دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با خواص گیاه زوفا و کاربردهای دارویی آن

  • سحر هودانلویی
  • ۱۶ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

گیاهان از خواص متعددی برخوردار هستند که در صورت شناسایی مناسب به درمان بسیاری از بیماری ها منجر می شوند. برای آشنایی با خواص زوفا ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید.

به طور کلی گیاه زوفا را می توان در بسیاری از نواحی دریای مدیترانه مشاهده کرد و از آن می توان به عنوان یکی از بومی ترین گیاهان کشور فرانسه، یونان و ایتالیا به شمار برد. رنگ این گیاه آبی، ارغوانی، بنفش و سفید است که از برگ های کوچک و نازکی نیز برخوردار است. همچنین در پی این گیاه می توان گفت که از آن روغنی خارج می شود که تاثیرات درمانی بسیاری را دارا است. ادامه مطلب را جهت معرفی خواص زوفا پرداخته ایم.

همچنین گفتنی است که در صورت استفاده از خواص این گیاه به صورت نوشیدنی می توان؛ گل و برگ های خشک شده آن را جوشاند و سپس به صورت دمنوش میل کرد.

آشنایی با گیاه زوفا

معرفی گیاه زوفا

زوفا از دیگر گیاهان چند ساله ای است که بومی مناطق مدیترانه است و سپس به کشور های کانادا و ایالات متحده وارد شد. به طور کلی این گیاه در اطراف جاده قابل رشد است که درصوتی دیگر به درون باغ نیز کشت می شود. این گیاه را می توان از دیگر انواع گروه نعناعیان به شمار آورد؛ چرا که از بو و روغنی به مانند کافور برخوردار است. همچنین ویژگی ظاهری این گیاه بدین صورت است که دارای بوته ای بلند و باریک، با برگ های وارونه است که در برخی مواقع ارتفاع آن به ۲ فوت نیز می رسد.

گیاه زوفا در ماه ژوئن تا اکتبر از گل هایی به رنگ بنفش که بوی بسیار خوبی نیز دارد، برخورار می شود که از این رو حشرات بسیاری را به اطراف خود جمع می کند. برخی دیگر از این گیاه نیز به رنگ گل های صورتی و سفید هستند و برگ آن ها نیز از ساقه های سبز دارای ترکیبات زیست فعالی به مانند رزماربین و اسید کافئیک که به همراه پینانیون، بتاپینن، لیمونن، پینو آموفون و ایزوپینووکامپون، تانن، گلیکوزید، فلانوئید ها و مروبین برخوردار است.

بسیاری از این خواص گفته شده در روغن گیاه زوفا موجود است که آن نیز به وسیله بخار تقطیر از برگ های خرد شده و ساقه به دست آمده است.

  • کاربرد سنتی:

کاربرد سنتی از خواص زوفا در گذشته به صورتی بوده است که در کتاب های مقدس مسیحی از آن نام برده شده است و از این رو گیاهی دارای احترام نام گرفت که از آن پس محققان بسیاری به دنبال هویت واقعی آن بودند.

  •  آرون گروپس

در گذشتگان خیلی دور از این گیاه به صورت آفت کش، حشره کش، دفع حشرات بسیار ریز و پدیکولیکید استفاده می شد که پس از گذشت زمان نیز به عنوان افزون کننده رایحه در صابون و عطر، طعم دهنده خوراکی، پودینگ و آب نبات کاربرد پیدا کرد.

در عصر امروز نیز روغن و دیگر مواد تشکیل دهنده موجود در ساقه و برگ این گیاه را به عنوان عاملی موثر برای سلامتی که از خواص ضد باکتری و ویروسی برخوردار است، معرفی کردند.

خواص زوفا به چه صورت است؟

آشنایی با خواص زوفا

ادامه مطلب را به معرفی خواص این گیاه و تاثیراتی که بر سلامتی عملکرد های بدن قائل است، پرداخته ایم.

  • کنترل قند خون

مصرف چایی زوفا می تواند تاثیرات کاهش قند خون را برای افراد به همراه داشته باشد. بسیاری از محققان ترکیبات آنتی اکسیدانی این گیاه را به خوبی شناسایی کرده اند و دریافته اند که می تواند از فعالیت آنزیم آلفا گلوکوزیداز پیشگیری کند. در این شرایط نشاسته به درون شکر می شکند که قبل از افزایش کربوهیدارت به همراه غذا، از بروز فشار خون بالا پیشگیری می شود.

بسیاری از محققان بر این باورند که از زوفا می توان به عنوان مکملی برای کنترل سطح قند خون بدن به شمار آورد.

  • ترمیم سلول های خونی

از دیگر خواص زوفا می توان به عاملی پیشگیری کننده برای تخریب گلبول های قرمز اشاره داشت. برگ های این گیاه بسیار بهتر از گل و ریشه به مراقبت از سلول های خونی و در ادامه ترمیم آن ها منجر می شود. گفتنی است که این گیاه در قوی ترین گروه های فعالیت آنتی اکسیدانی قرار دارد.

درمان مشکلات ریه با گیاه زوفا

  • سلامتی تنفسی

بسیاری از پزشکان گیاهی توصیه می کنند که برای پیشگیری از علائم تنفسی، می بایست از چایی زوفا استفاده کرد که در این صورت گلو درد را نیز تسکین می دهد. برای درمان گلو درد با گیاه زوفا؛ بایستی نوشیدنی آن را قرقره کنید و امکان دارد که در برخی واقع به تکرر ادرار منجر شود.

همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت و التهاب برای درمان سرفه و دیگر نشانه های سرما خوردگی بسیار تاثیر گذار است که از این رو بایستی، ۲ الی ۳ فنجان از نوشیدنی آن را در طی روز میل نمایید.

  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش

از دیگر خواص زوفا خنثی کردن اسید معده است که در پی آن عملکرد های عضلانی سالم در دستگاه گوارش تشویق می شوند. در این صورت امکان دارد که سوزش سردل و علائم رفلاکس معده در شما کاهش یابد.

  • تاثیرات آنتی بیوتیکی

مصرف چایی این گیاه از چندین عامل ضد باکتریایی برخوردار است که به طور کلی از برگ ها تهیه می شود. نوشیدنی این گیاه را به عنوان مطمئن ترین روش برای کاهش رشد و جلوگیری از رشد باکتری های مضر به درون بدن بر شمار می آورند. همچنین فلانوئید های موجود در این گیاه از خواص ضدباکتریایی بسیاری برخوردار است که برای کمک در مقابله با عفونت های داخلی بدن به مانند گلو درد و عفونت های بینی بسیار تاثیر گذار است.

درمان سرما خوردگی با گیاه زوفا

  • درمان سرما خوردگی

استفاده از روغن این گیاه می تواند تاثیرات آرام بخشی به همراه داشته باشد که در نهایت به درمان و تسکین سرما خوردگی منجر شود. از آن جایی که این گیاه را ادرار آور نیز معرفی می کنند می تواند در صورت مصرف به هنگام احساس درد به درمان خارش و درد گلو منجر شود.

این روغن را بایستی در طی شب و قبل از خواب مصرف کرد.

  • پاکسازی بدن

همان طور که می دانید زندگی شهر نشنیی برای افراد؛ دود ماشین و سیگار و در نهایت ابتلا به انواعی از عفونت و التهبات را در پی داشته است. در این صورت ریه و مجرای تنفسی از وضعیت خوبی برخودار نیست که بسیاری از محققان برای پاکسازی آن؛ چایی گیاهی زوفا را توصیه کرده اند که در نهایت به پاکسازی قفسه سینه منجر می شود.

  • تنظیم فشار خون

شاید بدانید که افزایش فشار خون به ایجاد ضخامت در دیواره های شریانی منجر می شود که این فضای لازم برای گردش خون در دسترس نمی باشد. گفتنی است ک این امر در اندام های مختلف بدن این چنین سبب می شود که ضربان قلب را متعادل و بروز سکته مغزی را کاهش می دهد.

درمان انگل روده با گیاه زوفا

  • درمان انگل روده

بسیاری از انسان ها به سبب انگل می توانند به انواعی از بیماری های روده ای انگل مبتلا شوند. گفتنی است که این بیماری می تواند علائمی به مانند حالت تهوع، اسهال، درد معده، اسهال خونی را دارا باشد که به وسیله ۱ فنجان چایی زوفا می توان تمامی این علائم را کاهش و درمان داد.

  • باز شدن گرفتگی های ریه

گفتنی است که آسم، سرفه و آلرژی از انواع عفونت هایی هستند که ریه را مسدود می کند. از این رو احساسات ناخوشایندی برای فرد پدید می آید که با استفاده از خواص زوفا می توان آن ها را درمان کرد.

  • درمان آلرژی های فصلی

طبیعی است که بیماری هایی به مانند سرما خوردگی و آلرژی فصلی آسیب بسیاری به ریه ها وارد می کنند. در این صورت مصرف گیاه زوفا می تواند تاثیری موثری در پاک کنندگی ریه ها و در نهایت ایجاد آرمش منجر شود.

  • کم کردن وزن

همان طور که می دانید مصرف کالری در طولانی مدت می تواند به چاقی در کودکان و بزرگسالان منجر شود. مواد اولیه در جذب این چایی می تواند تاثیرات کاهش وزن و تناسب اندام را برای شما در پی داشته باشد که انجام بسیاری از تحقیقات این امر را به ثبات رسانده است.

درمان عفونت مجرای ادراری با گیاه زوفا

  • درمان عفونت مجاری ادرار

این گیاه دارای خواص ضد باکتریایی است که از این رو به کاهش علائم و نشانه های عفونت مثانه منجر می شود. همچنین در پیشگیری از گسترش آن به درون کلیه ها نیز تاثیر به سزایی قائل می باشد.

  • رفع علائم بیماری ایدز

طبق تحقیقان بالینی انجام شده این چنین مشخص شد که برگ های خشک زوفا به علت دارایی از تانن و اسید کافئیک ها به کاهش فعالیت های بیماری ایدز می پردازند.

  • رفع مشکلات پریودی

با توجه به این که این گیاه از تاثیرات آنتی اسپاسموتیک برخوردار است؛ فرد را از گرفتگی های بسیار شدید در طی دوران پریودی های درد آور خلاص می کند.

عوارضی که ممکن است، این گیاه در پی داشته باشد

  1. قابل به ذکر است که تا به کنون منع مصرف خاصی در رابطه با این گیاه معرفی نشده است. اما توصیه پزشکان به این صورت است که باید از مصرف در طی دوران حساس بارداری و شیر دهی پرهیز کنید. چرا که همان طور مطالعه کردید این گیاه از تاثیرات تحریک به راه انداختن جریان پریودی برخوردار است که امکان دارد به سقط جنین منجر شود.
  2. استفاده طولانی مدت و بیش از حد مشخص شده امکان دارد فرد را به تشنج مبتلا کند که از این رو زیاده روی در مصرف نوشیدنی و روغن آن توصیه نمی شود.
  3. توجه داشته باشید که بسیاری از گیاهان دارویی و گیاهی نیز می توانند آلرژی های به صورت بثورات پوستی، تورم پوست و زبان، سختی تنفس و یا تنگی نفس را برای فرد در پی داشته باشند.
  4. زیاده روی در مصرف می تواند به آسیب هایی در عملکرد کبد منجر شود.
  5. به علت دارا بودن از تاثیرات سقط جنین، خانم های باردار بایستی از استعمال روغن و مصرف چایی آن پرهیز کنند.

معرفی خواص زوفا

نحوه استفاده از زوفا به چه صورت است؟

به طور کلی این گیاه را می توان به ۳ صورت استفاده کرد.

  • روغن:

روغن این گیاه به شکل اسانس می باشد که در شکل های متفاوتی در بازار عرضه می شود. به عنوان مثال بایستی این گیاه را ببویید و یا در صورتی دیگ به نواحی بدن خود اعمال کنید.

  • چایی:

برای تهیه دمنوش این گیاه باید ۱ قاشق زوفای خشک شده را به درون ۱ لیوان آب جوش بریزید و اجازه دهید در طی ۱۰ دقیقه به جوش آید. این چایی را مجاز به مصرف در طی روز به مراتب ۲ الی ۳ دفعه هستید.

  • عرق گیاهی

عرق گیاهی زوفا دارای خواص و تاثیرات متعددی است که برای مصرف می توانید از پزشک و افراد با تجربه در این زمینه مشورت بگیرید. این عرق دارای خواصی به شرح زیر است؛

آشنایی با نحوه مصرف گیاه زوفا

  1. نیرو بخش
  2. تقویت معده
  3. رفع ضعف معده
  4. درمان سرما خوردگی
  5. رفع سرفه خلط آور
  6. رفع عفونت ریوی
  7. درمان آسم
  8. درمان کم خونی در طی دوران بلوغ و پریودی دختران

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *