دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بررسی گوشی هواوی نوا ۷i و نکاتی به امکانات و قابلیت های آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۳ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

گوشی میان رده هواوی نوا ۷i با طراحی مدرن و چشم نواز از دوربین ها و سخت افزاری خوب بهره می برد و با باتری ۴۲۰۰ میلی آمپر ساعتی شارژدهی مطلوبی دارد. برای آشنایی شما عزیزان با امکانات و قابلیتهای بیشتر هواوی نوا ۷i در این مطلب از آرگا به بررسی این میان رده خوش قیمت و زیبا می پردازیم.

طراحی زیبا و مدرن، نمایشگر باکیفیت، پردازنده و دوربین های خوب، گوشی هواوی نوا ۷i را به یکی از بهترین میان رده ها در سال ۲۰۲۰ تبدیل کرد. ضمنا باتری ۴۲۰۰ میلی آمپر ساعتی به همراه شارژر خیلی سریع ۴۰ واتی نیز از نکات جذاب این گوشی می باشد.

بررسی امکانات و قابلیتهای گوشی هواوی نوا ۷i

 

شما از یک گوشی هوشمند چه انتظاری دارید؟ داشتن طراحی زیبا، سخت افزار و باتری قدرتمند، نمایشگر و دوربین باکیفیت؟ احتمالا تصور شما بر این است که همه این موارد را باید در یک گوشی پرچمدار جستجو کرد ولی باید اشاره کرد که هواوی مدعی است نوا ۷i همان محصولی است که به بهترین شکل همه خواسته های کاربران را پاسخ می دهد. از این رو ما نیز به بررسی دقیق هواوی نوا ۷i می پردازیم تا صحت این ادعا روشن شود. واقعیت در جهان گوشی های هوشمند این است که سود اکثر شرکتهای سازنده موبایل از محصولات میان رده حاصل می شود نه پرچمدار. برای موفقیت در این بازار نیز باید اسمارتفونهایی طراحی شوند که بیشترین کارایی و ارزش خرید را در این حوزه نصیب کاربران سازند.

در این رده گروهی از محصولات هستند که مشخصات فنی رو به بالایی دارند و می توانند بهترین گزینه برای کاربرانی باشند که به دنبال گوشی با سطح بالا هستند. هواوی نوا ۷i در این گروه قرار داشته و با نگاهی به ویژگی های سخت افزاری آن با توجه به قیمت گوشی به هیچ عنوان با نکته منفی در این قسمت روبرو نمی شوید. در ادامه قابل ذکر است این اسمارتفون در چین به اسم nova 6SE و در کشورهای اروپایی با اسم Huawei P40 Lite ارائه می شود. ضمنا هواوی نوا ۷i فاقد سرویس های گوگل بوده و به خدمات موبایلی اختصاصی هواوی یا HMS مجهز است.

طراحی ظاهری

با توجه به بررسی ظاهری هواوی نوا ۷i می توان گفت طراحی زیبا و مدرنی دارد و المانهایی در گوشی استفاده شده که بر این گفته صحه می گذارد. این اسمارتفون در رنگهای مشکی، سبز و صورتی عرضه می شود. رنگ مشکی گوشی که دارای طراحی براقی هم هست به شدت جاذب اثر انگشت بوده و البته خیلی سریع هم تمیز می شود و خوشبختانه قاب ژله ای درون جعبه نیز از این امر جلوگیری می کند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

با نگاهی به پنل پشتی تصور می شود که جنس شیشه ای داشته باشد ولی در حقیقت پلاستیکی بوده و به راحتی خط و خش می پذیرد. ضمنا فریم دور گوشی نیز از جنس پلاستیک است. استفاده از پلاستیک در اسمارتفون های میان رده مورد عیجبی نیست ولی انتظار می رفت کیفیت ساخت هواوی نوا ۷i بهتر از این باشد. رنگ بدنه گوشی با رنگ فریم هماهنگ بوده و این نشان می دهد هواوی بر روی جزئیات نیز تمرکز داشته است. به گونه ای که در رنگ مشکی هواوی نوا ۷i حتی اطراف لنزهای دوربین با رنگ طلایی تزئین شده که موجب خودنمایی بیشتر دوربین ها و ایجاد ظاهر متفاوت در پنل پشتی شده است.

لنزها بیرون زدگی زیادی ندارند با این حال گوشی نمی تواند روی سطوح صاف به راحتی قرار گیرد و دچار لغزش می شود. ناگفته نماند چینش دوربینها در نوا ۷i متفاوت از دیگر میان رده های هواوی بوده و سعی شده مانند از الگوی باقی اعضای خانواده پی ۴۰ پیروی شده و دوربین ها درون یک ماژول بزرگ حضور دارند. به جز فلش الی ای دی آرایش چهار دوربین هواوی نوا ۷i در تقارن بوده و ظاهری مشابه پرچمداران امروزی دارند.

به لطف خمیدگی های دو طرف قاب گوشی ، هواوی نوا ۷i راحتتر در دستان شما قرار می گیرد ضمنا طراحی فریم محدب بوده و این فریم در جلوی گوشی مشهودتر بوده به این دلیل که از اطراف دستگاه اندکی بیرون زدکی دارد.

در نمای جلویی گوشی نمایشگری با حاشیه های کم حضور دارد که در قسمت بالا و سمت چپ آن حفره ای برای میزبانی دوربین سلفی تعبیه شده است. این صفحه نمایش ۸۳.۵ درصد قاب جلو را به خود اختصاص داده و با توجه به رنج قیمتی هواوی نوا ۷i عملکرد مطلوبی دارد.

در سمت راست دستگاه شاهد حضور کلیدهای ولوم و پاور هستیم که البته کلید پاور با سنسور اثر انگشت ادغام شده و در محل مناسبی از لبه سمت راست جای گرفته و به راحتی در دسترس می باشد.

در سمت بالای گوشی میکروفون دوم و در سمت چپ تنها پورت سیمکارتها (دو سیمکارت نانو یا یک سیمکارت نانو و یک کارت حافظه نانو کارت هواوی) تعبیه شده است.

در پایین دستگاه جزئیات بیشتری مشاهده می شود. در این قسمت پورت تایپ سی، جک ۳.۵ میلیمتری، اسپیکر مونو و میکروفون اصلی حضور دارند.

در پایان این بخش قابل ذکر است بررسی ها نشان می دهد گوشی هواوی نوا ۷i خوش دست بوده و با توجه به ضخامت ۸.۷ میلیمتر و وزن ۱۸۳ گرم اما تعادل وزنی مناسبی در آن ایجاد شده که به خوبی می توان با یک دست از آن استفاده کرد.

نمایشگر

گوشی هواوی نوا ۷i به نمایشگر ۶.۴ اینچی با رزولوشن فول اچ دی و پنل ال سی دی IPS مجهز شده است. این نمایشگر در کناره ها و بالا حاشیه های متقارنی دارد ولی حاشیه بزرگ تر قسمت پایین بیشتر به چشم می آید. صفحه نمایش رنگها را به خوبی و کاملا نزدیک به واقعیت نشان می دهد. نور صفحه نیز خوب بوده و کاملا در حد یک میان رده عمل می کند. برای مشاهده محتوای نمایشگر در محیط بسته با مشکلی روبرو نمی شوید در محیط باز نیز شاید خوانایی بسیار خوب نباشد ولی مشکل عجیبی ایجاد نمی شود. ناگفته نماند در این نمایشگر رنگ سفید بسیار خوب نمایش داده می شود ولی در رنگ مشکی اینگونه نیست.

با توجه به رزولوشن ۱۰۸۰* ۲۳۱۰ پیکسل نمایشگر گوشی هواوی نوا ۷i باید گفت یک تفاوت با سایر گوشی های میان رده و قدیمی هواوی دارد و آن میزان روشنایی صفحه نمایش است. البته نه به این مفهوم که حداکثر روشنایی این صفحه نمایش بالاست بلکه اتفاقا حداکثر روشنایی نمایشگر متوسط بوده و در حالت عادی به عدد ۴۶۰ نیت و در زیر نور شدید به صورت خودکار به ۵۵۰ نیت می رسد.

بررسی ها نشان می دهد آن چیزی که موجب شده نمایشگر گوشی هواوی نوا ۷i  روشن تر به نظر بیاید این است که سنسور روشنایی دخالتی در کم کردن نور صفحه برای صرفه جویی در مصرف باتری ندارد. دقت نمایش رنگها بالا بوده ولی طبیعتا به خاطر پنل LCD شفافیت رنگها همانند پنل های اولد بالا نیست. ضمنا در کنار حفره دوربین سلفی شاهد هاله های تاریکی هستیم که اکثرا در نمایش رنگ سفید آشکار می شود و کنتراست در نمایش رنگ مشکی زیاد نیست. در مجموع می توان گفت این نمایشگر مطابق انتظار از یک گوشی میان رده عمل کرده و از ۹۷ درصد پوشش رنگی DCI-P3 هم پشتیبانی می کند و در بخش تنظیمات صفحه نمایش قابلیتهایی همچون DARK MODE, EYE COMFORT, SMART RESOLUTION نیز وجود دارد

سخت افزار و نرم افزار

هواوی گوشی میان رده نوا ۷i را در بخش سخت افزاری به تراشه قدرتمند کاریران ۸۱۰ مجهز کرده است که این تراشه هفت نانومتری بر روی خودش پردازنده هشت هسته ای را همراه کرده است. برای این گوشی حافظه رم ۸ گیگابایت و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت در نظر گرفته شده است که از این میزان در ابتدای کار به ۱۰۹ گیگابایت دسترسی خواهید داشت و ضمنا این حافظه قابلیت ارتقا به ۲۵۶ گیگابایت را از طریق کارت حافظه نانو کارت هواوی دارد. حافظه رم ۸ گیگابایتی برای یک گوشی میان رده عالی بوده و اپلیکیشنهای مختلف در هواوی نوا ۷i با سرعت خیلی خوب اجرا شده و عملکرد روانی دارند ولی در بعضی موارد به ویژه موقع اسکرول کردن افت فریم مشاهده شد که البته با یک بروزرسانی نرم افزاری این ایراد مرتفع می شود.

بررسی ها نشان می دهد بازیهایی مانند کال آو دیوتی موبایل نیز در کیفیت متوسط کاملا نرم و روان اجرا می شود. بقیه اپلیکیشن های اندرویدی نیز عموما نصب شده و مشکلی ایجاد نمی شود. برای انتقال اپ های گوشی سابقتان به هواوی نوا ۷i این امکان وجود دارد که از اپلیکیشن phone clone استفاده کنید و همه اپلیکیشن های قبلی را به این گوشی هدایت کنید.

قابل ذکر است نسخه ای از هواوی نوا ۷i دارای حافظه رم ۶ گیگابایت است که در بازار اروپا عرضه می شود و رام متفاوتی از نسخه ۸ گیگابایتی روی آن نصب است از این رو بهتر است در صورت انتخاب بین دو مدل ذکر شده مدلی با رم ۸ گیگابایتی را انتخاب کنید تا برای دریافت بروزرسانی ها و امکانات متناسب با زبان فارسی با مشکلی روبرو نشوید.

ناگفته نماند با هواوی نوا ۷i  می توان به اجرای بازیهای سنگین مانند آسفالت ۹ به راحتی و با تنظیمات بالا بپردازید که این امر به لطف پرازنده گرافیکی شش هسته ای مالی G52 فراهم شده و تنها موردی که بین شما و اجرای بازی های مختلف در هواوی نوا ۷i فاصله می اندازد لزوم داشتن سرویس های موبایلی گوگل می باشد ولی اگر بازی نصبی شما به این خدمات گوگلی نیاز نداشته باشد مشکلی در این زمینه نخواهد بود.

در ادامه به بررسی بخش نرم افزاری گوشی هواوی نوا ۷i می پردازیم. سیستم عامل این اسمارتفون برپایه اندروید ۱۰ و رابط کاربری EMUI 10 می باشد. ضمنا در نبود گوگل پلی سرویس از هواوی موبایل سرویس HMS بهره می برد. رابط کاربری EMUI شناخته شده است از این رو به توصیف بیشتر آن نمی پردازیم فقط به خاطر نبود سرویس های گوگل و بالطبع فروشگاه پلی استور برای نصب اپلیکیشن ها می توانید به سمت فروشگاه های نرم افزاری دیگری مانند کافه بازار یا APK Pure بروید.

اسپیکر و امنیت

در بررسی اسپیکر گوشی هواوی نوا ۷ باید گفت تنها از یک اسپیکر بهره می برد که در قسمت پایین دستگاه قرار داردو این اسپیکر صدای نسبتا بلندی داشته ولی کیفیتی کاملا معمولی ارائه می دهد. ضمنا قرارگیری آن در لبه پایین این احتمال را به دنبال دارد که به صورت تصادفی با دستان پوشانده شود و صدایی به گوش نرسد.

گوشی هواوی نوا ۷i در بخش امنیت به دو فاکتور سنسور اثر انگشت و قابلیت شخیص چهره مجهز شده است. تست و بررسی سنسور اثر انگشت نشان داد عملکرد سریع و قابل اعتمادی دارد و قابلیت تشخیص چهره نیز خوب عمل می کند و می توان روی آن حساب کرد چرا که در نور کم یا زیاد چهره را شناسایی و قفل گوشی را باز می کند.

دوربین

در پنل پشتی گوشی هواوی نوا ۷i چهار لنز دوربین در قاب مربعی جای دارند که شامل یک لنز اصلی ۴۸ مگاپیکسلی واید محصول سونی با دریچه دیافراگم f/1.8 ، یک لنز اولتراواید ۸ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.4 و دو لنز ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق و ماکرو با گشودگی دیافراگم f/2.4 می باشد. در پنل روبرو نیز دوربین سلفی تک لنز ۱۶ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.0 حضور دارد.

 با دوربین اصلی تصاویری با رنگهای خوب ثبت می شود البته در برخی قسمتها رنگها اشباع هستند. جزئیات و شارپنس تصاویر ثبتی نیز کاملا خوب بوده و رنج دینامیکی بسیار خوب است به نحوی که کمتر به اچ دی آر نیاز پیدا می کنید. زوم این گوشی دیجیتالی بوده چرا که لنز تله فوتو حضور ندارد. عکس های پرتره زوایه دید خیلی مناسبی ندارد ولی برش سوژه از پس زمینه به خوبی صورت می گیرد. در نور کم و شب عکسها نویز دارند ولی ثبت جزئیات به خوبی انجام شده و شارپنس هم معقول است. ولی هنگامی که نایت مود فعال می شود با گوشی هواوی نوا ۷i تصاویر حرفه ای تری به ثبت می رسد.

دوربین سلفی نیز عملکرد خوبی دارد و تصاویری را با رنگ ها و جزئیات خوب به ثبت می رساند ولی شارپنس چندان خوب نیست. با این دوربین عکس های پرتره هم می توان ثبت کرد که کیفیت متوسطی دارد.

باتری

از نکات قوت گوشی هواوی نوا ۷i باتری ۴۲۰۰ میلی آمپر ساعتی آن می باشد که در این رنج قیمتی ظرفیت زیادی برای دستگاه محسوب می شود. ضمنا اثر نامطلوبی هم در وزن گوشی ندارد. با این باتری می توانید بدون نگرانی ۲ روز کامل از گوشی بهره بگیرید. ضمنا هواوی نوا ۷i از قابلیت شارژ سریع ۴۰ واتی پشتیبانی می کند و درون جعبه هم آدابتور این امر حضور دارد. توسط این آدابتور ۴۰ واتی در مدت ۲۰ دقیقه شارژ باتری از صفر به ۲۰ و در ۶۲ دقیقه به ۱۰۰ می رسد.

در لینک های مقابل می توانید بررسی گوشی نوا ۶ ،گوشی y9a و گوشی y8s را نیز مطالعه کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *