دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه گز آردی اصفهان با طعم عالی

  • ندا خوشرو
  • ۱۲ تیر ۱۳۹۹
  • ۱

گز یکی از تنقلات شیرین و خوش طعم است که شما می توانید آن را در منزل نیز تهیه کنید در ادامه این بخش از آشپزی مجله آرگا طرز تهیه گز اصفهان را به شما کدبانوهای عزیز آموزش می دهیم برای مشاهده این مطلب آموزشی تا پایان مطلب همراه ما باشید.

گز آردی سوغات معروف استان اصفهان است که بسیار پرطرفدار است در این مطلب ما قصد داریم تا شما را با روش ساخت گز خوش طعم آشنا سازیم. از گز اصفهان می توانید در مهمان ها و مجالس برای پذیرایی از مهمان های خود استفاده کنید.

بیشتر خانم ها به طرز تهیه انواع شیرینی های خوشمزه در منزل علاقه مند هستند و ترجیح می دهند خودشان شیرینی هایی با طعم دلخواه را بپزند. سوهان و گز و قطاب یزدی از انواع سوغاتی های محلی می باشند که به راحتی در خانه می توانید آن ها را تهیه نمایید. طریقه درست کردن گز آردی با بهترین روش را در در این مطلب مشاهده خواهید کرد.

طرز تهیه گز به صورت مرحله به مرحله در منزل

مواد لازم

شکر : ۲۵۰ گرم
آب : ۱ پیمانه
سفیده تخم مرغ : ۵ عدد
گلاب : ۱ قاشق سوپخوری
مغز پسته : ۱۵۰ گرم
گلوکز مایع ( بادکا ) :‌۱ پیمانه سرخالی

طرز تهیه گز آردی اصفهان

ابتدا شکر و آب را در درون قابلمه ای مناسب بریزید و سپس قابلمه را بر روی حرارت گاز قرار دهید.

قرار دادن مخلوط شکر و‌ آب بر روی حرارت گاز

بعد از این که شکر در درون آب حل شد بادکا را به مخلوط شکر و آب اضافه نمایید و مایه گز را به صورت مرتب با کمک قاشق چوبی هم بزنید توجه داشته باشید که شهد باید به شکل آب نبات کشی در آید برای این که مطمئن شوید که شهد آماده است می توانید دو قاشق از آن را در درون آب یخ بریزید اگر شهد بعد از سردشدن به حالت شکننده در آمد آماده است سپس قابلمه را از روی حرارت گاز بردارید و مرتب شهد را هم بزنید.

  •  آرون گروپس

حل شدن شکر در آب
در مرحله بعدی سفیده تخم مرغ ها را از زرده آن ها جدا کنید.

روش جدا کردن سفیده از زرده

سفیده ها را با کمک همزن برقی به خوبی هم بزنید تا فرم بگیرند سپس گلاب را به سفیده تخم مرغ اضافه کنید و دوباره مخلوط گلاب و سفیده های تخم مرغ را به کمک همزن هم بزنید و بعد از مخلوط شدن گلاب با سفیده های تخم مرغ  دو قاشق از شهد را به سفیده تخم مرغ اضافه کنید و دوباره هم زدن را ادامه دهید.

هم زدن سفیده تخم مرغ

در مرحله پایانی روش تهیه گز محتوای کاسه سفیده تخم مرغ را در درون قابلمه شهد بریزید و هم زدن این مواد را تا زمانی ادامه دهید که مواد گرم هستند ( ۱۰ دقیقه ) باید مراقب باشید که مواد گز سرد نشوند. بر روی شعله گاز شعله پخش کنی را قرار دهید و سپس قابلمه مواد را بر روی شعله پخش کن قرار دهید و سپس مواد را با کمک همزن برقی هم بزنید و بعد از سفت شدن مواد با کمک قاشق آن ها را به صورت پارویی هم بزنید و مغز پسته را به مواد گز اضافه نمایید.

ریختن پسته در درون گز

از مایه گز تکه های کوچکی را بردارید و آن ها را گرد کنید و روی مقداری آرد با کمک کاردک مایه گرد شده را فرم دهید.

قرار دادن تکه های گرد شده مواد گز در آرد روش تهیه گز در منزل گز اصفهان با طعمی بی نظیر     گز اصفهان

نکات طلایی برای تهیه گز آردی

۱- برای اطمینان از اماده شدن گز باید قابلمه از روی حررات برداشته شود و پس اندکی با احتیاط کمی از گز را بردارید چنانچه به دست نچسبد گز آماده شده است در غیر این صورت به هم زدن ادامه دهید تا گز سفت شود و به دست نچسبد.

۲- در طرز تهیه گز آردی باید دقت داشته باشد که خمیر(مایع) گز سرد نگردد زیرا در صورت سرد شدن گز خوبی نمی توانید درست کنید و خراب می شود.

۳- پس از ولرم شدن مایع گز می توانید آن را به صورت های دلخواه با استفاده از دست یا قالب تقسیم کنید(بهتر است داخل قالب مقداری آرد بپاشید).

۴- به منظور نگهداری گز باید در داخل ظرف در بسته ای، لایه ای از آرد سفید ریخته و گزها روی این لایه آرد چیده گردد. مجددا لایه ای دیگر از آرد بروی گزها ریخته و درب ظرف محکم بسته شود.

۵- برای مصرف بهتر است به مدت یک روز در داخل یخچال نگهداری شود و همچنین به منظور نگهداری از گزها بیش از یک هفته بهتر است ظرف را در داخل یخچال قرار دهید.

۶- گلوکز مایع همان بادکا می باشد که برای خرید آن می توانید به قنادی ها و یا فروشگاه های لوازم قنادی مراجعه کنید. بادکا مایعی سفید رنگ و یا زرد رنگ می باشد که بوی ندارد و این مایع چسبناک می باشد. از این مایع خوراکی معمولا در تهیه انواع شیرینی به خصوص سوهان، زولبیا بامیه و گز استفاده می شود.

۷- در تهیه گز اصفهان در قدیم از عصاره گیاهی به نام گزانگبین استفاده می شده است اما در حال حاضر به دلیل کمیاب بودن و گرانی این گیاه می توان از مواد جایگزین شده این گیاه استفاده کرد.

دستور تهیه گز

در طرز تهیه گز می توانید به جای مغز پسته از مغز بادام استفاده نمایید. امیدواریم از تهیه گز اصفهان نهایت لذت را ببرید و لحظات خوب و خوشی را در کنار اعضای خانواده خود سپری کنید. برای مشاهده پخت شیرینی های متنوع و خوشمزه می توانید به بخش انواع شیرنی مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۱ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *