دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آموزش تصویری ساخت عروسک ننه سرما

  • محدثه خاکشور
  • ۲۱ دی ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب آموزش ساخت عروسک ننه سرما را به شکلی ساده و جالب به رشته ی تحریر در خواهیم آورد؛ شما علاقه مندان می توانید به راحتی در منزل این عروسک را برای شب یلدا و تزیین و بازی کودکان تهیه کنید.

عروسک ننه سرما یکی از عروسک های محبوب و شخصیتی سنتی ایرانی می باشد؛ که می توانید به راحتی در منزل تهیه کنید و برای تزیینات در شب یلدا به کار ببرید، در این مطلب آموزش تصویری ساخت عروسک ننه سرما را بیان کرده ایم.

ما ایرانیان دارای فرهنگی غنی و ارزشمند هستیم که جشن های شادی بخش و زیبا، و همچنین شخصیت هایی خاطره انگیز مانند عمو نوروز یا همان بابا نوروز، ننه سرما، حاجی فیروز از جمله ی این دارای محسوب می شود؛ در آن زمان دین ایرانیان دین زرتشت بوده است. هر یک از این شخصیت ها داستانی را در خود نهفته دارند که در این مطلب به شخصیت ننه سرما و بازگویی داستان آن پرداخته و آموزش تصویری ساخت عروسک ننه سرما را به بند قلم کشیده ایم.

آموزش ساخت عروسک ننه سرما
طبق قصه هایی که در طی سال های متوالی زبان به زبان چرخیده و در حال حاضر در دست می باشد و شنیده شده است؛ عمو نوروز همسری به نام ننه سرما دارد، آنها دارای ۱۲ بچه می باشند که در واقع فرزندان آنها ۱۲ ماه سال است که متناسب با آب و هوا به منزل می آیند، و اما ننه سرما در تمامی این مدت انتظار شیرینی را برای آمدن عمو نوروز تجربه می کند، این انتظار شیرین به این خاطر برای او لذت بخش و به گونه ای هم کمی سخت می باشد که عمو نوروز فقط ۱ شب در کنار او می ماند و پس از آن مجددا به مسافرت ۱۲ ماهه خود باز می گردد.

قطعا شوق دیدار و تلاش برای هر چه زیبا و باشکوه ساختن این شب یکی از دغدغه های ننه سرما است که این شب را پس از کلی انتظار ماندگار و خاطره ساز کند؛ پس او مشغول خرید، شستن و نظافت، بافتن و پختن می گردد تا هنگامی که عمو نوروز به منزل باز می گردد؛ همه چیز بینظیر باشد.

او خیره به در با چشمانی لبریز از شوق انتظار به در دیده می دوزد تا حتی ثانیه ای را از لحظه ی ورود تا خروج از کنار بودن همسرش را از دست ندهد؛ اما این انتظار و خستگی بر شوق دیدار او غلبه می کند و او به خواب می رود، در همین هنگام عمو نوروز یا همان بابا نوروز وارد منزل می گردد و همسرش ننه سرما را در حالی که خفته است؛ می بیند و به وسیله ی تدارکاتی که ننه سرما مهیا کرده بود از خود پذیرایی کرده و پس از کلی انتظار برای بیدار شدن مجبور به ترک خانه می شود؛ نهن سرما زمانی که بیدار می گردد متوجه ورود فرد به منزل خود می گردد و متوجه می شود که آن فرد عم نوروز بوده است؛ کمی اندوهیگن می گردد از اینکه او را نتوانسته است ببیند و بدون دیدار یکیدگر او منزل را ترک کرده است؛ پس انتظار دوباره آغاز می شود و او برای دیدار دوباره ی او در آغاز نوروز و بهار دیگر ثانیه شماری می کند.

آموزش درست کردن عروسک ننه سرما

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در واقع عروسک ننه سرمای منتظر و سنتی که به نوعی با گذشته و سنت ما ایرانیان عجین گشته است، یکی از عروسک های محبوب و پرکاربرد می باشد که به خصوص با نزدیک شدن به شب یلدا و همچنین عید نوروز از توجه و محبوبیت دو چندانی برخوردار می شود، ساخت این عروسک بسیار آسان و دلچسب است که در این مطلب به آن پرداخته ایم.

روش آسان و تصویری ساختن عروسک ننه سرما

آموزش تصویری ساخت عروسک ننه سرما

با نزدیک شدن به شب یلدا یکی از شب های رویایی و خاطره ساز سنتی آریایی، ساخت عروسک ننه سرما برای تزیین میز و یا کرسی شب یلدا، کادو دادن به کودکان و سایر افراد، و دیزاین اتاق کودکان ارزش ویژه ای دست پیدا می کند.  برای این منظور می توانید از لوازمی ساده مانند نمد، جوراب، پارچه و … بهره ببرید؛ در این مطلب طریقه ساخت عروسک ننه سرما با پارچه را شرح می دهیم.

وسایل مورد نیاز:

  • پارچه تریکو
  • قیچی
  • نخ و سوزن
  • الیاف
  • بشقاب
  • چسب

مراحل تهیه

در نخستین مرحله سر عروسک را با استفاده از پارچه ای با جنس تریکو را باید بسازید، برای این منظور باید بشقاب غذاخوری را بر روی پارچه بگذارید و با ۱ سانتی متر جای دوخت اطراف آن خط کشیده و پس از علامت گذاری آن را برش بزنید؛ نکته: اگر پارچه شما دارای جنسی کلفت است می توانید به همان حالت ۱ لایه آن را استفاده کنید ولی اگر پارچه دارای جنسی ظریف می باشد لازم است که آن را ۲ لایه کنید.

مطابق شکل پارچه را به شکل دایره ببرید.

سپس در مرحله ی دوم با استفاده از همان بشقاب و برابر با دایره پارچه ای، یک دایره از الیاف متری مطابق عکس ببرید.

سپس دایره های الیافی و پارچه ای به دست آمده را به هم دوخته و نخ را بکشید تا مانند کمری دامن چین کش دار گردد.

آموزش درست کردن عروسک ننه سرما

 آموزش ساختن عروسک ننه سرما

حالا نوبت کاملا جمع کردن و دوختن آن است، مطابق تصویر آن را ببندید و بدوزید، به طوری که الیاف درون آن خارج نشود.

 ساخت عروسک ننه سرما به صورت تصویری

حالا در این مرحله ۱ قطعه نمد به شکل دایره بریده و در نهایت آن را به بخش پشت سر عروسک با چسب چسبانده و ثابت و محکم کنید.

 آموزش درست کردن عروسک ننه سرما

شما چهارچوب اصلی چهره عروسک را تهیه کرده اید، اکنون باید آن را به ۳ قسمت بخش کنید، خط نخستین متعلق به چشم ها است که رعایت ۳-۴ سانتی متر لازم است دوخته شود؛ باید هنگام دوخت نخ را سفت بکشید تا مکان چشمهای عروسک عمیق گردد و مشخص باشد.

خط میانی مربوط به دماغ عروسک است، بخش میانی خطی را در بین چشمان مد نظر شما است را یافته و سپس سوزن را از آن عبور داده و به صورت مورب به سمت پایین چهره بکشید، به این وسیله چانه عروسک را شکل می دهید.

همین کار را برای سمت دیگر چهره عروسک تکرار کنید؛ در عکس روش این کار به حالت خطی صورتی رنگ مشخص گردیده است. نخ را از قسمت دماغ به طرف راست به صورت اریب کشیده و سپس آن را به پشت سر ببرید؛ دوباره از همان قسمت دماغ سوزن را خارج ساخته و این بار نخ را به سمت چپ کشیده و به پشت سر ببرید و در نهایت از محل دماغ بیرون بیاورید و مقداری دورتر در پشت سر عروسک نخ را گره زده و محکم کنید.

 

نکته: نخ را محکم بکشید زیرا هرچه محکم تر کشیده شود، چانه عروسک مشخص تر و زیباتر می گردد.

جهت ساخت دماغ عروسک ننه سرما باید دایره ای را که دارای قطر ۷ سانتی متر باشد را ببرید و سپس آن را چین دار کرده و درون آن را با الیاف پر نمایید.

 روش ساخت عروسک ننه سرما

حالا دماغ مهیا شده را در مکان مورد نظر بر روی چهره عروسک متصل کنید.

 آموزش درست کردن عروسک ننه سرما

در این مرحله تقریبا ۲ سانتی متر از بخش زیر دماغ به سمت پایین بیایید و و بر روی خط چانه سمت راست از بخش پشت سوزن را به مقابل چهره فرو بیارید و سپس نخ را به سمت چپ بر روی نخی که جهت بخش چانه کشیدید، ببرید تا شکل لب عروسک ایجاد شود، جهت بخش چشمها از مرواریدهای سایز بزرگ به شکل لپه بهره ببرید و سپس آنها را در مکان مشخص شده ی چشمها که پیش از این عمیق شده بود، با چسب چسبانده و محکم کنید.

 آموزش تصویری ساختن عروسک ننه سرما

و اما جهت ساخت موهای عروسک در صورت تمایل از کاموا می توانید بهره ببرید؛ به این شکل که کامواها را به صورت نواری ببرید و سپس از میان بر روی سر عروسک متصل کنید.

نکته: طول موها به اندازه ۵ سانتی متر کافی است.

و اگر از موی آماده بهره می برید مطابق عکس ۲ سمت سر را باید مو بچسبانید؛ و پس از آن قطعه ای موی صلف بر روی دو سمت چسبانده و مطابق عکس بخش ابتدایی دوختن موها را بپوشانید.

 آموزش ساخت عروسک ننه سرما

در این مرحله جهت دوخت روسری عروسک ننه سرما ۱ مثلث بریده و سپس اطراف آن را اندازه گیری نموده و به آن ۳۰ سانتی متر بیافزایید؛ یکی از ضلع های مثلث به عنوان بخش جلویی روسری استفاده کنید، می توانید این بخش را تقریبا ۲ سانتی متر به داخل تا کرده و بدوزید و یا بچسبانید؛ و ۲ ضلع دیگر روسری را نوار دوزی کنید.

 تعلیم و یاد دادن ساخت عروسک مادر سرما

حالا نوبت ساخت بدن عروسک است، استوانه ای را ببرید و سپس درون آن را با الیاف پر نموده و جهت ساخت سینه های عروسک یک توپ یونولیت نیم شده بهره برده و در مکان مشخص شده بچسبانید؛ و با استفاده از پارچه آن را رویه بکشید؛ و در نهایت باید خیاطی کنید و رختی مناسب و زیبا را دوخته و به عروسک خود بپوشانید.

آموزش ساخت عروسک ننه سرما

در این مطلب آرگا ساخت عروسک ننه سرما را به روشی جالب و ساده به صورت تصویری آموزش داده است؛ از همراهی شما سپاسگزاریم و از شما دعوت می کنیم برای آشنایی بیشتر با مطالب عروسک سازی کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *