دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

فواید و خواص اسفرزه را بهتر بشناسید

  • مهلا بستگان
  • ۶ آذر ۱۴۰۲
  • ۰

اسفرزه یک گیاه علفی یک ساله است که برای درمان سر درد, یبوست و موخوره و دیگر مسائل از آن استفاده می کنند. ما در این مقاله از خواص اسفرزه, فواید و مضرات آن می گوییم.

از بیوگرافی گیاه اسفرزه یا اسپرزه بدانید که:  یک گیاه علفی یک ساله از تیره بارهنگ می باشد که یا ساقه ندارد یا شامل ساقه های کوتاه است. این گیاه بومی مناطق ایران و هندوستان و کشورهای همسایه می باشد و از ایران و پاکستان به دیگر نقاط جهان صادر می شود. گیاه اسفرزه طبیعتی سرد و تر دارد و به همین دلیل از این گیاه برای رفع تشنگی و حرارت بدن استفاده می کنند. برای آشنایی بیشتر با خواص اسفرزه در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

خواص اسفرزه و فواید این گیاه:

  • از گیاه اسفرزه برای درمان اسهال خونی, اسهال مزمن و درمان یبوست استفاده می کنند. در این مورد باید دانه های گیاه اسفرزه را با مقدار زیاد و قابل توجهی آب مصرف کرد. چون که موسیلاژ سطح دانه ها برای حجم گرفتن به مقدار زیادی آب احتیاج دارند. دانه های اسفرزه در آب چندین برابر حجم خود متورم می شوند و به شکل ژلاتین در می آیند و لعاب می دهند که همین لعاب حاصله برای درمان اسهال و یبوست مورد استفاده قرار می گیرد. برای استفاده از گیاه اسفرزه برای درمان اسهال خونی و یبوست می باید که, دانه های این گیاه را در یک پارچ آب ولرم ریخته و در یک مکان خنک قرار دهید تا دانه ها به لعاب بیفتند و از این لعاب در روز چندبار میل کنید. بعد از هر بار مصرف اگر دانه ها را در پارچ بهم بزنید و مخلوط کنید باعث می شوید که لعاب بیشتری تولید شود. در استفاده از این گیاه برای درمان اسهال مزمن باید دانه های این گیاه را تفت دهید و یا به قول معروف از بو داده دانه های این گیاه استفاده نمایید.عوارض جانبی گیاه اسفرزه که باید بدانید
  • از دیگر خواص اسفرزه استفاده از آن در درمان ناراحتی های سینه می باشد که به این منظور از آب دم کرده تخم این گیاه استفاده می کنند.
  • از لعاب تخم اسفرزه به همراه روغن بنفشه برای رشد مو و نرم کردن آن و همچنین پیشگیری از ابتلا به موخوره نیز,  استفاده می کنند,
  • تخم گیاه اسفرزه را با میوه عناب نیم کوب شده, یک شب در آب بخیسانید و صبح مقداری از آب این محلول را صاف کنید و ناشتا میل بفرمایید و با بقیه آن انتهای بدن خود را بشویید. این کار موجب رفع خارش های اندام های زنانه و واژینال می شود.
  • برای درمان سردرد از تخم این گیاه با گلاب ضماد درست کنید و بر پیشانی و شقیقه ها قرار دهید تا مشکلتان برطرف شود.
  • از لعاب تخم اسفرزه برای از بین بردن برفک, زخم, تاول و سوختگی دهان استفاده می کنند که از دیگر خواص اسفرزه به شمار می آید. برای این مورد باید لعاب تخم اسفرزه را در دهان نگاه داشت.خواص اسفرزه و فواید دارویی این گیاه
  • خاصیت لاغر کنندگی نیز جزو خواص اسفرزه محسوب می شود, دانه های گیاه اسفرزه سبب کاهش جذب چربی ها در بدن می شوند, این دانه ها موجب می شوند تا بدن غذای دریافتی را با سرعت بیشتری دفع کند و بدن زمان کافی برای جذب بیشتر چربی نداشته باشد.
  • غلاف و یا پوشش دور دانه اسفرزه به بهتر هضم شدن مواد غذایی بدون جذب زیاد و همچنین پاکسازی بدن کمک می کنند.
  • دانه های اسفرزه در معده حجیم می شوند و با این کار  احساس سیری طولانی مدت را در شخص به وجود می آورند و همینطور سیستم گوارشی بدن از این دانه ها برای دفع چربی بیشتر استفاده می کنند.موارد مصرف گیاه اسفرزه

عوارض جانبی و موارد منع مصرف و احتیاط های لازم مصرف این گیاه:

  • اگر در استفاده از اسفرزه برای درمان یبوست, به اندازه کافی آب مصرف نشود, اسفرزه به دیواره روده ها می چسبد و سبب ورم روده می شود که این کار آب مدفوع را کاملا جذب کرده و نتیجه عکس به همراه دارد.
  • مصرف اسفرزه در بانوان باردار و کودکان زیر چهار سال ممنوع می باشد.
  • اشخاصی که دچار نفخ و درد معده و گاز معده می باشند باید در استفاده و مصرف این گیاه از مقادیر بسیار کمک شروع کنند.
  • اگر با استفاده از گیاه اسفرزه در مدفوع خود خون مشاهده کردید و یا به تپش قلب گرفتار شدید و همچنین احساس سرگیجه کردید, مصرف گیاه اسفرزه را قطع, و به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر برای بیماری خاصی دارو مصرف می کنید از مصرف اسفرزه بپرهیزید, این گیاه در جذب بعضی دارو ها همانند داروهای ضد دیابت, ضد صرع, افسردگی, مشکلات قلبی, کاهش چربی خون اختلال ایجاد می نماید.موارد منع مصرف در گیاه اسفرزه

برخی از موارد مصرف دیگر این گیاه برای درمان بیماری ها

اسفرزه سرشار از ویتامین های a، C، e و k و حاوی مواد معدنی کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و فسفر و نیز دارای اسید های چب امگا ۳ می باشد، یک ملین و نرم کنندهطبیعی و منبعی غنی از فیبر رژیمی است، ضمن اینکه دارای خاصیت جذب کننده رطوبت می باشد، در ادامه با برخی دیگر از موارد درمان ان داروی گیاهی آشنا می شوید.

رفع کیست تخمدان

یکی از خواص بی نظیر اسفرزه درمان عفونت های ناشی از رحم و کیست تخمدان می باشد که طبق تحقیقات که در آمریکا انجام شده است استفاده از از اسفرزه در وعده صبحانه به شکل ناشتا کمک زیادی به رفع عفونت های رحمی، خارش واژن و بهبود کیست تخمدان می کند و همچنین مصرف این گیاه سبب کنترل خونریزی های شدید در دوران قاعدگی نیز می شود.

درمان آسم

طبق تحقیقات انجام شده اسفرزه فواید زیادی برای ریه دارد و استفاده از آن برای مدت طولانی کمک زیادی به بهبود آسم می کند فقط کافی است دو قاشق گیاه اسفرزه را داخل آب گرم ریخته و هر روز صبح پس از بیدار شدن بنوشید و بعد از زمان ده روز تاثیر بی نظیر آن را مشاهده خواهید کرد.

شفافیت پوست

همانطور که می داید هر چقد اجابت مزاج بهتری داشته باشید سموم و عفونت ها نیز سریع تر از بدن خارج شده و در نتیجه پوست شفاف تری خواهید داشت از این رو، مصرف اسفرزه به شکل پودر کمک زیادی به بهتر شدن اجابت مزاح می کند بنابراین ،اسفرزه و عسل را داخل یک لیوان آب ولرم ریخته و پیش از خوابیدن هر شب میل نمایید و همچنین می توانید با اسفرزه ماسک خانگی به منظور لایه برداری پوست تهیه کنید.

درمان دیابت

همانطور که گفتیم؛ گیاه اسفرزه خاصیت مسهل دارد، همچنین این گیاه برای افراد دیابتی می تواند مفید باشد به طوری که به هنگام تماس پوسته آن با آب به حالت ژله ای درآمده و در نتیجه موجب کمتر شدن میزان جذب و تجزیه شکر در خون می شود.

  •  آرون گروپس

بنابراین افرادی که از دیابت رنج می برند می توانند با مصرف پلیسیوم به همراه یک فنجان آب یا شیر بعد از هر غذا تا حدودی علائم بیماری دیابت را کنترل کنند.

خاصیت اسفرزه

سفرزه برای درمان اسهال

برای درمان اسهال می توانید یک تا دو قاشق سوپ خوری اسفرزه را به صورت روزانه و ۲ تا ۳ بار در روز مصرف کنید تا زمانی که حرکات روده شما نرمال شوند

از این رو برای رهایی از اسهال؛ مصرف ۳ قاشق سوپ خوری تازه اسفرزه با ۳ قاشق غذا خوری کشک تازه و نیز ۲ قاشق سوپ خوری را مخلوط کرده و بعد از هر غذا مصرف کنید، برای گرفتن نتیجه بهتر می تواند دو بار در روز استفاده کنید.

درمان زخم کولیت

یک قاشق سوپ خوری اسفرزه را با یک فنجان آب گرم مخلوط کرده و قبل از غلیظ شدن محلول آن را بنوشید، استفاده از این محلول را روزانه و تا زمانی که بیماری بهبود یابد، ادامه دهید، همچنین افرادی که به آن عادت ندارند، می توانند در ابتدا از نصف قاشق چای خوری از پودر آن استفاده کنند و به تدریج مصرف آن را زیادتر کنند، برای پیشگیری از یبوست نیز در طول روز و بعد از مصرف این محلول مقدار زیادی آب بنوشند.

حتما قبل از استفاده از این روش برای درمان بیماری باید با پزشک تان مشورت نمایید زیرا امکان بدتر شدن علائم بیماری وجود دارد.

درمان کلسترول

اسفرزه می تواند موجب کاهش چربی شود، ضمن اینکه یک منبع تولید فیبر لینولئیک و فیبر محلول در پلیسیوم است که موجب افزایش اسید های صفراوی و کاهش کلسترول، همچنین کمتر شدن میزان جذب کلسترول در بدن شود، حال برای درمان کلسترول بالا می توانید می توانید حدود ۳ بار در روز به مقدار یک قاشق چای خوری پسیلیوم مصرف نمایید.

فواید اسفرزه

و کلام آخر اینکه برای استفاده از این گیاه و بهره مندی از فواید اسفرزه از مقادیر بسیار کم شروع کنید و به مرور زمان به میزان سه بار در روز برسانید. در ضمن توجه داشت باشید که خواص اسفرزه در لاغری به تنهایی تغییرات جدی لحاظ نمی کند و در کنار آن بهره مندی از یک برنامه غذایی سالم و درست و ورزش نیز باید, وجود داشته باشد.

 

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *