دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

برای تمیز کردن انواع لوازم برقی از این راهنما استفاده کنید

  • مریم صبوری
  • ۴ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

تمیز کردن لوازم برقی برای هر بانویی هیجان انگیز است که با کمی زحمت و حوصله می توانند به نتیجه مطلوب برسند. ما در مجله آرگا راه های پاک سازی و نظافت لوازماتی از قبیل: ماشین لباسشویی، ظرفشویی، اتو، یخچال، اجاق گاز، سینک ظرفشور، ماکروفر، چایی ساز و جاروبرقی می پردازیم.

همیشه بانوان خانه دار در جست و جوی راهی برای نظافت منزل خود هستند که برای تمیزی بهتر دنبال چاره ای مناسب می باشند. البته این نکته را باید یادآور شد که هر چه زحمت می کشید باید اثربخش باشد و نتیجه مطلوب بدهد. در این جا ما مقاله ای تحت همین عنوان راه حلی پر فایده برای پاک کردن لوازم برقی به شما همراهان عزیز پیشنهاد می دهیم تا با کمترین زمان به نتیجه دلخواه برسید. با کمی رعایت و مراقبت در پاک کردن به خصوص در لوازم برقی می توانید از زحمتی که کشیده اید احساس رضایت نمایید پس حواستان به وسایل الکترونیکی باشد تا آسیبی نبینید.

سرویس کردن لوازم برقی آشپزخانه

آموزش تمیز کردن لوازم برقی

با استفاده زیاد از لوازم برقی متوجه می شوید که به مرور زمان دچار لک شده اند و این عمل زمانی اتفاق می افتد که کاور نداشته باشد روغن و گرد و خاک بر روی آن ها بنشیند. تمیز کردن لوازم برقی کار مشکلی نیست پس با کمی دقت و حوصله می توانید به درستی کار را انجام دهید.

تمیز کردن لوازم برقی منزل

  • نظافت یخچال

اگر وسایل برقی شما مثل: یخچال، آبمیوه گیری، ماشین لباسشویی، ظرفشویی به رنگ سفید است. برای از بین بردن لک زرد آن ها می توانید از مخلوط یک دوم پیمانه جوش شیرین، یک دوم پیمانه مایع سفید کننده و ۴ پیمانه آب گرم کمک بگیرید و با اسفنج برروی آن ها بکشید. سپس بعد از ۱۰ دقیقه با دستمالی مرطوب محل را آبکشی و پاک کنید. برای پاک کردن قسمت بیرونی و دیواره ها از دستمالی مرطوب یا پنبه ای آغشته به الکل صنعتی برای براق کردن آن محل استفاده نمایید. جوش شیرین بوی نامطبوع را از بین می برد برای پاکیزه کردن پشت یخچال اول آن را از برق بکشید ویخچال را کمی به جلو ببرید. با کمک جاروبرقی گرد و خاک پشت یخچال را گرفته تا به مراتب عمر و بازدهی آن بهتر شود.

راه های نظافت لوازم برقی

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • براق کردن ماشین لباسشویی

شما برای نظافت ماشین لباسشویی خود نیاز به سرکه سفید دارید. با این وجود که ماشین لباسشویی دائم در حال شستن با آب است ولی باز هم کثیف می شود. در این جا می توانید به جای استفاده از پودر لباسشویی از سرکه سفید استفاده نمایید و درون مخزن جا پودری بریزید. ماشین را روشن کرده و در حالت شستشو با آب داغ قرار داده تا آخر بشوید نباید لباسی درون ماشین بریزید و بگذارید تا آخرین مرحله شستشو انجام شود تا محوطه لباسشویی پاک و عاری از هر گونه باکتری و عفونت شود.

  • پاک کردن آبمیوه گیری

همچنین با استفاده زیاد از وسیله آبمیوه گیری لکه هایی را خواهید دید که برای پاکیزه کردن آن می توانید. از مخلوط نصف پیمانه مایع سفید کننده و یک چهارم پیمانه جوش شیرین و ۴ پیمانه آب گرم استفاده نمایید. که با اسفنجی نرم برروی مکان بمالید و بعد از ۱۰ دقیقه بشویید و کامل خشک نمایید این راه حل برای تمیز کردن لوازم برقی مثل: آبمیوه گیری و مخلوط کن تاثیر گذار است.

نظافت لوازم برقی

  • رفع کثیفی از تلویزیون

چنانچه می خواهید صفحه تلویزیون را از لکه و جای اثر انگشت بچه ها پاک نمایید. ابتدا تلویزیون را خاموش کرده و بعد با دستمالی خشک گرد و غبار را گرفته و بعد با پنبه ای آغشته به الکل و آب صفحه تلویزیون را تمیز نمایید. الکل لکه های انگشت و چرب را برطرف می کند پس برای تمیزی بهتر از دستمال بدون پرز و حوله ای استفاده نکنید. برای پاک کردن دیواره های غیر شیشه ای و پلاستیکی تلویزیون از دستمال خشک و مایع براق کننده کمک بگیرید تا براق کند و چربی را رفع کند. این راه حل برای پاکیزه کردن وسایل الکترونیکی تیره رنگ مثل: رادیو و ضبط و ویدئو کاربردی است.

پاک و تمیز کردن لوازم برقی

برای برطرف کردن گچ و جرم اتو های بخار که به خاطر آب های سنگین هر چند وقت گچ می گیرند بهتر است راه عبور بخار را که مسدود شده باز نمایید. با استفاده از سرکه تصفیه شده یا سفید داخل محفظه آب اتو بریزید سپس بعد یک روز آن را خالی کرده و چندین بار با آب داخلش را پر و خالی کنید تا رسوبات از بین برود و در آخر محفظه را بشویید و خشک نمایید. اگر برای شما هم پیش آمده که از خط اتو شلوار تان دو تا شده و می خواهید یک خط اتو را پاک کنید. سرکه سفید را آغشته به اسفنجی نمایید و در محل بکشید و بعد شلوار را بشویید و دوباره اتو نمایید. روشی دیگر برای پاکیزه کردن اتو ابتدا آن را گرم کنید و با پارچه ایی خشن بر رویش بکشید تا تمیز شود. سپس اگر کف اتو جنس تفلون نیست با کشیدن سنباده به کف اتو آن را تمیز کنید.

تمیز کردن لوازم برقی به چند روش

  • براق کردن سینک ظرفشویی

اگر می خواهید سینک ظرفشور یا دستشور خود را که از جنس استیل می باشد تمیز کنید. به هیچ وجه از مواد سفید کننده قوی استفاده نکنید چون موجب کدری بیشتر سینک می شود. شما با استفاده از سرکه و دستمال پارچه ای سطح ظرفشویی را بکشید که برای براق شدن بهتر است از جوش شیرین کمک بگیرید. همچنین نمک خشک برای ضدعفونی کردن سینک عالی است که برروی ظرفشور ریخته و پس از ۱ ساعت آبکشی نمایید. کرم جیف ترکیه برای این کار گزینه مناسبی می تواند باشد.

تمیز کردن لوازم برقی را چگونه انجام دهیم؟

  • نظافت ماشین ظرفشویی

در این جا برای تمیز کردن لوازم برقی مثل ماشین ظرفشویی کافیست مقداری آب لیموترش و سرکه سفید را با یکدیگر ترکیب کنید و درون مخزن بریزید. سپس ماشین ظرفشویی را اجازه دهید تا مراحل شستشویش را انجام دهد، اگر پس از آبکشی و اتمام شستن هنوز لکه هایی باقی مانده بود نمک را به مخلوط اضافه نمایید.

راهنمایی هایی تمیز کردن لوازم برقی

  • پاک کردن اجاق گاز

برای تمیز کردن گاز در هنگامی که شیر یا آب برنج سررفته و اجاق را کثیف کرده بهتر است از مقداری رب گوجه فرنگی برای رفع لکه ها استفاده کنید به طوری که از شب مالیده و تا صبح بماند. سپس صبح با آب گرم و ابری نرم و صابون لکه ها را پاک کنید. همچنین می توانید با کمک آمونیاک اجاق گاز را پاکیزه و براق نمایید که برای این کار باید با پنبه ای مرطوب به آمونیاک از شب تا صبح قسمت های کثیف را رطوبت دهید. سپس صبح با پارچه ای آغشته به نمک و آمونیاک قسمت ها را بکشید و در نهایت خشک نمایید. اجاق گاز تمیز خواهد شد به راحتی برای محفظه های شعله هم از وایتکس کمک بگیرید تا چربی ها را از بین ببرد. اگر برای تمیز کردن لوازم برقی به مشکل خوردید با دستمالی آغشته از سرکه تمام چربی ها را رفع کنید. برای برطرف ساختن جرم فر اجاق گاز از ۴ قاشق آب داغ و ۴ قاشق جوش شیرین برروی مسواک کهنه ای زده و روی گاز بمالید پس از ۱۰ دقیقه با اسفنج پاک کنید. همچنین می توان از ترکیب ۱ لیوان آب، ۱ قاشق آب لیموترش، ۱ قاشق مایع ظرفشویی، نصف قاشق مایع سفید کننده استفاده کرد. بعد محلول را با اسفنج به داخل فر زده و تا ۱ ساعت صبر می کنیم در نهایت با دستمال رطوبت دار سطح را کشیده و خشک می نماییم. این محلول چربی های انباشته شده و خشک را بر طرف می کند.

نظافت و تمیز کردن لوازم برقی

  • پاکیزه کردن ماکروفر

چنانچه ماکروفر شما احتیاج به تمیز کاری دارد از ترکیب ۲ قاشق آبلیمو، بکینگ پودر، ۱ پیمانه آب را تا ۵ دقیقه در ماکروفر بجوشانید و بعد با دستمالی تمیز خشک نمایید. همینطور می توانید از نصف لیموترش و ۱ کاسه آب را تا ۷ دقیقه در ماکروفر بجوشانید. بخار حاصل از لیمو موجب تبخیر لکه های چربی شده و بوی نامطبوع را از بین می برد که در آخر با دستمالی کتان دیواره ها را خشک کنید و دستگاه را تمیز نمایید. دستمال مرطوب به الکل یا آب لیموترش برای پاک کردن ماکروفر و رفع چربی گزینه مناسبی خواهد بود. این نکته را به یاد داشته باشید که از اسکاچ یا سیم ظرفشویی و یا دستمال زبر برای تمیز کردن لوازم برقی استفاده نکنید.

  • برق انداختن قهوه ساز یا چایی ساز

بهترین کار برای انجام این روش و نتیجه گیری مطلوب سرکه سفید را برای تمیز کردن چایی ساز یا قهوه ساز در داخل مخزن بریزید. سپس دستگاه را روشن کرده و بگذارید تا ۳ مرتبه عملیاتش را انجام دهد شما با سرکه سفید به نتیجه دلخواه می رسید.

نحوه تمیز کردن لوازم برقی

  • سرویس کردن جارو برقی

برای پاک کردن و تمیز کردن لوازم برقی به آب، صابون، چاقو، پارچه، مواد معطر و قیچی نیاز داریم. برای سرویس کردن لوازم جانبی جاروبرقی مثل لوله نیاز به ماده ضدعفونی کننده ضدبو داریم که برای راحتی کار بهتر است از وان حمام استفاده نماییم. برای خارج کردن مو، پرز، چسبنده های روی غلطک جاروبرقی نیاز به قیچی و چاقو داریم. کیسه جاروبرقی و فیلتر را خارج کرده و داخل جاروبرقی را با دستمالی مرطوب گرد و خاکش را بگیرید. چنانچه جاروبرقی بوی کپک می دهد نیاز است چند روزی آن را باز گذاشته و از صابون عطری برای تمیزی بهتر استفاده نمایید. فیلتر را داخل آب گرم و صابون شسته و در هوای آزاد بگذارید تا خشک شود سپس پاکت جاروبرقی را تعویض کنید. می توانید از بوگیر آماده موجود در بازار استفاده نمایید تا عطری خوش بدهد همچنین می توان از موادی که در خانه به صورت رایحه خوش (چند قطره عطر، سوزن کاج، میخک، صابون معطر و دارچین) وجود دارد برای رفع بوی کپک در داخل کیسه استفاده نمایید. تمامی وسایل و لوازمات جانبی جاروبرقی را مثل: شیلنگ، لوله، اتصالات را خشک کرده و در جای مخصوص خودش قرار دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *