دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پرورش و نگهداری از گیاه فریزیا در خانه

  • ملیحه بال افکن
  • ۸ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

به طور کلی گیاه فریزیا از دسته گیاهان زینتی می باشد که ما در این مقاله سعی داریم به بیان روش های کاشت، پرورش و حتی اصول نگهداری گل فریزیا بپردازیم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که فریزیا در واقع گیاهی بوته ای با گل هایی رنگارنگ است که اغلب به دلیل گل های زیبایش مورد پرورش قرار می گیرد و همچنین قادر است شرایط محیطی مختلف را به خوبی تحمل کند. توجه داشته باشید که اگر در طول فصل پاییز اقدام به کاشت این گیاه زیبا بکنید در فصل بهار می توانید شاهد گل های زیبای آن باشید.

آشنایی با نگهداری گیاه فریزیا

توجه داشته باشید که گیاه فریزیا در واقع از دسته گیاهان بومی آفریقای جنوبی می باشد که اغلب در گلکاری ها از نظر تولید گل بریده اهمیت بسیاری دارد. معمولا ارتفاع این گیاه زیبا تا ۳۰ الی ۶۰ سانتی متر و طول ساقه آن نیز به ۱۵ الی ۳۲ درجه سانتی متر می رسد. بیشترین محبوبیت این گیاه به دلیل رایحه دل انگیز و عطر خویش است که در صنعت عطر سازی نیز بسیار کاربرد دارد. گیاه فریزیا اغلب در فصل زمستان یا اوایل بهار گل می دهند ولی با استفاده از ارقام متنوع و روش های مختلف کشت یعنی کشت معمولی، تابستانه، دیررس و زودرس می توان تمام سال گل را به بازار عرضه نمود. همچنین گیاهان فریزیا دارای بویی نافذ و تندی هستند که حتی چند گلدان و یا شاخه بریده از آن ها می تواند فضای یک اطاق را کاملا خوشبو نماید. به طور کلی این گیاهان را می توان به عنوان یک گیاه خانگی نیز مورد کشت قرار داد و در این صورت بایستی محل کشت ناحیه خنک و آفتابی باشد و ضمنا پس از یخبندان گیاهان حتما به داخل آپارتمان منتقل گردند.

چگونگی نگهداری گیاه فریزیا

دستورالعمل پرورش گیاه:

به طور کلی پرورش و نگهداری گیاه فریزیا معمولا از دو طریق بذر و پداژه انجام می گیرد که در ادامه سعی داریم به هر کدام به صورت مجزا بپردازیم:

کاشت بذر:

توجه داشته باشید که گیاه فریزیا در اسفند ماه یا فروردین ماه در شاسی سرد و درون خاکی سبک و قوی کشت می شود و اغلب توصیه می شود پیش از کاشت بذر ها را درون آب بخیسانید. زمانی که گیاهتان به اندازه کافی رشد کرد و بزرگ شد می توانید آن ها را درون گلدان هایی به قطر ۱۲ الی ۱۴ سانتی متر به تعداد ۱۰ الی ۱۲ عدد در هر گلدان نشا کنید و مجدد گلدان ها را در زیر شاسی قرار دهید تا زمانی که نشاء گیرایی پیدا کنند و به آن ها سایه بدهد. توجه داشته باشید که باید پس از اینکه هوای بیرون به اندازه کافی گرم شد و خطر یخبندان های اوایل بهار از بین رفت گلدان ها را از شاسی خارج کرده و پای دیواره جنوبی در محل سایه قرار دهید. در اوایل پاییز نیز لازم است به تدریج گلدان ها را برای زوررس کردن به زیر شاسی یا گلخانه منتقل کنید و بدین ترتیب گیاهان از بهمن ماه تا اوایل اردیبهشت گل خواهند داد. اما اگر گلدان ها را بر اساس ترتیبی که بیان شد زودرس نکنید ممکن است از اسفند ماه تا خرداد گل بدهند.

روش های کاشت گیاه فریزیا

کاشت پداژه:

بهتر است بدانید که پرورش گیاه فریزیا معمولا از طریق پداژه نیز انجام می شود ولی کشت بذر رایج تر است زیرا که فریزیا نسبت به سرما حساس است. به همین خاطر بهتر است از اواسط فصل پاییز تا اوایل فصل زمستان هر ۶ الی ۸ عدد پداژه را درون یگ گلدان به قطر ۱۲ سانتی متر بکارید و گلدان ها را درون گلخانه ای نگهداری نمایید. توصیه می شود در گلخانه تا زمان گلدهی گیاه گلدان را در محیطی قرار دهید که آفتاب گیر باشد ولی به محض ظهور اولین گل برای اینکه دوام بیشتری داشته باشد می توانید گیاهتان را در سایه قرار دهید. به طور کلی در جنوب آفریقا عمدتا پداژه ها در فصل پاییز جوانه می زنند و در زمستان در دمای به نسبت پایین یعنی بازه دمایی ۸ الی ۱۰ درجه سانتی گراد گل می دهند. لازم است بدانید که پس از گلدهی روند رشد گیاه متوقف خواهد شد زیرا پداژه ها در طول فصل زمستان به خوابی عمیق می روند.

  •  آرون گروپس

اشنایی با انواع کاشت گیاه فریزیا

شرایط مورد نیاز برای نگهداری گیاه فریزیا:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین خاطر در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای پرورش و نگهداری گیاه فریزیا پرداخته ایم:

آبیاری:

توجه داشته باشید که آبیاری و مرطوب نمودن بستر پیش از کاشت پیازهای فریزیا به آن ها این علامت را می دهد که فعالیت خود را آغاز کنند. به صراحت می توان گفت که وجود مقداری رطوبت به شکل مداوم درون خاک می تواند به رشد بهتر و همچنین افزایش کیفیت گل ها کمک شایانی بکند. به این نکته دقت داشته باشید که آبیاری بیش از حد ممکن است باعث پوسیدگی ریشه و شیوع بیماری های قارچی شود.

انجام آبیاری لازم برای گیاه فریزیا

نور:

به طور کلی گیاه فریزیا برای رشد نیاز به مکانی با چندین ساعت نور مستقیم آفتاب دارد اما توجه داشته باشید که این گیاه تا زمان جوانه زنی بهتر است در مکانی روشن و سرشار از نور و البته به دور نور مستقیم خورشید قرار بگیرد و همچنین که رشد ریشه ها به مکانی خنک و سایه نیاز دارد. توصیه می شود به محض ظهور جوانه ها در سطح خاک بهتر است گلدان را به مکانی که دارای چندین ساعت نور مستقیم است منتقل نمایید.

خاک:

ادر واقع گیاه فریزیا معمولا برای رشد نیاز به خاکی با بافت سبک و زهکشی خوب نیاز دارد و البته اینکه خاک بستر باید بتواند رطوبت را در خود حفط کند و در عین حال آب اضافی را خارج نمایید. به همین خاطر توصیه می شود از ترکیب های سبک شامل پرلیت و خاک برگ برای بستر این گیاه استفاده نمایید تا گیاهتان بتواند به سرعت روند ریشه زایی و جوانه زنی را به خوبی طی کند.

شرایط نگهداری گیاه فریزیا

دما:

گیاه فریزیا برای اینکه انگیزش گلدهی داشته باشد به ۳ الی ۴ هفته بازه دمایی ۱۳ الی ۱۶ درجه سانتی گراد نیاز دارد و پس از گذشت این مدت زمان می توان اقدام به کاشت نمود و یا اینکه در انباری با دمای ۴ الی ۵ درجه سانتی گراد بکارید. توجه داشته باشید که گیاه پس از کاشت به مدت دو هفته نیاز به دمای ۸ درجه سانتی گراد دارد تا رشد ریشه ها تحریک شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *