دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

از مزیت ها و خواص شلتوک برنج چه می دانید؟

  • سحر هودانلویی
  • ۱ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

شلتوک پوسته ابتدایی برنج است که پس از جدا سازی تاثیرات خوبی برای عملکرد های بدن در پی دارد. ادامه مطلب را به معرفی خواص شلتوک برنج پرداخته ایم.

بسیاری از شالیکاران بایستی برای رسیدن به دانه ی برنج سفید که خوردنی و قابل طبخ نیز می باشد، پوسته ابتدایی آن را که شلتوک نام دارد، جدا کرده و سپس به کمک آسیاب هایی سنگی و یا دستگاه هایی خاص که وظیفه کوبیدگی و جدا کنندگی را بر عهده دارند، به تهیه آن بپردازند. برای آشنایی با خواص شلتوک برنج با ما در ادامه این مطلب همراه شوید.

تفاوت بین شلتوک و سبوس برنج

تفاوت شلتوک و سبوس برنج

قابل به ذکر است که امروزه بسیاری از افراد فرق بین شلتوک و سبوس برنج را نمی دانند که از این رو بایستی این چنین توضیح داد که همواره لایه ابتدایی برنج را شلتوک و پس از آن را سبوس می نامند. به طور کلی شلتوک از طبع گرم و خشک برخوردار می باشد و می توان به شکل های متفاوتی آن را فراوری کنید اما با کمال تاسف باید این چنین گفت که تولید برنج در کشور ایران چیزی در حدود ۲۰ درصد از برنج ها را دارای شلتوک می کند که در برخی مواقع نیز بازمانده و محصول غیر استفاده از آن است.

  • کاربرد های آن

حالا که شلتوک از دیگر فرارده های غنی از ارزش غذایی به حساب می آید که در حقیقت یک ماده خام و صنعتی با ویژگی های متنوع نیز است. توجه داشته باشید که اگر این پوسته ها را تحت شرایط کنترل نشده ای بسوزانید، در ازای آن که به هنگام سوختن هر یک گرم از آن انرژی حرارتی برابری با ۳.۶ کیکو کالری تولید می شود. همچنین گفتنی است که از خاکستر آن می توان در مصارف بسیار متعددی همانند اصلاح ساختمان خاک، کنترل صدمات حشرات به انبار های مواد خوراکی، تصفیه آب، جذب روغن، صنعت فولاد، سیمان و بتون، بلوک ساختمانی و آجر هایی غیر قابل سوختن استفاده کرد.

همچنین در به راه اندازی پروژه های کم قیمت، آلودگی کمتری به محط زیست وارد می شود که در نهایت تولید انرژی تجدید پذیر و به کار گرفتن افراد بومی برای تولید سرمایه در کشور تاثیر به سزایی قائل می شود. در پی تمام موارد گفته شده، فراورده های دیگری از شلتوک وجود دارد که شامل وسایل آرایشی و بهداشتی، دمنوش، آرد و طبخ انواع غذا ها و سوپی جات که تماما در پی مصرف، خواص شلتوک برنج را برای عملکرد های بدن در پی دارد.

خواص شلتوک به چه صورت است؟

معرفی خواص شلتوک

در ابتدا خوب است که نحوه تهیه دمنوش آن را فرا بگیرید؛ به این صورت که ۱ قاشق غذا خوری شلتوک آسیاب شده را به همراه ۱ لیوان آب جوش در قوری بریزید و سپس در طی ۲۰ دقیقه آن را دم کنید. پس از آن باید نوشیدنی را صاف کرده و به همراه عسل و نبات شیرین کنید تا به راحتی میل و تاثیرات و خواص شلتوک برنج در عملکرد های بدن نمایان شود.

  •  آرون گروپس
  • خاصیت آن به روی سیستم قلب و عروق

از جمله تاثیرات شلتوک برای قلب و عروق می توان به کم کردن کلسترول خون اشاره کرد. همچنین ویتامین ها E و اسید های چرب اشباع شده و نشده که در این قسمت از گیاه موجود هستند، ارزش غذایی را به مراتب بیشتر کرده اند. همچنین برای افزایش هماهنگی در هموستاز خون و ضد سرطان نیز می توان از شلتوک نام برد.

  • هماهنگی سطح قند خون بدن

به طور کلی نقش ویتامین B1 موجود در دمنوش شلتوک برای تصحیح عملکرد های قلب بسیار تاثیر گذار است و در نهایت می تواند تعداد ضربات و ضربان قلب را به خوبی مساعد کند.

  • بهبود سیستم عصبی بدن

به طور کلی شلتوک از ویتامین B1 سرشار است که در نهایت برای افراد عصبی، نگران و مضطرب می تواند بسیار موثر و مناسب شناخته شود. چرا که در پی آن می تواند توانای مغز را گسترش دهد، خستگی را در افراد کاهش دهد، به رفع سردرد و سرگیجه منجر شود و در نهایت به رفع زود رنجی و حساسیت در افراد منجر شود.

خواص شلتوک چه می باشد

  • سیستم تنفسی

به طور کلی این نوشیدنی در درمان التهابات ناشی از آلرژی بسیار موثر واقع شده است.

  • دستگاه حرکتی

کاهش ویتامین B1 در بدن به گرفتگی ماهیچه های ساق پا، درد و احساس سنگینی در ساق پا، گرمی پا، خواب رفتگی و بی حسی انگشتان دست و پا منجر می شود که از این رو با مصرف این دمنوش می توان از عوارض را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

  • سیستم گوارشی

به طور کلی شلتوک آرام بخش و مسهل است که از این رو برای درمان یبوست بسیار مناسب به شمار می رود. برای درمان بواسیر و سرطان کولون ها می تواند تاثیر به سزایی قائل شود و در نهایت به رفع سوء هاضمه و از بین رفتن بی اشتهایی منجر شود.

  • سلامت پوست

از اساسی ترین و شناخته شده ترین مواد موجود در شلتوک برنج می توان به ویتامین E اشاره کرد که تاثیرات آنتی اکسیدانی فراوانی برای افراد در پی دارد. تاثیراتی به مانند ضد پیری و چروک می تواند مصرف این نوشیدنی را بسیار پر اهمیت تر جلوه دهد.

همچنین ترمیم و رفع زخم نیز از دیگر خواص این نوشیدنی به شمار می آید.

آشنایی با خواص شلتوک

عوارضی که مصرف بیش از حد عرق آن در پی دارد

قابل به ذکر است که استفاده بیش از حد عرق شلتوک می تواند عواقبی به مانند اسهال را در پی داشته باشد. همچنین تا به کنون گزارشی مبنی بر عوارض این نوشیدنی برای خانم ها به شمار نیامده است اما باید توجه داشت که خانم های باردار ممکن است متحمل واکنش های منفی در بدن خود شوند.

از این رو توصیه فراوانی مبنی بر اینکه خانم های باردار در طی این دوران حساس از زندگی خود باید با پزشک مشورت نمایند. تاثیرات عرق شلتوک برای مادران شیر ده نیز تا به کنون ثبت نشده است و از این رو پیشنهاد می شود که با احتیاط و در صورت لزوم مصرف گردد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *