دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

برای درمان قولنج کدام اقدامات خانگی را انجام دهیم؟

  • سحر هودانلویی
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

قولنج شکم به علت گرفتگی در راه های عبور و خروج روده ایجاد می شود که برای پیشگیری از بروز مشکلات جدی، می بایست به فکر روش هایی برای درمان بود. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا روش های درمان خانگی قولنج را به شما آموزش دهیم.

مسدود شدن راه روده و عبور نکردن مواد غذایی به راحتی را قولنج می گویند که علت و نشانه های بسیاری را دارا است. در این زمان باید به فکر درمان خانگی قولنج بود؛ چرا که در این عارضه با توجه به عوامل مختلف راه و مجاری ادرار بسته می شود که در رابطه با آن نیز، مدفوع خیلی سخت تر دفع می شود.

درمان خانگی قولنج

افراد در این زمان احساس درد در اطراف ناف، حالت تهوع و استفراغ، صدا هایی از شکم، یبوست و عدم راحتی مدفوع را تجربه می کنند. از این رو در ادامه مطلب با ما همراه شوید تا علاوه بر بررسی علت بروز این عارضه، نحوه درمان خانگی قولنج را به شما آموزش دهیم.

معرفی روش های درمان خانگی قولنج

قولنج کردن به چه معناست؟

قولنج را در اصطلاحی دیگر کولیت روده می نامند که به علت احساس آزردگی در شکم بروز پیدا می کند. این آزردگی ها اغلب با درد شدید همراه است که ممکن است به دیگر نواحی همچون پشت کمر، گردن، کلیه نیز سرایت کند و به مرور نیز تشدید یابد. گفتنی است که قولنج در علم پزشکی جایگاه و تعریفی ندارد و بیشتر به دلیل استنباط هایی که بر اثر اسپاسم و گرفتگی ناگهانی عضلات رخ می دهد، گفته می شود. این درد ها می تواند در دیگر نواحی از اسکلت بدن به مانند کتف، گردن، معده و ستون فقرات درد هایی لحظه ای و تکرار شونده ایجاد کنند که علت و درمان آن را باید از طریف علم طب سنتی انجام دهید.

  • معنای قولنج در طب سنتی

بسیاری از مشکلات که امروزه شناسایی شده اند، در دیر باز قولنج نام داشته اند. گفتنی است که قولنج از ریشه اسم قولون گرفته شده است که در یونان نیز colon نام بوده است. در علم پزشکی گذشته، بسیاری از درد های پیچشی و آزار دهنده شکم و نواحی اطرافش را بدون در نظر گرفتن علت، قولنج می نامیدند. از این رو هر یک از نواحی بدن قولنج مخصوص به خود مانند قولنج کلیه، قولنج کبد، قولنج روده و قولنج نوزاد را دارا بود.

توجه داشته باشید که در عصر امروز برخی از قولنج ها خطرناک شناخته شده اند و خوب است بدانید که علت بروز اکثر این عارضه در بین افراد، انقباض و گرفتگی های عضلانی می باشد.

  • بررسی علت

احتباس مقدار بسیاری از محتویات درون روده می تواند به علت موارد گفته شده در ادامه باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

 قولنج چیست؟

  1. مسدود شدن راه های روده به دلیل افزایش حرارت معده رخ دهد.
  2. با گرم شدن معده تجمع و خشکی محتویات درون روده افزایش یابد.
  3. سرعت حرکات روده کاهش یابد و مواد داخل آن نیز با کمبود ترشح رو به رو شوند.
  4. بروز غده هایی در درون روده که مسبب انسداد روده و عدم عبور مواد طبیعی از داخل آن شود.
  5. در بخش هایی از روده به علت مزاج خیلی گرم و یا سرد، تورم رخ دهد که همین عامل از عبور و خروح راحل مواد در روده پیشگیری می کند.
  6. احتباس بخش بسیاری از گاز درون روده و عدم خارج شدن آن که به علت جا به جایی مکرر در روده، به قولنج منجر می شود.
  7. ازدیاد انگل در درون بخش هایی از روده و یا تمامش که در نهایت به قولنج روده منجر می شود.
  8. جا به جایی و به هم پیچیدگی روده و سپس سوار شدن قسمتی از آن به روی دیگر قسمت ها که در نهایت به قولنج التوایی منجر می شود.
  9. عدم دارایی از سبک غذایی سالم و مصرف خوراکی هایی همچون تخم مرغ، به، کشک و نان های خمیری نیز در بروز قولنج نقش موثری را دارا است.
  • دیگر عواملی که در بروز قولنج نقش دارند، شامل موارد زیر است.

  1. ابتلا به سرطان کولون
  2. مصرف بیش از حد غذا و ابتلا به سوء هاضمه
  3. ایجاد سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا
  4. بروز بیماری های التهابی روده به مانند بیماری کرون و یا کولیت زخمی
  5. بروز ویروز های شکمی
  6. اسهال و یبوست
  7. پریودی
  8. بارداری خارج از رحم
  9. آپاندیست

علائم ابتلا به قولنج

  • نشانه های این عارضه

گفتنی است که علائم این بیماری در شرح موارد زیر می باشد.

  1. احساس درد در شکم
  2. عدم اجابت مزاج
  3. احساس سفتی در شکم
  4. ایجاد نفخ در شکم
  5. حالت تهوع و استفراغ
  6. مزاج و طبع سرد

معرفی روش های درمان قولنج در منزل

برای درمان این عارضه، طب سنتی به داد بسیاری از افراد رسیده است، چرا که درمان خانگی قولنج بیش از دیگر مراحل درمان پزشکی تاثیر گذار است.

  • کاسنی

مصرف کاسنی تازه و یا آسیاب شده آن برای رفع و درمان بسیاری از امراض به مانند قولنج تاثیر گذار است. در برخی از روایات این چنین آمده است که هرکسی بخوابد و در درون شکم او ۷ برگ کاسنی وجود داشته باشد، در طی شب از هر بیماری به ویژه قولنج در امان است.

از این رو ۱ قاشق مربا خوری آسیاب شده کاسنی را که شامل ۷ برگ است، میل نمایید.

  • زردک

مصرف زردک نیز برای درمان قولنج بسیار تاثیر گذار معرفی شده است.

  • خرما

گفتنی است که مصرف ۷ دانه خرما در قبل از خواب می تواند تاثیر به سزایی در عملکرد های بدن قائل شود. همچینن در این رابطه می تواند کرم های شکم را هم از بین ببرد.

تاثیر انجیر در درمان خانگی قولنج

  • انجیر

با مصرف انجیر می توان سطح ایمنی بدن را ارتقا بخشید. با خوردن ۱ دانه انجیر در شب و صبح می توان گرفتگی های روده را از بین برد و قسمتی از روده بزرگ که به موجب قولنج مسدود شده است، درمان کرد.

  • نمک

در بسیاری از روایات این چنین آمده است که با مصرف مقدار کمی نمک در ابتدا و انتهای غذا می توان به درمان خانگی قولنج پرداخت.

  • کدو تنبل

کدو تنبل نیز یک درمان خانگی موثر برای مغز و درد قولنج بسیار موثر است، گفتنی می باشد که کدو را می توانید به مانند سویق تهیه کنید.

از این رو باید کدو را روقه ورقه کنید تا خشک شود، سپس آسیاب کنید و تف دهید. در این رابطه می توانید انجیر، خرما و تخم زردک های خشک شده را خرد کرده و به آن اضافه کنید و در آخر نیز نمک را به آن بی افزایید تا ترکیبی بسیار موثر برای درمان قولنج تهیه گردد.

  • دمنوش های موثر

برای رفع قولنج در این قسمت باید ۵ مثقال تاجریزی، ۵ مثقال گل ختمی و تخم آن، ۵ مثقال بنفشه را به همراه ۴ مثقال مغز سیاه داخل میوه فلوس، ۱۰ مثقال بادام شیرین را به خوبی بجوشانید تا در نهایت ۳ الی ۴ لیوان آب جوشیده از دمنوش باقی بماند. دمنوش را پس از صاف کردن درون ظرفی دارای ۵ مثقال صابون و ۲ لیوان آب گرم بریزید و پس از ترکیب به وسیله تنقیه در ۲ نوبت این دارو گیاهی را اعمال کنید.

قابل به ذکر است که برای درمان بهتر این عارضه، خوب است که بیمار پس از انجام عمل ۱۰ مثقال روغن بادام شیرین را به همراه ۲ الی ۳ لیوان آب گرم میل نماید. در روشی دیگر نیز مصرف ۱ مثقال مغز فلوس با ۲ مثقال روغن بادام شیرین به همراه مقداری آب گرم نیز تاثیر گذار است.

نکاتی در رابطه با درمان قولنج

درمانهای گیاهی دیگر برای قولنج در طب سنتی

استفاده از عصاره زنجبیل یکی دیگر از درمان های خانگی موثر برای تسکین قولنج های معمولی می باشد، برای تهیه دمنوش زنجبیل می توانید یک قاشق چای خوری عصاره زنجبیل را با یک قاشق چای خوری آبلیمو، کمی نمک و مقداری شکر در آب گرم ترکیب کنید و آن را بنوشید.

روش دوم برای رفع اسپاسم معده؛ مخلوطی از آبلیمو و یا ترب که خاصیت هضم کنندگی دارند را تهیه کرده و این ترکیب را در کمی آب رقیق کنید و سپس میل کنید، استفاده از این نوشیدنی نیز برای رفع اسپاسم پایدار یا قولنج مفید می باشد.

تمر هندی نیز درمان موثر دیگری برای این منظر می باشد که می توانید یک قاشق از آن را به همراه نصف قاشق چای خوری نمک در نصف فنجان آب ترکیب کرده و بنوشید.

بهار نارنج برای تسکین قولنج یک داروی گیاهی موثر دیگر است که برای این منظور باید ۱۰ تا ۴۰ گرم گل بهار نارنج را در یک لیتر آب دم کنید، کمی عسل نیز بیفزایید، سپس نوش جان کنید. توجه داشته باشید که دو فنجان از این نوشیدنی باید با فاصله کم میل شود.

درمانهای خانگی قولنج

روش دیگر استفاده از گیاه زنیان است، یک قاشق از این گیاه را با نمک بکوبید و مصرف کنید، خوردن این گیاه دارویی برای تسکین هر دردی که همراه با سوء هاضمه باشد، می تواند موثر باشد.

درمان قولنج پشت در منزل

دلیل اصلی بروز قولنج پشت و کمر، عدم حفظ صحیح بدن به هنگام انجام فعالیت های روزمره می باشد، حال برخی درمانهای موثر برای قولنج شامل موارد زیر است :

انجام ورزش های کششی و تمرینات اصلاحی؛ حداقل ۲ تا ۵ دقیقه در روز کافی می باشد تا از ابتلای فرد به قولنج پشت، کمر و مفصل ها حفظ شود.

ماساژ موضعی با روغن نیز از راهکارهای موثر دیگر خانگی برای درمان قولنج کمر است.

دوش آب گرم به مدت زمان ۱۰ دقیقه به منظور بهبود درد های ناشی از اسپاسم و گرفتگی ناگهانی عضلات بسیار موثر می باشد.

روشهای تسکین خانگی قولنج

نکاتی که در رابطه با درمان این عارضه باید در نظر داشته باشید

به طور کلی در نظر داشتن توصیه هایی که در ادامه گفته شده است، می تواند تاثیر موثری در طی روند درمان داشته باشد.

  1. به هنگام قولنج و درد شدید شکم خوب است از مصرف غذا های جامد بپرهیزید و تنها مایعات را به مقدار کم و فاصله زمانی های متعدد میل کنید.
  2. نواحی درد و مقدار آن را با توجه به نشانه های موجود بررسی کنید و سپس تمامی عوامل را برای پزشک توضیح دهید. این گزارشات می تواند شامل زمان بروز درد و چگونگی ایجاد آن باشد.
  3. در این رابطه انجام حرکات کششی و حرکات اصلاحی به مقدار ۲ الی ۵ دقیقه در طی روز می تواند افراد را از ابتلا به قولنج پشت، کمر و مفاصل در امان نگاه دارد.
  4. ماساژ با روغن های طبیعی نیز در این رابطه چندان بی تاثیر نیست و به کمک آن می توان قولنج کمر را رفع کرد.
  5. استفاده از دوش آب گرم به مدت ۱۰ دقیقه نیز برای تسکین درد های اسپاسمی و ناگهانی بسیار موثر باشد.
  6. در این رابطه نیز شن داغ برای درمان دیگر امراض پوستی و مفصلی که قولنج هم شامل آن می باشد، مورد استفاده قرار می گیرد.

علت بروز قولنج

اگر درمان های خانگی و خوراکی در کنار رعایت نکات گفته شده را انجام دادید و باز هم در بهبود قولنج بی نتیجه باقی ماندید، می بایست هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید چرا که ممکن است در طولانی مدت به تب های شدید منجر گردد.

 در چه صورت قولنج می تواند خطر آفرین شود؟

  1. مدت زمان ابتلا به قولنج بیش از ۲۴ ساعت به طول بی انجامد.
  2. به همراه تب باشد.
  3. پس از استراحت نیز احساس خستگی و ناتوانی داشته باشید.
  4. در مدفوع خود لکه هایی از خون مشاهده کنید.
  5. در هر مرتبه الگو های دفع ادرار با تغییر سایز همراه شود.
  6. ابتلا به کم خونی و کاهش گلبول های قرمز نیز می تواند شدت این عارضه را در بدن افزایش دهد.
  7. افت ناگهانی وزن بدن نیز از دیگر شرایط سخت قولنج می باشد.

در صورت تمایل برای آشنایی با روش های درمان خانگی درد معده و انسداد روده می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *