دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

چه راهکارهایی برای افزایش طول عمر انسان وجود دارد؟

  • حکیمه فهیمی
  • ۴ دی ۱۳۹۹
  • ۰

آرزوی دیرینه انسان ها در طول تاریخ داشتن عمر طولانی بوده است. اگر چه که تاکنون دانشمندان داروی معجزه آسایی برای این امر نیافته اند ولی با تحقیق بر روی بیش از هزار فرد بالای صد سال با راهکارهای شگفت انگیزی برای افزایش طول عمر انسان آشنا شده اند که در این مطلب فرا خواهید گرفت.

آرزوی همیشگی انسان ها در طول تاریخ جاودانگی با به عبارتی داشتن عمر طولانی بوده است و جستجوی مواردی همچون اکسیر جوانی یا چشمه حیات بر این امر صحه می گذارند. در این مطلب با ماحصل تحقیقات دانمشندان و راهکارهایی برای افزایش طول عمر انسان آشنا خواهید شد.

آشنایی با راهکارهای شگفت انگیز افزایش طول عمر انسان

آرزوی جاودانگی در طول تاریخ، همواره موجب شده است انسان ها در جستجوی روش یا روش هایی برای طولانی تر نمودن عمر باشند و مواردی همچون یافتن اکسیر جوانی یا چشمه حیات موید این آرزو خواهند بود. هر چند تاکنون دانشمندان داروی معجزه آسایی برای این امر کشف نکرده اند ولی با مطالعه و تحقیق بر روی بیش از هزار فرد بالای ۱۰۰ سال به نتایج و راهکارهایی رسیده اند که می تواند در افزایش طول عمر انسان ها مفید و موثر باشد. با ادامه این مطلب همراه باشید تا این راهکارهای شگفت انگیز را فرا بگیرید.

آفتاب گرفتن

تحقیقات دانشمندان نشان می دهد زنانی که برنزه هستند نسبت به زنان دیگر طول عمر بیشتری دارند. در واقع با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب بدن انسان ویتامین D مورد نیاز خود را تامین نموده و توسط آن می تواند با طیف وسیعی از بیماری ها مانند پوکی استخوان، دیابت، بیماری قلبی، افسردگی و … مبارزه کند. نپس آفتاب گرفتن و ویتامین D را فراموش نکنید.

استفاده از نخ دندان

استفاده از نخ دندان از خراب شدن دندان و ابتلا به بیماریهای لثه پیشگیری خواهد کرد و در تحقیقات بیان شده همین کار ساده تا حد بالایی خطر ابتلا به بیماری های قلبی را نیز کاهش می دهد. چرا که باکتری های موجود در لثه ها به رگهای خونی راه یافته و ایمنی و سلامت قلب را به خطر می اندازند.

عکس گرفتن

سعی کنید از لحظات شاد زندگی خود مانند شرکت در مهمانی ها یا مسافرت هایتان عکس بگیرید تا این لحظات شاد را همواره به یادگار داشته باشید. طی تحقیقات عنوان شده نگاه کردن به عکس های خاطره انگیز و شاد گذشته حس شادی و به تبع آن سیستم ایمنی بدن را تقویت خواهد کرد. افراد سالمندی که از گذشته آلبوم های بیشتری دارند به طور معمول روحیه بهتری داشته و عمر بیشتری دارند.

  •  آرون گروپس

وظیفه شناس بودن

نتایج مطالعه ای هشتاد ساله نشان می دهد که داشتن شخصیت وظیفه شناس نیز در افزایش طول عمر انسان نقش مهمی داشته است. محققین صفاتی مانند پشتکار، دقت و توجه را مورد ارزیابی قرار داده و دریافتند که افراد وظیفه شناس بیشتر مراقب سلامتی خود بوده و کارها و تصمیماتی را اتخاذ می کنند که بر قوی تر شدن روابط عاطفی و شغلی آن ها تاثیر بهتری داشته باشد.

ارتباط با دوستان و آشنایان

یکی از ساده ترین راهکارها برای افزایش طول عمر داشتن دوستان زیاد و ارتباط با آنها و آشنایان می باشد. دانشمندان عقیده دارند ارتباط با دیگران موجب می شود فرد به سلامت خود بیشتر دقت نموده و از انجام کارهای پرخطر دوری کند. به نوعی داشتن ارتباطات اجتماعی سالم تاحد زیادی استرس را کمتر نموده که سلامت و محافظت قلب را به دنبال دارد. آمارها گویای این موضوع است که یکی از اصلی ترین عوامل مرگ و میر میان سالمندان «تنهایی» می باشد.

یادگیری یک زبان جدید

یاد گرفتن یک زبان جدید نیز یکی دیگر از عواملی است که می تواند به افزایش طول عمر انسان کمک کند. این کار علاوه بر پیشگیری از ابتلا به آلزایمر نقش موثری در به تاخیر انداختن بیشتر بیماری های مرتبط با پیری دارد. البتهلازم نیست حتما در یادگیری زبان جدید به تسلط کامل برسید بلکه تلاش برای یادگیری کلمات و قواعد دستوری تازه کافی خواهد بود که موجب سلامت مغز نیز می شود.

توجه به معنویات

در تحقیقات بیان شده که انسان هایی که به معنویت در زندگی توجه بیشتری داشته اند نسبت به افرادی که هیچ توجهی در این زمینه نداشته اند عمر بیشتری را تجربه خواهند کرد. در مطالعه ای ۱۲ ساله بر روی افراد بالای ۶۵ سال که بیش از یک بار در هفته کارهای مذهبی انجام داده اند به این نتیجه رسیدند که پروتئین کلیدی سیستم ایمنی بیشتری نسبت به افراد مشابه که هیچ کار مذهبی انجام نداده اند وجود دارد.

توجه به تغذیه

در تحقیقاتی که بر روی نیم میلیون فرد با رژیم غذایی مدیترانه ای(شامل سبزیجات، میوه، ماهی، روغن زیتون و غلات کامل) صورت گرفت فواید اهمیت این رژیم غذایی و توجه به تغذیه را نشان داد. نتایج بیانگر این امر بودند که این رزیم غذایی به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سندرم متابولیک را کاهش داده است. ناگفته نماند در تحقیقاتی دیگر بر روی رژیم غذایی سنتی ناحیه اکیناوای ژاپن نیز که شامل سبزیجات سبز و زرد رنگ و کم کالری است گزارش شده این رژیم غذایی بر روی طول عمر این افراد موثر بوده و افراد این ناحیه زمانی طولانی ترین عمر را میان مردم جهان داشتند ولی با ترک عادت غذایی و سنتی گذشته طول عمر و امید به زندگی مردمان این ناحیه کمتر شده است.

داشتن خواب نیمروز

در اکثر نقاط جهان خواب نیمروز امری معمول و طبیعی بوده و اکنون مطالعات نشان می دهد که چرت روزانه می تواند به افزایش طول عمر انسان کمک کند. در مطالعه صورت گرفته بر روی ۲۴هزار شرکت کننده نتایج نشان داد خواب نیمروز منظم احتمال مرگ ناشی از بیماری قلبی را تا ۳۷ درصد کاهش داده و تصور محققین بر این است که خواب نیمروزی با کاستن هورمونهای استرس به قلب کمک می نماید.

ازدواج

مطالعات گوناگون نشان داده که افراد متاهل نسبت به همتایان مجردشان از طول عمر بیشتری بهره می برند. اکثر محققین این موضوع را به خاطر تفاوت از لحاظ حمایت اقتصادی و اجتماعی در متاهل ها نسبت به مجردها می دانند.

تماشای کمتر تلویزیون

با هر یک ساعتی که به تماشای تلویزیون می پردازید ۲۲ دقیقه از عمر کاسته می شود. از این رو افرادی که ۵ ساعت در طول روز تلویزیون تماشا می کنند تقریبا ۵ سال کمتر از سایرین عمر می کنند.

یادگیری مطالب جدید

برای یادگرفتن مطالب جدید می توانید از کتاب، اینترنت، روزنامه و … بهره بگیرید تا از این طریق سلامت مغز و حافظه را افزایش دهید.

انجام کارهای خانه

کارهایی مانند تمیز کردن و مرتب کردن منزل به کاهش وزن و حفظ تناسب اندام خانم های خانه دار کمک خواهد کرد. در تحقیقاتی گزارش شده است یک خانم در هر سال با انجام کارهای خانه بیشتر از ۳۵ کیلومتر راه می رود و حدود پنجاه هزار کالری می سوزاند. از این رو کار کردن در خانه می تواند جایگزین مناسبی برای باشگاه ورزشی باشد.

آواز خواندن

به عقیده محققان آواز خواندن نوعی ورزش بوده که هم موجب تقویت روحیه شده و هم بر سلامت جسمانی موثر است. چرا که با هربار پر و خالی شدن شش ها موقع آوازخواندن ضربان قلب افزایش پیدا کرده و خون سریعتر در بدن جریان می یابد. از این رو آواز خواندن شبیه ورزش های ایروبیک هم سلامت قلب را بهبود بخشیده و هم موجب افزایش طول عمر و کاهش استرس می شود. موقع آواز خواند هورمونهایی به نام هورمون لذت در بدن ترشح می شوند که میزان استرس را به شکل قابل توجهی کاهش می دهند. اگر این آواز خواند به شکل گروهی باشد هم حس رضایتمندی بیشتری را تجربه خواهید کرد و هم اعتماد به نفس بیشتر می شود.

خرید کردن

این امر بیشتر برای خانم ها جذاب و خوش حال کننده خواهد بود. تحقیقات نشان می دهد خرید کردن هم عمر زنان و هم مردان را افزایش می دهد. دیدن و تماشای مغازه ها حس تنهایی و افسردگی را به طرز شگفت انگیزی کاهش می دهد. زنانی که مرتب به خرید می روند با احتمال ۲۳ درصد و مردان با احتمال ۲۸ درصد بیشتر از افرادی که به خرید کردن علاقه نشان نمی دهند عمر می کنند.

سیب خوردن

با خوردن سیب عمر شما ۱۰ درصد بیشتر خواهد شد. آنتی اکسیدان های موجود در این میوه به قدری موثر هستند که عمر انسان را افزایش داده و با رادیکالهای آزاد بدن که پیری و ظهور بیماری ها را موجب می شوند به مبارزه می پردازند. از این رو خوردن هر روز یک عدد سیب را فراموش نکنید.

ورزش کردن

همانطور که می دانید ورزش کردن برای سلامت جسم و روح بسیار مفید می باشد. از این رو به ورزش حتما اهمیت بدهید و لازم نیست حتما یک ورزش حرفه ای را انتخاب کنید.

انجام کارهای مورد علاقه

مطالعات نشان می دهد پرداختن به کارهای مورد علاقه هورمون های شادی را در بدن انسان ترشح کرده و حس اعتماد بنفس و رضایتمندی را در فرد تقویت می کند.

صبحانه خوردن

بیشتر افرادی که سن صد سالگی را تجربه کرده اند در تمام عمر خود صبحانه خوردن را فراموش نکرده اند و به این وعده توجه زیادی داشته اند. ناگفته نماند برای بهره گیری بیشتر از این وعده میوه را نیز در آن بگنجانید.

اسرار طول عمر در برخی کشورهای جهان

استرالیا: از مهمترین عوامل طولانی بودن عمر مردم این کشور کم بودن افراد سیگاری، چاق و زیر خط فقر می باشد.

ژاپن: کم بودن افراد چاق، رژیم غذایی سالم( ماهی، برنج و سبزیجات) راز طول عمر در این کشور است. بسیاری از مردم ژاپن قبل از سیر شدن از غذاخوردن دست می کشند.

سوئد: وضعیت اقتصادی نوشکوفا، سیستم بهداشت و سلامت قوی و کمترین میزان افراد سیگاری از جمله مواردی است موجب بالارفتن عمر افراد این کشور شده است.

هنگ کنگ: رژیم غذایی مردم این کشور شامل برنج و سبزیجات بوده و از گوشت خیلی کم استفاده می کنند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *