دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

چگونگی کاشت و پرورش گل کوردیلین در خانه

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۹ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که کاشت و پرورش کوردیلین چندان پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله با اصول کشت، پرورش و حتی نگهداری گیاه به خوبی آشنا شوید با ما همراه باشید.

به طور کلی کوردیلین از دسته گیاهان همیشه سبز می باشد که دارای برگ هایی بسیار زیبا است که امروزه در فضای خانه و یا بیرون مورد کشت قرار می گیرد. البته که نگهداری و پرورش گل کوردیلین در فضای آپارتمان شرایط ویژه خود را می طلبد و به همین خاطر اگر از دسته کسانی هستید که وقت کافی برای رسیدگی به گیاه خود را ندارید توصیه می کنیم برای نگهداری گیاه در فضای خانه از کوردیلین استفاده نکنید.

آشنایی با پرورش گل کوردیلین

بهتر است بدانید که کوردیلین در واقع از دسته گیاهان آپارتمانی پرطرفدار محسوب می شود که بومی مناطق جنوبی شرق آسیا است. در واقع کوردیلین گیاهی رطوبت دوست می باشد که دارای برگ هایی نیزه ای به رنگ سبز تیره و براق خواهد بود که حاشیه آن قرمز و متمایل به ارغوانی خواهد بود. توجه داشته باشید که این گیاه اگر در شرایط ایده آل قرار بگیرد می تواند تا ارتفاع ۴ متر به خوبی رشد نماید و این مقدار در فضای گلدان حدودا به یک متر خواهد رسید. توجه داشته باشید که گل کوردیلین استرالیش به رنگ زرد و قرمز مشاهده می شود که میوه های قرمز با مصرف خوراکی و کاربردی دارد. توجه داشته باشید که این گیاه مخصوص نواحی گرم و مرطوب بوده و در فضای آپارتمان نیز بایستی رطوبت نسبی هوا بسیار زیاد باشد تا به خوبی رشد نماید. جالب است بدانید که کوردیلین با نام های دیگری مانند کوردلینا و اژدهای آتشین نیز شناخته می شود و بسیاری از روستاییان مناطقی که این گیاه بومی آن است از برگ های کوردیلین برای ساخت خانه و یا نگهداری مواد غذایی استفاده می کنند و عقیده دارند که برگ های این گیاه خوش شانسی می آورد. کوردیلین گیاهی همیشه سبز محسوب می شود که دارای برگ های درشت نیزه ای به رنگ سبز تیره و براق است و دمبرگ های آن نیز در رنگ های سبز تیره مایل به کرمی مشاهده می شوند.

چگونگی پرورش گل کوردیلین

دستورالعمل کاشت کوردیلین:

توجه داشته باشید که کاشت و تکثیر گیاه کوردیلین از طریق سه روش تکثیر پاجوش ها، تکثیر با بذر و تکثیر با قلمه زنی انجام می گیرد که در ادامه به بیان هر کدام به صورت مجزا پرداخته ایم:

تکثیر با پاجوش: به طور کلی این گیاه به دلیل داشتن ریزوم قادر به تولید پاجوش خواهد بود که به همین خاطر می توان آن ها را از گیاه مادری جدا نمود و به صورت مستقیم کشت کرد. در هر زمان از سال نسبت به جذاسازی پاجوش ها می توان اقدام کرد البته که تنها در اواخر فصل زمستان و یا اوایل بهار این عمل توصیه می شود. برای انجام این روش بایستی گیاه را در فضای گلدان خارج نمایید و با استفاده از وسیله ای تیز پاجوش ها را از گیاه مادری جدا نمایید.

کاشت بذر: برای انجام این روش بایستی بذر ها را در اواخر تابستان تا اوایل زمستان کشت نمایید. بذور بر روی بستری که بافت سبکی دارد مانند ترکیب پیت ماس و پرلیت قرار می گیرند و روی آن ها به ارتفاع ۰.۵ سانتی متر پیت ماس ریخته می شود. توجه داشته باشید که بستر کشت مادام باید مرطوب باشد و اغلب گیاهان جوانی که حدود ۸ تا ۱ سانتی متر طول داشته اند می توانند به گلدان های جداگانه و مستقی منتقل شوند.

قلمه زنی با ساقه: به طور کلی از تمامی قسمت های ساقه می توان قلمه تهیه کرد که در ابتدا بایستی اولین برش را از زیر ناحیه رویش برگ ها ایجاد نمود. در واقع قلمه ها را بایستی در بستری سبک که رطوبت را نیز به خوبی نگه می دارد و در عین حال زهکشی خوبی دارد بکارید. توجه داشته باشید که گذاشتن قلمه های این گیاه درون آب نتیجه خوبی نخواهد داشت. پس از قرار دادن قلمه ها درون بستر کشت بهتر است گلدان را مکانی گرم، مرطوب و با نور ملایم و بدون نور مستقیم آفتاب قرار دهید. با کاشت عمیق قلمه ها قطعا گیاهی کوتاه قامت در آینده خواهید داشت که از نظر ظاهری پرپشت تر به نظر خواهند آمد.

  •  آرون گروپس

دستورالعمل کاشت کوردیلین

شرایط مورد نیاز برای پرورش کوردیلین:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که بایستی شما آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از اصول و شرایط لازم برای کاشت و پرورش گل کوردیلین خواهیم پرداخت:

آبیاری:

معمولا آبیاری گیاه کوردیلین را بایستی به گونه ای تنظیم نمایید که هیچ گاه شاهد خشک شدن خاک آن نباشید. اگر این گیاه بیشتر در معرض آفتاب قرار بگیرد طبیعی است که نیاز آن به آبیاری بیشتر شود. از آنجایی که هوای خشک اطراف گیاه پیامد مطلوبی به دنبال نخواهد داشت می توانید برای جبران این خشکی از غبارپاشی استفاده نمایید. همچنین برای تامین رطوبت گیاه از روش زیر گلدانی بهره مند شوید به گونه ای که یک تکه سنگ را برای استقرار گلدان انتخاب و گلدان را بر روی آن قرار دهید. سپس درون زیر گلدانی آب بریزید و با تبخیر شدن آب درون زیر گلدانی رطوبت لازم در اختیار گیاه قرار خواهد گرفت. توجه داشته باشید که آب کلردار برای استفاده در آبیاری گل کوردیلین نامناسب خواهد بود و به همین خاطر باید آب را در هوای آزاد قرار دهید تا کلر آن از بین رفته و با محیط هم دما گردد.

آبیاری مورد نیاز گیاه کوردیلین

نور:

گیاه کوردیلین برای رشد مطلوب در محدوده نیم سایه بهتر عمل خواهد کرد البته که کوردیلین در مناطق پرنور نیز رشد خوبی دارد و دمای بالا در این تابش مستقیم ممکن است باعث سوزانده شدن برگ های آن گردد. نور مستقیم ۲ الی ۳ ساعته برای گیاه در دمای معتدل مشکلی ایجاد نمی کند و رنگ قرمز گیاه را ثابت تر خواهد کرد. توجه داشته باشید که در مقابل کمبود نور مشکلاتی ماند نابودی رنگ گیاه را به وجود خواهد آورد.

کوددهی:

توصیه می شود که برایکوددهی گیاهتان بازه زمانی اردیبهشت تا پاییز را در نظر بگیرید. بهتر است در طول این مدت هر دو هفته یک مرتبه از سه گرم کود ۱۰.۱۰.۱۰ در یک لیتر آب استفاده نمایید زیرا در این صورت نیاز گیاه به کود را فراهم کرده اید.

خاک و تعویض گلدان:

توصیه می شود که برای کاشت گیاه کوردیلین از خاکی با زهکشی ایده آل استفاده نمایید زیرا این موضوع سبب می شود که حالت باتلاقی برای گیاه ایجاد نشود. برای تهیه خاک گیاه می توانید از پرلیت، پیت ماس و کوکوپیت و یا حتی شن استفاده نمایید. همچنین لازم است هر دو سال یک مرتبه عمل تعویض گلدان را انجام دهید و زمانی که گیاه با برگ های کوچک دیده می شود زمان تعویض خاک گلدان فرا رسیده است و در این هنگام می توانید مواد مغذی لازم را در اختیار گیاه قرار دهید.

شریاط مورد نیاز برای بستر گیاه

دما:

بازه دمایی ایده آل برای پرورش گل کوردیلین بازه ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی گراد می باشد و همچنین دماهای پایین تر از ۱۳ درجه زمینه پوسیدگی را برای گیاهتان به وجود خواهد آورد. توجه داشته باشید که گرمای بیشتر از حد گیاهتان را دچار سوختگی می کند و اگرچه این گیاه برای رشد نیاز به تابش نور مستقیم خورشید دارد اما باید این تابش تنها به اندازه ۲ تا ۳ ساعت باشد و از این حد تجاوز نکند زیرا در غیر این صورت نتیجه ای معکوس را برای گیاه به دنبال خواهد داشت.

آفات و بیماری ها:

بهتر است بدانید که اگر برگ های گیاهتان زرد شد فعالیت کنه عنکبوتی را برای شما نشان می دهد. همچنین شپشک های آرد آلود نیز به گیاه حمله خواهند کرد و می توان اثرات آن را در قسمت زیرین برگ ها مشاهده نمود. یکی از آفات دیگری که ممکن است گیاه را تهدید کند آفت تریپس است که رگه های خاکستری و نقره ای که بر روی قسمت هایی از گیاه ایجاد شده اند نشان دهنده وجود این آفت هستند. همچنین در صورت مشاهده لکه های آبدار بر روی برگ ها و پوسیدگی ساقه مطمئن باشید که آفت به جان گیاهتان افتاده است و برای جلوگیری از این مشکل بهتر است به عدم خیس شدن برگساز در طی آبیاری و زهکشی مناسب بستر کاشت دقت کافی داشته باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *