دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

مهمترین ویژگی های انتخاب همسر که باید به آن توجه کنید.

  • سمانه عقیقی
  • ۲۸ مرداد ۱۳۹۴
  • ۰

برای ازدواج موفق و انتخاب همسر مناسب و ایده آل ملاک هایی بسیار با اهمیت وجود دارند. اصالت خانوادگی ، حسن خلق، تناسب و هم کفو بودن از مهم ترین ملاک های انتخاب همسر می باشد.

انتخاب همسر، مرحله ی بسیار حساس در زندگی هر فرد است با انتخابی آگاهانه و درست می توان به سعادت و خوشبختی دست یافت و با یک اشتباه نادرست و از روی احساسات، می توان زندگی خود و یک فرد دیگر را دگرگون و نابود کرد. زندگی زناشویی موفق، مستلزم دقت در انتخاب بهترین است. شناخت ویژگی ها و معیارهای انتخاب همسر، برای شخص آسان و لذت بخش خواهد کرد.

معیارها و ویژگی های انتخاب همسر

ازدواج یک امر طبیعی و پدیده ی اجتماعی است. انسان با برگزیدن همسر و پیوند زناشویی به نیمه ی گمشده خود می رسد و آرامش می گیرد. پیش از ازدواج آدمی دچار دلهره و نگرانی در مورد زندگی آینده اش به سر می برد که با انتخاب درست و دقیق و دستیابی به همسر دلخواه و مناسب این نگرانی ها به خرسندی و رضایت تبدیل می شوند.

انتخاب همسر

در انتخاب همسر ملاک ها و معیارهای مهم ذیل را در نظر بگیرید تا زندگی آینده ای که در پیش و رو دارید با خرسندی و رضایت سپری شود :

اصالت خانوادگی :

هر شخص تمام خلق و خوی ها، نگاه درست به زندگی و عادات صحیح زندگی را در خانواده می آموزد.خانواده ی اصیل خانواده ای است که فرزندان خود را با با معیارها و ارزش های ارزشمند تربیت و پرورش داده است.

حسن خلق:

داشتن اخلاق خوب و مهربانی، عفت و فروتنی، امانتداری، بخشندگی، و در مقابل آن نداشتن اخلاق تندخویی،کینه توزی، حسادت و بی وفایی

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

صداقت و وفاداری:

راستگویی و وفاداری هم جز حسن خلق به حساب می آید و این خصلت پسندیده باعث دوام زندگی و خوشبختی همسران می گردد.

برخورداری از سلامت عقلی و جسمی :

در زندگی زناشویی داشتن سلامت جسمی و عقلی بسیار با اهمیت است. در زندگی باید تصمیمات عاقلانه ای برای پیشرفت در زندگی گرفت و از تصمیم هایی که خانواده را به چالش خواهد کشاند دوری کرد؛به همین خاطر هوش برتر و داشتن زیرکی عقلی بسیار با اهمیت است.

تناسب همتایی و هم کفو بودن:

تناسب و همتایی از لحاظ فرهنگی، سنی، مالی، عقلی و … طرفین باعث این می شود که زودتر جذب هم شوند و وضعیت طرف مقابلشان را درک کنند و از کشمکش های بی خودی دور باشند و زندگی را به کام یکدیگر تلخ نکنند. حرف ها و اعمالشان به هم نزدیکتر خواهد بود که این سبب سعادت و خوشبختی در زندگی زناشویی خواهد شد.

تناسب سنی:

بلوغ فکری و جسمی در دخترها و پسرها متفاوت است .و دختر بهتر است از لحاظ سنی کوچک تر از پسر باشد. میانگین اختلاف سنی ۲ تا ۷ سال بسیار مناسب می باشد

تناسب مالی و اقتصادی:

تناسب داشتن از لحاظ اقتصادی بدین معناست که در موضوعات مالی دو طرف درک درستی از وضعیت همدیگر داشته باشند و توقعات بی جا نسبت به شریک زندگی خود نداشته باشند.

تناسب فرهنگی:

فرهنگ  و تفکر هر فرد با فرد دیگر متفاوت است اما می توان تناسبی میان فرهنگ و تفکر یکدیگر پیدا کرد و ملاک ایده آل قرار داد. طرز زندگی افراد گویای تفکر و فرهنگ آنان است.

تناسب اجتماعی:

هر کسی در اجتماع یک جایگاهی دارد و شخصی که در جایگاه بالاتر قرار دارد با کسی که از شخصیت اجتماعی ضعیف تر ی برخوردار است مسلما یکی نیست.

تناسب تحصیلی:

سطح تحصیلات و علمی نیز در تفکر انسان ها نقش موثری ایفا می کند. کسی که دارای تحصیلات عالیه است دیدش به زندگی بسیار متفاوت با کسی است که سواد چندان ندارد و اگر دو شخص با این ویژگی ازدواج کنند به طور یقین با هم اختلاف سلیقه پیدا خواهند کرد.

توصیه ای که همیشه به جوانان درباره ی انتخاب همسرشان می شود و به طور معمول از سوی آنان مورد بی توجهی قرار می گیرد این است که تصمیم گیری برای انتخاب همسرشان از روی احساسات و کنار گذاشتن عقل به طور کامل کاری بس اشتباه و خطرناک است که با گذشت چند ماه از زندگی مشترکشان این احساسات فروکش می کند و تازه متوجه عیوب یکدیگر می شوند و ممکن است این عیب ها بسیار بزرگ و جدی نباشند اما باز هم تصمیم گیری از روی احساسات لحظه ای ، باعث ضربه زدن به آنچه که هنوز از رابطه شان باقی مانده، می شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *