دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان کولیک نوزاد یک ماهه و آنچه باید بدانید

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۹ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

کولیک یا قولنج در واقع حالتی می باشد که نوزاد سالم بوده و بدون وجود هیچ دلیلی شروع به گریه کردن می کند که این گریه غیرقابل تحمل و غیرمنتظره امکان دارد چند ساعت در روز و چند روز در هفته ادامه داشته باشد. این نوع درد از هفته دوم نوزادی آغاز شده و تا نزدیک ۳ ماهگی دوام دارد که شما می توانید با شناخت راه های درمان کولیک نوزاد یک ماهه در هنگام مواجهه با چنین مشکلی آن را به راحتی تسکین داده و رفع نمایید.

یکی از انواع دردهای شایع دوران نوزادی که در کودکان بروز پیدا می کند و با گریه های شدید همراه است درد کولیک می باشد که در واقع یک نوع بیماری خوش خیم به حساب آمده و به طور تقریبی در بین ۱۰ الی ۴۰ درصد نوزادان رخ می دهد. تاکنون دلیل و علت مشخصی در رابطه با کولیک نوزادان پیدا نشده است ولی می توان با ترفندها و راهکارهایی این مشکل بوجود آمده را برطرف نمود. در همین زمینه در این مطلب به جهت آشنایی و راهنمایی شما عزیزان به بررسی علائم و روش های مختلف درمان کولیک نوزاد یک ماهه پرداخته ایم.

روش های موثر درمان کولیک نوزاد یک ماهه

کولیک نوزادان نوعی بیقراری و حالت آشفتگی بوده که گریه های غیرقابل پیش بینی نوزاد را به همراه دارد. کولیک در واقع حمله ای از گریه نوزاد بوده که بر اثر آن کودک بخاطر درد شکمی شدیدا گریه می کند. دلایل و عوامل زیادی در بروز کولیک نوزاد نقش دارند که با شناخت آن ها و همچنین با یادگیری راه های درمان کولیک نوزاد یک ماهه می توان به راحتی این مشکل را رفع نمود.

نحوه رفع و درمان کولیک نوزاد

به طور کلی قولنج نوزاد در طول روز به میزان ۳ ساعت و در طول هفته به مدت ۳ روز و حدودا ۳ هفته به طول می انجامد. تاکنون علت اصلی کولیک مشخص نشده است ولی برخی از متخصصان عقیده دارند که عواملی نظیر ملتهب بودن سیستم گوارش، ریفلاکس معده کودک، تغذیه نامناسب مادر، تحمل نکردن و عدم هضم لاکتوز شیر گاو، بالا رفتن ترشح سرتونین، سیگار کشیدن مادر و … باعث بوجود آمدن چنین حالتی می شود.

علل ایجاد کولیک در کودکان :

  • نوزادان یک سیستم به منظور تعادل میان محیط و صدا دارند که در هنگام یک ماهگی این سیستم را از دست می دهند و در واکنش به محیط حساسیت بیشتری از خود نشان می دهند که برخی مواقع آن ها را دچار سردرگمی می کند و به همین دلیل نوزاد برای تخلیه استرس و مدیریت نمودن محیط شروع به گریه کردن می کند.
  • بازگشت اسید در نوزادان برخی مواقع موجب ایجاد کولیک می شود که این عمل بخاطر این است که اسفنکتر پایینی مری در نوزادان هنوز رشد کافی نداشته و به تکامل نرسیده است.
  • رشد و تکامل دستگاه گوارش که با منقض شدن ماهیچه ها همراه می باشد.
  • وجود هورمون هایی که باعث درد و ایجاد ناراحتی در معده و خستگی می شود.
  • انواع عفونت ها
  • وجود فشار و ملتهب شدن مغز و دستگاه عصبی
  • حساسیت و آلرژی داشتن نسبت به برخی غذاها و خوراکی ها

طریقه برطرف کردن کولیک نوزاد

نشانه های کولیک در کودکان :

از جمله نشانه های کولیک نوزاد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • گریه های زیاد در طول روز در یک زمان معین و بدون وجود هیچ دلیل خاصی
  • گریه کردن با صدای بسیار بلند همراه با جیغ
  • بیقراری و پریشانی نوزاد حتی پس از اتمام گریه
  • ایجاد اختلال در خوابیدن و خوردن
  • تغییر یافتن رنگ صورت و سرخ شدن آن
  • مشت کردن دست ها و کشیدن پاها به سمت داخل
  • بستن کامل چشم ها و یا باز کردن آن ها

شیوه های رفع و درمان کولیک کودک یک ماهه :

۱- بهتر است که مادران تا جایی که امکان دارد با استفاده از شیر خود کودکشان را تغذیه نمایند چرا که کودکانی که شیر مادر می خورند نسبت به کودکانی که تغذیه آن ها با استفاده از شیشه شیر انجام می شود به میزان کمتری دچار کولیک می شوند.

  •  آرون گروپس

شیوه های از بین بردن کولیک نوزاد

۲- سعی کنید که بعد از شیر دادن به نوزاد حتما باد گلوی او را بگیرید. گرفتن آروغ نوزاد بدون در نظر گرفتن زمان شیردهی باعث کاهش ناراحتی ایجاد شده توسط کولیک خواهد شد. بدین ترتیب بعد از هر بار شیردهی نوزاد خود را بر روی شانه خودتان بگذارید و خیلی آرام پشت او را مالیده و به آن ضربه بزنید تا در نهایت آروغ بزند و از این طریق هر نوع هوای اضافی از معده کودک تخلیه خواهد شد.

۳- یکی دیگر از روش های درمان کولیک نوزاد یک ماهه ماساژ دادن معده کودک در راستای عقربه های ساعت و حلقه زانو به طرف معده است که باعث تسکین کودک می شود. به همان شکلی که نوزاد خود را برای خارج کردن باد معده ماساژ می دهید به همان صورت کودک را ماساژ دهید. توجه داشته باشید که حمام کردن نوزاد داخل آب گرم نیز روشی بسیار خوب برای تسکین کودک خواهد بود.

طریقه رفع و بهبودی کولیک نوزاد

۴- تا جایی که امکان دارد تعداد دفعات شیردهی را بالا ببرید به طوری که در هر بار میزان کمی شیر به نوزاد خود بدهید. چرا که برخی از پزشکان اعتقاد دارند که زیاد بودن حجم شیر و یا سایر مایعات درون معده نوزاد باعث بوجود آمدن درد کولیک خواهد شد.

۵- در روزهای پایانی زندگی نوزاد درون رحم فضای اطرافش گرم، تاریک و نرم می باشد و زمانی که متولد می شود با فضایی جدید رو به رو خواهد شد که این نوع تغییر و انتقال قطعا برای او سخت و ناراحت کننده خواهد بود. نزدیکی و گرما تا حدودی می تواند کولیک را برطرف نماید. طبق تحقیقات انجام شده تماس داشتن پوست با پوست می تواند بر روی ضربان قلب، تنفس کودک، قند خون، دما و فشار خون تاثیر گذاشته و آن ها را کنترل نماید و همچنین در بهبودی خلق و خو نیز نقش دارد.

۶- پخش کردن یک نوع موسیقی آرام راهی برای آرامش بخشیدن به کودک و رفع این مشکل است. این کار در واقع ذهن کودک را درگیر و مشغول می کند. خواندن لالایی و موسیقی نیز باعث منحرف شدن ذهن کودک می شود.

شیوه درمان قولنج کودک یک ماهه

درمان خانگی کولیک نوزاد

یکی از روش هایی که می توانید برای درمان کولیک نوزاد یک ماهه بکار گیرید و آن را بهبود بخشید استفاده از درمان های خانگی می باشد که باید زیر نظر پزشک انجام گیرد و می توانید به راحتی با استفاده از مواد طبیعی این مشکل را رفع نمایید.

استفاده از پروبیوتیک ها :

با توجه به این که دستگاه گوارش نوزاد در حال تکامل و بلوغ می باشد بنابراین باکتری های مفیدی که دستگاه گوارش به منظور هضم مواد غذایی به آن ها احتیاج دارد را به اندازه کافی و لازم ندارد. پروبیوتیک ها در واقع در رفع این مشکل کمک کننده بوده و به طریقی باعث بالا رفتن میزان رشد باکتری های مفید روده می شوند. پروبیوتیک ها همینطور موجب کم شدن میزان التهاب روده شده و مانع از ایجاد گازها در روده می شوند. در کودکان مبتلا به کولیک امکان دارد که پروبیوتیک موجود در شیر مادر برای حفاظت پرزهای معده کافی نباشد که می توان با دادن ماست به کودک این مشکل را رفع نمود. باکتری های خوبی به اسم لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس در ماست وجود دارد که در بهبودی کولیک نوزاد موثر می باشد.

شیوه های از بین بردن کولیک نوزاد

استفاده از روغن زیتون :

روغن زیتون دارای یک نوع اسید چرب به اسم اسید اولئیک است که در تقویت پوست کودک نقش بسزایی دارد. ماساژ دادن نوزاد به طور مرتب با استفاده از روغن زیتون باعث حفاظت از استخوان ها و مقاومت ماهیچه ها می شود. همچنین ماساژ دادن قسمت شکم کودک به صورت دورانی و ملایم می تواند باعث رفع نفخ، التهاب و یبوست گردد. برای این کار کمی روغن زیتون را گرم نمایید و بعد آن را به دست های خود مالیده و خیلی آرام در جهت عقربه های ساعت شروع به ماساژ دادن نمایید. قسمت لگن و پاهای نوزاد را نیز به طور کامل ماساژ دهید و بعد از تمام شدن ماساژ کودک خود را به حمام آب گرم ببرید.

روش های خانگی درمان کولیک نوزاد یک ماهه

بکار بردن نعنا :

یک نوع روش درمان خانگی کولیک نوزاد یک ماهه استفاده از نعنا می باشد. نعنا در واقع از خاصیت ضد اسپاسم برخوردار است که برای کم کردن اسپاسم روده در کودکان و همچنین برای رفع کولیک در نوزادان بسیار مفید و موثر می باشد. برای این کار حدود یک قاشق چای خوری از نعناع خشک را درون یک لیوان آب داغ ریخته و صبر کنید تا نزدیک به ۱۰ الی ۱۵ دقیقه باقی بماند. بعد از این که کمی ولرم شد آن را به نوزاد خود بدهید و حتی مادران شیرده نیز می توانند برای بهبودی مشکل نوزاد خود یک فنجان چای نعناع بنوشند تا در نهایت کولیک نوزاد برطرف شود.

بکار بردن ریحان :

ریحان یک نوع گیاه معطر بوده که دارای مقدار فراوانی اوژنول است و همچنین دارای خاصیت ضد اسپاسم و آرام کننده می باشد که در رفع این مشکل بسیار کمک کننده می باشد. برای این کار حدود یک قاشق چای خوری برگ ریحان خشک شده را درون یک فنجان آب داغ به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه قرار داده و بعد مادر شیرده می تواند چای آماده شده را بنوشد.

نحوه درمان کولیک نوزاد یک ماهه

در مطلب ارائه شده شما عزیزان را با انواع روش های مختلف و کاربردی درمان کولیک نوزاد یک ماهه آشنا کردیم که امیدواریم مورد پسندتان قرار گرفته باشد و از آن بهره مند شده باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *