دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مقابله و درمان درد زانو در بارداری و بررسی عوامل تاثیر گذار در آن

  • سحر هودانلویی
  • ۱۲ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

بارداری دوره ای حساس از زندگی هر خانم به شمار می آید که سلامتی مادر و جنین از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این دوران ممکن است برخی درد و عارضه های زودگذر و طولانی مدت برای مادر بروز پیدا کند، که در این رابطه بهتر می باشد با آگاهی از روند تشدید آن جلوگیری کنید. برای آشنایی با روش های درمان و پیشگیری از درد زانو در بارداری در این مطلب با ما همراه شوید.

احساس درد و تیر کشیدگی در طی بارداری می تواند به علت بالا رفتن وزن باشد که در نهایت مسبب ایجاد درد در برخی از قسمت های بدن می شود. در این زمان بسیاری از مفاصل حالت نرمی برای زایمان راحت به خود می گیرند که همین عامل در بروز درد زانو تاثیر گذار است. هنگامی که در طی ۹ ماه بارداری وزن به مروز زمان افزایش می یابد، در نهایت فشار های وارده به استخوان باسن، مفاصل و رباط ها نیز بیشتر می شود.

موارد گفته شده برخی از عوامل زمینه ساز زانو درد حاملگی می باشد که برخی از زنان پس از زایمان نیز مقداری از این درد ها را احساس می کنند. برای آشنایی با علت بروز درد زانو در بارداری و روش های پیشگیری تا درمان آن در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

علت بروز درد زانو در بارداری

درد زانو در بارداری

از رایج ترین عارضه هایی که خانمان باردار در طی حاملگی به آن مبتلا می شوند، عبارت اند از؛

  1. احساس درد در زانو
  2. صاف شدن کف پا
  3. ورم پا در بارداری
  4. احساس درد در استخوان پا

همچنین در برخی موارد احساس درد در نواحی همچون؛

  1. پاشنه پا
  2. قوس کف پا
  3. زیر پنجه

نیز گزارش شده است. در این زمان برخی از خانم های دارای اضافه وزن ممکن است مشکلاتی همچون واریس و گرفتگی عضلات پا را تجربه کنند که در این رابطه توصیه بسیاری از پزشکان به تعادل رسیدن وزن و سپس بارداری می باشد. برای کنترل وضعیت این دوران، مادران باردار باید به خوبی از اتفاقاتی که در طی این ۹ ماه بروز پیدا می کند، آگاهی یابند.

  • ماه های بروز درد در بارداری

قابل به ذکر است که تمامی خانم های باردار در ماه های پایانی بارداری وزنی معادل ۱۰ کیلو گرم را در یک نقطه از بدن خود احساس می کنند که همین امر در ایجاد درد زانو بسیار تاثیر گذار است. همچنین در این شرایط برخی دیگر از افراد به کمر درد نیز مبتلا می شوند که باید اقداماتی در رفع عارضه کمر درد در بارداری نیز انجام داد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

همچنین گفتنی می باشد که طبق تحقیقات انجام شده، درد های پایین کمر منحصر به ماه های بعد از پنجم الی هفتم بارداری است که این آمار در بین خانم ها متغیر است. همچنین برخی از خانم ها این درد را پس از زایمان و ماه های هشتم الی دوازدهم تجربه می کنند. احتمال بروز این درد ها در خانم هایی که به عارضه هایی همچون سیاتیک و دیسک کمر مبتلا هستند، بیشتر است.

در بارداری ورزش به چه صورت انجام می شود؟

معرفی عوامل تاثیر گذار در ایجاد درد زانو

در ایجاد درد زانوی حاملگی عوامل متعددی تاثیر گذار می باشد که در ادامه این مطلب به ذکر برخی از آنان پرداخته شده است.

  • ایجاد تغییر در هورمون ها

گفتنی است که در طی ۹ ماه بارداری برای رباط و مفاصل، هورمون هایی ترشح می شود تا روند زایمان را برای مادر آسان تر کنند. در این شرایط علاوه بر نرم شدن رباط های اطراف باسن، تاندون های قسمت زانو نیز تا حد قابل توجهی نرم می شوند که همین امر در ایجاد درد و گاها گرفتگی عضلات تاثیر به سزایی ایفا می کند.

  • تحمیل فشار به روی رگ های زانو

حاملگی می تواند فشار به روی رگ های زانو و پا را تا حد قابل توجهی افزایش دهد که همین امر در بروز درد زانو تاثیر گذار است.

  • بالا رفتن وزن

افزایش وزن در بارداری نیز می تواند از عوامل رایج در بروز درد زانو و کمر شود. با بالا رفتن فشار به صورت تدریجی فشار به روی تاندون و عضلات زانو نیز افزایش می یابد. این امر در خانم هایی که برای اولین بار بارداری را تجربه می کنند، بسیار اتفاق می افتد. چرا که بدن این خانم ها هنوز به سیستم اضافه وزن در بارداری عادت نکرده است.

  • انجام ورزش های سنگین

انجام ورزش های سنگین و بیش از حد ممکن است درد زانو را برای شما به همراه داشته باشد. گفتنی است که ورزش هایی همچون وزنه برداری در کنار اینکه استقامت بدن شما را افزایش می دهند، می توانند زانو ها را در مرور زمان تضعیف کنند.

تاثیر پیاده روی در کاهش درد زانوی بارداری

همچنین در برخی از موارد علت این درد ها صدمه و آسیب هایی است که در طی تمرین به عضلات زانو وارد شده است. از این رو با مواجه شدن درد شدید در قسمت زانو هر چه سریع تر با پزشک خود مشورت داشته باشید.

  • پیاده روی و ایستادگی های بسیار به روی پا

پیاده روی و ایستادن به روی پا نیز از دیگر عوامل ایجاد زانو درد است. در این زمان با وارد شدن فشار به زانو ها و تحمیل وزن به رباط ها، تحمل آنان در برابر فشار کاهش و در نهایت به بروز درد منجر می شود.

  • کاهش کلسیم بدن

گفتنی است که کمبود کلسیم در استخوان های بدن نیز از دیگر عوامل تاثیر گذار در ایجاد درد زانو و مفاصل پا است.

  • جا به جایی مرکز ثقل

هنگامی که در دوران بارداری ورزش و حرکت بسیاری انجام دهید، مرکز ثقل به خودی خود تغییر می کند که همین امر در ایجاد فشار های نامتعادل در بدن و در نهایت ایجاد درد در کمر و زانو تاثیر می گذارد.

  • سقوط مادر

گفتنی است که سقوط های ناگهانی مادر باردار می تواند زمینه ساز درد زانو شود .

استفاده از کمپرس آب گرم و سرد در بارداری

چگونه می توان از بروز زانو درد در حاملگی جلوگیری کرد؟

در ادامه این مطلب روش هایی برای کاهش درد زانو حاملگی معرفی شده است که خانم های حامله با پیروی از هر یک آنان می توانند شدت این آزردگی را کاهش دهند.

  • انجام ورزش های سبک و آسان

به یاد داشته باشید که انجام تمرینات ورزشی سبک و ساده می تواند زمینه ساز سلامت زانو و مفاصل شما در طی ۹ ماه بارداری شود. شنا و پیاده روی از دسته ورزش های مناسب بارداری به شمار می آید که می توانید در طی روز به انجام آن ها بپردازید.

  • استراحت مرتب در طی روز

شما خانمی باردار هستید که در طی این دوران باید توجه بیشتری به سیستم های بدن خود داشته باشید. با مرور زمان و افزایش وزن، عضلات شما به خوبی نمی توانند از پس تحرکات شما بر آیند، از این رو بهتر می باشد استراحت مرتب را در طی فواصل کاری خود رعایت کنید.

  • استفاده از کفش مناسب

به هنگام بارداری باید به نحوه پوشش خود توجه بسیاری داشته باشید. به این صورت که از کفش های مناسب تکمیل کننده قوس پا برای کاهش فشار به کمر و در نهایت زانو ها استفاده کنید. قابل به ذکر است که استفاده از بالشتک ها و کفی های طبی در کفش می تواند تا حد قابل توجهی زانو درد حاملگی را کاهش دهد.

علت افزایش وزن در بارداری چیست؟

  • از افزایش بیش از حد وزن جلوگیری کنید

به عنوان خانمی باردار سعی کنید که وزن خود را تا حد قابل توجهی کاهش دهید. توجه داشته باشید که با بالا رفتن وزن، ایجاد فشار به روی مفاصل شما نیز افزایش می یاید که در نهایت درد زانو را برای شما به همراه دارد. طبق توصیه پزشکان با تجربه در رابطه با رژیم غذایی خانم های باردار، در این دوران مجاز به افزایش تنها ۱۵ الی ۲۵ پوند اضافه وزن هستید.

  • استفاده از زانو بند

استفاده از زانو بند های طبی در طی بارداری می تواند بسیاری از فعالیت ها همچون پیاده روی و دیگر تحرکات را برای خانم باردار آسان کند. قابل به ذکر است که استفاده از زانو بند طبی ، رباط و تاندون های نرم اطراف زانو را حمایت می کند که در نهایت شدت درد را در این نواحی تا حد قابل توجهی کاهش می دهد.

  • استفاده از کیسه های آب داغ و سرد

توجه داشته باشید که حمام آب گرم و استفاده از پد های گرم کننده برای زانو، درد را در این نواحی تا حد قابل توجهی کاهش می دهد. همچنین علاوه بر کیسه آب داغ؛ قرار دادن تکه های یخ به روی این نواحی می تواند تاثیرات بسیار مثبتی در جهت رفع درد زانو در بادراری را به همراه داشته باشد. بسیاری از پزشکان برای کاهش درد و تورم مفاصل پا و زانو، خانم های باردار را ملزوم به مصرف از کیسه های آب داغ و سرد در طی هفته می کنند.

  • ماساژ درمانی

ماساژ درمانی نیز از دیگر روش های کاهش و کنترل درد در بارداری است. قابل به ذکر است که این روش در بهبود دامنه های حرکتی خانم باردار نیز تاثیر به سزایی می گذارد.

تاثیر تغذیه در بارداری

  • به رژیم غذایی خود توجه داشته باشید

رژیم غذایی که در این دوران برای خود در نظر می گیرید، باید سرشار از مواد مغذی و ویتامین ها برای خود و جنین قرار گرفته در رحم تان باشد. در این رابطه گفتنی است که خانم های حامله برای کاهش و کنترل درد زانو خود باید مصرف غذا های دارای امگا ۳، کلسیم، ویتامین D، را در طی ۹ ماهه بارداری خود فراموش نکنند.

  • لباس حاملگی استفاده کنید

برای جلوگیری از بروز درد در  نواحی زانو بهتر می باشد که از لباس های مخصوص حاملگی استفاده کنید. همچنین پوشیدن شلوار های بارداری در این دوران برای رفع گرفتگی های عضلات زانو بی تاثیر نیست.

 روش درمان عارضه های بارداری

در ابتدا گفتنی می باشد که علت بروز زانو درد در این دوران وابسته به عوامل متعددی است که در رابطه با صدمات و آسیب حتما باید پزشک خود را از این موضوع مطلع کنید. اما صدمات ناشی از بارداری را می توان با روش هایی که در ادامه این مطلب ذکر شده است، کاهش و رفع کنید.

  1. از تمرین های تقویت کننده عضله زانو برای کاهش درد کمک بگیرید.
  2. مصرف کلسیم را افزایش دهید و از غذا های سرشار از کلسیم غافل نشوید.
  3. توجه داشته باشید که به عارضه اضافه وزن در این دوران مبتلا نشوید.
  4. برای تسکین درد می توانید از کمپرس های آب سرد و گرم کمک بگیرید.
  5. ساعاتی را در طی روز به آن اختصاص دهید که پای خود را دیوار تکیه دهید.
  6. از مصرف غذاهای حاوی اسید چرب امگا ۳، و مکمل در این رابطه غافل نشوید.
  7. در صورت نیاز مشکلات خود را با پزشک در میان بگذارید تا خیلی سریع روند درمان صورت گیرد.

تاثیر ماساژ در کاهش درد زانو بارداری

نکاتی که در رابطه با کاهش زانو درد باید رعایت کنید

توجه داشته باشید که بسیاری از درد و مشکلات، پس از زایمان رفع خواهند شد. اما در طی این دوران برای احساس راحتی و آسایش می توانید نکاتی را که در ادامه این مطلب برای کاهش زانو درد حاملگی بیان شده است، رعایت کنید.

  1. برای تقویت عضلات زانو از وارد فشار های بیش از حد به این ناحیه حلوگیری کنید.
  2. قبل از انجام هر گونه حرکت ورزشی و فعالیت سنگین با پزشک خود در این رابطه مشورت کنید.
  3. از کفش های طبی و راحت در طی دوران بارداری استفاده کنید.
  4. برای جلوگیری از تورم زانو و حمایت از رباط و تاندون ها بهتر است که یک بریس زانو برای خود تهیه کنید.
  5. از پر خوری های بیجا اجتناب کنید و سعی داشته باشید که وزن خود را در حد تعادل نگه دارید.
  6. رژیم غذایی متناسبی برای خود در طی این دوران تنظیم کنید.
  7. در رابطه با مصرف برخی از قرص و دارو های مسکن از پزشک خود سوال بپرسید.
  8. ماساژ درمانی را برای کاهش درد و انقباض ماهیچه هایتان فراموش نکنید.
  9. برای تسکین درد در نواحی دست و پا، از اسپیلینت استفاده کنید.

در پی زانو درد عواقبی مادر باردار را تهدید می کند؟

در پاسخ به این سوال گفتنی می باشد که اگر درد زانو به موقع درمان نشود، ممکن است عوارضی را برای مادر در آینده به همراه داشته باشد. استئو آرتریت از دیگر بیماری های مربوط به مفاصل می باشد که در پس از زایمان و عدم پیشگیری از درد بروز پیدا می کند. قابل به ذکر است که این عارضه می تواند عوارضی همچون قفل شدن زانو، انقباض عضلات و درد شدید را برایتان به وجود آورد.

همچنین ورود آسیب به نواحی همچون غضروف های محافظ، رباط و مفاصل اطراف زانو می تواند عارضه هایی همچون ایجاد مشکل در راه رفتن، دویدن و خم شدن برایتان به وجود آورد.

روش های کاهش درد زانو در بارداری

پس از یک بار بارداری کنترل این درد ها برای خانم باردار آسان تر می شود، پس اگر اولین تجربه بارداری را دارید، گفتنی است که این درد ها طبیعی است ولی تا حدودی، باید از تشدید آن پیشگیری کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *