دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

خواص خردل و مهمترین مزایای دارویی و درمانی خردل

  • بهاره سلطانی
  • ۲۹ آبان ۱۴۰۲
  • ۰

بیشتر افراد خردل را به واسطه سس خردل می شناسند. اما جالب است بدانید که خردل خود دارای فواید زیادی برای بدن می باشد. در این مطلب به طور اختصاصی در مورد تمام خواص خردل صحبت می کنیم. در ادامه می توانید روش های درمانی خردل را مطالعه کنید.

از مهمترین خواص خردل می توان به درمان بیماری سرما خوردگی، سرفه، گرفتگی گلو، یبوست و … اشاره کرد. علاوه بر فواید خردل می توان از سس و روغن خردل نیز استفاده کرد. سس خردل به دلیل داشتن ترکیباتی مانند روغن زیتون، سرکه، فلفل و نمک دارای فواید زیادی است و استفاده از آن در رژیم های غذایی توصیه می شود.

موارد مصرف خردل

مهمترین فواید و خواص خردل

از مهمترین فواید خردل می توان به درمان آبریزش بینی و سرفه اشاره کرد. همچنین برای از بین بردن گرفتگی بینی و خلط نیز می توان از خردل استفاده کرد. برای استفاده از این روش درمانی باید مقدار ۲ قاشق غذا خوری دانه خردل را آسیاب و آن را با یک فنجان آرد گندم مخلوط کرده و سپس به آن چند قطره آب اضافه کنید. سپس دراز کشیده و روی سینه و گلو مقداری روغن وازلین بزنید و سپس مقداری از این خمیر را روی سینه خود به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید. دقت کنید که طولانی شدن زمان استفاده از این روش ممکن است باعث آسیب به پوست شود بنابراین نباید زمان آن از یک ربع بیشتر شود.

درمان آرتریت روماتوئید

دانه خردل به دلیل داشتن سلنیوم و منیزیم کمک زیادی به افرادی که به آرتریت روماتوئید مبتلا هستند می کند و ابن مشکل را برطرف می کند.

پیشگیری از بیماری ها

دانه خردل به دلیل اینکه حاوی مواد مغذی می باشد باعث پیشگیری از برخی از بیماری ها می شود.

بهبود سوخت و ساز بدن

دانه های خردل سرشار از الیاف و فیبر رژیمی هستند که کمک زیادی به هضم می کنند و در واقع باعث بهبود حرکت روده و سوخت و ساز بدن می شود.

درمان آسم

یکی از خواص خردل بر سلامت بدن درمان آسم می باشد از این رو، دانه های خردل کمک زیادی به بیماران مبتلا به آسم می کند زیرا، دارای مواد معدنی مانند سلنیوم، منیزیم و آهن است که ار حمله آسم پیشگیری می کند.

  •  آرون گروپس

رفع بوی بد دهان

همانطور که می دانید بوی بد دهان یکی از مشکلات آزار دهنده می باشد که با کمک خردل می توانید این مشکل را برطرف کنید بنابراین، یک قاشق سس خردل را داخل دهان تان ریخته و به مدت یک دقیقه آن را نگه دارید و بعد خارج کنید و دهان تان را با آب بشویید تا این مشکل برطرف شود.

ارامش اعصاب

اگر شما به صورت روزانه از این گیاه استفاده به دلیل داشتن طبع گرم برای آسیب های عصبی مفید می باشد ودر نتیجه کمک زیادی به آرامش اعصاب می کند.

قطع آبریزش بینی

به دلیل خاصیت ضد ویروسی و آنتی بیوتیکی دانه های خردل برای از بین بردن آب ریزش بینی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. برای استفاده از این روش درمانی باید روغن خردل را در حرارت ملایم گرم کرده و بعد از اینکه سرد شد با استفاده از قطره چکان چندین قطره از این روغن را در هر سوراخی بینی بریزید. این کار باعث تمییز شدن مجار تنفسی می شود. برای اثر بخشی بهتر باید از این روش چندین مرتبه در طی روز استفاده کنید.

خواص خردل

کاهش وزن

مصرف خردل باعث چربی سوزی بدن می شود و به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کند که در نتیجه باعث کاهش وزن می شود. به افرادی که اضافه وزن دارند توصیه می شود که از خردل در رژیم غذایی شان استفاده کنند. محققان دریافتند که وجود ماده ایی به نام ایزوتیوسیانات در خردل باعث چربی سوزی می شود به طوری که مصرف ۲۰ گرم خردل در حدود ۲۰ درصد سوخت و ساز بدن را بالا می برد.

درمان روماتیسم

افرادی که به بیماری های آرتریت، روماتیسم و درد مفاصل مبتلا هستند می توانند از خردل برای کاهش عوارض این بیماری های استفاده کنند. مصرف خردل باعث جلوگیری از درد مفاصل و درمان آن می شود. به همین دلیل به افراد مسن توصیه می شود که حتما از خردل در رژیم غذایی شان استفاده کنند تا احتمال بروز بیماری مفاصل در آنها کاهش یابد.
برای بهره بردن از این خواص توصیه می شود که از دم کرده خردل استفاده کنید. برای تهیه این دمنوش کافیست که مقدار یک قاشق چای خوری از خردل آسیاب شده را در یک فنجان آب جوش دم کنید و بگذارید ۱۰ دقیقه دم بکشد. سپس یک پارچه نرم را با این دمنوش مرطوب کرده و روی نقاطی که دردناک است بگذارید.

خواص خردل
مصرف خردل باعث درمان گرفتگی عضلات نیز می شود. اگر بعد از تمرینات ورزشی دچار گرفتگی عضلات شدید می توانید از خردل برای درمان استفاده کنید. خردل حاوی اسید استیک است که سبب تولید استیل کولین در بدن می شود. استیل کولین انتقال دهنده عصبی است و باعث کارکرد بهتر عضلات می شود و سوزش و درد عضلات را کاهش می دهد.

تقویت دستگاه گوارش

خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچی خردل در جلوگیری از بیماری های مربوط به دستگاه گوارش موثر است. یکی از بیماری هایی که با مصرف خردل می توان آن را درمان کرد یبوست می باشد. یبوست با مشکل دفع همراه است و در هنگام بروز آن باید موادی مصرف کنید که باعث تسهیل خروج مدفوع شود. خردل ملین است و مصرف آن به افرادی که مشکل دفع دارند توصیه می شود. همچنین از دیگر خواص خردل می توان به اشتها آوری آن اشاره کرد.

درمان میگرن

میگرن بیماری است که با سر دردهای شدید و طولانی خود را نشان می دهد. استفاده از خردل باعث کاهش احتمال ابتلا به این بیماری شده و از طرفی باعث کاهش سر درد نیز در افرادی که این بیماری را دارند می شود.

مهمترین خواص خردل

کاهش فشار خون

خردل سبب کاهش فشار خون می شود به همین دلیل به افرادی که فشار خون پایین دارند مصرف آن توصیه نمی شود. اما افرادی که فشار خون بالا دارند برای تنظیم و کاهش آن می توانند از خردل استفاده کنند. از طرفی مصرف خردل از بروز بیماری هایی مانند تصلب شرایین نیز جلوگیری می کند.

درمان بی خوابی

اگر دچار بی خوابی شدید از خردل استفاده کنید زیرا یکی از فواید خردل درمان بی خوابی و اختلالات خواب می باشد. خردل به کاهش اضطراب و تنش کمک کرده و به همین دلیل با فواید آرام بخشی که دارد می تواند بی خوابی را درمان کند.

مهمترین فواید خردل

کاهش آثار یائسگی

یائسگی در زنان معمولا با علائم ناخوشایندی همراه است که برای کاهش آنها می توان از خردل استفاده کرد. از خواص خردل درمان سر درد، گر گرفتگی و تعریق بدن می باشد.

هیدراته کردن پوست

اگر شما نیز به دنبال یک روش عالی برای هیدراته کردن پوست تان هستید می توانید دانه های خردل را با ژل آلوئه ورا ترکیب کنید و از عنوان یک عنوان یک هیدراته عالی استفاده کنید تا سموم و ناخالصی از روی پوست تان از بین برود.

درمان سرطان

دانه های خردل به دلیل داشتن ترکیباتی از قبیل : گلوکوزینولات و میروسیناز به عنوان ماده فیتو شیمیایی عمل کرده و باعث مهار رشد سلول های سرطان می شود.

بررسی خواص خردل

فواید دانه های خردل بر روی پوست

دانه های خردل به عنوان یک اسکراب طبیعی به شمار می رود بنابراین می توانید آن را با گلاب و اسطوخودوس ترکیب نمایید سپس به منظور از بین بردن سلول های مرده پوست و لایه برداری صورت از آن استفاده کنید.

درمان آرتریت روماتوئید

محتوای سلنیوم و منیزیم موجود در خردل برای آن دسته از افرادی که از آرتریت روماتوئید رنج می برید بسیار مناسب است و در واقع به رفع این مشکل کمک می کند.

فواید شگفت انگیز خردل

عوارض مصرف بیش از حد دانه های خردل

دانه های خردل در کنار مزایایی که برای سلامتی دارند مصرف بیش از حد آن نیز با عوارضی همراه است، هشت ساعت بعد از اعمال موضعی عرق کردن، سرگیجه، کاهش فشار خون، تنفس سریع و کم ایجاد می شود و همچنین آن دسته افرادی که شرایط پزشکی خاص دارند باید در زمان استفاده از دانه های خردل با پزشک مشورت نمایند.

۱. تشدید مشکلات تیروئید

گیتروژن های موجود در دانه های خردل در تولید و عملکرد هورمون تیروئید اختلال ایجاد می کند بنابراین اگر مشکلاتی از قبیل تیروئید دارید پیش از استفاده از دانه های خردل با پزشک تان مشورت نمایید.

۲. تداخل و کاهش جذب کلسیم

همانطور که می دانید دانه های خردل سرشار از اگزالات هستند و افرادی که از سنگ کلیه یا مشکلات کیسه سفرا رنج می برند باید از غذاهایی که دارای این ماده است مانند خردل خودداری نمایید زیرا سبب اختلال در جذب کلسیم می شود.

روش نگهداری خردل

همیشه دانه های خردل را در یک ظرف محکم، خشک و در جای خنک نگهداری نمایید که نور زیادی نبیند و همچنین می توانید آن حداقل تا یک سال و یا شش ماه نگهداری نمایید.

فواید خردل بر سلامت بدن

امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای ما عزیزان مفید و سودمند بوده باشد و به خوبی با فواید خردل بر سلامت بدن آشنا شده باشید، به منظور آشنایی با دیگر خواص گیاهان دارویی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *