دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آرام کردن نوزاد مبتلا به کولیک با چند ترفند ساده

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

درد کولیک در واقع به صورت گریه بیش از حد و پریشانی بی دلیل نوزاد رخ می دهد که برای والدین بسیار نگران کننده و استرس زا خواهد بود. عوامل مختلفی در بروز این مشکل نقش دارند که می توانید با شناسایی آن ها و بکارگیری روش های آرام کردن نوزاد مبتلا به کولیک این مشکل بوجود آمده را رفع نموده و آن را تسکین دهید.

یکی از انواع دردها و ناراحتی هایی که در بین نوزادان شایع می باشد درد کولیک بوده که با بی قراری ها و گریه های شدید نوزاد همراه است و دلایل مختلفی باعث بروز آن می شود که البته تاکنون علت اصلی آن تشخیص داده نشده است. راهکارها و روش های موثر و مختلفی برای تسکین و رفع این نوع درد وجود دارد که در این مطلب به منظور شناخت و راهنمایی شما عزیزان راه های آرام کردن نوزاد مبتلا به کولیک را شرح داده ایم.

روش های مناسب آرام کردن نوزاد مبتلا به کولیک

کولیک یا قولنج حالتی می باشد که نوزاد بدون وجود هیچ نوع دلیل خاصی شروع به گریه کردن می کند. این گریه های غیر قابل پیش بینی در ساعت مشخصی از روز که به طور معمول اغلب در ساعات پایانی روز می باشد اتفاق افتاده و نوزاد چند ساعت پی در پی گریه می کند که شما می توانید به منظور آرام کردن نوزاد مبتلا به کولیک از روش ها و راهکارهای موثری که در این زمینه وجود دارد کمک گرفته و این مشکل را برطرف نمایید.

روش های تسکین نوزاد کولیکی

بیشترین حالت کولیک در ۶ هفتگی مراحل رشد نوزاد رخ می دهد که به تدریج تا ۳ الی ۵ ماهگی روند نزولی خود را در پیش می گیرد. گریه های مداوم ناشی از کولیک بیشتر از ۳ ساعت در طی روز و بیش از ۳ روز در طول هفته و حدود ۳ هفته به طول می انجامد. برای کم کردن ناراحتی و استرس ناشی از این نوع درد می توانید نوزاد خود را در آغوش بگیرید و کمی قدم بزنید تا بدین صورت رابطه ای گرم و صمیمی بین شما برقرار گردد و تقویت شود و از این طریق باعث تسکین و آرام شدن کودکتان شوید.

علائم کولیک :

  • گریه بسیار شدید همراه با درد و ناراحتی
  • تغییر یافتن رنگ صورت و سرخ شدن آن
  • آشفتگی و پریشان حالی کودک حتی بعد از اتمام گریه
  • گریه کردن در یک زمان مشخص به ویژه در انتهای روز
  • مشت کردن دست ها و جمع کردن پاها به سمت شکم

روش های تسکین دادن کودک مبتلا به کولیک

دلایل و عوامل ایجاد کولیک در نوزاد :

  • دستگاه گوارشی تکامل نیافته
  • عوامل استرس زا و نگران کننده
  • اختلال در خوردن غذا
  • تعادل نداشتن تعداد باکتری های سالم درون لوله گوارشی
  • شکل ابتدایی میگرن در دوره نوزادی
  • انواع حساسیت های غذایی یا عدم هضم غذاهای مختلف

روش های مختلف تسکین نوزاد کولیکی

راهکارهای تسکین و آرام کردن کودک مبتلا به کولیک

قبل از استفاده از هر نوع روشی برای رفع این مشکل بهتر است که در ابتدا از عدم وجود هر نوع بیماری و عارضه پزشکی که در گریه نوزاد تاثیرگذار بوده به خوبی مطمئن شوید و سپس در صورت تایید کولیک نوزاد خود می توانید از توصیه هایی که پزشک ارائه می دهد بهره ببرید و نوزاد خود را آرام نمایید که در ادامه به مواردی از آن ها اشاره کرده ایم.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

ماساژ دادن :

امکان دارد که ماساژ دادن نوزاد برایش لذت بخش باشد ولی باید نوع واکنش او را نیز زیر نظر بگیرید. همچنین احتمال دارد که ماساژ او را بیش از اندازه تحریک نموده چرا که تاثیرگذار بودن ماساژ از نظر علمی برای رفع کولیک هنوز به اثبات نرسیده است. باید به این نکته دقت نمایید که ماساژ دادن برای کودکانی که دچار ریفلاکس می باشد راهکار مناسبی نمی باشد.

ایجاد محیطی آرام و ساکت :

بعضی از کودکان با ایجاد سروصدا و یا حرکات و فعالیت های مختلف آرام می شوند در حالی که بعضی از آن ها به تحریک کمتری احتیاج دارند و نسبت به فضای ساکت، آرام و تاریک واکنش بهتری نشان می دهند.

روش های آرام کردن نوزاد مبتلا به کولیک

استحمام نوزاد :

ممکن است که نوزاد در هنگام ناله زدن و گریه کردن با یک حمام آب گرم تسکین یافته و ذهنش آرام بگیرد. بعضی از کودکان نسبت به پاشیدن آب بر روی بدنشان آرامش پیدا می کنند و امکان دارد که کودک با ایجاد ضربه های موزون و صدا دار آرام گرفته و لذت ببرد.

پیچاندن نوزاد :

یکی دیگر از روش های آرام کردن نوزاد مبتلا به کولیک پیچاندن کودک درون یک تکه پارچه نخی نازک در بعضی از اوقات روز است که می تواند در کاهش استرس و نگرانی نوزاد بسیار کمک کننده باشد. همچنین می توانید در زمان شیردهی نیز در صورتی که کودکتان گریه می کند برای آرام کردن او از این روش استفاده نمایید. در صورت تمایل می توانید پیش از آغاز گریه های کولیک نوزاد خود را داخل یک قنداق فرنگی بپیچانید این عمل باعث تسکین او شده و همچنین موجب می شود که کودک به خواب برود ولی باید به منظور کاهش خطر ناشی از غلت زدن نوزاد کاملا به او نظارت داشته باشید.

راهکارهای آرام کردن نوزاد مبتلا به کولیک

ایجاد صداهای آرام و ملایم :

نوزادان در واقع از شنیدن صداهایی که تپش قلب مادر و محیط داخل رحم را برای آن ها یادآوری می کند لذت می برند. کودک شما احتمال دارد که با شنیدن صداهای مختلفی همچون صدای جاروبرقی، ماشین لباسشویی و … آرام گیرد. همچنین می توانید با پخش صداها و موسیقی های مختلفی همچون صدای باران و انواع صداهای طبیعی باعث آرام شدن نوزاد خود شوید.

استفاده از محصولات پروبیوتیک :

کودکانی که دچار کولیک می شوند امکان دارد که در مقایسه با کودکان دیگر باکتری های روده ای نسبتا متفاوتی داشته باشند. طبق تحقیقات انجام شده مشخص شده است که پروبیوتیک ها باعث کم شدن نشانه های کولیک در کودکانی می شود که با استفاده از شیر مادر تغذیه می شوند.

شیوه های تسکین نوزاد کولیکی

تسکین درد ایجاد شده در اثر نفخ :

نفخ در واقع موجب کولیک کودک نمی شود ولی بعضی از کودکان دچار کولیک از وجود نفخ نیز زجر می کشند چرا که کودکان در هنگام گریه کردن به طور معمول هوا را می بلعند. در زمانی که به نوزاد شیر یا غذا می دهید او را به صورت نشسته قرار داده و به طور مرتب آروغ او را گرفته تا درد ایجاد شده در اثر نفخ کاهش یابد. در صورت تجویز پزشک می توانید از قطره ضدنفخ نیز استفاده نمایید.

حالت های بدنی مختلف :

امکان دارد که کودک در آغوشتان به صورت خوابیده احساس راحت تری داشته باشد و یا احتمال دارد که یک وضعیت عمودی را بیشتر بپسندد. بنابراین زمانی که نوزادتان احساس ناراحتی می کند می توانید حالت های بدنی مختلف را امتحان کرده و یک وضعیت بدنی مناسب را که او ترجیح می دهد انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که از گذاشتن کودک بر روی شکم شدیدا اجتناب نمایید.

شیوه های تسکین کودک مبتلا به کولیک

امیدواریم که در مطلب ارائه شده با روش ها و راهکارهای مناسب و موثر آرام کردن نوزاد مبتلا به کولیک به طور کامل آشنا شده باشید و در هنگام مواجهه با چنین مشکلی بتوانید با بکار بردن روش های گفته شده نوزاد خود را آرام کرده و مشکل بوجود آمده را رفع نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *