دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

با اثرات روانی چاقی آشنا شوید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۰ دی ۱۳۹۹
  • ۰

بی شک همه شما به خوبی می دانید که چاقی با سلامت روانی افراد ارتباط نزدیکی دارد در سال های اخیر با توجه به بیشتر شدن خطرات و عارضه های اضافه وزن نیز توجه به اضافه وزن بیشتر شده است و این تحقیقات نشان می دهد که اثرات روانی چاقی نیز در این افراد دیده شود که در کنار اثرات جسمی می تواند فرد را با مشکلات متعددی مواجه کند بنابراین باید این معضل کنترل شود.

چاقی یکی از پر مخاطره ترین اتفاقاتی است که در سال های اخیر بسیار به آن تاکید می شود این ویژگی جسمانی می تواند با خطرات متعددی همراه باشد و سلامت همه ما را به خطر بیاندازد حتما تاکنون با این دسته از افراد مواجه شده اید که به دلیل داشتن اضافه وزن با مشکلات متعدد جسمانی  روانی دست و پنجه نرم می کنند. این دسته از افراد به لحاظ ظاهری نیز دچار مشکل می شوند و از سوی جامعه طرد می شوند این امر به قدری حائز اهمیت می باشد که در سال های اخیر مباحث چاقی  و پذیرش اجتماعی بسیار زیاد مطرح شده اند پذیرش اجتماعی درباره این دسته از افراد می گوید که این افراد کمتر از سوی جامعه مورد پذیرش قرار می گیرد به رغم اینکه این رفتا یک رفتار نادرست در مقابله با افراد چاق است اما امروزه در میان جوامع متعددی با فرهنگ های گوناگون جا افتاده است پذیرش های اجتماعی می گوید این رفتار نادرست است و یک باور غلط و اشتباه است که در میان جوامع رواج یافته است. اما در علم پزشک درباره این امر تاکیدت بیشتری صورت گرفته است و آن را به عنوان یکی از مخاطره آمیزترین عوامل در حفظ سلامت جسمی بدن می دانند که حتما باید کنترل شود در غیر این صورت با عواقب ناگواری همراه می شود.

اثرات روانی چاقی چیست؟

طی تحقیقاتی که بر روی افراد چاق انجام شده است نشان داده می شود که میان چاقی افراد و میزان سلامت روانی آن ها رابطه نزدیکی وجود دارد افرادی که دارای اضافه وزن هستند اغلب دارای سطح روانی آسیب پذیری می باشند این افراد در موقعیت های اجتماعی با مشکلاتی مواجه می شوند و دارای روحیه پایینی هستند. از سوی در برخی از این تحقیات نیز نشان داده می شود که این دسته از افراد دارای شادابی و نشاط بیشتری هستند که دلیل این امر وجود اعتماد به نفس در آن ها می باشد.

علت های چاقی

۱- کاهش اعتماد به نفس:

میان چاقی و کاهش اعتماد به نفس رابطه مستقیمی برقرار است یعنی افرادی که چاقی مفرط دارند در جامعه افرادی با اعتماد به نفس پایین تر هستند که دلیل این امر نیز عدم پذیرش از سوی جامعه می باشد در واقع این افراد کمتر از سوی جامعه مورد تایید قرار می گیرند. افرادی که دارای اضافه وزن هستند برای انتخاب شریک زندگی خود نیز با مشکل مواجه می شوند کنش های جنسی آن ها تحت کنترل همین عدم اعتماد به نفس قرار می گیرد و می تواند آن ها را با مشکلاتی مواجه کند. اغلب این افراد خودپنداره درستی از خود ندارند و فکر می کنند به لحاظ ظاهری مناسب نیستند و دارای نقص می باشند آن ها سطح رضایت پایینی دارند و فکر می کنند با پنهان کردن خود از دید دیگران می توانند مانع این تمسخرها و تحقیرها شوند. اما از سوی دیگر نیز در جامعه افرادی را می بینیم که با وجود اضافه وزن از سطح اعتماد به نفس بالایی برخوردار هستند و به خوبی می توانند در جمع ها سخنرانی کنند و بازخوردهای مثبتی نیز دریافت کنند. تکنیک های افزایش خودباوری می تواند در این زمینه ها بسیار کمک کننده باشد.

اثرهای چاقی

۲- شادی:

جالب است بدانید که چاقی با نشاط نیز رابطه مثبتی دارد افرادی که چاق هستند اغلب افراد شادی هستند دلیل این امر به درستی مشخص نیست اما طبق تحقیقاتی که بر روی گروهی از افراد چاق انجام شده است نشان داده می شود که این افراد اغلب دارای روحیه بالایی هستند به ویژه در جمع های دوستانه و خانوادگی نیز موجب برقراری احساسات مثبت همچون شادی و خوشحالی می شوند. برخی از تحقیقات در این زمینه نشان داده است که افراد چاق دارای اعتماد به نفس اغلب از سطح رضایت بیشتری برخوردار هستند و شادابی و نشاط بیشتری نیز دارند.

۳- افسردگی:

دسته ای دیگر از تحقیقات نیز نشان می دهد که افراد چاق ممکن است با مشکلات روحی و روانی متعددی همچون افسردگی مواجه شوند دلیل این امر می تواند همان عدم اعتماد به نفس و عدم پذیرش اجتماعی باشد همانطور که می دانید تحقیقات حوزه روانشناسی دارای تایید قطعی نیستند یعنی شما نمی توانید به قطع بگویید که افراد چاق دارای اعتماد به نفس پایین هستند و یا این افراد حتما دچار افسردگی می شوند اما در این تحقیقات نشان داده می شود که این دسته از افراد با داشتن روحیه بالا و شرکت کردن در جمع های فعال می توانند از سطح رضایت بیشتری برخوردار باشند اما در صورتی که روحیه خود را از دست بدهند با مشکلات روانی بیشتری نیز رو به رو می شوند. پیشگیری از افسردگی در این زمینه ها بسیار موثر است و موجب می شود تا این افراد اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند.

  •  آرون گروپس

اثرات روانی چاقی

۴- تهدید سلامت:

خیلی از افرادی که دارای اضافه وزن های شدید هستند به دلیل مشکلات و خطراتی که برای سلامتی آن ها پیش می آید قصد دارند تا وزن خود را کم کنند این دسته از افراد ممکن است از لحاظ اجتماعی نیز روحیه بسیار قوی داشته باشند و تنها به دلیل عوارض جسمانی که این عارضه برای آن ها خواهد داشت به سمت رژیم های غذایی و ورزش روی می آورند تا وزن خود را کاهش دهند. این دسته از افراد با یک برنامه ریزی درست و داشتن نظم در ورزش می توانند مقدار زیادی از وزن خودشان را کاهش دهند انعطاف پذیری در انجام اینگونه از ورزش ها نیز می تواند بسیار موثر باشد داشتن یک رژیم غذایی سالم تحت نظر پزشک نیز می تواند در کاهش وزن تاثیراتی داشته باشد.

چاقی چه تاثیراتی دارد

چه عواملی در چاقی موثر هستند؟

همانطور که می دانید عوامل متعددی وجود دارند که موجب چاقی افراد می شوند مشکلات ژنتیکی، قند، مصرف انسولین و مصرف برخی از داروها موجب می شوند تا افراد به چاقی دچار شوند از دیگر عواملی که موجب چاقی در افراد می شوند می توان به اعتیاد، مصرف سیگار، مصرف غذاهای مضر و بی خاصیت و … اشاره نمود. هر یک از این عوامل به نوعی موجب می شوند تا فرد با مشکلات جدی اضافه وزن مواجه باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *