپر ساعتی گوشی دوام فوق العاده ای را به نمایش می گذارد. دوربین دستگاه مشکلاتی دارد که با رفع آن ها، در مجموع بسیار قابل استفاده و توانمند عمل می کند. تنها انتقاد وارد به موتورولا g9 plus ابعاد بزرگ آن می باشد که ممکن است برای برخی افراد خوشایند نباشد. البته قطعا کاربرانی هستند که با این موضوع کنار آمده و از خرید موتورولا g9 plus پشیمان نخواهند شد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *