دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

همه چیز درباره استخوان بندی بدن انسان و وظایف استخوان های مختلف بدن

  • سحر هودانلویی
  • ۱۵ آبان ۱۳۹۹
  • دیدگاه‌ها برای همه چیز درباره استخوان بندی بدن انسان و وظایف استخوان های مختلف بدن بسته هستند

استخوان ها در بدن از وظایف مهم و متعددی برخوردار هستند که این وظایف با توجه به نوع و محل قرار گیری متغیر است. برای آشنایی با استخوان بندی بدن انسان با ما در این بخش از مجله آرگا همراه شوید.

به طور کلی ۱۴ درصد از وزن هر آدمی را استخوان ها تشکیل داده اند. همچنین قابل به ذکر می باشد که بدن هر یک از افراد در ابتدای تولد از ۳۰۰ استخوان به طور کلی تشکیل شده است که به مرور زمان کاهش می یابد. با ما در ادامه مطلب همراه شوید تا استخوان بندی بدن انسان را به صورت کلی و با توجه به وظایف هر بخش برایتان بیان کنیم.

استخوان بندی بدن انسان به چه صورت است؟

استخوان بندی بدن

استخوان بندی بدن انسان و یا در اصطلاحی دیگر آناتومی استخوان انسان، از بخش های اصلی بدن هر فرد به شمار می آید که جنسی استخوانی دارا است و به طور کلی وظیفه حفظ و نگهداری بدن انسان را به همراه ایستایی در برابر نیروی جاذبه و سرعت بخشیدن به استخوان ها برای انجام اعمال بر عهده دارد. اسکلت بدن انسان نیز به مانند دیگر موجودات مهره دار از روکشی به جنس ماهیچه برخوردار است که از این رو تمامی اعمال استخوان با ماهیچه ها با یک دیگر هماهنگ و در حال تطابق می باشند.

به طور کلی هر فرد دارای استخوان های درشتی است که ساختار اصلی بدن انسان را تشکیل داده است و در نهایت به موجب حرکت در بین مفاصل و حفاظت از اعضای داخلی بدن منجر می شود. گفتنی است که بدن انسان بالغ را چیزی در حدود ۲۰۶ استخوان تشکیل داده است که با افزایش سن کاهش می یابد.

به طور کلی حرکات بدن تمامی جانوران پر سلولی تنها به وسیله ماهیچه ها امکان پذیر نخواهد بود، بلکه قابل به ذکر می باشد، جانوری که برای حرکت کردن و جابه جایی تنها از ماهیچه های خود استفاده می کند، نسبت به دیگر جانوران از حرکات کند و آهسته تری برخوردار است. نقطه مقابل این موضوع، جانورانی هستند که برای ماهیچه های خود از تکیه گاه محکمی برخوردار هستند و به همین نسبت، حرکت هایشان سریع تر می باشد. این تکیه گاه که اسکلت بندی بدن نام دارد به صورت کلی در ۲ گروه؛ اسکت داخلی و خارجی طبقه بندی می شود.

آشنایی با نحوه استخوان بندی بدن انسان

  • انواع اسکلت بندی استخوان های بدن:

در معرفی جانوران دارای اسکلت خارجی می توان به موجودات ریز جثه همانند مگس و دیگر حشرات اشاره داشت. در صورتی که در عصر امروز بزرگ ترین جانور دارای اسکلت داخلی وال معرفی شده است که جنس اسکلتی آن از غضروف و یا استخوان های غضروفی می باشد. به طور کلی وظایف اسکلت بندی بدن انسان و جانوران به مانند یک دیگر است که در ادامه مطلب به شرح آن پرداخته ایم.؛

  •  آرون گروپس
  1. حفاظت و مراقبت از اندام های حیاتی بدن به مانند مغز، قلب، شش ها
  2. حرکت کردن و شکل دادن به اجزای بدن که در نهایت به حفظ ایستایی آن منجر می شود
  3. عاملی به صورت تکیه گاه عضلات قرار داشتن

به طور کلی باید این چنین گفت که مغز استخوان های پهن به غیر از استخوان های نواحی دنده، به عنوان مرکز گلبول سازی در بدن معرفی شده است. در این صورت بایستی استخوان را به مانند منبعی مهم برای تامین و ذخیره مواد معدنی به ویژه کلسیم در نظر گرفت که از این رو چیزی در حدود ۹۷ درصد از نمک های کلسیم در استخوان ها قرار گرفته اند. وجود این املاح برای بدن و استخوان های امری ضروری و حیاتی به شمار می آید که در صورت کمبود کلسیم مشکلاتی برای فرد پدید می آید.

در این شرایط گفتنی می باشد که اسکلت های بدن انسان برای راحتی در مطالعه و انجام دیگر فعالیت های مرتبط با سر به ۳ گروه اصلی سر، تنه و اندام طبقه بندی می شوند.

آشنایی با استخوان بندی بدن سر

  • استخوان های سر:

به طور کلی استخوان سر را استخوانی از نوع پهن تشکیل داده است که خود به ۲ گروه جمجمه و صورت تقسیم می شود. همچنین استخوان جمجمه شامل ۸ قسمت است که در عبارتی دیگر به گروه های زیر تقسیم می شود.

  1. یک عدد استخوان پیشانی که جلوی سر را تشکیل داده است.
  2. یک استخوان پس سر که در پشت و زیر جمجمه قرار گرفته است، همچینن به صورت کلی این استخوان دارای یک سوراخ بیضی شکل می باشد که به وسیله آن مغز به نخاع مرتبط می شود.
  3. ۲ عدد استخوان آهیانه در دو طرف بالای جمجمه
  4. ۲ عدد استخوان گیجگاه که در ۲ پهلوی جمجمه قرار گرفته است
  5. ۱ استخوان پروانه ای که سطح جمجمه را شامل می شود
  6. و در آخر استخوان های پرویزنی ها که در پشت و بالای حفره های بینی قرار گرفته است.

و در پایان این تیتر نیز با اصطلاحی ساده تر باید این چنین گفت که استخوان های سر به صورت کلی شامل زوج و فرد می باشند که استخوان های زوج سر در ۲ گروه گفته شده ادامه مطلب، طبقه بندی می شوند.

آشنایی با استخوان آهیانه سر

  1. استخوان آهیانه
  2. استخوان گیجگاهی

همچنین استخوان های فرد سر نیز به شرح زیر است؛

  1. پروانه ای
  2. پرویز نی
  3. پس سری
  4. پیشانی

و در رابطه با معرفی استخوان بندی بدن انسان در بخش صورت نیز باید این چنین گفت که به طور کلی از ۱۴ قطعه تشکیل شده است. در این میان ۱۳ قطعه از این استخوان ها چسبیده به جمجمه و بی حرکت می باشند که تنها ۱ قطعه پایینی در آرواره ها متحرک است.

  • استخوان ستون فقرات:

قطعات استخوان ستون فقرات را باید بر مبنای ۲۹ عدد در نظر گرفت و باید این چنین گفت که به هر یک از این قطعات ستون فقرات، یک مهره می گویند. مهره های پشتی به گونه ای بر روی یک دیگر قرار گرفته اند که سطح آن ها به روی یک دیگر و سپس سوراخ های آنان نیز در امتداد یک دیگر واقع شده است که در نتیجه قسمت لوله مانند طویلی به وجود می آید که مکان قرار گیری نخاع شوکی است. همچنین در میان هر دو از این مهره ها، یک تیغه غضروفی واقع شده است که ۲ مهره را به یک دیگر متصل کرده است.

آشنایی با استخوان بندی بدن ستون فقرات

به صورت کلی مهره های ستون فقرات را می توان به گروه های طبقه بندی شده در ادامه مطلب تقسیم کرد.

  1. مهره های گردنی به تعداد ۷ عدد
  2. مهره های پشتی به تعداد ۱۲ عدد که به صورت ۲ زایده پهلویی، مهره های پشت ۲ دنده را به یک دیگر وصل کرده است.
  3. مهره های کمری که به تعداد ۵ عدد است.
  4. و در آخر نیز استخوان یکپارچه دنبالچه که از اتصال ۴ الی ۵ مهره جنینی تشکیل شده است. قابل به ذکر می باشد که بیش از نیم این مشکلات و آسیب ها مربوط به بروز علائم دیسک کمر در این نواحی است.
  • استخوان قفسه سینه:

دنده نیز به طور کلی شامل ۱۲ جفت کمان استخوانی است که از پشت به زائده های پهلویی در مهره های پشتی اتصال پیدا کرده است و همچنین از جلو نیز به ۲ جفت آخر که در صورتی دیگر از ۱۰ جفت دیگر ۳ جفت با یک دیگر و ۷ جفت دیگر با یک دیگر مجزا هستند، به وسیله غضروف به جناغ متصل شده اند.

جناغ استخوانی نیز به شکل پهن است که به مانند خنجر تشبیه شده است و به وسیله آن نیز غضروف ها به دنده متصل شده اند. در این بین ۱۲ جفت دنده و ستون مهره و جناغ در فضای محدودی به وجود می آیند که دیافراگم را از پایین مسدود خواهند کرد. و در آخر از این تیتر نیز؛ گفتنی می باشد که نام این فضا که شش و قلب در آن جای گرفته اند؛ قفسه سینه است.

آشنایی با استخوان بندی بدن کتف

  • استخوان شانه:

این بخش از استخوان بندی بدن انسان نیز به طور کلی از ۲ استخوان تشکیل شده است. اول آن که ترقوه است و در قسمت جلویی از یک طرف به جناق و از قسمتی دیگر به کتف مربوط می شود. و دوم نیز استخوان کتف است که در پشت شانه قرار گرفته و به صورت پهن و نازک است و به طور کلی شکل مثلث را دارا می باشد.

همچنین قابل به ذکر می باشد که استخوان سر بازو در گودی از این بخش قرار گرفته است که به دور آن نیز قابلیت چرخش دارد.

  • استخوان نیم لگن:

استخوان این بخش از اسکلت بندی بدن انسان نیز به صورت منفرد است و با اتصال ۳ استخوان جنینی با نام های تهیگاهی، شرمگاهی و نشیمنگاهی معرفی می شوند. همچنین در مجموعی از این ۲ نیم لگن و استخوان خاجی؛ فضایی تشکیل می شود که در اصطلاحی دیگر نام لگن خاصره را برای معرفی آن در نظر گرفته اند.

  • استخوان دست:

به طور کلی استخوان بندی استخوان دست را می توان به شرحی از ادامه مطلب در نظر گرفت.

آشنایی با استخوان بندی بدن بازو

استخوان بازو

این استخوان بسیار طویل و واقع شده در بالای حفره های کتف مفصل است که از پایین با استخوان های ساعد در ارتباط است.

استخوان های ساعد

این استخوان نیز به طور کلی در گروه های زیر طبقه بندی می شود.

  1. زند زبرین و یا در اصطلاحی دیگر استخوانه رادیوس
  2. زند زیرین و یا در اصطلاحی دیگر استخوان اولنا

قابل به ذکر است که زند زیرین به صورت زایده ای با نام آرنج است که در این میان با استخوان بازو به صورت مفصل در ارتباط است و همچنین زند زبرین نیز از پایین با مچ دست مفصل مرتبط می باشد.

مچ دست

این بخش از استخوان بندی بدن انسان نیز دارای ۸ استخوان کوچک است که در ۲ ردیف اول واقع شده است.

آشنایی با استخوان بندی بدن کف دست

کف دست

کف دست نیز از پنج استخوان به نسبت طویل تشکیل شده است که از طرفی با مچ مفصل می شود و از طرفی دیگر نیز با انگشتان این ارتباط را شامل می شود.

همچنین گفتنی می باشد که انگشتان دست نیز هر یک دارای ۳ بند هستند که انگشت شصت از این قاعده پیروی نمی کند و از ۲ بند تشکیل شده است.

  • استخوان پا:

استخوان پا نیز در توضیح کامل و جامع به شرح زیر است.

استخوان ران

در معرفی اسکلت بندی استخوان پا نیز باید این چنین گفت که طویل ترین آن متعلق به استخوان ران است که ابتدای برجستگی آن به درون لگن واقع شده و از قابلیت چرخش نیز برخوردار است. همچنین سر دیگر این استخوان دارای برجستگی و شیار است که مقابل شیار را استخوان کوچکی به نام کشکک در بر گرفته است.

ساق پا

استخوان این بخش نیز شامل درشت نی و نازک نی است که درشت نی از ابتدا با ران و از انتها نیز با استخوان مچ پا مفصل می شود و در آخر نیز به قوزک داخلی پا ختم می شود. در این بین استخوان نازک نی از ابتدا به درشت نی تکیه داده است و در انتهای نیز قوزک پای خارجی را تشکیل می دهد.

آشنایی با استخوان بندی بدن مچ پا

مچ پا

این قسمت از اسکلت بندی پا نیز شامل ۷ استخوانچه است. کف پا را ۵ استخوان در برگرفته است و استخوان های مچ به غیر از پاشنه و دیگر استخوان های کف پا به شکل قوس قرار گرفته است.

انگشتان پا

در این قسمت نیز تمام انگشتان را ۳ بند در بر گرفته است که شصت پا نیز از این قاعده مستثنی است و ۲ بند دارد. همچنین استخوان های انگشت پا از دست بسیار کوچک تر اند که از تحرک محدودی نیز برخوردار می باشد.

از بزرگ ترین استخوان های پا می توان به پاشنه اشاره کرد.

نحوه رشد و نمو استخوان ها

به طور کلی همه استخوان های در مراحل جنینی، به شکل بافت پیوندی می باشند که تبدیل آن ها به شکل استخوان با طی برخی از مراحل امکان پذیر می شود. به این صورت که استخوان های پهن به شکل پیوندی مستقیم به استخوان تبدیل می شوند.

همچنین قابل به ذکر می باشد که استخوان های طویل نیز در ابتدا به شکل پیوندی بوده اند که پس از تبدیل به غضروف، استخوانی می شوند. همچنین وجود مواد معدنی به مانند کلسیم برای رشد و استحکام استخوان ها امری ضروری تلقی می شود.

معرفی وظایف استخوان های بدن

مصرف خوراکی های دارای کلسیم، لطف بزرگی است که می توانید در حق تراکم و رشد استخوان هایتان قائل شوید.

وظایف استخوان ها

حالا که با استخوان بندی بدن به خوبی آشنا شدید، بد نیست که از وظایف آن نیز آگاهی یابید.

  • ساختار و چهارچوب اصلی بدن

از اصلی ترین وظایف استخوان بندی بدن می توان به ایجاد ساختار و یک چهارچوب محکم برای استخوان ها اشاره کرد. گفتنی است که اسکلت به بدن شکل می دهد و بدون آن نیز ماهیچه ها به شکل کرمی شل و وارفته هستند.

  • تحرک

حرکت کردن از سخت ترین اعمال بدن به شمار می رود که استخوان ها این وظیفه را بر عهده دارند. گفتنی است که این اعمال به وسیله نیرویی که عضلات به استخوان ها وارد می کنند، وارد می شود.

  • حمایت و مراقبت از اندام های حیاتی بدن

همان طور که مطالعه کردید، استخوان جمجمه وظیفه حمایت از استخوان را بر عهده دارد که از این رو استخوان های قفسه سینه نیز به مراقبت از قلب و ریه می پردازند. بسیاری از نواحی حساس بدن به درون استخوان های لگنی خاصره قرار گرفته اند که در نهایت به حفاظت و پشتیبانی از آن منجر می شوند.

نحوه تولید سلول های خونی

  • تولد سلول های خونی

قابل به ذکر می باشد که بسیاری از سلول های قرمز و سفید به همراه پلاکت ها در مغز استخوان ساخته می شوند.

  • ذخیره مواد معدنی

همان طور که گفته شد؛ کلسیم از مواد معدنی بسیار ضروری و مهم در تنظیم سوخت و ساز بدن و حیات است. هر گاه بدن به مقادیری از کلسیم نیاز داشته باشد، آن را از مواد معدنی موجود در استخوان های تامین می کند.

  • ایجاد تعادل در سیستم هورمونی بدن

همچنین سلول های استخوانی هورمون استئوکلسین ترشح می کنند که این هورمون در تنظیم قند و چربی بسیار موثر واقع شده است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
دیدگاه‌ها برای همه چیز درباره استخوان بندی بدن انسان و وظایف استخوان های مختلف بدن بسته هستند دیدگاه برای این نوشته