دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نشانه های اسهال نوزاد و نحوه درمان

  • مهتاب علی پناه
  • ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

اسهال در نوزادان یکی از مشکلات بسیار شایع در بین اکثر کودکان می باشد که بنا به دلایل مختلفی رخ می دهد و با علایمی نیز همراه است که در این مقاله قصد داریم شما دوستان عزیز را با نشانه های اسهال نوزاد آشنا خواهیم کرد.

همانطور که می دانید سیستم ایمنی بدن نوزاد ضعیف می باشد از این رو، در مقابل بیماری های زیادی آسیب پذیر است که اسهال از جمله بیماری های شایع در بین نوزادان است و برای آن دسته از والدینی که برای بار اول صاحب فرزند شده اند بروز این مشکل در فرزند دلبندشان نگران کننده است، به همین خاطر در ادامه مطلب شما دوستان عزیز را با نشانه های اسهال نوزاد آشنا خواهیم کرد.

بررسی نشانه های اسهال نوزاد

بررسی نشانه های اسهال نوزاد

میزان دفع در هر نوزاد متفاوت می باشد و افزایش تعداد دفع مدفوع امکان دارد از نشانه های اسهال باشد که برخی از نشانه های اسهال در کودکان عبارتند از :

  • بی اشتهایی
  • تب
  • افزایش ناگهانی آبکی شدن مدفوع
  • کاهش میل به شیر خوردن

تفاوت اسهال با مدفوع معمولی در کودک

با مشاهده یک بار مدفوع آبکی جای نگرانی نمی باشد اما در صورتی که دو بار یا بیشتر این مشکل به وجود آمد از نشانه های اسهال نوزاد است که با بروز دو تا پنج بار مدفوع آبکی در طول روز اسهال ملایم می باشد اما در صورتی که به شش تا نه بار افزایش پیدا کند اسهال متوسط است و با ده بار و یا بیشتر نشانه اسهال شدید است.

عوامل به وجود آوردن اسهال در نوزاد

اسهال ممکن است بنا به دلایل مختلفی رخ دهد از این رو، در ادامه شما را با عوامل ایجاد کننده اسهال آشنا خواهیم کرد.

گاستروانتریت :

این بیماری را که آنفلوآنزای روده ای نیز نام دارد و در واقع التهاب روده و معده می باشد که سبب بروز اسهال در کودکان و حتی بزرگسالان می شود جزو بیماری های شایع به شمار می رود که روتا ویروس ها شایع ترین ویروسی می باشند که سبب ایجاد این بیماری می شوند، بنابراین، در صورتی که نوزاد تان دچار اسهال همراه با استفراغ، تب خفیف و کرامپ های شکمی شد به احتمال زیاد اسهال کودک تان نوعی گاستروانتریت می باشد و این نکته را نیز به خاطر داشته باشد در صورتی که کودک تان به میزان کافی آب و غذا استفاده نکند آب زیادی از دست خواهد داد.

علل به وجود آمدن اسهال در نوزادان

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

انگل ها :

از دیگر علت های بروز اسهال عفونت های انگلی مانند ژیاردیازیس می باشد که بر اثر یک انگل میکروسکوپی که در روده زندگی می کند ایجاد می شود و با دارو های خاصی درمان خواهد شد که از راه های جلوگیری از انتشار عفونت شستن مکرر دست ها بعد از تعویض پوشک و رعایت بهداشت می باشد.

عفونت باکتریایی :

در صورتی که نوزاد تان دچار اسهال شدید به همراه کرامپ های شکمی، تب و خون در مدفوع باشد به دلیل ویروس یا نوعی باکتری به نام اشرشیاکولی (در گوشت نیمه پخته دیده می شود) و یا به دلیل سالمونلا است که برخی از این عفونت ها به شکل خود به خود درمان شده و برخی دیگر مثل اسهال به دلیل باکتری اشریشیاکولی بسیار جدی است از این رو، در صورتی که فرزند تان با نشانه های گفته شده مواجهه شده است حتما به پزشک مراجعه نمایید.

دلایل اسهال نوزادان

عوامل تغذیه ای :

نوشیدن آب میوه ها به خصوص آب میوه هایی که دارای سوربیتول و فروکتوز هستند باعث بر هم زدن وضعیت شکم کودک شده و در نتیجه به دفع زیاد مدفوع منجر خواهد شد از این رو، طبق توصیه متخصصان پیش از شش ماهگی از آب میوه دادن به کودک تان خودداری نمایید و بعد از شش ماهگی نیز از ۱۲۰ تا ۱۶۰ سی سی در طول روز بیشتر نباشد و همچنین شیر خشک هایی که با مقدار نامناسب آب ترکیب می شود نیز سبب بروز اسهال در کودک خواهند شد بنابراین، به میزان آب مخلوط شده با شیر خشک دقت نمایید.

حساسیت به شیر :

اگر چه آلرژی به شیر خیلی کم اتفاق می افتد اما در برخی از کودکان سبب بروز اسهال و استفراغ می شود که نشانه های آن چند دقیقه تا چند ساعت بعد از مصرف شیر خشک تهیه شده از شیر گاو یا غذاهای دارای فرآورده های لبنی بروز می کند، که در این مواقع حتما کودک را نزد پزشک ببرید.علت اسهال در کودک

آننتی بیوتیک :

در صورتی که کودک تان بعد از مصرف آنتی بیوتیک دچار اسهال می شود امکان دارد به دلیل مصرف دارو باشد از این رو، حتما موضوع را با پزشک در جریان بگذارید تا دکتر داروی دیگر را برای کودک تان تجویز کند.

عفونت گوش :

گاهی عفونت گوش باعث اسهال در نوزادان خواهد شد که در این مواقع کودک بی قرار است و مدام در حال گریه کردن می باشد، همچنین دست هایش را به سمت گوش می برد که امکان دارد دچار کاهش اشتها و استفراغ نیز شود که به دلیل سرماخوردگی دچار عفونت گوش شده است.

دلایل ابتلا به اسهال در کودکان

درمان اسهال کودکان با چند راهکار مفید

با چند روش مفید و موثر می توانید اسهال کودک تان را درمان کنید در ادامه شما دوستان را با چند راهکار مفید و مناسب جهت درمان اسهال آشنا خواهیم کرد تا با کمک آن بتوانید فرزند دلبند تان از شر اسهال خلاص کنید.

استفاده از مایعات

پیش از هر چیزی باید دقت داشته باشید که کودکان به میزان کافی مایعات می نوشد یا خیر زیرا، کم آب شدن بدن سبب بروز مشکلاتی خطرناکی خواهد شد و در صورتی که کودک استفراغ ندارد می توانید شیر خشک یا شیر به او دهید اما، اگر نوزاد تمایلی به خوردن شیر ندارد با پزشک تان تماس حاصل نمایید تا به شما محلول های الکترولیتی را معرفی کند که دارای طعم های مختلفی هستند، این نکته را به خاطر داشته باشید که در زمان اسهال خوراکی های شیرین مثل : آب میوه های غلیظ، آب قند، نوشابه و….سبب تشدید اسهال خواهند شد.

راهکارهای درمان اسهال کودکان

ماست

اگر کودک تان در سنی باشد که قادر به خوردن غذاهای جامد است می توانید جهت درمان اسهال از ماست کمک بگیرد زیرا، طبق تحقیقات انجام داده شده باکتری های موجود در ماست برای کاهش اسهال گزینه بسیار مناسبی است، بنابراین از ماست ساده، تهیه شده از شیر کارامل و فاقد قند استفاده کنید و به یاد داشته باشید که ماست خریداری شده دارای لاکتوباسیلوس یا باکتری‌های فعال باشد.

در آغوش گرفتن کودک

به دلیل اینکه در دوران اسهال کودک احساس درد و ناراحتی دارد بنابراین به او محبت کرده و در آغوش بگیرید تا کودک تان آرام شود و درد کمتری احساس نماید

روش های درمان اسهال در کودکان

در چه مواقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده هر یک از علایم زیر حتما زیر حتما کودک تان را نزد پزشک ببرید.

  • شیر نخوردن نوزاد
  • بروز علایم کم آبی مانند : خشکی دهان،هشت ساعت ادرار نکردن، بی حالی، نقاط فرو رفته روی پوست و …
  • اسهال به همراه تب
  • در هشت ساعت هشت بار مدفوع کردن
  • مشاهده خون، ماده لزج و چرک در مدفوع
  • حالت تهوع به مدت بیست و چهار ساعت

آشنایی با نشانه های اسهال نوزاد

در پایان به شما دوستان عزیز پیشنهاد می کنیم به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه کودک و والدین می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *