دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

مهمترین خواص شیر شتر و فواید درمانی اعجاب انگیز آن

  • خانم تمدنی نژاد
  • ۲۳ دی ۱۳۹۹
  • ۰

شیر شتر دارای خواص و فواید درمانی بسیار زیاد می باشد و برخلاف شیر گاو و شیر بز که ممکن است برخی واکنش های حساسیتی را در بدن فرد ایجاد کنند مصرف هیچ گونه عوارضی نخواهد داشت. برای مظالعه یک مقاله جذاب در مورد خواص شیر شتر تا پایان همراه ما باشید.

برخی از مهمترین فواید درمانی شیر شتر شامل توانایی آن در پیشگیری از دیابت، بهبود سیستم ایمنی بدن، بهبود گردش خون، درمان اوتیسم، کاهش واکنش های حساسیتی، بهبود رشد بدن، حفاظت در برابر برخی از اختلالات خود ایمنی و سلامت قلب می باشند. در این مطلب به طور کامل و جامع خواص شیر شتر را مورد بررسی قرار می دهیم.

شیر شتر اولین نوع شیری بوده است که قرن ها توسط انسان های اولیه مصرف می شده است. اگرچه شیر شتر به اندازه شیر گاو دارای مواد معدنی نمی باشد اما دارای فواید سلامتی بیشماری می باشد. دارای مواد غذایی قوی تر و ترکیبات شیمیایی بهتر می باشد. تولید شیر شتر به طور قابل توجهی گران است است تقریبا ۵ برابر گران تر از تولید شیر گاو است.

خواص شیر شتر

مهمترین خواص شیر شتر

شیر تهیه شده از شتر دارای ترکیب ایده آلی از مواد مغذی می باشد و به همین دلیل داراری فواید سلامتی بیشماری برای بدن ما خواهد بود. دارای سطوح بالایی از آهن، ویتامین C پروتئین و چربی است. در این مطلب به طور کامل فواید سلامتی و خواص شیر شتر را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

خواص درمانی شیر شتر

فواید درمانی شیر شتر برای درمان دیابت

شیر شتر دارای مواد مغذی ارزشمند شامل انسولین می باشد که مولفه ای اصلی برای سلامت انسان است. تعادل انسولین و گلوکز برای پیشگیری از دیابت مهم می باشد این ویژگی شیر شتر را به محلولی طبیعی برای افراد دیابتی تبدیل می کند و مصرف منظم شیر شتر در وعده های غذایی نیاز به تزریق انسولین را در افراد دیابتی را از بین می برد. اگر به عنوان عامل پیشگیری کننده مورد استفاده قرار گیرد در وهله اول از ابتلا به دیابت پیشگیری می کند.

خاصیت های شیر شتر

  •  آرون گروپس

سیستم ایمنی بدن

در شیر شتر به طور جالب سطح بالایی از پروتئین ها و ترکیبات آلی وجود دارد که برخی از آن ها قابلیت های ضدمیکروبی قوی دارند. بدین معناست که شیر شتر می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن و حفظ سلامت شما کمک کند.

خواص دارویی شیر شتر

فواید شیر شتر برای رشد بدن

سطوح بالای پروتئین های حیوانی یافت شده در شیر شتر به رشد صحیح بدن و رشد استخوان ها و سیستم های بدن کمک می کند. پروتئین یکی از کلیدی ترین مولفه ها برای ادامه زندگی فرد می باشد که شیر شتر مقدار زیادی از آن را دارد. در حقیقت، در فرهنگ های زیادی مصرف شیر شتر به نوزادان و کودکان مبتلا به سوء تغذیه توصیه می شود زیرا سلامت بدن را به طور قابل توجهی بهبود می بخشد. در ابتدا این شیر برای افزایش تحمل بدن در مسافرت های طولانی در بیابان ها مورد استفاده قرار می گرفت.

فواید شیر شتر برای سیستم گردش خون

محتوی آهن بالا موجود در شیر شتر آن را برای پیشگیری از کم خونی ایده آل می سازد. آهن مولفه اصلی برای گلبول های خونی قرمز می باشد شیر شتر می تواند گردش خون و اکسیژن در سیستم های بدن و اندام ها افزایش دهد. در مواقع تولد نوزاد، آسیب ها، دوره سوءتغذیه این ماده می تواند در حفظ سلامت بدن موثر باشد.

فواید شیر شتر در درمان اوتیسم

غلظت بالای ترکیبات آلی منحصر به فرد موجود در شیر شتر تاثیر فوق العاده ای بر سیستم عصبی دارد و حتی می تواند از اختلالات خود ایمنی پیشگیری کند. وقتی شیر شتر به طور منظم مصرف شود علائم اوتیسم ممکن است کم شود و یا به طور کامل از بین برود. امروزه خواص درمانی شیر شتر آن را به داروی ارزشمندی برای رنج ها و غم ها تبدیل کرده است.

خاصیت های شیر شتر برای دیابت

فواید شیر شتر برای حساسیت ها

از دیگر خواص شیر شتر می توان به کاهش حساسیت در افرادی که به آلرژی و حساسیت های مختلف دچار هستند اشاره کرد. افرادی که بطور منظم از شیر شتر استفاده می کنند واکنش های حساسیتی آن ها کاهش می یابد. علاوه براین، شیر شتر نوعی از حساسیت به لاکتوز که شیر گاو دارد را نشان نمی دهد بدلیل وجود ساختارهای شیمیایی متفاوت و قابل توجهی که دارد.

فواید شیر شتر برای سلامت قلب

مجموعه جامع و سالم از اسیدهای چرب موجود در شیر شتر تعادل کلسترول در بدن را بهبود می بخشد. با کاهش کلسترول مضر در بدن شیر شتر تصلب شرایین، حملات قلبی، سکته را کاهش می دهد و فشار خون را در افرادی که بطور منظم آن را مصرف می کنند کاهش می یابد.

خاصیت شیر شتر در درمان اوتیسم

کمک به درمان اسهال

یکی از بیماری های شایع در افراد، کمبود لاکتاز در بدن می باشد که از این رو بدن چنین بیمارانی قادر به تحمل قند لاکتوز نمی باشد. وجود این آنزیم در بدن برای هضم قند موجود در لبنیات ضروری می باشد. از علائم شایع این بیماری پس از مصرف لبنیات می توان اسهال، نفخ و درد شکمی را نام برد. از آنجایی که شیر شتر نسبت به شیر گاو حاوی درصد پایین تری لاکتوز می باشد به همین جهت افراد مبتلا به این بیماری پس از مصرف شیر شتر کمتر دچار مشکل می گردند.

همچنین شیر شتر منبع غنی از از انسولین می باشد که در واقع هر یک لیتر از این شیر دارای حداقل ۵۲ الی ۵۵ واحد انسولین می باشد که در درمان حساسیت به انسولین می تواند کمک کننده مفیدی باشد.

علاوه بر این شیر شتر به دلیل وجود ترکیبات پروتئینی متفاوت در مقایسه با شیر گاو در افرادی که با آلرژی و حساسیت به شیر مواجه هستند تحمل بهتری را می تواند ایجاد نمایید.

از سال های بسیار دور این شیر برای بهبود اسهال ناشی از ویروس روتاویروس به ویژه برای کودکان مورد استفاده قرار می گرفته و به دلیل وجود آنتی بادی های موجود در ترکیبات آن بسیار موثر بوده است.

فواید شیر شتر برای اسهال کودکان

حفظ سلامت و شادابی پوست

از خواص شیر شتر کمک به هضم بهتر، سلامت کبد و پاک سازی خون بدن می باشد که تمامی این موارد نقش مفیدی در حفظ سلامت پوست خواهند داشت. این شیر حاوی آلفااسیدهیدرواکسید است که وجود آن در بدن به نرمی و لطافت پوست کمک می کند و مانع از خطوط ریز روی پوست و بروز چین و چروک می گردد.

کمک به کاهش وزن

افراد چاق همواره به دنبال راه های برای کاهش وزن خود و رسیدن به وزن ایده آل هستند که شیر شتر یکی از روش های درمانی مفید می باشد و به دلیل منبع غنی از پروتئین است، همچنین به علت داشتن مقدار چربی کم در ترکیبات خود می تواند به از بین بردن چربی اضافی در بدن و پایین آوردن سطح کلسترول بد در بدن کمک کند.

فواید شیر شتر برای کاهش وزن

فواید درمانی شیر شتر

  • درمان ناراحتی های کبد، کم خونی، سل، شکنندگی استخوان ها در افراد مسن، نرمی استخوان ها در کودکان، درمان سرما خوردگی، تب، آنفولانزا، هپاتیت ب
  • درمان اختلالت تنفسی از جمله سل، آسم و ناراحتی معده و روده بزرگ، اختلالات گوارشی، کاهش قند و فشار خون، تنظیم ضربان قلب، گرمازدگی
  • درمان زخم معده، بی نظمی های بدن، اسهال، یبوست، انواع زخم ها
  • درمان بیماری های سخت معده
  • بهبود مبتلایان به ایدز
  • درمان بیماری های دهان و دندان
  • درمان دیابت

ارزش غذایی شیر شتر

شیر شتر دارای چربی های سالم همچون اسیدهای چرب اشباع نشده، اسید چرب با زنجیره بلند و همچنین اسید لینولئیک می باشد که نقش موثری می تواند در سلامت قلب و مغز داشته باشد. هر ۱۲۰ میلی لیتر شیر شتر که معادل یک فنجان شیر می باشد دارای ۵۰ کالری انرژی، ۳ گرم پروتئین، ۳ گرم چربی و ۵ گرم کربوهیدرات است. به علاوه مصرف شیر شتر در این حجم تامین کننده ۲۹% تیامین، ۸% ریبوفلاوین، ۱۶% کلسیم، ۶% پتاسیم، ۶% فسفر، ۵% ویتامین ث از نیاز روزانه بدن می باشد.

خواص شیر شتر و ارزش غذایی آن

مضرات شیر شتر کدامند؟

عوارض یا خطرات ناشی از مصرف شیر شتر همانند عواملی که در شیر بز یا شیر گاو وجود دارد گزارش نشده است.می تواند سالم ترین ماده غذایی برای سنین مختلف از نوزادان تا افراد مسن باشد. در نتیجه نمی توان عارضه خاصی را به عنوان مضرات شیر شتر نام برد با این حال استفاده در حد اعتدال برای هر ماده غذایی مهم و ضروری است.

امیدواریم اطلاعات مهم این مطلب که در رابطه با فواید درمانی و مزایا و مضرات مصرف شیر شتر در اختیار شما دوستان عزیز و همراهان گرامی قرار گرفت برای شما مفید باشد در صورت تمایل کسب اطلاعات در مورد خاصیت لبینات مختلف به بخش خواص لبنیات رجوع کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *