دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با راهکارهای اصولی از بین بردن الکتریسیته مو

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۷ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که موهایتان دچار الکتریسیته شده و به دنبال راهی برای خلاصی از این وضعیت باشید. با این مطلب همراه ما باشید تا شما عزیزان را با چند راهکار اصولی برای از بین بردن الکتریسیته مو آشنا سازیم.

الکتریسیته مو یا به اصطلاح پرواز مو یکی از مشکلات رایج بسیاری از افراد می باشد که موجب می شود موهای فرد در هوا معلق بماند. اگر شما نیز با چنین مشکلی مواجه شده اید و به دنبال راهکاری برای رفع این مشکل هستید با این مطلب از مجله آرگا همراه ما باشید.

راهکارهای از بین بردن الکتریسیته مو

     دلیل ایجاد الکتریسیته مو

نرمی بیش از اندازه موها یا خشک بودن آن ها می توانند دلیل ایجاد الکتریسیته یا به اصطلاح پرواز موها باشند. البته به این امر فریز شدن موها نیز گفته می شود. بسیاری از افراد معضل الکتریسیته یا پرواز موها را تجربه کرده اند به ویژه خانم ها بیشتر با این مشکل مواجه شده اند به این خاطر که خانم ها بیشتر از رنگ موهای مختلف و دکلره استفاده می کنند و این امر موجب خشکی بیش از حد مو و ایجاد الکتریسیته موها خواهد شد. از دیگر عواملی که موجب ایجاد الکتریسیته موها می شود می توان به استفاده زیاد از سشوار یا اتوی مکرر موها اشاره کرد. الکتریسیته موجب می شود موها در هوا معلق بماند و به اصطلاح پرواز مو اتفاق بیافتد. این امر زمانی رخ می دهد که مو با الکتریسیته شارژ گردد.

علت ایجاد الکتریسیته مو

مو از اتم تشکیل شده و اتم شامل پروتون، نوترون و الکترون است. هنگامی که دو جسم به یکدیگر مالیده شوند یکی از آن ها الکترونش را از دست داده و بار مثبت پیدا می کند در مقابل جسم دیگر الکترون به دست آورده و بار منفی می گیرد و نتیجه این فرایند ایجاد الکتریسیته در مو است. ایجاد این شرایط برای هیچ کس خوشایند نیست و افراد به دنبال روشی برای رهایی از این وضعیت هستند. از این رو قصد داریم در ادامه این مطلب شما عزیزان را با چند راهکار اصولی برای از بین بردن الکتریسیته مو آشنا سازیم. البته قابل ذکر است به طور کامل نمی توان الکتریسیته مو را از بین برد ولی تا حد زیادی می توان آن را کاهش داد.

از بین بردن الکتریسیته مو

** استفاده از اسپری مو یا روغن مو

می توانید با توجه به نوع مویی که دارید محصولات خاص رفع الکتریسیته مو را از فروشگاه خریداری نموده یا به آشپزخانه منزل بروید و از روغن هایی مانند روغن نارگیل و زیتون استفاده نمایید. اسپری مویی را خریداری کنید که فاقد الکل باشد چرا که الکل سبب خشک شدن موها می شود. جهت از بین بردن الکتریسیته مو مقدار مساوی از اسپری را روی ساقه موها استفاده کنید. با اسپری کردن می توان موها را بهتر شانه کرد. در ضمن استفاده از ژل نیز موثر بوده و در آراستگی مو مفید خواهد بود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

از بین بردن الکتریسیته مو

** استفاده از مقداری آب

چنانچه کرم در دسترس نبود می توانید از مقداری آب استفاده نمایید. بهره گیری از آب راه حل بهینه ای خواهد بود. با ساییدن یک تکه یخ روی موهای ساکن نیز می توان الکتریسیته مو را برطرف نمود. چنانچه حجم زیادی از موها ساکن شده مسواکتان را خیس نموده و روی موها بکشید یا مقداری آب داخل بطری ریخته و روی موها اسپری نمایید.

** استفاده از شانه چوبی یا فلزی

بهتر است از شانه چوبی یا فلزی استفاده کنید چرا که این مواد رسانا بوده و الکتریسیته مو را برطرف می کتند. استفاده از برس مو یا شانه پلاستیکی به خاطر این که پلاستیک نارسانا است توصیه نمی شود. در ضمن شانه چوبی یا فلزی در مقایسه با پلاستیک به محیط زیست سازگارتر می باشد.

حذف کردن الکتریسیته مو

** استفاده از دستگاه بخور

یکی از عواملی که می تواند در خانه الکتریسیته مو ایجاد کند هوای خشک است. قبلا اشاره شد که رطوبت در کاهش الکتریسیته مو موثر خواهد بود. از این رو با مرطوب نگه داشتن هوای محیط با الکتریسیته یا پرواز مو روبرو نخواهید شد. برای این امر می توانید از دستگاه های بخور  استفاده کنید. این  دستگاه به هوا رطوبت اضافه کرده و موجب بهبود کیفیت هوا می شود.

**استفاده از ورق آنتی استاتیک

با قرار دادن ورق آنتی استاتیک درون ماشین لباسشویی به همراه لباس ها موجب می شود لباس ها بوی خوشایندی بگیرند در ضمن این ورق کمک می کند الکتریسیته مو نیز از بین برود. چنانچه موهایی دارید که مستعد ایجاد الکتریسیته است چند عدد از ورق خشک کن آنتی استاتیک را همواره در جیب یا کیفتان همراه داشته باشید. می توانید این ورق را روی شانه و برس پلاستیکی خود مالش داده تا الکتریسیته مو کمتر شود. در صورتی که نگران مواد شیمیایی درون این ورق ها هستید از ورق آنتی استاتیک ویژه از بین بردن الکتریسیته مو بهره بگیرید.

استفاده از شامپوی مناسب

** استفاده از لوسیون و کرم ها

باید بدانید که هرچه موهایتان رطوبت بیشتری داشته باشد کمتر دچار الکتریسیته می شود. می توانید از هر نوع کرم مرطوب کننده یا لوسیون برای رفع الکتریسیته مو استفاده کنید. رطوبت به میزان زیادی در کاهش الکتریسیته مو کمک کننده خواهد بود. توجه داشته باشید که تنها به اندازه یک نخود کرم یا لوسیون را در دستانتان مالش دهید سپس به موها بزنید. استفاده بیشتر موجب می شود موها روغنی و کم پشت دیده شود. محصولات دیگری مانند ژل، تافت و موس نیز می توانند در از بین بردن الکتریسیته مو موثر واقع شوند.

** از نرم کننده مو استفاده کنید.

در هفته چندبار موهایتان را شامپو می زنید؟ شامپو حاوی مواد شوینده سختی می باشد که رطوبت موها را کمتر می کنند. می توانید از نرم کننده مو یا روغن های طبیعی بعد از هربار شامپو زدن بهره بگیرید. نرم کننده با کیفیتی خریداری کنید که فاقد مواد خشک کننده مانند الکل باشد. موهایی که دچار کمبود اب یا رطوبت باشند بار الکتریکی ایجاد نموده که الکتریسیته مو را به دنبال دارد. با کمتر شامپو زدن و استفاده از نرم کننده های باکیفیت می توانید به بهبود کیفیت موهایتان کمک کنید و از شر الکتریسیته مو رهایی یابید.

خشکی هوا عامل الکتریسیته مو

** استفاده از شامپوهای مختص انواع مو

در حال حاضر برای انواع پوست و موها شامپوهای مختلفی وجود دارد. می توانید با توجه به جنس پوست کف سر و مویتان از شامپوی مختص کف سر و موی خشک، کف سر چرب و موی خشک استفاده کنید یا اگر موی رنگ شده دارید از شامپوی مختص موهای رنگ شده بهره بگیرید. این شامپوها دارای ترکیباتی هستند که میزان چربی و رطوبت موها را افزایش می دهند و خشکی یا پرواز موها را از بین می برند.

** از لباس های داری مواد مصنوعی استفاده نکنید

مواد مصنوعی مانند نایلون و پلی استر در ایجاد الکتریسیته مو بی اثر نخواهند بود. به این ترتیب اگر لباستان حاوی این مواد است احتمالا با الکتریسیته مو مواجه خواهید شد. از این رو سعی کنید از لباس های پشمی، ابریشمی یا پنبه ای استفاده کنید تا الکتریسیته موهایتان را کاهش دهید. در ضمن کفش ها نیز می توانند موجب ایجاد الکتریسیته مو شوند بنابراین پوشیدن کفش هایی با کف پلاستیکی و راه رفتن روی فرش می تواند بار الکتریکی را به موها انتقال دهد. به این ترتیب اگر مستعد الکتریسیته مو می باشید از پوشیدن کفش هایی با کفه پلاستیکی اجتناب کنید.

رفع کردن الکتریسیته مو

** از سشوار یونی استفاده کنید.

اگر بعد از دوش گرفتن زمان کمی برای خشک شدن موها به صورت طبیعی دارید بهتر است از سشوار یونی به جای معمولی استفاده کنید. سشوار یونی ابزار بسیار مفیدی برای  خشک کردن موها می باشد که علاوه بر سریع بودن به موها آسیب کمتری وارد می کند. در ضمن یون های منفی سشوار یون های مثبت را خنثی نموده و می تواند در کاهش الکتریسیته مو موثر باشد. قابل ذکر است استفاده از حوله میکروفیبر برای خشک کردن موها بهترین راهکار جهت برطرف کردن الکتریسیته موها خواهد بود چرا که حوله های درشت بافت می توانند موجب باز شدن کوتیکول های مو گردند.

** استفاده از روسری ابریشمی

روسری ابریشمی بسیار صاف و نرم بوده و با موی شما کمترین اصطکاک را ایجاد می کند. هر چه اصطکاک کمتر الکتریسیته ساکن کمتری ایجاد می شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *