دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

درمان آبریزش بینی نوزاد با این اقدامات طلایی

  • منصوره رمضان زاده
  • ۳ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

آبریزش و گرفتگی بینی مشکلی شایع و آزار دهنده در زمینه سلامت و مراقبت از کودکان بوده که به دلایل مختلفی امکان دارد رخ بدهد ولی می توان با تشخیص علل موثر در بروز آن و با بهره مندی از روش های موثر درمان آبریزش بینی نوزاد مشکل پیش آمده را رفع نمود.

از جمله مشکلات رایجی که امکان دارد برای نوزادان و کودکان پیش بیاید آبریزش بینی می باشد که در این وضعیت حفره های بینی با استفاده از مایع مخاطی کاملا پر می شوند و عوارض مختلفی را به دنبال دارد به همین خاطر نیاز است که والدین در هنگام بروز چنین مشکلی مراقبت های لازم را از کودک خود داشته باشند. در همین راستا سعی داریم در این مطلب به جهت آگاهی و راهنمایی شما عزیزان دلایل و راه های درمان آبریزش بینی نوزاد را مورد بررسی قرار دهیم.

نحوه درمان آبریزش بینی نوزاد

با توجه به این که کودکان سیستم ایمنی ضعیف و تکامل نیافته ای دارند بنابراین در اثر لمس اشیا و قرار گرفتن در معرض انواع آلودگی ها سلامتی آن ها تحت تاثیر قرار گرفته و مستعد ابتلا به انواع بیماری ها و مشکلات مختلف می شوند که در این زمینه می توان به آبریزش بینی اشاره کرد و در صورت مبتلا شدن کودک والدین باید با بکارگیری روش های درمان آبریزش بینی نوزاد به رفع و توقف این عارضه بپردازند.

علل اصلی آبریزش بینی نوزاد

آبریزش بینی در واقع در اثر بالا رفتن میزان مخاط در سینوس و حفره بینی رخ می دهد که این وضعیت در نتیجه واکنش بدن به ویروس های سرماخوردگی و آنفولانزا، انواع عوامل تحریک کننده و آلرژی زا می باشد. دلایل رایج بروز این عارضه سرماخوردگی، عفونت های سینوسی و تغییرات و شرایط آب و هوایی می باشند. در صورتی که این مشکل در زمان مناسب درمان و رفع نگردد امکان دارد موجب بروز عوارضی همچون ایجاد سرفه، سردرد، گوش درد، اختلال در خواب، عطسه، معده درد و اختلال در اشتها گردد. والدین بایستی در روند درمان کودک صبور و شکیبا باشند چرا که دارو این عارضه را از بین نمی برد و در طی یک روز آبریزش رفع نمی گردد.

مهمترین دلایل آبریزش بینی نوزاد

دلایل مهم بروز این عارضه

عوامل مختلفی وجود دارند که باعث بروز این مشکل می شوند که در ادامه به معرفی آن ها پرداخته ایم.

قرارگیری در موضع هوای سرد :

در صورتی که فرزند شما آبریزش بدون علائم دیگر را دارد می تواند به دلیل قرار گرفتن در معرض هوای سرد و یا مصرف غذاهای تند باشد.

  •  آرون گروپس

حساسیت :

آبریزش بینی در وضعیت آلرژی به طور معمول همراه با عطسه و یا قرمزی و خارش چشم می باشد.

وجود سرماخوردگی :

کودک ابتلا یافته به آبریزش ناشی از سرماخوردگی نشانه هایی همچون تب ضعیف، گلودرد، عطسه، سرفه و آبریزش چشم را در خود دارد.

نحوه درمان آبریزش بینی نوزاد

گیر افتادن یک شی خارجی در بینی :

در صورتی که جسمی درون بینی کودک گیر افتاده باشد آبریزش به همراه تراوشات خونی و همچنین با بروز درد می باشد. رایج ترین دلیل بروز آبریزش بینی در بچه ها سرماخوردگی می باشد و داروهای بدون تجویز بسیاری وجود دارد که مخاط ایجاد شده ناشی از آبریزش بینی را خشک می کنند.

گرفته شدن بینی کودک تازه به دنیا آمده :

در صورتی که کودک شما آبریزش بینی بدون علامت را دارد امکان دارد به دلیل وجود مخاط در سیستم او باشد که در بدن او تجمع یافته است.

وجود آنفولانزا :

آنفولانزا در واقع حالتی شدیدتر از سرماخوردگی می باشد و آبریزش ناشی از آن به همراه نشانه هایی همچون تب و لرز، گلو درد، درد عضلات مختلف، سرگیجه و بی اشتهایی می باشد.

نحوه بهبودی و درمان آبریزش بینی نوزاد

روش های بهبود و درمان آبریزش بینی

در ادامه مواردی مهم و موثر از انواع شیوه های رفع و بهبودی این عارضه را در اختیارتان قرار داده ایم.

دادن مایعات فراوان به نوزاد :

به طور معمول آبریزش بینی در کودکان به دلیل یک عفونت ویروسی یا پاسخ آلرژی زا ایجاد می شود. بدون در نظر گرفتن دلیل ایجاد آبریزش بینی خوردن مایعات زیاد می تواند امکان گرفتگی بینی را به حداقل برساند. اغلب نوزادان بیشتر از آبریزش دچار گرفتگی بینی می شوند. بدین ترتیب خوردن زیاد شیر مادر و یا شیر خشک می تواند در پیشگیری از این وضعیت کمک کننده باشد. در رابطه با مصرف آب توسط کودکتان با پزشک صحبت نمایید.

استفاده از قطره سالین و بالب ساکشن :

از جمله درمان هایی که امکان دارد برای پدر و مادر ناراحت کننده باشد ساکشن است. در اکثر موارد آبریزش بینی در بچه ها به دلیل عفونت های ویروسی سیستم تنفسی فوقانی و یا سرماخوردگی می باشد که با استفاده از بالب ساکشن یا وسایل مشابه می توان مخاط اضافه را از بینی کودک پاکسازی کرد. سعی کنید از این شیوه قبل از غذا خوردن فرزندتان استفاده نمایید تا او خیلی راحت بتواند تنفس کند و غذایش را بخورد.

شیوه های موثر رفع آبریزش بینی نوزادان

بکارگیری ژله پترولیوم یا وازلین :

در صورتی که بخش زیرین بینی کودکتان تحریک می گردد میزان کمی از وازلین را بر روی آن مالیده تا از رطوبت دائم آن ممانعت نمایید. به این صورت فرزندتان حس آرامش خاطر زیادتری خواهد داشت.

استفاده از محلول آب نمک :

از جمله موثرترین روش های درمان آبریزش بینی نوزاد استفاده از آب نمک می باشد چرا که بکار گرفتن آن موجب شل شدن مخاط و خارج شدن آسان آن می شود. همینطور مجاری تنفسی نیز کاملا تمیز می گردد و کودک تنفس راحتی خواهد داشت.

برای این کار محلول آب نمک را با کمک یک چهارم قاشق چای خوری نمک و به همراه یک لیوان آب در حال جوش آماده نمایید و اجازه دهید در هوای آزاد خنک شود. سپس چند قطره از آن را درون بینی نوزاد ریخته و سر کودک را به سمت بالا نگه دارید. با گرفتن یکی از سوراخ های بینی مایع مخاطی سوراخ دیگر را تخلیه نمایید. این عمل را برای سوراخ دیگر نیز اجرا نمایید. این عمل را روزانه سه مرتبه انجام بدهید.

طریقه درمان آبریزش بینی کودک

بالا نگه داشتن سر نوزاد :

بالا آوردن سر کودکتان کمک می کند که مخاط اضافه خارج شود. به منظور این کار می توانید جسمی را در زیر سر او گذاشته و در صورتی که در این حالت حس راحتی نداشت می توانید برای مدت کمی او را در صندلی ویژه نوزاد بخوابانید. البته در این وضعیت بایستی به طور مرتب مراقب او باشید.

استفاده از دستگاه رطوبت ساز سرد :

این نوع دستگاه ها موجب بالا رفتن میزان رطوبت در محیط اتاق می شوند. این امر سبب ایجاد رطوبت در سینوس های کودکتان شده و از گرفته شدن بینی بخصوص در زمان شب ممانعت می کند. سعی کنید همیشه این دستگاه را به طور مرتب پاکسازی نمایید چرا که تمیز نکردن آن می تواند سبب رشد یافتن مخمرها در آن شود. این نکته را در نظر داشته باشید که از دستگاه های رطوبت ساز گرم استفاده نکنید چرا که احتمال سوختگی در اثر آن ها وجود دارد.

شیوه های رفع آبریزش بینی کودک

در مطلب ارائه شده روش هایی موثر و کاربردی برای درمان آبریزش بینی نوزاد در اختیارتان قرار دادیم که امیدواریم نهایت استفاده را از آن برده باشید. همچنین در لینک های مقابل می توانید نحوه درمان نفخ نوزاد و درمان سرماخوردگی نوزاد را مشاهده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *