دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

داغی کف پا در بارداری چه دلیلی دارد؟ و چطور رفع می شود؟

  • ملیحه بال افکن
  • ۱ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

همانطور که می دانید داغی کف پا در بارداری یکی از اتفاقاتی است که معمولا برای تمامی زنان باردار به وجود می آید و به همین منظور ما در این سعی داریم به بیان دلایل و حتی روش های درمان این مشکل بپردازیم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که دوران بارداری برای مادران با اتفاقات بسیار زیادی همراه است و تغییراتی را در این دوران مشاهده خواهند کرد که شاید تاکنون تجربه نکرده باشند و به طور کلی یکی از این اتفاقات احساس داغ شدن کف پا و دست ها در بارداری است که در ادامه سعی داریم به بیان علل این اتفاق و روش های رفع آن بپردازیم.

داغی کف پا در بارداری

توجه داشته باشید که معمولا به دلایل مختلفی ممکن است در دوران بارداری کف پای شما گرم شود و وزن زیاد روی پاها باعث ورم کردن آن شود. به تدریج این ورم کردن ها و گشاد شدن عروق و تجمع خون در قسمت پاها موجب می شود که احساس داغی شدیدی در کف پاهای خود داشته باشید و همچنین تغییرات هورمونی دوران بارداری دلیل اصلی گرفتگی محسوب می شود زیرا که می تواند در هر قسمتی از جمله صورت، پاها و پستان ها حس شود.

دلایل داغی کف پا در بارداری

دلایل مختلف داغی دست و پا در بارداری:

به طور کلی افزایش حجم خون در گردش در بدن زنان باردار به ویژه در سه ماه سوم بارداری موجب خواهد شد تا بدن برای پمپاژ نمودن خون در سراسر اندام ها مقدار انرژی بیشتری را مصرف کند و فشار زیادی بر روی رگ های خونی اعمال گردد.

همچنین در طول دوران بارداری رگ های خونی به سطح پوست بدن نزدیک تر می شوند و مجموع این شرایط می تواند موجب گرم تر شدن بدن به ویژه دست ها و پاها شود.

بر اساس پژوهش های انجام شده مقدار خون در جریان در رحم زنان حدود ۱۰۰ میلی لیتر در دقیقه می باشد که در زنان باردار به ویژه در سه ماهه آخر بارداری به ۳۵۰ میلی لیتر در دقیقه افزایش می یابد.

به طور کلی افزایش حجم خون در بدن موجب می شود تا مقدار متابولیسم بدن حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا کند که به نوبه خود افزایش دمای بدن را در پی دارد. همچنین از سوی دیگر افزایش وزن در دوران بارداری موجب احتباس آب یعنی تورم دست و پا خواهد شد.

  •  آرون گروپس

همچنین بهتر است بدانید که تغییرات هورمونی دوران بارداری نیز دلیل دیگر داغی کف پا در بارداری محسوب می شود زیرا دمای پایه بدن مادر باردار حدود ۳۷.۸ درجه سانتی گراد است که در واقع بالاتر از دمای طبیعی بدن محسوب می شود.

روش های رفع داغی کف پا

راهکار های مقابله با داغی دست و پا در بارداری:

توصیه می شود که برای مقابله با داغی کف پا در بارداری لباس های نخی گشاد و خنک بپوشید زیرا انتخاب لباس های بارداری ایده آل از اهمیت فراوانی برخوردار هستند.

اغلب ساعات خنک روز را برای بیرون رفتن انتخاب نمایید.

برای جلوگیری از احتباس آب یا تروم در دست و پاها روزانه حداقل ۳۰ دقیقه پاهای خود را بالا بگیرید.

پنجره ها و درهای خانه را در طول فصل گرما ببندید مگر اینکه نسیم خنکی در حال وزیدن باشد.

آب و مایعات فراوان بنوشید و همیشه بطری آب را به همراه داشته باشید تا از خطر کم آبی بدن در امان بمانید.

با یک اسپری کوچک آب همراه بدنتان را خنک نگه دارید.

داغی کف پا در دوران بارداری

یک پارچه تمیز و مرطوب را در فریزر بگذارید و هنگام گرمی هوا آن را روی دست و پاهای خود قرار دهید.

هر زمان که می توانید لازم است با آب ولرم دوش بگیرید و توصیه می شود که از دوش گرفتن با آب خیلی سرد پرهیز کنید زیرا به بدنتان شوک وارد می کند.

با خوردن غذاهای سبک پیش از خواب معده خود را پر نگه دارید و لازم است غذاهای حجیم و گرم را با غذاهای سالم و سرد شده در یخچال جایگزین نمایید.

شب ها باید بر روی یک ملحفه نخی یا پنبه ای بخوابید و یک حوله مرطوب بر روی پاهایتان قرار دهید.

توصیه می شود که با آب میوه های طبیعی بستنی یخی درست کنید و هر زمان احساس گرما کردید آن را میل نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *