دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای قدم به قدم برای نظافت تخت خواب

  • محدثه خاکشور
  • ۳ دی ۱۳۹۹
  • ۰

این مطلب به آموزش چگونگی نظافت تخت خواب و مزایای آن اختصاص یافته است؛ به این وسیله می توانید به راحتی در منزل از بروز بیماری های مختلف جلوگیری کرده و تمیزی را به بستر خود بخشید.

با توجه به اینکه یک سوم زندگی هر انسانی در خواب؛ و یا به عبارتی در تختخواب می گذرد؛ اهمیت نظافت تخت خواب و تمیز نگه داشتن آن دو چندان می شود؛ آرگا قصد دارد در این مطلب شما را با روش ها، و دلایل و نتایج این نظافت آشنا سازد؛ تا پایان مطللب همراه ما باشید.پاکیزگی از گذشته تا اکنون مد نظر افراد بوده است، نظافت محل زندگی و همین طور محل خواب از الزامات اولیه زندگی انسان ها محسوب می گردد؛ با در نظر گرفتن این موضوع که تختخواب محل استراحت و به خواب رفتن می باشد، باید از هر لحاظ بررسی و رسیدگی شود؛ ساعاتی طولانی حدود ۸ ساعت در تختخواب به سر برده می شود پس الزامی است که برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های مختلف به نظافت آن رسیدگی کنید: بدن در این مدت مقدار زیادی عرق کرده (نیم لیتر) و سلول های مرده پوست که بستر شما را مستعد رشد و زندگی بسیاری از عفونت ها، کثیفی ها، حشره ها و موجودات ذره بینی از جمله باگ ها (موجوات کوچک میکروسکوپی) می کند که با رعایت نکردن بهداشت و نظافت در این محل بروز انواع بیماری های عفونی پوست، بیماری های ریوی، افزایش حساسیت، عفونت ادرار، کاهش سیستم ایمنی، ذات الریه و همچنین سرماخوردگی حتمی خواهد شد. برای نظافت تخت خواب باید ملحفه ها و بالش ها و تشک ها را بشویید و یا تمیز کنید که در ادامه مطلب به چگونگی و دفعات آن می پردازیم.

آموزش نظافت تخت خواب به روشی ساده

ابتدا گرد و غبار تختخواب را غبارروبی کنید؛ برای این منظور می توانید از جاروبرقی بهره ببرید و سپس به شستن بالش ها و ملحفه ها بپردازید:

تمیز کردن تخت خواب با شیوه ای آسان

شستشوی ملحفه ها

ملحفه ها را باید هفته ای ۱ مرتبه یا همان هر دو هفته ۱ بار شسته گردند.

چنانچه از فردی مریض پرستاری می نمایید باید ملحفه ها را روزی ۱ بار تعویض نمایید، در صورت مقدر نبودن آن روبالشتی وی را روزانه تعویض نمایید.

برای جلوگیری از کثیف شدن بالش، تشک و لحاف بهتر است از لحاف نخی بهره ببرید.

  •  آرون گروپس

همچنین می توانید برای تمیز ماندن تخت خواب خود پیش از خوابیدن دوش گرفته و یا دستهای خود را بشویید، شستشوی لباس های خواب در هفته ۲ بار از اقدامات پیشگیرانه محسوب می شود.

در صورت داشتن حیوان های خانگی مانند گربه و سگ، مکان خواب آنها را از مکان خواب و استراحت خود مجزا نمایید، ملحفه او نیز باید جدا و مشخص باشد و جدا شسته شود.

جهت شستشوی ملحفه ها خوب است از مواد ضد عفونی کننده بهره ببرید؛ و از آب با دمای ۶۰ درجه سانتی گراد استفاده کنید.

پاکسازی و تمیز کردن تخت خواب

شستشوی بالش ها

بالش ها محیط مناسبی برای تجمع روغن، گرد و خاک، عرق و رشد و زندگی قارچ ها، کپک و باکتری ها هستند که در صورت نداشتن نظافت و شستشوی کافی موجب انتقال بیماری هایی نظیر برونشیت، اسهال، آسم می گردد، علاوه بر شستن با آب داغ؛ نور آفتاب نیز اقدامی موثر به شمار می رود.

بیشتر بالش ها در ماشین لباسشویی شسته می شوند، (به جز آن دسته از بالش هایی که دارای نوشته هایی بر روی خود می باشند)؛ مایع شستشو  و یا آب و صابون را پیش از اضافه کردن بالش ها درون محفظه ریخته و بعد از کف نمودن، روبالشی ها را ۲ تای بیندازید.

روبالشتی ها را با آب سرد شسته و با درجه خنک نیز خشک نمایید.

سپس نیز چناچه می خواهید آنها را در خشک کن بیاندازید، تنظیم باید به گونه ای باشد که آب فاقد دما و متوسط باشد که پشم شیشه یا پنبه درون بالش از بین نرود.

شستشوی تشک ها

شستشوی تشک سخت و زمان بر است، به همین دلیل برای نظلفت و تمیز کردن تشک می توانید از این روش استفاده کنید:

در اولین مرحله بخشی که لکه دار شده را مرطوب کنید، توجه داشته باشید که فقط مرطوب کنید نه اینکه خیس نمایید.

سپس جوش شیرین را بر روی این بخش اسپری نمایید و یا بپاشانید؛ در صورتی که اندازه این بخش کوچک می باشد می توانید از مسواکی یا برسی استفاده کنید.

نظافت تخت خواب به روشی ساده

در این مرحله حالا سرکه سفید مقطر را بر روی آن اسپری کرده و پس از تشکیل کف و حباب کمی منتظر بمانید تا خشک گردد و در نهایت با جارو برقی گرده ها را بردارید.

هنگامی که بقایا برداشته و پاک شد، و در صورت مقدور بودن در مقابل نور خورشید پهن نمایید، این عمل موجب از بین رفتن بعضی از لکه ها می گردد.

شیوه ای ساده و جالب از پاک کردن تخت خواب

در صورت لزوم مجددا این کارها را انجام بدهید.

روشی جالب و ساده برای پاک کردن تخت خواب

برای خوشبو کردن بستر خود می توانید از انواع ایده ها از جمله گیاه اسطوخودوس، اوکالیپتوس، نعنا، آویشن، درخت چای، دارچین، لیمو، میخک بهره ببرید و یا در صورت تمایل از مخلوط روغن های این موارد استفاده کنید.

نظافت تخت خواب و خوشبو کردن آن

در این مطلب نظافت تخت خواب را آموزش داده و به دلایل و نتایج مهم آن پرداخته شده است، برای آشنایی بیشتر با تمیز کردن یخچال، تمیز کردن لوازم برقی بر روی ان کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *