دسته ها
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

فواید و خواص کاسنی را بهتر بشناسید

  • پروین حیدریان
  • ۹ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

کاسنی گیاهی زیبا با خواص دارویی و درمانی فراوانی برای سلامت بدن است. این گل زیبا در همه ی شرایط مختلف به ویژه کنار جاده ها رشد می کند. در این مقاله با خواص کاسنی و فواید دارویی و درمانی این گیاه باارزش برای سلامتی بدن آشنا خواهید شد.

کاسنی گیاهی با بوی چوب است که دارای فواید درمانی فراوانی می باشد. از جمله فواید کاسنی می توان به کاهش مشکلات گوارشی، جلوگیری از سوزش سردل، کاهش درد آرتروز، سم زدایی کبد و کیسه صفرا، جلوگیری از عفونت های باکتریایی، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش ابتلا به بیماری های قلبی اشاره نمود. البته گیاه کاسنی دارای فواید درمانی دیگری نیز می باشد که در این مقاله به طور کامل به آنها می پردازیم، بنابراین اگر شما نیز از خواص کاسنی اطلاعی ندارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

کاسنی در بسیاری از شرایط مختلف مانند کنار جاده ها به خوبی رشد می کند. این گیاه در آمریکا به طور گسترده ای وجود دارد. برگ، جوانه و ریشه این گیاه همگی دارای خواص سودمندی برای سلامتی انسان ها دارند. فواید دارویی کاسنی به مدت صدها سال است که شناخته شده است و برای درمان بسیاری از بیماری ها تا به امروز استفاده می شود. مصرف عرق کاسنی در بارداری موجب از بین رفتن زردی نوزاد می شود.

خواص کاسنی

بررسی فواید و خواص کاسنی برای بدن

از لحاظ ارزش غذایی کاسنی یک منبع بزرگ از انواع ویتامین ها و مواد معدنی از جمله روی، منیزیم، منگنز، کلسیم، اسید فولیک، آهن و پتاسیم است. از دیگر فواید کاسنی و فواید دارویی آن برای بدن به عنوان یک آرام کننده طبیعی برای بیماری سنگ کلیه و همچنین بسیار موثر برای کسانی که میخواهند وزن خود را کاهش دهند محسوب می شود. همه ی این خاصیت ها در یک گیاه کوچک قدرتمند به نام کاسنی جمع شده اند.

کاسنی و خواص آن

مزیت های کاسنی برای دستگاه گوارش

یکی از اصلی ترین دلایل برای اضافه کردن کاسنی به رژیم غذایی، بهبود عملکرد های مختلف دستگاه گوارش می باشد. کاسنی حاوی ماده ای به نام اینولین است که این ماده یک پروبیوتیک قدرتمند است. اینولین موجود در کاسنی برای مبارزه با تعدادی از مشکلات روده ای و گوارشی از جمله بیماری رفلکس اسید، سوء هاضمه، سوزش سر دل بسیار مفید و موثر است و همچنین سیستم های بدن را اسیدینه می کند.

  •  آرون گروپس

کاهش وزن با کاسنی

یکی دیگر از خواص کاسنی کمک به کاهش وزن است. اینولین موجود در کاسنی نوعی فیبر طبیعی است و این عامل به کاهش و مدیریت وزن شما کمک می کند. این عامل موجب ترویج سیری و یا احساس پری در فرد می شود از این رو فرد از پرخوری پیشگیری می کند. به همین جهت افرادی که در تلاش هستند وزن خود را کاهش دهند کاسنی برای کمک به کاهش وزن آن ها توصیه می شود.

خواص دارویی کاسنی

کاهش استرس و اضطراب با فواید کاسنی

کاسنی دارای خاصیت آرام بخشی است که می تواند موجب کاهش استرس و اضطراب و تسکین و آرامش ذهن شود و در نتیجه موجب تسکین استرس و اثرات خطرناک آن در بدن می شود. عصاره ریشه کاسنی نیز می تواند به داشتن خوابی راحت و آسوده کمک کند و یک درمان عالی به جای خیلی از قرص های خواب آور محسوب می شود. از بین بردن استرس و اضطراب نتایج مفیدی از جمله کاهش ابتلا به بیماری های قلبی، عدم تعادل هورمونی، بی خوابی، کاهش عملکرد ادراکی و جلوگیری از پیری زود رس را به همراه خواهد داشت.

فواید کاسنی برای پیشگیری از سرطان

اگر چه تحقیقات در این ضمینه هنوز ادامه دارد اما گزارش هایی مبنی بر اینکه این گیاه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی در پیشگیری از سرطان مفید و موثر است وجود دارد. همچنین از دیگر خواص کاسنی برای پیشگیری از سرطان، وجود مواد گیاهی مفید و پلی فنول در کاسنی می باشد، از این رو برای پیشگیری از انواع سرطان به ویژه سرطان پستان و روده بزرگ مفید است. همچنین کاسنی با فواید طبیعی مفیدی که دارد می تواند درمان خوبی برای یبوست نیز باشد و همانطور که در این مقاله مطرح شد برای جوان ماندن درمان مفیدی است و از بروز پیری جلوگیری می کند.

خواص درمانی کاسنی

 درمان التهاب و ورم چشم

از دیگر فواید بی نظیر کاسنی بهبود التهاب و ورم چشم می باشد فقط کافی است، برگ های کاسنی را له کرده و به عنوان پماد از آن استفاده نمایید، اگر تمایل به استفاده از فواید کاسنی برای چشم، اعصاب و سیستم عضلانی دارید، آب کاسنی را همراه با کرفس، جعفری و هویچ ترکیب نمایید سپس مصرف نمایید.

رفع جوش و آکنه

همانطور که می دانید بروز جوش بر روی پوست از مشکلات پوستی بسیار شایع در بین اکثر افراد می باشد که به منظور رفع این شکل می توانید از کاسنی بهره مند شوند زیرا، دارای کاسنی دارای ضد التهابی می باشد که برای از بین بردن جوش بسیار مناسب است، همچنین به دلیل داشتن فسفر، آهن و ویتامین C به روشن شدن رنگ پوست نیز کمک می کند و سبب بهبود بیماری های دیگر پوستی مانند : اگزما و التهاب پوستی کمک می کند.

قواید بی نظیر کاسنی

افزایش قدرت باروری در مردان

کاسنی نقش مهمی در قدرت باروری آقایان ایفا می کند، استفاده از عرق به افزایش قدرت باروری آقایان کمک زیادی می کند زیرا، سبب تنظیم هورمون ها و کروموزوم های آقایان می شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

از دیگر فواید شگفت انگیز کاسنی تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد و به دلیل داشتن ترکیبات فنولی به عنوان آنتی اکسیدان به شمار می رود.

فواید شگفت انگیز کاسنی

بررسی عوارض کاسنی

۱. اگر چه کاسنی فواید شگفت انگیزی برای بدن دارد اما زیاده روی در مصرف آن با عوارضی همراه خواهد شد که عبارتند از :

۲. در صورتی که در دوران بارداری از کاسنی استفاده کنید امکان دارد سبب ایجاد خونریزی رحم و سقط جنین شود.

۳. اگر در دوران شیردهی به سر می برید از مصرف زیاد آن پرهیز نمایید.

۴. در صورت داشتن سنگ کیسه صفرا و یا اگر در گذشته این مشکل را داشته اید پیش از استفاده از کاسنی پزشک تان را در جریان بگذارید.

با انواع خواص کاسنی و فواید دارویی و درمانی آن بیشتر آشنا شدید. پیشنهاد می کنیم براز اطلاع از خواص دارویی و درمانی مواد غذایی دیگر برای سلامت بدن و زیبایی به بخش خواص مواد غذایی مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *