دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

بهترین روش های درمان دیابت نوع ۱ و نوع ۲

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۱۳ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

اگر بدن قادر به تولید انسولین به اندازه کافی نباشد شما به دیابت مبتلا می شوید. دیابت دارای انواع مختلفی می باشد ما در این مطلب روش های مختلف درمان دیابت را به طور کامل و جامع مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 دیابت یکی از بزرگترین معظلات مهم در جامعه پزشکی است. در سال ۲۰۱۳ تخمین زده شد که حدود ۳۸۲ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به دیابت می باشند. در دیابت نوع ۱ بدن انسولین تولید نمی کند. تقریبا ۱۰% موارد دیابت نوع ۱ می باشند. در دیابت نوع ۲ نیز به اندازه کافی برای عملکرد صحیح انسولین تولید نمی شود. تقریبا ۹۰% موارد دیابت در سراسر جهان دیابت نوع ۲ می باشند.

رایج ترین علایم دیابت شامل تکرر ادرار، تشنگی و گرسنگی شدید، افزایش وزن، کاهش وزن غیر معمول، خستگی، بریدگی ها و سوختگی هایی که خوب نمی شوند،  اختلال عملکرد جنسی در مردان، بی حسی و مورمور شدن دست ها و پاها می باشند. اگر مبتلا به دیابت نوع ۱ هستید از یک برنامه غذایی صحیح پیروی کنید، به اندازه کفی ورزش کنید و انسولین مصرف کنید این موارد به شما کمک می کند به زندگی عادی خود بازگردید. بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ باید غذای سالم بخورند، از لحاظ فیزیکی فعال باشند و گلوکز خون را به طور مداوم بررسی کنند. همچنین ممکن است نیاز به مصرف داروهای خوراکی و یا انسولین برای کنترل سطح گلوکز خون داشته باشند.

   روش های درمانی دیابت

روش های موثر و عالی برای درمان دیابت

بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ باید برای ادامه زندگی خود از تزریقات انسولین استفاده کنند. با انجام آزمایش خون بطور منظم و پیروی از یک برنامه غذایی سالم باید سطح گلوکز خون صحیح را حفظ کنند. برخی از افراد با کاهش وزن خود، پیروی از یک برنامه غذایی سالم، انجام ورزش و بررسی سطوح گلوکز خون قادر به کنترل علایم دیابت نوع دو می باشند. دیابت نوع ۲ بیماری پیشرونده ای می باشد و به تدریج بدتر می شود و در نهایت بیمار ناچار به استفاده از انسولین معمولا بصورت قرص خواهد شد. در ادامه روش های درمان موثر برای دیابت را بیان خواهیم نمود.

داروهای دیابتی

برای بهبود دیابت نوع ۲ چند نوع از داروهای خوراکی در دسترس می باشند. از آنجا که برخی از بیماران هنوز توانایی تولید انسولین را دارند برخی از این داروها موثر واقع می شوند. قرص ها و تزریقات مختلف زیادی وجود دارند که هدف هر یک متفاوت می باشد. برخی از بیماران از چند نوع دارو استفاده می کنند. برخی از این داروها ممکن است در ترکیب با رژیم انسولین برای کنترل سطوح گلوکز خون در افراد مبتلا به دیابت نوع۱ مورد استفاده قرار گیرند. از داروهای موثر در بهبود بیماری دیابت نوع ۲ می توان به قرص متفورمین اشاره نمود که یکی از داروهای ضروری برای درمان این بیماری است.

درمان موثر انسولین با استفاده از قرص

بهبود دیابت با انسولین

روش های بهبود دهنده با استفاده از انسولین برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ مورد نیاز می باشد زیرا لوزالمعده دیگر قادر به تولید انسولین بطور طبیعی نمی باشد. در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، انسولین به درستی در بدن کار نمی کند یا لوزالمعده به اندازه کافی انسولین تولید نمی کند و همین امر سبب می شود برخی از بیماران به استفاده از انسولین نیاز پیدا کنند اگر دیگر روش ها به اندازه کافی قادر به حفظ سطح سالم گلوکز نباشند. از آنجا که آنزیم های داخل شکم با انسولین تداخل کنند، خوردن انسولین خوراکی در کاهش قند خون در افراد دیابتی موثر نخواهد بود. انسولین باید بطور مستقیم از طریق تزریق وارد جریان خون شود. اشکال رایج تزریق انسولین سوزن و سرنگ، انسولین خودکاری حاوی  انسولین، یا پمپ انسولین که بطور مداوم دوز مناسب را به بدن می رساند می باشند. اشکال جدید انسولین استنشاقی در حال ساخت می باشند. همه اشکال انسولین ها مشابه نیستند. وقتی پس از تزریق انسولین کار خود را در بدن آغاز می کند و بازدهی آن به حد نهایت می رسد و مدت زمانی که در بدن باقی می ماند با یکدیگر متفاوت می باشند. به همین دلیل ممکن است پزشک شما انواع مختلف انسولین را برای استفاده در طول روز تجویز کند که عبارتند از:

  •  آرون گروپس
  • انسولین سریع
  • انسولین کند
  • انسولین با کارکرد طولانی مدت
  • انسولین متوسط

درمان دیابت با استفاده از انسولین

بررسی گلوکز

بررسی منظم سطح قند خون تنها روشی برای این است که متوجه شویم آیا قند خون در سطح مورد نظر خود باقی می ماند. عواملی که می توانند بر سطوح گلوکز شما تاثیر بگذارند و باعث ایجاد تغییرات ناخواسته شوند عبارتند از:

  • غذا
  • تمرین
  • دارو
  • بیماری ها
  • الکل
  • زمان در طول روز
  • استرس

روش های درمانی مختلف دیابت

هر چه بیشتر قند خون خود را ارزیابی کنید و بدانید بدن شما چگونه به آن عوامل واکنش نشان می دهد بدن شما سالم تر خواهد ماند. توجه به هر یک از نشانه های قند خون پایین یا فشار خون بالا می تواند به شما در کنترل دیابت کمک کند. اگر هر یک از این علایم را مشاهده کردید بلافاصله سطح گلوکز را بررسی کرده و سپس دوره های درمان دیابت را آغاز کنید.

روش دیگر برای بررسی تاثیر روش  دیابت ارزیابی سطح HbA1C می باشد. نه تنها یک استاندارد ملی برای تشخیص دیابت است بلکه می تواند سطح قند خون شما را در یک دوره دو تا سه ماهه ارزیابی کند. این آزمایش ها مشخص می کنند که آیا تغییر رژیم غذایی، انسولین یا دیگر عوامل لازم است یا خیر. A1C یک بیمار بر اساس سن و دیگر عوامل متفاوت می باشد.

رژیم غذایی در کنترل دیابت

رژیم غذایی نقش مهمی در کنترل دیابت ایفا می کند. اگرچه هیچ رژیم غذایی به تنهایی برای افراد کامل نمی باشد. افراد مبتلا به دیابت باید با مشورت با متخصص تغذیه از غذاهایی با مواد مغذی سرشار با چربی و کالری کم مثل میوه، سبزی و غلات سبوس دار استفاده کنند. محدود ساختن وعده های غذایی به حفظ سطوح سالم قند خون کمک می کند. متعادل سازی مصرف مقادیر کربوهیدرات، پروتئین، شکر و چربی ها  برای کنترل دیابت موارد کلیدی هستند. بررسی منظم قند خون پس از وعده های غذایی می تواند به شما کمک کند و پزشک یا متخصص تغذیه غذاهایی را به شما پیشنهاد می دهند که برای شما عالی می باشد و یا غذاهایی که باید از مصرف آن ها خودداری کرد.

درمان دیابت

انجام تمارین ورزشی

افراد مبتلا به دیابت می توانند با استفاده از ورزش قند خون خود را کاهش دهند. فعالیت های فیزیکی نه تنها به حفظ وزن سالم به شما کمک می کند، بلکه قند را به سلول ها انتقال می دهد و آن را به انرژی تبدیل می کند. ورزش های ایروبیک حساسیت فرد را به انسولین افزایش می دهد. با ورزش، بدن فرد به انسولین کمتری برای تبدیل به قند نیاز دارد. روش های بهبود دهنده افراد دیابتی متفاوت می باشد.  انجام ورزش های هوازی به مدت ۳۰ دقیقه هر روز می تواند به کنترل دیابت کمک کند و به عنوان بخشی از درم دیابت، با دکتر خود برای انتخاب یک برنامه ورزشی که متناسب سن و سطح سلامت شما باشد مشورت کنید.

تمرین و درمان موثر دیابت

در اینجا قصد داریم روش هایی از درمانهای خانگی برای کنترل دیابت با استفاده از مواد غذایی سالم و از طریق کنترل قند خون را در اختیارتان قرار دهیم، بنابراین در ادامه همراه ما شوید.

کنترل قند خون با آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا خواص زیادی برای سلامتی انسان دارد، از این رو بسیار مفید و شفابخش است؛ ژل آلوئه ورا و شیره خشک شده این گیاه در کاهش میزان گلوکز خون و در نتیجه درمان دیابت تاثیر بسزایی دارد.

کنترل دیابت با دارچین

مصرف دارچین موجب می شود که در بدن، تبدیل گلوکز به چربی افزایش پیدا کند و چربی ها دسترسی بیشتری به انسولین دارند، همچنین دارچین مانع از ایجاد رادیکال های آزاد خطرناک می شود، این ماده غذایی در غشای سلولی نیز به مانند انسولین عمل کرده و از این رو نیاز بدن به انسولین را سریعا پایین می آورد.

درمانهای خانگی دیابت

کنترل دیابت با پیاز

مصرف پیاز نیز می تواند منجر به کاهش قند خون شود به این صورت که بر روی سوخت و ساز گلوکز در کبد تاثیر گذاشته و موجب افزایش ترشح انسولین خواهد شد.

کنترل دیابت با سیر

خواص سیر زیاد است و فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد، لذا مصرف آن موجب کاهش قند خون، بازسازی سلولهای لوزالمعده و تحریک آن به منظور تولید انسولین می شود.

کنترل قند خون با شنبلیله

شنبلیله نیز یکی دیگر از مواد غذایی مفید در کنترل دیابت است و می تواند مقاومت هورمون انسولین موجود در بدن را کاهش دهد، در نتیجه میزان قند خون کنترل خواهد شد، برای این منظور می توانید دانه های شنبلیله را به مدت یک شب کامل در آب خیس کنید و روز بعد آب آن را میل کرده و دانه هایش را نیز بجوید.

درمان دیابت

کنترل قند خون با ریحان

مصرف ریحان موجب تسهیل ترشح انسولین شده و نیز لوزالمعده و کبد را تقویت خواهد کرد، از این رو خوردن ریحان به کاهش قند خون افراد دیابتی کمک می کند.

کنترل دیابت با روغن زیتون

روغن زیتون برای بهبود بیماریهایی همچون کلسترول زیاد، تصلب شرایین و دیابت می تواند مؤثر باشد؛ مصرف روغن زیتون می تواند تری گلسیرید بدن را کاهش داده و در نتیجه قند خون نیز کاهش پیدا خواهد کرد، برای این منظور می توانید مقدار یک چهارم فنجان از روغن زیتون را قبل از خواب بخورید.

همچنین می توانید به جای آن، یک قاشق غذاخوری لیستین را در یک قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کرده و استفاده کنید، توجه داشته باشید که روغن زیتون دارای مقدار ۲۰۰۰ کالری می باشد و اگرچه بسیار سالم و مفید می باشد اما این مقدار کالری آن نباید نادیده گرفته شود.

کنترل دیابت

دیابت یکی از بیماری هایی است که می توانید با استفاده از یک رژیم غذایی و انجام تمرین های هوازی آن را کنترل نمایید و به درمان دیابت بپردازید. برای اطلاع از درمان بیماری های مختلف می توانید به بخش سلامت مجله اینترنتی آرگا مراجعه کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *