دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

زور زدن نوزاد نشانه چیست؟

  • منصوره رمضان زاده
  • ۱۲ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

زور زدن نوزاد به دلایل گوناگونی همچون وضعیت جسمی کودک، نداشتن توانایی لازم در دفع گازهای شکمی، نوع رژیم غذایی مادر و … بستگی دارد که امکان دارد بیشتر کودکان را درگیر کند و برای پدر و مادر استرس زا و نگران کننده باشد.

یکی از معضلاتی که امکان دارد اغلب کودکان به آن دچار شوند زور زدن آن ها در زمان های مختلف است که دلایل و عوامل مختلفی در بروز این مشکل نقش دارند. این امر کاملا طبیعی بوده ولی تا جایی که ممکن است باید در زمان مناسب تشخیص داده شده و درمان گردد. بدین منظور قصد داریم در این مطلب به جهت آگاهی و راهنمایی شما عزیزان دلایل اصلی و مهم زور زدن نوزاد را به طور کامل شرح دهیم.

علل اصلی زور زدن نوزاد

به طور کلی کودکان در محدوده سنی ۲ تا ۵ سال به این معضل مبتلا می شوند و اغلب این موضوع باعث نگرانی و درگیری فکری والدین شده است. زور زدن نوزاد اتفاقی عادی و موقتی بوده که ممکن است برای تمامی نوزادان در زمان خواب، شیر خوردن و یا حتی در زمان دفع مدفوع رخ بدهد. باید توجه داشته باشید در صورتی که این عمل مدت زمان بیشتری طول کشید قطعا غیر عادی بوده و نوزادتان به طور احتمال مبتلا به بیمارهای مختلفی همچون کولیک می باشد.
بهتر است بدانید عمل زور زدن کودک به طور معمول همراه با دردهای شکمی و دل درد شدیدی می باشد که اغلب در ساعات پایانی روز و در زمان شب اتفاق می افتد. مجموعه اختلالاتی که در ذهن یک کودک رخ می دهند می تواند دلیل مهمی در ایجاد این مشکل باشد. بنابراین والدین می توانند با شناسایی عوامل بوجود آورنده این معضل و آگاهی نسبت به آن ها مشکل ایجاد شده را به راحتی کنترل و درمان نمایند.
علل اصلی زور زدن نوزاد
همانطور که گفتیم دلایل و عوامل مختلفی در بروز این عارضه نقش دارند که می توانید با داشتن اطلاعاتی در این زمینه این درد را تسکین داده و باعث آرام شدن فرزند خود شوید. در ادامه موارد مختلفی از این دلایل را شرح داده ایم.

نوع رژیم غذایی مادر :

تمامی مادران آگاهی لازم در این زمینه را دارند که اگر در زمان شیر دادن تغذیه مناسب داشته باشند قطعا کودک سالمی پرورش خواهند داد. در زمان شیردهی تغذیه و برنامه غذایی مادر از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد به طوری که سلامتی نوزاد به آن وابسته بوده و رابطه مستقیمی با آن دارد. به همین خاطر ضروری می باشد که مادران از خوردن مواد غذایی نفاخ که اثر مستقیمی در بروز گازهای روده ای در نوزاد دارد تا حد امکان اجتناب نمایند. مصرف مواد غذایی مختلفی همچون انواع حبوبات، لبنیات، کلم، ماهی و … در این دوران توصیه نمی شود به ویژه در زمان ۴ ماهگی کودک که خطر ابتلا به دردهای شکمی یا همان کولیک افزایش می یابد.

روش های بهبودی و رفع زور زدن کودک

طریقه شیردهی کودک :

از جمله مسائلی که مادران باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند نحوه صحیح گذاشتن سینه در دهان کودک است. به طور کلی اگر نوزاد به صورت صحیح در برابر سینه مادر قرار گرفته نشود و همه یا مقدار زیادی از قسمت قهوه ای رنگ سینه مادر را به داخل دهان خود نکشد در نتیجه هوای زیادی داخل معده او شده و وجود این هوا موجب بروز دل درد و زور زدن کودک در زمان خواب می شود.

شیردهی به صورت مداوم :

شیردهی به صورت پی در پی به کودک علاوه بر این که برای کودک مفید نبوده بلکه حتی مضر نیز می باشد. کودکی که به تازگی متولد شده است توانایی زیادی برای مکیدن سینه مادر ندارد و همین امر موجب شده به جای خوردن شیر هو را ببلعد. در نتیجه هوا وارد روده هایش شده و موجب دردهای شکمی زیادی می شود و همین مسئله کودک را مجبور به زور زدن می کند. همچنین باید بدانید که شیردهی کم به نوزاد موجب شده کودک از شدت گرسنگی شروع به مکیدن انگشتانش نماید و هوا را کم کم ببلعد و در نتیجه دچار شکم درد شود.

نشانه های زور زدن کودک

ایجاد درد به دلیل وجود گاز در روده :

به طور کلی گاز در پی وجود یک بیماری یا نوعی اختلال تشکیل نمی گردد ولی به خاطر این که روده کودک ساختار ضعیفی دارد و هنوز به طور کامل تکامل نیافته است در نتیجه میکروب های مفید درون روده با یکدیگر ترکیب نشده و در نهایت گازها در قسمت های خاصی از روده و معده تجمع یافته و از وارد شدن شیر به درون معده و روده ممانعت می کنند که در نتیجه موجب بروز درد های شکمی می شود.

  •  آرون گروپس

علل زور زدن نوزاد

وجود تحریکات حسی :

تمامی کودکان در آغاز تولدشان مجموعه ای از تماس ها، بوها، مزه ها، صداها و نورها را احساس می کنند و در طی چند هفته راه های عصبی مغزشان شروع به رشد و تکامل می کنند. به تدریج افراد، اشیا و حوادث در ذهن و فکر او تشکیل می گردد. حس بینایی تکامل پیدا کرده و در نهایت فضا و دنیایی جدید را کشف می کنند و همین موضوع موجب واکنش آن ها نسبت به محیط و حوادث مختلف می گردد. در نتیجه تحریکات ایجاد شده موجب نق نق زدن نوزاد و گریه کردن او می شود که بستر را برای بلعیدن هوا توسط کودک آماده می کند که در نتیجه بلع هوا نیز موجب بوجود آمدن گازهای روده ای و ایجاد درد می گردد.

علت اصلی زور زدن کودک

بروز بیماری کولیک :

زمانی که نوزادتان به دردهای شکمی مبتلا می گردد قسمت شکم او سفت شده و پاهایش را جمع می کند. در این وضعیت اگر با دقت بیشتری گوش دهید متوجه خواهید شد که صداهایی از روده کودک شنیده می شود. این امر نشان دهنده این است که کودکتان در دفع کردن گازهای بوجود آمده در روده هایش دچار مشکل شده است که در واقع دچار کولیک یا درد شکمی شده است. کولیک در واقع علت اصلی زور زدن کودک است. برای رفع کولیک نوزاد بهترین کار این است که پس از هر دفعه شیردهی کودک را خوابانیده و آروغ او را بگیرید

نحوه رفع و بهبودی مشکل زور زدن کودک

به منظور جلوگیری از درد شکمی نوزاد مادر باید بعد از شیردهی و در حین انجام آن کودک را در آغوش بگیرد تا هوایی که به روده هایش ورود پیدا کرده است خارج گردد و اگر گاز ایجاد شده خارج نشود مادر باید بدن او را به آرامی مالش دهد و همینطور می تواند پاهای کودک را به طرف شکم او خم کند تا بدین صورت باعث خروج گاز شود. باز کردن پاهای کودک و گذاشتن او به شکل دمر بر روی پاهای مادر نیز می تواند در این زمینه کمک کننده باشد و به نوعی موجب آرام شدن کودک شود.

نحوه رفع و بهبودی زور زدن کودک

در این مطلب به معرفی انواع دلایل و عوامل اصلی زور زدن نوزاد و همچنین نحوه درمان آن پرداختیم که امیدواریم مورد پسندتان قرار گرفته باشد و برایتان سودمند بوده باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *